Hulp gezocht. Bougie losgekomen, cbr600f2

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Goedenmiddag,

Ik heb bij mijn CBR600f2 een probleempje. 1 van de bougies is losgekomen uit de kop. het draad van het bougiegat moet dus gerepareerd worden. Misschien d.m.v. een helicoil.

Is er iemand in de omgeving van Breda die dat voor een vergoeding voor mij kan doen.

Graag even contact met me opnemen op NulZes28808970

Graag eerst even een whatsappje/smsje voor je belt. dit ivm werk.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het blok uitbouwen maar dan wel de cilinderkop erop laten? :') :'):W

Ja wat dacht je dan _O-




full
 
Eens een stuk doek met het laatste deel volgesmeerd met vel door het bougie gat gepropt, toen draad getapt, doek er weer uit peuteren door een stuk ijzeren kapstokje met een gebogen uiteinde en lopen de handel, was op vakantie en moest wel wat en nooit problemen gehad (misschien wel een beetje mazzel)


Het kan ook wel goed gaan, maar als ik voor een ander deze reparatie zou doen nam ik geen enkel risico.
 
En, loopt ie al weer?

TS verwacht een tovenaar die effe met z'n stokje zwaait en; Pling, het is gerepareerd. Zoiemand is er dus niet te vinden en nu gaat ie het zelf doen. Laat 'm lekker gaan mannen. Hij snapt het vanavond wel iets beter gok ik.

En een andere kop zoeken is sowieso een risico ivm afgebroken uitlaat tapeinden. En vanavond snapt ie ook meteen wat ik daar mee bedoel.

TS, succes!
 
Het blok uitbouwen maar dan wel de cilinderkop erop laten? :') :')
Ik neem aan dat het een van de middelste bougies is. Die is er in het verleden natuurlijk scheef ingedraaid omdat je er niet lekker bij kunt. Dan past de tap van de Heli coil ook niet lekker. De afweging is dan wat er makkelijker gaat, de kop, of het hele blok.
Maar voor de tijd die je nodig hebt een blok uit te bouwen kan je heel veel doen om een tap recht te krijgen.
 
correctie het is M10*1.0

Net even gekeken en de bougie valt er zo in. moet dus echt draad getapt worden.

Als niemand het voor me wilt doen dan bestel ik zelf een setje.

Dat Zot die maat uit z'n hoofd weet en jij als eigenaar niet geeft wel aan dat hij er verstand van heeft, zou ik denken ?

Wellicht moet je je afvragen of je de opmerkingen van professionals niet iets serieuzer zou moeten nemen, je vraagt tenslotte om hulp / advies.

Even snel tussendoor... het is een reparatie die nu eenmaal zorgvuldig en nauwgezet moet gebeuren. Gebeurd het niet goed loop je kans op een afgeschreven kop of zelfs blok.

Lekker zelf doen, als het goed gaat heb je wat geleerd, als het mis gaat weet je wie je dat kwalijk moet nemen :)

Of de kop demonteren en kijken of er een echte technieker iig dat belangrijke stukje werk voor je wil doen.
 
Laatst bewerkt:
Met een draadbus of helicoil blijf je altijd het risico lopen dat deze er met het uit draaien van de bougie mee komt en zie hem dan maar eens weer van de bougie af te krijgen en weer goed gemonteerd te krijgen.
 
Met een draadbus of helicoil blijf je altijd het risico lopen dat deze er met het uit draaien van de bougie mee komt en zie hem dan maar eens weer van de bougie af te krijgen en weer goed gemonteerd te krijgen.

over een draadbus zeg ik niks (nog nooit gebruikt), maar een helicoil zal er nooit "gewoon" mee uitkomen (ook niet "ongewoon", ik heb het nog nooit geweten).

gewoon doen zonder kop te demonteren. kostprijs nieuwe join culasse is waarschijnlijk niet veel verschillend als een okkazie blok. kan je het evengoed gewoon zo riskeren als je niet opziet tegen eventueel dubbel werk (blok nog eens los maken).

Mitsubishi/Cat hebben ooit eens bougies met een te lange schroefdraad gebruikt. liet je ze erin tot aan het 1ste onderhoud dat ze vervangen moesten worden had je minder dat 25% kans dat ze er uit kwamen zonder de draad te beschadigen (later is er een service bulletin uitgekomen dat dat type bougies niet meer gebruikt mocht worden en waren vervangen door andere waarvan de laatste 5mm geen schroefdraad meer had. geen enkele kop hebben wij gedemonteerd om de draad te hertappen en geen enkele motor heeft schade opgelopen door de herstelling.

veel vet aan de tap doen zodat de spanen erin blijven plakken.
 
Laatst bewerkt:
Nou, gisteren heb ik het tapsetje binnen gekregen en gisteravond ben ik aan de slag gegaan.

Heb het draad er netjes in kunnen tappen zonder dat ik het blok heb moeten uitbouwen. Vervolgens de boel grof uitgezonden en vervolgens met een dunner slangetjes in de cilinder de boel uitgezogen en ook nog eens een half uur er in laten hangen.

Draadbusje om de bougie gedaan en een likje loctite aan de buitenkant van de bus gedaan. Het zooitje gemonteerd en laten uitharden. Na het utiharden heb ik de bougie er uitgedraaid en die kwam er netjes zonder bus uit.

Motor loopt weer als nieuw :)
 
Nou, gisteren heb ik het tapsetje binnen gekregen en gisteravond ben ik aan de slag gegaan.

Heb het draad er netjes in kunnen tappen zonder dat ik het blok heb moeten uitbouwen. Vervolgens de boel grof uitgezonden en vervolgens met een dunner slangetjes in de cilinder de boel uitgezogen en ook nog eens een half uur er in laten hangen.

Draadbusje om de bougie gedaan en een likje loctite aan de buitenkant van de bus gedaan. Het zooitje gemonteerd en laten uitharden. Na het utiharden heb ik de bougie er uitgedraaid en die kwam er netjes zonder bus uit.

Motor loopt weer als nieuw :)
Mooi zo.
 
Als er nog eens iemand zoiets heeft kun je ook de uitlaatklep open zetten luchtslang in de uitlaatpoort en laten blazen alle spaantje's komen dan uit het bougiegat dus wel even brilletje op maar er valt niets in de cilinder.
 
Nou, gisteren heb ik het tapsetje binnen gekregen en gisteravond ben ik aan de slag gegaan.

Heb het draad er netjes in kunnen tappen zonder dat ik het blok heb moeten uitbouwen. Vervolgens de boel grof uitgezonden en vervolgens met een dunner slangetjes in de cilinder de boel uitgezogen en ook nog eens een half uur er in laten hangen.

Draadbusje om de bougie gedaan en een likje loctite aan de buitenkant van de bus gedaan. Het zooitje gemonteerd en laten uitharden. Na het utiharden heb ik de bougie er uitgedraaid en die kwam er netjes zonder bus uit.

Motor loopt weer als nieuw :)
Ik zeg: Meteen deze dienst aanbieden op MP.
;)
 
Voor minder dan €5 koop je bij chinese webshops/ebay mini usb cameratjes. Kan je gewoon in je cilinder kijken of er iets ligt. Misschien een ideetje voor toekomstige bougiedraadtappers?

418135222_843.jpg
 
Nou, gisteren heb ik het tapsetje binnen gekregen en gisteravond ben ik aan de slag gegaan.

Heb het draad er netjes in kunnen tappen zonder dat ik het blok heb moeten uitbouwen. Vervolgens de boel grof uitgezonden en vervolgens met een dunner slangetjes in de cilinder de boel uitgezogen en ook nog eens een half uur er in laten hangen.

Draadbusje om de bougie gedaan en een likje loctite aan de buitenkant van de bus gedaan. Het zooitje gemonteerd en laten uitharden. Na het utiharden heb ik de bougie er uitgedraaid en die kwam er netjes zonder bus uit.

Motor loopt weer als nieuw :)

haha HELD
 
Terug
Bovenaan Onderaan