is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.723
2.473
Hoi motorfanaten,

Ik heb een vraagje, maar eerste de inleiding.
Ik heb een 1 cilinder 4 takt motor en heb het originele luchtfilter vervangen door een power filter en de originele uitlaat door een open. De sproeier heb ik nog niets aan veranderd.
Aangezien de motor meer lucht doorlaat verwacht ik dat mijn mengsel te arm is komen te staan en dan ik dus ook de sproeier moet vergoten.
Ik vraag me echter af of wat ik voel door een te kleine sproeier komt.

Ik ben een stukje gaan rijden en op het moment dat de motor bijna op topsnelheid is is het niet zo dat de motor begint te stotteren of inhoudt en niet meer harder wilt, maar in een keer stilvalt. Een beetje zoals wanneer je benzine op is. Gas dicht en daarna doet ie het weer (wel een beetje knallend in het begin).

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
 
Als de sproeier veel te klein is kan die inderdaad op top stilvallen,
Een tweetakt valt ook stil als die veel te klein is.

Ok dan zou het dit kunnen zijn, wel vreemd dat ie eigenlijk heel mooi naar 95% van de top toe lijkt te lopen, en dan ineens 'uit' is. Met een 2T heb ik dan blijkbaar nooit met eenveel te kleine sproeier rond gereden, 'daarbij had ik altijd al last dat ie het in het onderin ook al niet lekker deed.

Bevriezende carb? Heb je het probleem ook als het warmer is buiten?
Dit kan ik toch wel redelijk uitsluiten. 't is daar nu eigenlijk niet koud genoeg voor, en daarnaast zit de carburateurverwarming op de carburateur.

Zal binnenkort even wat geen spelen met grotere sproeiers
 
Vergelijk volgas met een koude motor met volgas met een warme motor......prima methode om te bepalen of het beter kan. Als de motor in beide gevallen ongeveer het zelfde doet dan zit je goed in de buurt met de sproeier maat. Daarna is het een kwestie van een andere sproeier maat proberen en het zelfde trucje nogmaals proberen.
 
Vergelijk volgas met een koude motor met volgas met een warme motor
da's toch niet zo best voor de motor,maar ik snap wat je bedoelt, al ken ik deze methode nog niet. Ik rijd altijd eerst de motor warm alvorens volgas te geven (woon ook niet op de snelweg trouwens . . . . ) .
Als de sproeier niet goed is (te klein) wat merk je dan ?

doet ie het dan juist bij een koudere motor nog slechter, of gaat het dan juist bij een warmere motor 'fout' ?

De bougie bekijken ga ik uiteraard ook nog doen. mijn idee is om eerst de sproeier dusdanig aan te passen zodat ie het over het hele gebied goed doet, en daana een keer op volgas de motor te stoppen (run-off knop) en te kijken of de bougie aangeeft dat het mengsel niet te arm is (mooi lichtbruin, met hoogstens een klein beetje 'grijze aanslag', zeker niet wit en ook niet te donkerbruin als bij een 2T zou mogen.

Da's goed toch?
Ik verwacht niet dat mijn motor heter zal worden door meer toeren of meer vermogen, en de compressie is ook niet aangepast, dus een bougie met een andere warmtegraad dan de originele hoef ik niet in te zetten toch? Het mengsel maak ik weer goed met de sproeier en controleer zoals hierboven staat..
 
Laatst bewerkt:
De makkelijkere oplossing om te testen is om even te kijken of je je gasnaald een tandje hoger kunt zetten, hiermee krijgt hij 3/4 tot top ook net iets meer. Je kunt dan even testen of het beter wordt en zo weer je of je een maatje grotere spoeier nodig hebt. Wel de naald weer terug zetten als je de spoeier gedaan hebt.
 
De makkelijkere oplossing om te testen is om even te kijken of je je gasnaald een tandje hoger kunt zetten, hiermee krijgt hij 3/4 tot top ook net iets meer. Je kunt dan even testen of het beter wordt en zo weer je of je een maatje grotere spoeier nodig hebt. Wel de naald weer terug zetten als je de spoeier gedaan hebt.
IK dit ga ik als eerste proberen, maar ik neem aan dat het de sproeier zal zijn. Dank voor deze suggestie, volgens mij kan ik mijn sproeiernaald inderdaada (tijdelijk) wat hoger zetten.
Daarna de bougie bekijken.
En over dat zich schaamt: Dat doet ie echt niet, hij schreeuwt het uit van genot, en blaft heerlojk in de uitlaat bij gas los vanaf 7-8 krpm.
En onthoud: LOUD PIPES SAVE LIFES!!
Heb het op al mijn motoren/brommers (niet veel te hard, maar wel duidelijk hoorbaar) behalve op mijn Z1000 (respect voor het originele in dat geval)
 
Probeer eens zonder hoofdsproeier (s)
Wat bedoel je hiermee??
DE hoofdsproeier is toch waar het om gaat als je meer toeren draait dan stationair (via de pilot jet . . . )

Hmmm . . . .

Ik mag momenteel niet meer rijden. . . . .

Had nog een andere sproeier uit een soortgelijke carburateur.
Deze was marginaal groter dan de sproeier die ik erin had.
Heb de sproeier die ik had eruit gehaald en veilig gesteld.
De sproeier die al iéts ruimer was heb ik nog even nageruimd met een sproeierruimtertje en erin gezet.
Dat ging gelukkig zonder de hele carb van de motor te moeten verwijderen.
Gewoon los van het inlaatspruitstuk (rubber manchet) en kantelen, daarna kon het vlotterbakje eraf. Sproeier erin, bakkie er weer op , carb weer in het spruitstuk en even een stukkie warm laten draaien (mag niet meer rijden, maar volgens mij had ik dat al verteld . . . zaterdag avond hè ;)
Het geluid met de huidige sproeier is anders dan voorheen. Hij blijft wat langer knallen in de uitlaat bij gas dichtdraaien vanaf 9krpm wat voor mij een teken is dat het mengsel inderdaad wat rijker is dan met de originele sproeier.

Wat wel jammer is is dat de vlammen die eerder uit de uitlaat kwamen er nu NIET meer uitkomen. Zag er wel gaaf uit.

Maar het is belangrijker dat ie goed rijdt (en niet kapot gaat door een te arm mengsel), dus dat ga ik morgen even proberen.
Heb voor de zekerheid een beetje 2T olie in de benzine gemengd. Ongeveer 1/10 tot 1/5 van wat je nogmaal in een 2T tank (als 2T-mix) kiepert, dus mengverhouding van ongeveer 1:400 (1:40-1:50 voor de 2T). Net effe een klein beetje olie op de kleppen, kan zeker in de probeerfase voor het afstellen van een carb geen kwaad. Eventuele schade door te arm lopen is hierdoor wat minder.

Morgen meer.

Bijgaand nog het filmpje van hoe gaaf de vlammen eruit kwamen met mijn originele sproeier (dus niet de sproeier die er momenteel inzit) . . .


Heel gaaf (maar nu dus niet meer). Het geluid is er wel mooier op geworden (en vlammen zi ik zelf toch niet als ik op mij motor rijd . . . ) :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je 'power filter' de boosdoener is.


Zet het origineel filterhuis maar eens terug zonder iets anders te doen/veranderen. Ik durf bijna te wedden dat ie dan weer normaal blijft lopen.

(mocht je tekst en uitleg willen, dan stuur maar een PB)
 
da's toch niet zo best voor de motor,maar ik snap wat je bedoelt, al ken ik deze methode nog niet. Ik rijd altijd eerst de motor warm alvorens volgas te geven (woon ook niet op de snelweg trouwens . . . . ) .
Als de sproeier niet goed is (te klein) wat merk je dan ?

doet ie het dan juist bij een koudere motor nog slechter, of gaat het dan juist bij een warmere motor 'fout' ?

De bougie bekijken ga ik uiteraard ook nog doen. mijn idee is om eerst de sproeier dusdanig aan te passen zodat ie het over het hele gebied goed doet, en daana een keer op volgas de motor te stoppen (run-off knop) en te kijken of de bougie aangeeft dat het mengsel niet te arm is (mooi lichtbruin, met hoogstens een klein beetje 'grijze aanslag', zeker niet wit en ook niet te donkerbruin als bij een 2T zou mogen.

Da's goed toch?
Ik verwacht niet dat mijn motor heter zal worden door meer toeren of meer vermogen, en de compressie is ook niet aangepast, dus een bougie met een andere warmtegraad dan de originele hoef ik niet in te zetten toch? Het mengsel maak ik weer goed met de sproeier en controleer zoals hierboven staat..
Wel belast/rijdend doen en niet onbelast op de middenbok, anders heb je er nog niets aan.
 
Hoi motorfanaten,

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
Ja en ja.
 
Dank voor al jullie reacties,
Ik heb er inmiddels een grotere sproeier in en ga zo een stukje proberen wat ie doet.
Het originele luchtfilter komt NIET terug. Het was juist het doel om dat enorme ding te vervangen door iets subtielers, in de vorm van een powerfilter. De oorzaak is dus zeker het powerfilter (want ervoor liep ie goed, maar de fout moet ik dus herstellen met de sproeier, want het powerfilter is de bewuste keuze . . .
post de bevindingen nog wel vanmiddag
 
da's toch niet zo best voor de motor,maar ik snap wat je bedoelt, al ken ik deze methode nog niet. Ik rijd altijd eerst de motor warm alvorens volgas te geven (woon ook niet op de snelweg trouwens . . . . ) .
Als de sproeier niet goed is (te klein) wat merk je dan ?

Het mengsel is rijker als de motor warmer is.

Koud goed, warmer minder goed ---> te rijk
Koud minder goed, warm beter ---> te arm

Met wat geduld kom je hier een aardig eind mee. Je kan toch vast wel ergens even een wegetje vinden waar je even in de 1 of 2 vol gas kan?
 
nog even mijn koffie opdrinken en dan ga ik kijken wat tov gisteren een grotere sproeier voor effect heeft. Ik heb ook nog kleinere sproeiers liggen, maar aangezien ik met de sproeier waarmee het niet werkte op top eerst een normaal luchtfilter gemonteerd had en dat heb vervangen door een powerfilter (waar méér lucht doorheen zou gaan) verwàcht ik dat het mengsel idd te arm is, dus dat er een grotere sproeier in moet.
Maar genoeg getypt, ik ga het o proberen..
Het is trouwens een automaatje, dus een handbediende koppeling heb ik niet en zelf de versnelling kiezen is ook lastig :Y
De top ligt niet op hoogst illegale snelheden (op de snelweg), dus gaat goedkomen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan