Ketting omleggen

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig om mijn ketting om te leggen. Tandwielen vervangen etc. ging prima, echter krijg ik met geen mogelijkheid de 2 uiteindes van de ketting naast elkaar. Er blijft de hele tijd 1 'putje' op het achtertandwiel tussen de 2 uiteindes. Bij het kopen van nieuwe tandwielen/ketting ben ik van 15/39 naar 15/41 gegaan. volgens berekeningen zou dit geen probleem moeten vormen met de kettinglengte. Verder staat het achterwiel volledig naar voren (naar mijn weten) en ik probeer de ketting op het achtertandwiel te verbinden/klinken.

Zie ik iets simpels over het hoofd of moet ik mijn ketting verlengen? Als ik de ketting namelijk zo leg dat er 2 putjes zitten (wat het geval zou zijn bij een verlenging) dan hangt de ketting wel erg slap...

Alvast bedankt!

P.S. Betreft een SZR660 uit '97
 
Laatst bewerkt:
Verlengen en wiel verder naar achteren.
Was de oude ketting niet ooit een keer ingekort, zelfde aantal schakels (110?) als er origineel op zit?
 
ketting vastmaken en wiel naar achteren trekken, centreren en vastzetten, zou ik zeggen..

Als je ketting nieuw is, dan rekt ie vanzelf wel weer op, ongeacht waar je je "putjes" hebt staan, daar moet je niet naar kijken, want je hebt immers een groter achtertandwiel geplaatst..

suc6
 
ketting vastmaken en wiel naar achteren trekken, centreren en vastzetten, zou ik zeggen..

Als je ketting nieuw is, dan rekt ie vanzelf wel weer op, ongeacht waar je je "putjes" hebt staan, daar moet je niet naar kijken, want je hebt immers een groter achtertandwiel geplaatst..

suc6

Bedoel je dat ik de ketting moet sluiten en dan pas over de tandwielen heen moet leggen? Want het probleem nu is dus dat ik hem niet kan sluiten terwijl deze op de tandwielen ligt omdat ik de uiteindes niet dicht genoeg bij elkaar kan krijgen
 
Bedoel je dat ik de ketting moet sluiten en dan pas over de tandwielen heen moet leggen? Want het probleem nu is dus dat ik hem niet kan sluiten terwijl deze op de tandwielen ligt omdat ik de uiteindes niet dicht genoeg bij elkaar kan krijgen


als dat niet lukt is je ketting idd te kort.

beste is om je ketting over je t-wielen te zetten,
en dan je sluitschakel te plaatsten,
als dat niet lukt heb je idd dus die (te) korte ketting.

of een ander tandwiel kopen, of een stukje ketting ertussen klinken,
(niet zes sluitvisjes ertussen zetten)

waarom heb je een ander tandwiel genomen?
wil je nog sneller bij t stoplicht wegspoeden..
 
Er zijn ook halve schakels te koop.

Ik lees dat dit voor motoren niet zo verstandig is, daarnaast kan ik ze alleen voor fietsen vinden?

Bedoel je dat ik de ketting moet sluiten en dan pas over de tandwielen heen moet leggen? Want het probleem nu is dus dat ik hem niet kan sluiten terwijl deze op de tandwielen ligt omdat ik de uiteindes niet dicht genoeg bij elkaar kan krijgen


als dat niet lukt is je ketting idd te kort.

beste is om je ketting over je t-wielen te zetten,
en dan je sluitschakel te plaatsten,
als dat niet lukt heb je idd dus die (te) korte ketting.

of een ander tandwiel kopen, of een stukje ketting ertussen klinken,
(niet zes sluitvisjes ertussen zetten)

waarom heb je een ander tandwiel genomen?
wil je nog sneller bij t stoplicht wegspoeden..

Waar kan ik terecht voor 1/2 losse schakels om mijn ketting te verlengen?

Excuses voor de vragen, echter zelf googlen geeft me geen duidelijke antwoorden :(
 
Ik lees dat dit voor motoren niet zo verstandig is, daarnaast kan ik ze alleen voor fietsen vinden?Waar kan ik terecht voor 1/2 losse schakels om mijn ketting te verlengen?

Excuses voor de vragen, echter zelf googlen geeft me geen duidelijke antwoorden :(
Bij hetzelfde bedrijf waar je de kettingwielen en ketting hebt gekocht misschien?
 
gewoon 2 schakels tussen zetten. je zult zien dat je achterwiel dan maar een klein stukje naar achteren hoeft voor de juiste spanning. en de volgende keer meteen een ketting van de juiste lengte kopen als je grotere/kleinere tandwielen plaatst.
Gaat niet werken....
Je had een ketting die 2 schakels langer was moeten kopen als je 2 tanden meer gebruikt.
Nu zal je dus een extra klinkschakel moeten kopen, en een stukje ketting (2 klinkschakels kan je niet aan elkaar zetten). Dus koop het nieuwe stuk een paar schakels te lang, monteer hem met de klinkschakel, en leg hem op zijn plek. Kort dan het langste deel van de ketting in. Let wel op dat je hem juist inkort, je zal niet de eerste zijn die hem op een oneven schakel inkort i.p.v. op een even schakel.....
 
:^

Als je die ketting al niet gemonteerd kunt krijgen terwijl je achterwiel helemaal in de uiterste voorste stand staat dan is die ketting sowieso (véél) te kort. De veerweg van de fiets vereist óók nog wat "speling", vooral tijdens het in veren.
 
:^ En probeer maar eens de band te vervangen als je de ketting niet van het kettingwiel kunt halen.

Eeeuh.... Bij mij valt m'n wiel vanzelf naar beneden als ik de as er uit trek, daarna is er méér ruimte om het wiel naar voren te rollen (fiets moet dan uiteraard wel op een bok staan, anders valt de fiets naar beneden.... Resultaat zal beslist 't zelfde zijn maar ik ga die tweede manier liever niet uitproberen) :+

Er komt dus vanzelf extra ruimte om de ketting van het kettingwiel af te pakken..... :P

"Probleem" waar ik op doelde is dat de ketting een stukje speling (extra lengte) moet hebben doordat het scharnierpunt van de achterbrug tússen de twee (gefixeerde) kettingwielen ligt en er dus variabele afstanden tussen de twee kettingwielen zijn tijdens het in/uit veren. Bij de meeste motoren hangt de ketting aan de onderzijde ook verder dóór dan aan de bovenzijde omdat het achterste kettingwiel lager staat en tijdens inveren omhoog gedrukt wordt (waarbij er dus meer kettinglengte aan de onderzijde nodig is, de bovenzijde krijgt op dat moment juist extra speling).

Als het scharnierpunt van de achterbrug op het zelfde punt zou zitten als het voorste kettingwiel dan speelde dit niet :)
 
Laatst bewerkt:
Gaat niet werken....
Je had een ketting die 2 schakels langer was moeten kopen als je 2 tanden meer gebruikt.
Nu zal je dus een extra klinkschakel moeten kopen, en een stukje ketting (2 klinkschakels kan je niet aan elkaar zetten). Dus koop het nieuwe stuk een paar schakels te lang, monteer hem met de klinkschakel, en leg hem op zijn plek. Kort dan het langste deel van de ketting in. Let wel op dat je hem juist inkort, je zal niet de eerste zijn die hem op een oneven schakel inkort i.p.v. op een even schakel.....
Ah, ok. Daar had ik niet aan gedacht
 
Een beginneling doe-het-zelver maakt nogal gauw een inschattingsfoutje is dus gebleken.

Heren/Dames, bedankt voor de hulp/tips! Ik ga ermee aan de slag en hoop dat ik het nu wel voor elkaar krijg :P

P.S. De 'stukje bijkopen en na klinken van 1 kant inkorten' is de beste methode in dit geval? Of kan ik ook met maten/berekeningen aan de slag?
 
Een beginneling doe-het-zelver maakt nogal gauw een inschattingsfoutje is dus gebleken.

Heren/Dames, bedankt voor de hulp/tips! Ik ga ermee aan de slag en hoop dat ik het nu wel voor elkaar krijg :P

P.S. De 'stukje bijkopen en na klinken van 1 kant inkorten' is de beste methode in dit geval? Of kan ik ook met maten/berekeningen aan de slag?

Alles is te berekenen. Wat jij nou wil berekenen is door een zekere Heer "Pythagoras" al eens gedaan... Ze noemen het wiskundig ook wel ongelijke driekoeken.
 
Laatst bewerkt:
Een beginneling doe-het-zelver maakt nogal gauw een inschattingsfoutje is dus gebleken.

Heren/Dames, bedankt voor de hulp/tips! Ik ga ermee aan de slag en hoop dat ik het nu wel voor elkaar krijg :P

P.S. De 'stukje bijkopen en na klinken van 1 kant inkorten' is de beste methode in dit geval? Of kan ik ook met maten/berekeningen aan de slag?
Zit je ketting niet binnenste buiten :? MAW moet wat nu aan de binnenkant zit moet dat niet aan de buitenkant ? :Y
 
Laatst bewerkt:
Zit je ketting niet binnenste buiten :? MAW moet wat nu aan de binnenkant zit moet dat niet aan de buitenkant ? :Y

Bij het in eerste instantie omleggen heb ik hieraan gedacht (baseerde mezelf op de tekst welke op de schakels geprint is), echter toen ik zag dat deze een beetje willekeurig geprint is concludeerde ik dat het niet uitmaakte.

Of zit ik hier nu fout? :$
 
Laatst bewerkt:
Bij het in eerste instantie omleggen heb ik hieraan gedacht (baseerde mezelf op de tekst welke op de schakels geprint is), echter toen ik zag dat deze een beetje willekeurig geprint is concludeerde ik dat het niet uitmaakte.

Of zit ik hier nu fout? :$
Fout natuurlijk de korte kant vd schakels moet aan de binnenkant en de langere kant aan de buitenkant.
 
Jongens, kappen nou....
Hij probeert er alleen maar van te leren, en is niet eigenwijs. Dan is een geintje best leuk, maar het is wel de bedoeling dat hij er uiteindelijk wat van opsteekt.
We zijn allemaal met een of meerdere stommiteiten begonnen (ik in elk geval wel), maar hebben daarvan geleerd. Geef hem ook die kans.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan