Oude onderdelen

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Kort vraagje: Wat doen jullie met oude onderdelen welke jullie vervangen hebben? Bijv. ketting, tandwielen, bougie? Gooien jullie deze weg of brengen jullie deze naar een ijzerboer o.i.d.?

Alvast bedankt!
 
Ijzerboer moet je wel wat meer tandwielen vervangen. Ijzerprijs is laag, ca6-8 cnt de kilo.

Als je een beetje "groen" denkt breng je het een keertje naar de stort ofzo, of gewoon bij de ijzerboer afgeven.

Meeste ijzerboeren hanteren een minimum wat ze uitbetalen, of aan je zoontje/neefje/buurjochie meegeven. Dan willen ze nog wel een soepeler zijn :+
 
Hier in de wijk woont een kerel die oud ijzer ophaalt. Ik stuur 'm een berichtje dat ik wat heb en een uur/dag/paar dagen later ben ik er vanaf. Voor die paar centen dat het tegenwoordig oplevert kan ik de moeite niet nemen om het op te sparen. Ik heb 'm gevonden via MP overigens.
 
Bij het reguliere onderhoud vervang je vaak onderdelen die nog geen 100% op zijn (zoals remblokken, bougie's, oliefilter ed.). Die bewaar ik als reserve voor het geval ik thuis bij noodgeval iets moet vervangen.

Bij het reguliere onderhoud wordt ook éénmaal om de twee jaar (nu ca. 10.000 km) de klepspeling gecontroleerd. Bij een 2-kleps BMW gaat dat super makkelijk. Een nieuwe pakking wordt voor montage voorzien van een uitgestreken koperslib laagje en kan bij demontage zonder problemen los genomen en hergebruikt worden. Daarvan heb ik ook een oude op voorraad.

Vroeger werden van de oude fietsen die bij de container stonden de bruikbare onderdelen afgehaald en het frame in kleine stukken gezaagd weer in de container. De magneet bij de AVR haalt dat er wel weer uit voordat het de oven in gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan