is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.679
2.436
Hoi motorfanaten,

Ik heb een vraagje, maar eerste de inleiding.
Ik heb een 1 cilinder 4 takt motor en heb het originele luchtfilter vervangen door een power filter en de originele uitlaat door een open. De sproeier heb ik nog niets aan veranderd.
Aangezien de motor meer lucht doorlaat verwacht ik dat mijn mengsel te arm is komen te staan en dan ik dus ook de sproeier moet vergoten.
Ik vraag me echter af of wat ik voel door een te kleine sproeier komt.

Ik ben een stukje gaan rijden en op het moment dat de motor bijna op topsnelheid is is het niet zo dat de motor begint te stotteren of inhoudt en niet meer harder wilt, maar in een keer stilvalt. Een beetje zoals wanneer je benzine op is. Gas dicht en daarna doet ie het weer (wel een beetje knallend in het begin).

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
 
OK, net een rondje gedaan , met de grotere sproeier.
Was er niet veel beter op.
De originele uitlaat terug gezet (wel het powerfilter) en eigenlijkniet veel verschil (alleen in geluid . . . ). Nog steeds uitvallen op top (alsof je je carburateur droog hebt gereden, ineens dood).
Sproeier nog een beetje groter gemaakt en weer een stukkie gan gassen . Het gaat nu tot een hogere snelheid (toerental) goed, en het is nu zo dat de de motor meer begint in te houden, en niet meer in één keer dood valt. Hij wilt gewoon even niet harder meer, maar het voelt minder ernstig dan met de iets kleinere sproeier. Ik denk dat ik de goed kant op ga met de sproeier.
Als ik uit stilstand volgas geef doet ie het trouwens ook niet helemaal lekker. Dan valt ie niet dood alsof de benzine op is, maar je voelt 'm ook inhouden. Wilt niet lekker door. Ik denk dat ie met de gasschuif (CV-carb, maar dan nog) vol open ook gewoon teveel lucht binnenkrijgt, dus te weinig brandstof.
Alles wat hierboven staat is met een warme motor.
Zal de sproeier straks nog een stukje verder uitruimen en weer een rondje doen (dan maar geen wijntje bij het eten. :N

Geluid met de silenziatore originale is wel een stuk beschaafder, maar wat wil je ook met 8 kilo stalen schotten en pijpen . . . Wel een mooi inlaatgeluid door het powerfiltertje . . . Zeker niet illegaal zo. :/
 
hmmmm . . . nu en weer tikkie grotere sproeier ingezet en nu is het erger. Bij 95 op de snelweg al flink 'gekreun' en ook vanuit stilstand volgas optrekken gaat niet beter dan met een tikkie kleiner.
Dit zou betekenen dat de boel gewoon verzuipt. De indruk die ik met de sportuitlaat kreeg was inderdaad ook al dat ie redelijk rijk stond met de originele (118) sproeier, en dat is er nu met 135 en 145 sproeiers niet beter op geworden.

Ga er voor de zekerheid (om het uit te kunnen sluiten en goed te kunnen krijgen) zo nog een kleinere dan origineel inzetten.
Heb nog 95 en 105 liggen (kleiner dan de originele dus). Kijken welke kant het opgaat . . .
Als dat verbetering oplevert betekent dat dat het powerfilter inderdaad MINDER lucht door zou laten dan het origineel (??).
Waarom heten ze dan powerfilters? Dacht altijd te hebben gegrepen dat het juist MEER zou zijn, maar proberen is weten.
Wat ik had was de originele filterkast met een Malossi schuimfilter, dat wel wat grover is dan de originele filtermat die veel fijnere gaatjes heeft (echt schuimrubber). Heel Holland bakt hoef ik toch niet te zien, dus ga zo weer even een sproeiertje doen . . .
 
Ik zal het nog 1 keer zeggen:

Monteer het originele luchtfilterhuis terug.
Nee die wil ik er niet meer op . . . ècht niet.
Originele uitlaat OK, maar die luchtfilterkast die groter is dan mijn buddy . . NEE. :N
't gaat goedkomen ook met het powerfilter....
 
LeeJoow, je hebt gelijk
Een 'power filter' KAN misschien meer lucht doorlaten maar dat gaat niet gebeuren tov een origineel filter.
.
Ik was helemaal misleid door de gedachte dat een powerfilter meer lucht zou doorlaten dan een origineel filter. Het blijkt niet waar. Ik heb alle sproeiers die ik heb op volgorde gezet (even nagemeten door te kijken hoever ze over het conische ruimertje heen zakken) en ik heb 95, 98 , een ruimere 98 (?? zal 102 of zo zijn), 105, 118. (118 is origineel, met het schuimfilter)
heb nu gereden met de '102' en ging een heel stuk beter. Houdt niet voelbaar meer in bij volgas optrekken, en op top ook niet. In elk geval niet voelbaar. Hoogstens een klein beetje . . . Heb wel de indruk dat de top nu iets lager is, dus mogelijk een iets te klein sproeiertje erin nu . . .
Ik heb tov de sproeier die er nu in zit nog twee sproeiertjes in een kleiner maatje en nog één in een maatje groter. Ik neem aan dat ik het met een van deze toch voor elkaar moet kunnen krijgen. Vandaag niet meer, maar binnenkort even de kleinere erin, kijken welke kant het opgaat , daarna ook voor de 105, en de grootste sproeier laten zitten waarmee is het goed doet (ik heb het mengsel liever te rijk dan te arm. Mogelijk is het dat nu. Time will tell, net als de bougie uiteraard, die ik ook zal bekijken als ik de goede sproeier gemonteerd denk te hebben . . .
Handig ding die testbougie trouwens.

Kom er verder wel uit, dank voor al jullie hulp en suggesties.
 
Laatst bewerkt:
wat voor "powerfilter" heb je gemonteerd dan? De goeie of die kutdingen van een 10 - 15 euro/stuk? De goedkope dingetjes laten sowieso minder lucht door dan het ori luchtfilter. Als je powerfilters wilt koop dan goeie van K&N of vergelijkbaar of begin er anders niet aan. Geeft alleen maar vermogensverlies...
 
Laatst bewerkt:
wat voor "powerfilter" heb je gemonteerd dan? De goeie of die kutdingen van een 10 - 15 euro/stuk? De goedkope dingetjes laten sowieso minder lucht door dan het ori luchtfilter. Als je powerfilters wilt koop dan goeie van K&N of vergelijkbaar of begin er anders niet aan. Geeft alleen maar vermogensverlies...


Goedkoop of K&N maakt ook al geen reet uit.

Begrijpt er nou niemand de werking van de originele airbox of wat? :?
Dat ding is niet voor iets zo groot. Dat is ontworpen om een mooie rechte en rustige airflow te genereren richting de carburateur.

Waarom denk je dat alle grote merken miljoenen investeren om zo'n 'groter dan de buddy' zijnde airbox te ontwikkelen? Voor de sier? Nou, ik denk van niet.
En denken jullie dat als het ook met een 'power filtertje' van €5,- zou kunnen, ze dat niet gedaan zouden hebben? En nogmaals, een power filter 'geeft' geen meer lucht. Het volume/liters aangezogen lucht word maar door 1 ding bepaald en dat is de motor zelf. Slagvolume, klep timingen en lift, en toerental.

Dus voor de derde keer;
Zet het origineel luchtfilterhuis er terug op en het is hoogstwaarschijnlijk weer een perfect draaiende motor.

Kun je daarna weer het ALLEEN VOOR DE LOOKS ONTWORPEN power filtertje er weer op zetten.


Ik zal 1 voorbeeld geven;
Ik had jaren geleden een CB1000. Daar zit een haakse rubberen slang aan het filterhuis. In die slang zit in de lengte een kunststof schotje. Dat had ik eruit gehaald onder het motto; da's een ristrictie, en da's slecht, dus had ik dat ding eruit gehaald. Dikke fout! Motor gaf exact het probleem als in de openingspost omschreven staat. Stopte er gewoon helemaal mee!
Schotje terug gezet, probleem weg.
 
't Powerfilter kostte inderdaad 15 Euro of zo.
Uiteraard bepaalt de motor hoeveel lucht ie wilt hebben, en heeft het luchtfilter (elk luchtfilter) een bepaalde 'weerstand' die van belang is. De ontwikkeling in het luchtfilter zit 'm niet alleen in het mooi aanbieden van de lucht, het heeft ook als doel het inlaatgeslurp te dempen. Dat is ook een reden voor de motorconstructeurs om in luchtfilterkasten te investeren. Met het powerfilter heb ik echt wel meer inlaatgeluid dan met de originele lijkkist die de dames/heren van Gilera hebben ontworpen. Maar wel een mooi geluid, zeker voor een 1-cilindertje . . . .

Ik denk dat ik nu tov de 118 sproeier en de orig luchtfilter nog een km of 10 mis, dus er is zeker nog hoop met de andere sproeiers die ik heb, al wil ik zeker geloven dat het originele luchtfilter optimaal zal zijn (max vermogen bij minste geluid).

Met het originele luchtfilter had ik inderdaad een perfect lopende motor, maar het ziet er niet uit, dus voor d derde keer ( ;) )ik zet het er echt niet meer op. :N :N :N :N :N :N. NEE dus . . . Dan nog liever een paar kilometer minder hard kunnen rijden.

Vooralsnog ga ik ervan uit dat ik 'm met een andere sproei icm het powerfilter (en evt de open uitlaat met de dB killer erin) echt wel goed ga krijgen.
Heb pas 1 keer met een KLEINERE sproeier getest, en gaat nu al zo (bijna goed), met nog een scala aan net een maatje groter of kleiner in het onderdelenbakje . . .

Bij mijn Puchjes was het ook even wat experimenteren met sproeiers. Daar ook een open luchtfilter op (restrictie uit een origineel filter eruit gezaagd, dus originele look), en een uitlaat met een iets dikkere voorbocht. setje sproeiers geprobeerd en nu loopt is 65 (al moet ik wel melden dat ik ook de zuiger en de cilinder wat heb aangepast . . ). Bij die dingen komt het op 1 maatje groter of kleiner en het lijkt al nergens meer op. (0.02 mm oplopend !!). Komt niet op snelheid of verzuipt bij gas vol open (zoals ik eerder met de motor van dit topic heb).
Heeft een tijd geduurd de goede afstelling te vinden, maar je komt er . . . .
dus ook met een Gilera.

En het houdt me van de straat (af en toe :N )
 
Laatst bewerkt:
Goedkoop of K&N maakt ook al geen reet uit.

Begrijpt er nou niemand de werking van de originele airbox of wat? :?
Dat ding is niet voor iets zo groot. Dat is ontworpen om een mooie rechte en rustige airflow te genereren richting de carburateur.

Waarom denk je dat alle grote merken miljoenen investeren om zo'n 'groter dan de buddy' zijnde airbox te ontwikkelen? Voor de sier? Nou, ik denk van niet.
En denken jullie dat als het ook met een 'power filtertje' van €5,- zou kunnen, ze dat niet gedaan zouden hebben? En nogmaals, een power filter 'geeft' geen meer lucht. Het volume/liters aangezogen lucht word maar door 1 ding bepaald en dat is de motor zelf. Slagvolume, klep timingen en lift, en toerental.

Dus voor de derde keer;
Zet het origineel luchtfilterhuis er terug op en het is hoogstwaarschijnlijk weer een perfect draaiende motor.

Kun je daarna weer het ALLEEN VOOR DE LOOKS ONTWORPEN power filtertje er weer op zetten.


Ik zal 1 voorbeeld geven;
Ik had jaren geleden een CB1000. Daar zit een haakse rubberen slang aan het filterhuis. In die slang zit in de lengte een kunststof schotje. Dat had ik eruit gehaald onder het motto; da's een ristrictie, en da's slecht, dus had ik dat ding eruit gehaald. Dikke fout! Motor gaf exact het probleem als in de openingspost omschreven staat. Stopte er gewoon helemaal mee!
Schotje terug gezet, probleem weg.

Helemaal met je eens tenminste, tot op zekere hoogte.
Het gaat hier om looks, niet om vermogenswinst want dat red je met alleen andere filters en sproeiers niet. Als je dan "powerfilters" monteert vanwege de looks, zet er dan iig iets op wat het minste verlies oplevert...
 
Goedkoop of K&N maakt ook al geen reet uit.

Begrijpt er nou niemand de werking van de originele airbox of wat? :?
Dat ding is niet voor iets zo groot. Dat is ontworpen om een mooie rechte en rustige airflow te genereren richting de carburateur.
Dat ding is voornamelijk om geluid te dempen en om het filteroppervlak zo groot mogelijk te maken.
Waarom denk je dat alle grote merken miljoenen investeren om zo'n 'groter dan de buddy' zijnde airbox te ontwikkelen? Voor de sier? Nou, ik denk van niet.
Ik weet niet wat jij voor jouw motor betaald hebt, maar als het onwikkelen van een plastic bak voor het luchtfilter al miljoenen moet kosten, denk ik niet dat de fabrikant er iets op gaat verdienen.......de stagair is er een weekje druk mee geweest.
En denken jullie dat als het ook met een 'power filtertje' van €5,- zou kunnen, ze dat niet gedaan zouden hebben? En nogmaals, een power filter 'geeft' geen meer lucht. Het volume/liters aangezogen lucht word maar door 1 ding bepaald en dat is de motor zelf. Slagvolume, klep timingen en lift, en toerental.
Zo een power filter heeft minder weerstand dan een origineel filter, daardoor zal de absolute druk (voor de mierenneukers hier) hoger uitvallen in de venturie van de carburateur waardoor er minder brandstof aangezogen zal worden.
Een grotere sproeier brengt dan uitkomst.
Dus voor de derde keer;
Zet het origineel luchtfilterhuis er terug op en het is hoogstwaarschijnlijk weer een perfect draaiende motor.
Duh....
Kun je daarna weer het ALLEEN VOOR DE LOOKS ONTWORPEN power filtertje er weer op zetten.


Ik zal 1 voorbeeld geven;
Ik had jaren geleden een CB1000. Daar zit een haakse rubberen slang aan het filterhuis. In die slang zit in de lengte een kunststof schotje. Dat had ik eruit gehaald onder het motto; da's een ristrictie, en da's slecht, dus had ik dat ding eruit gehaald. Dikke fout! Motor gaf exact het probleem als in de openingspost omschreven staat. Stopte er gewoon helemaal mee!
Schotje terug gezet, probleem weg.
Ik denk dat jij er toen gewoon na de modificatie een of ander vacuumslangetje er niet goed op gezet hebt, na het terugbouwen heb je dit wel goed gedaan.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van originele motorfietsen die voor aflevering een luchtfiltermodificatie/afstelbeurt krijgen omdat ze af-fabriek zo arm afgesteld staan dat ze er slecht op lopen.
 
En dan heb je ook nog power filters die deze naam helemaal niet verdienen en zelfs veel meer weerstand geven als een ori luchtfilter.
Meestal zijn dit merkloze chinese namaak meuk filters die voor een paar euro per stuk te koop zijn.

Echte goede filters zijn van K&N, Pipercross en nog een stuk of wat andere gerenomeerde merken.
 
En dan heb je ook nog power filters die deze naam helemaal niet verdienen en zelfs veel meer weerstand geven als een ori luchtfilter.
Meestal zijn dit merkloze chinese namaak meuk filters die voor een paar euro per stuk te koop zijn.

Echte goede filters zijn van K&N, Pipercross en nog een stuk of wat andere gerenomeerde merken.
:^

En dan nog zou je de motor professioneel moeten laten afstellen om er vermogenswinst uit te halen.
 
Dat ding is voornamelijk om geluid te dempen en om het filteroppervlak zo groot mogelijk te maken.Ik weet niet wat jij voor jouw motor betaald hebt, maar als het onwikkelen van een plastic bak voor het luchtfilter al miljoenen moet kosten, denk ik niet dat de fabrikant er iets op gaat verdienen.......de stagair is er een weekje druk mee geweest.Zo een power filter heeft minder weerstand dan een origineel filter, daardoor zal de absolute druk (voor de mierenneukers hier) hoger uitvallen in de venturie van de carburateur waardoor er minder brandstof aangezogen zal worden.
Een grotere sproeier brengt dan uitkomst.Duh....Ik denk dat jij er toen gewoon na de modificatie een of ander vacuumslangetje er niet goed op gezet hebt, na het terugbouwen heb je dit wel goed gedaan.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van originele motorfietsen die voor aflevering een luchtfiltermodificatie/afstelbeurt krijgen omdat ze af-fabriek zo arm afgesteld staan dat ze er slecht op lopen.


Met al jouw bovenstaand commentaar maak je het nu nog duidelijker aan iedereen dat je echt geen verstand van techniek hebt.
Ik heb jou al vaker gevonden, reacties plaatsend die echt kant noch wal raken aangaande techniek. Het getuigd weer dat je echt geen flauw idee of benul hebt van waar je over praat. Laat staan over ervaring met de bekritiseerde onderwerpen.

Maar goed, ik zal het wel niet weten. Dus heren, succes ermee.
 
He jongens geen ruzie maken, laten we dat vooral aan de hele Marquez en Rossi overlaten. Zo was mijn vraag niet bedoeld. Om het weer even on-topic te maken: Het lijkt er inmiddels op dat ik een powerfilter heb dat minder lucht doorlaat dan het originele Malossi ding dat ik erop had . 't is inderdaad ook geen K&N of Pipercross . Waarschijnlijk verzoop de boel op volgas, ipv dat het te arm was.
Ik heb nu een sproeiertje erin dat ws net iets te klein is, hij lijk tiets in te houden over het hele gebied, en de top ligt ook wat leger dan ik gewend ben.
maar ik heb nog 3 sproeiers tussen wat er nu inzit en de originele, dus ik ga binnenkort (misschien vanavond nog) een grotere inzetten en kijken wat ie dan doet.

Als het echt niets wordt met dit filtertje kan ik altijd nog een K&N of PiperCross filtertje ergens halen, en is het goedkoop = duurkoop filtertje een leuk leermoment geweest ;).
 
Met al jouw bovenstaand commentaar maak je het nu nog duidelijker aan iedereen dat je echt geen verstand van techniek hebt.
Ik heb jou al vaker gevonden, reacties plaatsend die echt kant noch wal raken aangaande techniek. Het getuigd weer dat je echt geen flauw idee of benul hebt van waar je over praat. Laat staan over ervaring met de bekritiseerde onderwerpen.


Maar goed, ik zal het wel niet weten. Dus heren, succes ermee.

_O- _O-
:W
 
Hmmm... het wordt er niet eenvoudiger op.

Vanavond nog even met 2 andere sproeiers gereden die beide kleiner zijn dan de 118 die er icm het originele luchtfilter in zat , en met allemaal hetzelfde resultaat. Rijdt eigenlijk goed naar de top (al is die top wel wat lager dan ik gewend was, of ik heb niet lang genoeg dor kunnen 'jassen' om erop te zitten) en na een tijdje op 'top' stopt ie er plotseling mee. Ik begin nu te twijfelen of het uberhaupt aan de carb ligt.
Het voelt aan alsof ineens de benzine op is. Mogelijk doet het brandstofpompje het niet meer goed en trek ik mijn vlotterbakje langzaam leeg? Zoe voelt het wel. Niet stotteren of inhouden, maar ineens 'dood.' Zal gaan testen met een fles met slang die 'vrij verval' heeft en hoger zit dan de carb om de werking van het pompje uit te kunnen sluiten. Als ie het met de fles wel doet ligt het aan het pompje.

Als het pompje niet de oorzaak blijkt zal ik voor TESTDOELEINDEN (;)) mijn originele luchtfilter eens terugzetten en kijken wat er dan gebeurt. Als het dan wel (weer) werkt ligt het niet aan 'iets' in de carb, en moet ik gewoon even een powerfilter van een gerenommeerd merk op de kop tikken . . .

Als het met het originele filter ook niet (meer werkt (met de 118 sproeier die ik erin had waarvan in zeker weet dat de combi heeft gewerkt)) is er mogelijk iets anders met de carburateur aan de hand, dus zal ik die eens gaan bekijken (CV membraan ??) of er even een complete andere (maar identieke en ook goede die ik nog heb liggen) opzetten om te kijken wat er dan gebeurt.

Al met al nog een flinke zoektocht naar de oorzaak, maar ik kan me niet voorstellen dat de carb met 95-98-102-105-118 . . . . 150 sproeiers nergens goed is (118 is de originele die erin hoort volgens het boekje met de originele airbox . . .).
Mogelijk dus een heel andere oorzaak dus voor mijn probleem. Stuk voor stuk de mogelijke oorzaken testen en afstrepen (of bevestigen en oplossen . . . ) staat nu op de 'agenda'.
't Houdt me ( op mijn testrondjes na) weer wel van de straat |( .

Dit verklaart wel de titel van het topic. Ik vind het een vreemd 'symptoom' . Nog niet dat ik het nu weet (of zeker weet), maar mogelijk is het iets heel anders.

Ik heb ook nog een 108 sproeier (maar die zit in een andere motor), maar die zou ik ook nog kunnen testen, maar eerst dat met de fles met slang op de bransdstofpomp uit te sluiten . . . da's minder werk.

@ daddyphilipsen:
En dan heb je ook nog power filters die deze naam helemaal niet verdienen en zelfs veel meer weerstand geven als een ori luchtfilter.
Meestal zijn dit merkloze chinese namaak meuk filters die voor een paar euro per stuk te koop zijn.

Echte goede filters zijn van K&N, Pipercross en nog een stuk of wat andere gerenomeerde merken.
Ervan uitgaand dat de brandstofpomp of iets anders dan de sproeier in de carb niet de oorzaak van mijn probleem is. Ik wil NIET meer met de orig luchfilterkist gaan rondrijden (anders dan in een testfase), dus ik wil wel weer een powerfilter. Maakt het echt zoveel uit of ik een 'made in China' ding monteer of een K&N / PiperCross filter?
Laat een topmerk filter net zoveel of meer lucht door dan het originele filter?
En het 'china ding' minder (in het algemeen)?
 
Laatst bewerkt:
Een goed merk filter laat in ieder geval dezelfde hoeveelheid lucht door als een origineel filter of nog meer als origineel.

Een bami of rijst merk filter laat in het algemeen minder lucht door als een origineel filter. Alhoewel er altijd uitzonderingen zullen zijn.

Over het ineens er helemaal mee stoppen.
Wanneer is voor het laatst de klepspeling gesteld?
Het kan ook een bobine zijn die het op geeft als hij warm wordt.
Of een ander elektronisch component van de ontsteking wat er mee uit scheidt als het warm wordt.
Start hij wel onmiddelijk weer of moet je hem eerst af laten koelen?
Merk je ook dat na het plotseling af slaan de startmotor aanmerkelijk meer moeite heeft om de motor rond te gooien?
 
Over het ineens er helemaal mee stoppen.
Het ineens ermee stoppen is als ik volgas rijd. De motor stopt alsof de benzine op is, als je gas dichtdraait en daarna weer gas bij geeft doet het het weel. is slechts enkele seconden
Alsof ie dan weer benzine heeft/krijgt. Het kan dus wel degelijk aan de combi luchtfilter/sproeier liggen, maar dat 'abrupte' daaraan vind ik zo vreemd. Ik hoef de motor niet af te laten koelen voor ik weer kan rijden, als het uitvallen is gebeurd kan ik daarna direct doorrijden , en zolang in 95% van max blijft rijden is er niets aan de hand, het gaat alleen fout op pure top.
 
Het ineens ermee stoppen is als ik volgas rijd. De motor stopt alsof de benzine op is, als je gas dichtdraait en daarna weer gas bij geeft doet het het weel. is slechts enkele seconden
Alsof ie dan weer benzine heeft/krijgt. Het kan dus wel degelijk aan de combi luchtfilter/sproeier liggen, maar dat 'abrupte' daaraan vind ik zo vreemd. Ik hoef de motor niet af te laten koelen voor ik weer kan rijden, als het uitvallen is gebeurd kan ik daarna direct doorrijden , en zolang in 95% van max blijft rijden is er niets aan de hand, het gaat alleen fout op pure top.

Maak de motor weer eens helemaal origineel (of is dat alleen het luchtfilter?). Ga dan eens kijken of je het probleem dan terug komt.

Ik heb het idee dat er iets meer systematiek in moet komen, anders blijf je nog maanden door kloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan