triumph Speed Triple achter tandwiel

GSmate

Die hard MF'er
18 dec 2005
289
16
Ik was pas geleden bij Triumph Bollenstreek. Ik vertelde dat ik het jammer vindt dat je eigenlijk zo weinig hoeft te schakelen op een Speed, vergeleken met de Street.

Wim vertelde dat je gerust een iets groter tandwiel achter kan plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee??
 
Zou vooral een kleiner voortandwiel nemen, lekker je achterbrug doorslijpen met je ketting :( :(
Sommige adviezen op forums.... |( |(

Rij achter met 45T i.p.v. 43T, duidelijk meer trekkracht in de 6'de versnelling. 46T gaf mij heel sterk het gevoel dat ik nog wil opschakelen terwijl ik al in de 6'de zit.
Om het voorwiel in de 1'ste/ 2'de versnelling aan de grond te houden wordt wel iets moeilijker.

Mocht je ooit in een van de Alpenlanden komen, op hoogte verlies je best wel veel vermogen. Met die 45T compenseer je dat redelijk, het voorwiel kun je dan nog net aan de grond houden in de 1'ste/2'de versnelling, het "luie" gevoel is weg.
 
Zou vooral een kleiner voortandwiel nemen, lekker je achterbrug doorslijpen met je ketting :( :(
Sommige adviezen op forums.... |( |(

Rij achter met 45T i.p.v. 43T, duidelijk meer trekkracht in de 6'de versnelling. 46T gaf mij heel sterk het gevoel dat ik nog wil opschakelen terwijl ik al in de 6'de zit.
Om het voorwiel in de 1'ste/ 2'de versnelling aan de grond te houden wordt wel iets moeilijker.

Mocht je ooit in een van de Alpenlanden komen, op hoogte verlies je best wel veel vermogen. Met die 45T compenseer je dat redelijk, het voorwiel kun je dan nog net aan de grond houden in de 1'ste/2'de versnelling, het "luie" gevoel is weg.

Bedankt voor je reactie..

In de bergen is dan wel een dingetje. Heb dit jaar ruim 7000km in de bergen gereden. Met bagage is het dan zeker opletten ;-))
 
Zou vooral een kleiner voortandwiel nemen, lekker je achterbrug doorslijpen met je ketting :( :(
Sommige adviezen op forums.... |( |(

Tandje kleiner voor gaat prima op de 05 - 07 in ieder geval.
Rij er al 20k km mee en de geleider ziet er nog prima uit.

@ ts: hou bij vergroten van tandwielen wel rekening met de ketting lengte.
 
Sterk argument. Ooit naar een kettinglijn gekeken?

Ja hoor, lees je eigen commentaar eens terug.

Waarom gelijk zo aanvallend??, heb je iets te bewijzen?

Ik opper alleen het idee dat je ook een kleiner voortandwiel kunt overwegen, iets wat ik ook bij mijn speed triple heb gedaan, en vele andere ook.

Daarom lach ik het maar weg _O-
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je een kleiner voortandwiel nemen? Slijt alleen maar sneller.

Bij een speed triple heb je meer dan genoeg ruimte om naar een kleiner voortandwiel (meestal is 1 tand kleiner voldoend) te gaan.

Als je achter naar 46 tands gaat (van 43) dan, kom je erg "naar" uit met je kettingafstelling
Er is maar beperkte ruimte om hem af te stellen vanwege het afstelsysteem/enkelzijdige achterbrug.
 
Laatst bewerkt:
Oké, zowel voor één tandje kleiner of achter twee tandjes groter is iets wat dus regelmatig wordt toegepast.

Voortandwiel kleiner betekent meer slijtage ( is dit echt merkbaar?)
Achtertandwiel vergroten met twee tandjes betekend langere ketting. ( één tandje is bijna niet merkbaar?)

Ga je het verschil merken tussen voor verkleinen of achter vergroten??
 
Oké, zowel voor één tandje kleiner of achter twee tandjes groter is iets wat dus regelmatig wordt toegepast.

Voortandwiel kleiner betekent meer slijtage ( is dit echt merkbaar?)
Achtertandwiel vergroten met twee tandjes betekend langere ketting. ( één tandje is bijna niet merkbaar?)

Ga je het verschil merken tussen voor verkleinen of achter vergroten??

Je moet even kijken wat de originele verhouding is.

Als het origineel 18 - 43 is, staat 1 tand voor kleiner ongeveer gelijk met 2,5 groter achter.

Dus ja een tand voor kleiner heeft een stuk meer effect als achter een tand groter

Kwa ketting lengte zul je zelf moeten kijken hoeveel stelmogelijkheid er nog is.
 
Zou vooral een kleiner voortandwiel nemen, lekker je achterbrug doorslijpen met je ketting :( :(
Sommige adviezen op forums.... |( |(

Rij achter met 45T i.p.v. 43T, duidelijk meer trekkracht in de 6'de versnelling. 46T gaf mij heel sterk het gevoel dat ik nog wil opschakelen terwijl ik al in de 6'de zit.
Om het voorwiel in de 1'ste/ 2'de versnelling aan de grond te houden wordt wel iets moeilijker.

Mocht je ooit in een van de Alpenlanden komen, op hoogte verlies je best wel veel vermogen. Met die 45T compenseer je dat redelijk, het voorwiel kun je dan nog net aan de grond houden in de 1'ste/2'de versnelling, het "luie" gevoel is weg.

Ligt er aan hoe lang je ketting geleider er al op zit ivm het door slijpen van je achterbrug ;)

Maar je hebt wel gelijk......daar werd in het verleden wel voor gewaarschuwd door dealers

Ik zou persoonlijk 3 tanden groter achter doen....word hij lekker levendig van
 
Terug
Bovenaan Onderaan