is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Hoi motorfanaten,

Ik heb een vraagje, maar eerste de inleiding.
Ik heb een 1 cilinder 4 takt motor en heb het originele luchtfilter vervangen door een power filter en de originele uitlaat door een open. De sproeier heb ik nog niets aan veranderd.
Aangezien de motor meer lucht doorlaat verwacht ik dat mijn mengsel te arm is komen te staan en dan ik dus ook de sproeier moet vergoten.
Ik vraag me echter af of wat ik voel door een te kleine sproeier komt.

Ik ben een stukje gaan rijden en op het moment dat de motor bijna op topsnelheid is is het niet zo dat de motor begint te stotteren of inhoudt en niet meer harder wilt, maar in een keer stilvalt. Een beetje zoals wanneer je benzine op is. Gas dicht en daarna doet ie het weer (wel een beetje knallend in het begin).

De vraag is: is dit inderdaad wat je bij een 4T motor merkt als gevolg van een te kleine sproeier?

Ik ken het 'te kleine sproeier' alleen van mijn Puch Maxi en daar uit het zich in gewoon niet meer verder in toeren stijgen, maar niet in het doodvallen van de motor. Is dat bij een 4 takt zoveel anders ?
 
Meeste stemmen gelden inderdaad, zeker bij echt complexe materie. ;).

Wat bedoel je met CV gasschuif afstellen, ducsmit?
Er valt igv. mijn carburateur niets aan af te stellen zover ik weet.
Het motorvacuüm trekt 'm omhoog , ik heb niet de indruk dat ik hier iets aan kan beïnvloeden.

De gasnaald kan hoger als ik er een ringetje onder leg, daar had ik inderdaad aan gedacht en zelfs geprobeerd, maar dan moet ik er een de bovenkant iets afhalen anders pas het busje waarmee je 'm vastschroeft aan de gasschuif en niet ver genoeg overheen en krijg ik 'm niet vast.
Kan het nog proberen, rijker mengsel bij hogere gasnaaldstand.

Van alles wat hierboven staat is synchroniseren het enige wat ik niet hoef, ik heb een 1-cilinderblokje..
Blijkbaar heb ik een goedkoop filtertje. Heb er in de testfase ook een buisje ingezet als restrictor/langer inlaarkanaal, maar ook dat had geen of in elk geval niet genoeg effect. Mogelijk als ik ook iets anders heb veranderd.
Afgezien van de CV gasschuif afstellen kan ik nog gaan 'proberen'in het verlengde van wat ik al aan het doen was (gasnaald hoger, hoofdsproeier groter) in de hoop het goed lopend te krijgen. Als het niet lukt kan ik altijd weer terug naar wat ik nu heb.
 
Ha Roger,

Het lijkt er nog steeds op dat je bij hoge toeren brandstof tekort komt.

Heb je een vergelijking van de kleur van de bougie in de originele situatie ten opzichte van de situatie waarin de motor niet goed loopt? Wellicht kan daar nog iets van afgeleid worden.

Eerder had je het al over de brandstofpomp, dat die niet genoeg opbracht.
Klopt dat(nog)?
Zit er nog een benzinefilter ergens tussen en kun je het even zonder dit filter proberen?
Zit er misschien in de tank nog een filter op de kraan met wellicht wat vuil onder in de tank?
Merk je verschil met een volle of lege tank?

voor de duidelijkheid: ik ben geen monteur, maar ik heb het gevoel dat het iets simpels moet zijn.
succes weer in ieder geval
 
Eerder had je het al over de brandstofpomp, dat die niet genoeg opbracht.
Klopt dat(nog)?
Zit er nog een benzinefilter ergens tussen en kun je het even zonder dit filter proberen?
Zit er misschien in de tank nog een filter op de kraan met wellicht wat vuil onder in de tank?
Merk je verschil met een volle of lege tank?

De brandstofvoorziening naar de carburateur met draaiende motor is prima.
ik heb inmiddels een 12V benzinepompje gemonteerd, dus ben niet meer afhankelijk van het vacuumbekrachtigde pompje dat er voorheen opzat. De vacuumbekrachtigde brandstofkraan is bij draaiende (en startende) motor ook voldoende geopend en het brandstoffilter dat tussen de kraan en de pomp zit laat ook meer dan voldoende door.

Als ik de pomp laat draaien komt er minstens 2 liter benzine per minuut uit aan het uiteinde van de slang die normaal de carburateur in gaat. Meer dan genoeg in elk geval. Dit gaat zo door tot de tank helemaal leeg is en de pomp lucht gaat aanzuigen. Als ik de motor laat draaien op een fles benzine met slang die de carburateur oiv de zwaartekracht van benzine voorziet gebeurt exact hetzelfde, dus aan te weinig brandstof ligt het niet. Ook kan ik uitsluiten dat er teveel brandstofdruk zou zijn waardoor de vlotternaald de toevoer niet op tijd zou stoppen. Ook al aan gedacht, maar dit blijkt ook niet het geval, je hoort ook dat het pompje op een geven moment stopt met pulsen geven als de carburateur 'vol' is (met een stilstaande motor dus).

Deze dingen heb ik allemaal al gedaan om iets anders dan een foute afstelling in de carburateur uit te sluiten. Defecte carburateur is het ook niet, met twee carburateurs identieke symptomen.

Ik denk dat ik domweg ga proberen om een grotere sproeier te monteren , en evt de naald iets hoger zetten en kijken waar het schip strandt. Niets te verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Bij een cv carburateur wordt de gasschuif geopend door het vacuum in de venturi.
Vaak zit er een gaatje onder in de schuif die groter of kleiner kan worden gemaakt als het vacuum verandert in de venturi. Dit heb je meestal als je wat verandert aan het luchtfilter. Vaak zit er in tuning setjes een veer voor de gasschuif en een boortje om het gaatje iets groter te boren. Afijn wat loopt ie fijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is een simpel blokje met 19 PK of iets in die buurt. De keien zal ik er echt niet mee uit de weg trekken, dus of het nou 12 of 14 seconden duurt voor ik 100 rijd maakt me eigenlijk niet uit. Hij moet wel gewoon goed lopen. en iets te rijk zou niet erg zijn. Het gaatje onderin de gasschuif heb ik inderdaad, maar zover ik het kan beredeneren heeft de snelheid waarmee de gasschuif opent geen invloed op het feit dat brandstofnevel er op een gegeven moment naar de verkeerde kant uitkomt. De sprint hoef ik er niet mee te winnen. Op de testbank zetten is inderdaad een optie, maar daarvoor moet ik 'm wel eerst zo hebben dat ie het hele toerenbereik doet.
Met alle suggesties die ik nu heb denk ik dat ik naaldhoogte en grootte hoofdsproeier, dus twee dingen die het mengsel rijker maken ge proberen en dan zie ik wel wat dat oplevert.

Dank zover, ik post het nog wel.
 
en waarom zou een grotere sproeier voorkomen dat mengsel terug geduwd wordt door de carbu ?
en waarom zou dat een probleem zijn ? ook mengsel is een massa in beweging die je niet zomaar stopt.
en waarom houdt je rekening met iets - mengsel dat terug komt zonder luchtfilter- dat je ziet tijdens een situatie waarin hij sowieso helemaal niet goed loopt ?
 
Laatst bewerkt:
en waarom zou een grotere sproeier voorkomen dat mengsel terug geduwd wordt door de carbu ?
Ik heb er diviese sproeiers in geprobeerd en gemerkt dat het met een kleinere sproeier dan erin hoort bij een lager toerental al fout gaat dan met de sproeier met de originele maat, en dat het met een grotere sproeier tot een nog hoger toerental goed blijft gaan. Vraag me niet wat de reden of logica is, maar er lijkt een verband tussen de maat van de sproeier en het toerental waarbij het mengsel er aan de verkeerde kant uitkomt. Ik weet niet hoever dit te extrapoleren is, maar ik wil het nog wel gaan proberen.
Testbank kan ik altijd nog.
 
Ehmmm......is t mogelijk dat er geen genoeg vacuum ontstaat achter de gasschuif waardoor er bij hogere belasting meer mengsel uit de carbs worden gegooid i.p.v. erin gaat wat resulteert in een armer mengsel en dus gaat ie smoren op dat moment?
Oftewel,airbox er weer op!? :+ (of aansluitbuis/rubber verlengen naar powerfilter)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik zou de airbox er gewoon op zetten want waarschijnlijk krijg je het nooit perfect afgesteld.
Open uitlaat kan er wel gewoon op hoor. ;)
Wat voor filter zit er in je airbox en kan je deze misschien vervangen voor een K&N voor wat performance winst?
 
Het gaat me niet om de performance. Of ik nou 19 of 20 PK heb maakt me niet zoveel uit want het is beide niets, maar daar gaat het bij die motor ook niet om. De enorme externe airbox is geen gezicht, ongeacht welk filtermateriaal erin zit. Er zit trouwens als iets 'snellers' in. Mijn ervaring met andere motoren is inderdaad ook dat je 'ongestraft' de uitlaat kan vervangen door een open type, maar bij deze werkt dat niet. Waarschijnlijk doordat het maar een heel korte uitlaat is (pijp en demper). Ga dat laatste nog wel proberen, want ik denk dat ik de carterontluchting tijdens de vorige test gewoon open had en nog niet op de airbox had aangesloten. Nu wel, dus inderdaad de uitlaat even wisselen. Als dat zonder problemen kan heb ik al weer iets..
 
Laatst bewerkt:
Het gaat me niet om de performance. Of ik nou 19 of 20 PK heb maakt me niet zoveel uit want het is beide niets, maar daar gaat het bij die motor ook niet om. De enorme externe airbox is geen gezicht, ongeacht welk filtermateriaal erin zit. Er zit trouwens als iets 'snellers' in. Mijn ervaring met andere motoren is inderdaad ook dat je 'ongestraft' de uitlaat kan vervangen door een open type, maar bij deze werkt dat niet. Waarschijnlijk doordat het maar een heel korte uitlaat is (pijp en demper). Ga dat laatste nog wel proberen, want ik denk dat ik de carterontluchting tijdens de vorige test gewoon open had en nog niet op de airbox had aangesloten. Nu wel, dus inderdaad de uitlaat even wisselen. Als dat zonder problemen kan heb ik al weer iets..
Ja.


Vooral dat 'iets snellers er in' doet t m.....


Oftewel, hier kan niemand iets mee.
 
Nee dat iets snellers slaat op het luchfilterelement in de airobox, maar daar doet ie het icm de originele uitlaat en de originele sproeier prima mee, dus dat is het probleem niet.
Maar ik weet even genoeg, ik ga er weer een keer mee verder.
 
Sorry beste man maar je weet niet genoeg
Dat zal best zo zijn, en ik weet ook dat ik met het plaatsen van een powerfiltertje en een open uitlaat de ademhaling compleet verander, en dat er dus iets moet gebeuren om dit te corrigeren. Meer tips over dingen die ik hier zelf aan kan doen heb ik nou eenmaal niet gekregen, dus ga ik het daarmee proberen.
Voor 'de motor wegbrengen en laten doen' had ik de vraag niet voor hoeven stellen.
Wegbrengen en laten doen is wel de gemakkelijkste oplossing, maar niet echt de hobby, ik vind het veel leuker als ik het zelf voor elkaar ga krijgen.
Ik heb nog een ijzertje in het vuur (hoop ik).
 
Laatst bewerkt:
Sorry beste man maar je weet niet genoeg
Daarom vroeg ik het hier ook, maar ik weet nu nóg niet genoeg, of de spullen en instellingen die ik heb geprobeerd zijn niet toereikend genoeg geweest om het 'verstierde' ademhalingsgedeelte van de motor te corrigeren.
Ik heb nog van alles geprobeerd, maar ik krijg 'm niet goed. In originele setup loopt de motor goed.
Zodra ik OF de uitlaat OF het luchtfilter wijzig gaat het al fout. Met beide dus ook.
grotere sproeiers, kleinere sproeier, gasnaald hoger, gasnaald lager, alleen de uitlaat, alleen het LF... Zo ongeveer alle combinaties geprobeerd, ook nog met een restrictortje in het luchtfilter, het gaat met de sproeierset die ik heb (86, 96, 105, 118 en 130) en alle groefjes in de gasnaald (en ook nog hoger dmv plaatsen van een extra onderlegringetje) niet lukken.
|(

Ik bouw 'm weer naar de originele setting, dus 118 sproeier, gasnaald op de originele positie en originele luchtfilter en uitlaat. Dan doet ie het tenminste en ga ik wel een keer bij een de dealer vragen of ie denkt de motor goed te kunnen krijgen icm het powerfilter en evt met de open uitlaat, en wat me dat globaal gaat kosten. De lelijke airbox kwijtraken vind ik belangrijker dan de originele uitlaat vervangen . . . .

tot zover
 
Laatst bewerkt:
Is het geen optie om de luchtfilter en uitlaat te monteren en een run op een dynobank te doen? Dan weet je in ieder geval waar je staat.

Wilde net m'n respect betuigen voor je doorzettingsvermogen, gooi je de handdoek in de ring... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik bouw 'm weer naar de originele setting, dus 118 sproeier, gasnaald op de originele positie en originele luchtfilter en uitlaat. Dan doet ie het tenminste en ga ik wel een keer bij een de dealer vragen of ie denkt de motor goed te kunnen krijgen icm het powerfilter en evt met de open uitlaat, en wat me dat globaal gaat kosten. De lelijke airbox kwijtraken vind ik belangrijker dan de originele uitlaat vervangen . . . .

tot zover

Ik zou m niet naar de dealer brengen maar naar een tuner die alle verstand ervan heeft. :Y
Je zou ook nog eens wat info kunnen vergaren door eerst wat tuners te bellen zoals Ruud Frederiks en het alsnog zelf voor elkaar krijgen misschien.
Ik weet niet of je een rollenbank bij jou in de buurt hebt want dan zou je eens kunnen kijken wat ie doet met t AFR bij de verschillende toerentallen.
Helemaal mooi zou dan zijn dat je ter plekke de sproeier kan wisselen en dan weer testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan