2e handse carburateurs of zelf de huidige schoonmaken?

marvnl

MF'er
3 okt 2015
50
0
Almere
Heb een R6 uit '99 waarvan de carburateurs verschoont moeten worden. Nou denk ik dat ik het gewoon zelf wil doen met iemand die er verstand van heeft, om er zo ook van te leren. Maar ik zie op internet 2e handse carbs voor 50 a 80 euro staan. Ik vraag aan de eigenaren of de kleppen in orde zijn en alle onderdelen compleet en in top conditie zijn en krijg uiteraard als reactie dat het allemaal nog goed is. Enige wat ik dan hoef te doen is vervangen met de oude carbs en daarna synchroniseren (toch?). Heeft iemand ervaring met tweedehandse carbs? Krijg je er toch wat goeds voor als je ze via internet koopt?
Of is het beter om het alsnog zelf te doen met mijn huidige carbs?

En nog een vraag...kent iemand in de regio van Almere van wie ik de compressie spuit en synchronisatie meter mag gebruiken? Dat zijn de enige elementen die ik mis.
 
Gebruikte carbs kunnen net zo vuil zijn als de jouwe. En met een beetje pech heb je ook nog 4 revisiesetjes nodig. Ik zou pas iets vervangen als het stuk is. Niet als het vuil is. (Anders had ik wel heel vaak een nieuwe motor nodig :P )
 
Laatst bewerkt:
Gebruikte carbs kunnen net zo vuil zijn als de jouwe. En met een beetje pech heb je ook nog 4 revisiesetjes nodig. Ik zou pas iets vervangen als het stuk is. Niet als het vuil is. (Anders had ik wel heel vaak een nieuwe motor nodig :P )


Dat is waar inderdaad. Dacht er net ook aan toevallig. Pas vervangen wanneer iets stuks is :). Tnx voor de tip.
Maar nu moet ik eigenlijk nog kijken wat ik qua artikelen nodig heb om het goed schoon te kunnen maken. Wellicht dat jij wat linkjes kan geven of iemand anders? Heb een website die misschien wel alles heeft en wil daar wel bestellen:
Olie & Smeermiddel - XLmoto.nl

En wellicht ook: A9 Engine Parts Cleaner 200 ml - Kwaliteitslevering - 24MX - 24mx.nl
 
Laatst bewerkt:
omg een r6 uit`99 die niet goed loopt. :$

Heb je al geprobeerd hoe hij loopt als je de carter ventilatie afsluit?

Ik wil geen stennis schoppen maar je bent de zoveelste die niet goed loopt en vanallesennogwat gaat proberen.
 
omg een r6 uit`99 die niet goed loopt. :$

Heb je al geprobeerd hoe hij loopt als je de carter ventilatie afsluit?

Ik wil geen stennis schoppen maar je bent de zoveelste die niet goed loopt en vanallesennogwat gaat proberen.

Het loopt verder goed. Heb er mee gereden van Den Haag naar Almere. Alleen ik ben bang voor stoplichten want dan KAN het uitvallen en het stottert een beetje bij het optrekken en SOMS trekt het traag op en dan schiet het naar voren na een paar seconden vol gas te geven.

Carter ventilatie afsluiten? heb geen idee hoe dat moet. Heb het wel open geschroefd en voldoende olie is aanwezig en ook voldoende koelvloeistof.
 
omg een r6 uit`99 die niet goed loopt. :$

Heb je al geprobeerd hoe hij loopt als je de carter ventilatie afsluit?

Ik wil geen stennis schoppen maar je bent de zoveelste die niet goed loopt en vanallesennogwat gaat proberen.

Dat heb ik heb in een vorig topic ook al verteld, zijn motor heeft er alle symptomen van maar hij wil het niet horen. Hij gaat er eerst nog meer kosten aan maken voor hij uiteindelijk alsnog tot die conclusie gaat komen.
 
Dat heb ik heb in een vorig topic ook al verteld, zijn motor heeft er alle symptomen van maar hij wil het niet horen. Hij gaat er eerst nog meer kosten aan maken voor hij uiteindelijk alsnog tot die conclusie gaat komen.

Beetje gek inderdaad he. Vooral als ik als beginnen veeeeel diverse info krijg. Dus wil er een beetje zelf aan sleutelen met iemand met zo min mogelijk kosten te maken. Laatste wat ik vaker heb vernomen is dat als het een cilinder issue is dat het bij vol gas ook problemen geeft, maar dat is niet zo, want het rijdt verder prima bij het optrekken na. Ik kan helaas niet alleen uitgaan naar jou tips Rembrandt. Ik neem het wel mee en heb het in mijn achterhoofd, maar ga er niet direct vanuit. Enige manier om er achter te komen is om het zelf open te maken en te gaan kijken. En daarom eerst de stappen doorlopen, zoals carbs schoonmaken (leer ik dat ook weer gelijk) en eventueel direct cilinders checken. Hoe meer ik eraan sleutel, hoe meer ik leer. Ik denk dat je daar ook wel mee eens kan zijn toch ;) ....
 
Laatst bewerkt:
OjA! Compressie spuit hebben mijn ouders gelukkig :). Dus die hoeft niet meer. Alleen nog synchronisatie meter en onderhoud middelen. Maar welke precies ....
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik heb in een vorig topic ook al verteld, zijn motor heeft er alle symptomen van maar hij wil het niet horen. Hij gaat er eerst nog meer kosten aan maken voor hij uiteindelijk alsnog tot die conclusie gaat komen.

Vorige topic..?? Zover had ik nog niet gekeken. |(

Als je het als leerproces ziet kan je best wel wat ervaring opdoen ts. |(
Maar ik zou er niet teveel geld aan uitgeven.

Een stuk gereedschap als een crabtune om te synchroniseren is wel een goede investering voor je volgende motoren.
Of een ultrasoonbadje om de carb`s te reinigen kan ook nog wel.

Maar onderdelen zoals complete carburateurs kan je beter niet doen. :N
 
Stationair krijg je eerst problemen, maar gelukkig weet ik er niet zo veel van. Meet die compressie dan eerst maar eens voordat je dingen gaat kopen.

Dat klinkt als een goed idee ja. Ik zal even informeren hoeveel het kost om dit bij een garage te doen. Het hoeft in ieder geval geen half uur te duren zoals ik hier zie:

Ik gok 40 euro of zo... (lets hope i'm right of dat het zelfs minder is natuurlijk :) ...)
Tnx Rembrandt.
 
Vorige topic..?? Zover had ik nog niet gekeken. |(

Als je het als leerproces ziet kan je best wel wat ervaring opdoen ts. |(
Maar ik zou er niet teveel geld aan uitgeven.

Een stuk gereedschap als een crabtune om te synchroniseren is wel een goede investering voor je volgende motoren.
Of een ultrasoonbadje om de carb`s te reinigen kan ook nog wel.

Maar onderdelen zoals complete carburateurs kan je beter niet doen. :N

Weet je .. het liefst wil ik gewoon in een hobby garage zelf aan het werk waar andere motor hobbyisten ook hun motoren zelfs onderhouden en waar van alles is om te gebruiken (onderhoudsmiddelen natuurlijk zelf aanschaffen). Zoiets heb je wel in Zoetermeer ( Hobbyist Hobby Garage Zoetermeer | De Hobbyist Hobby Garage Bergschenhoek ) en Amsterdam. Misschien moet ik gewoon even daar voor informeren want wil er ook veel van leren (mijn handen jeuken :P .. ).
Tnx voor de tips. Zal wel stuk voor stuk moeten aanschaffen, want kan niet in 1 keer alles zo aanschaffen ook al wil ik dat het volgende week goed moet rijden, want het wordt lekker motor weer de komende dagen! Dont want to miss out!
 
Je kan geluk hebben mer 2de hands, maar kan ook veel dingen verkeerd gaan, waaronder:
schroefdraad kapot, kanaaltjes verstopt, ontbrekende of verkeerde sproeiers, restanten van messing onderdelen die zijn afgebroken en in een kanaal blijft hangen, ge-tunde waarin is geboord.

Probeer van het setje wat je hebt gewoon revisie-setjes te halen , schrijf bij het demonteren hoe alles stond (bijzonder de stelschroefjes)

Bestudeer de werking, hoe alle kanalen lopen en spuit deze dan door met remmenreiniger om te controleren of het kanaal vrij is, dat doe je ook met de sproeiers.

Om de remmenreiniger aan te passen kan je zelf mondstukken maken mbv aquarium -luchtslang of een schenktuit van een kroonolieflesje.

Dan stationair schroef bijna helemaal terug draaien en de schuiven zo afstellen dat ze simultaan sluiten. Dat kan je horen als je hand voor de inlaat houdt welke als eerst sluit (gas vast-los)
Laatste restje afstellen met de synchroonmeter.
 
Ok, nu begrijp ik het standpunt Rambabbel.
Heb zelfs ooit een fiets gezien met apart olieopvangpotje op de beluchting en dan die uitlaten komen in de open lucht vanwege overkill aan gassen...
Na het demonteren van de zuigerveren en helemaal schoonmaken was dat euvel voorbij.
 
Andere carbs kopen, synchronisatiesetje kopen, ultrasoon badje kopen, compressie laten meten, huurwerkplaats betalen om zelf te mogen sleutelen?....
Bovenstaande kost je samen al meer dan € 300,=

Ik wil niet lullig doen en ik snap dat je iets wilt leren over waar je op rijd, maar je klinkt als iemand zonder enige sleutelervaring. Je kunt beter je geld uitgeven aan goed advies van een professional en dan werkzaamheden uitbesteden. Ben je van al het gezeik en frustratie over een slecht lopende motor af.
Als je de carbs zelf wilt reinigen en je wilt het natuurlijk goed doen, moeten ze helemaal uit elkaar. Zonder ervaring en zelfs met een WPH kun je dan nog steeds kostbare fouten maken bij het in elkaar zetten. Als je bijvoorbeeld een verkeerde maat schroevendraaier gebruikt bij het los- of vastdraaien van je sproeiers kun je ze beschadigen en ben je fucked.
Ga in Den Haag (want daar kom je blijkbaar) even langs bij Wang Motorcycles op de Pastoorswarande 50 en laat je goed informeren. Wang is erg relaxed, weet alles en werkt voor een tarief van € 45,=/uur excl btw waar de meeste anderen gerust een tarief van 60 tot 85 euro of zelfs nog meer hanteren.
 
Andere carbs kopen, synchronisatiesetje kopen, ultrasoon badje kopen, compressie laten meten, huurwerkplaats betalen om zelf te mogen sleutelen?....
Bovenstaande kost je samen al meer dan € 300,=

Ik wil niet lullig doen en ik snap dat je iets wilt leren over waar je op rijd, maar je klinkt als iemand zonder enige sleutelervaring. Je kunt beter je geld uitgeven aan goed advies van een professional en dan werkzaamheden uitbesteden. Ben je van al het gezeik en frustratie over een slecht lopende motor af.
Als je de carbs zelf wilt reinigen en je wilt het natuurlijk goed doen, moeten ze helemaal uit elkaar. Zonder ervaring en zelfs met een WPH kun je dan nog steeds kostbare fouten maken bij het in elkaar zetten. Als je bijvoorbeeld een verkeerde maat schroevendraaier gebruikt bij het los- of vastdraaien van je sproeiers kun je ze beschadigen en ben je fucked.
Ga in Den Haag (want daar kom je blijkbaar) even langs bij Wang Motorcycles op de Pastoorswarande 50 en laat je goed informeren. Wang is erg relaxed, weet alles en werkt voor een tarief van € 45,=/uur excl btw waar de meeste anderen gerust een tarief van 60 tot 85 euro of zelfs nog meer hanteren.


Ben er best handig mee hoor. Ik moet alleen ervaring op doen, Thats it. Ik pak dingen snel op als een kenner erbij staat en er samen aan sleutelen en dat is wat ik wil. Denk dat de meeste hier ook hun sleutelkennis zo hebben geleerd. Tevens moet ik toch ergens beginnen, en zoals ik al zij, ik wil het met een kenner doen, dus niet alleen. Ik heb de motor gisteren maar Almere gereden dus het staat niet meer in den haag. Tevens kan ik in Adam noord en in Almere een hobby garage, maar moet nog vragen wat hun voor mij kunnen betekenen, want hun sleutelen aan auto's maar heb ze nog niet uitgebreid zien werken aan motoren. Maar carburateurs schoonmaken zou voor een autosleutelaar ook niet ingewikkeld zijn aangezien een auto dat ook heeft. Morgen wil ik ze even bellen en ga ik even kijken. Met die jongens mag ik altijd wel meekijken Joe hun het doen... Vind ik erg prettig en leerzaam. En bovendien ... Omdat het kennissen zijn, kosten zullen hoogstwaarschijnlijk lager dan 300 euro zijn. Kwam er met mijn auto altijd.
 
Als je toch je carbs wil reinigen trek ze er dan vanaf(dus in 1 geheel aan elkaar vast) en breng ze weg.

Heb ik ook gedaan en koste me een paar tientjes en werden ze ultrasoon gereinigd bij de dealer in de buurt.
Monteer je ze weer als je ze terug hebt en weet je of dit een verbetering is geweest.
 
Als je toch je carbs wil reinigen trek ze er dan vanaf(dus in 1 geheel aan elkaar vast) en breng ze weg.

Heb ik ook gedaan en koste me een paar tientjes en werden ze ultrasoon gereinigd bij de dealer in de buurt.
Monteer je ze weer als je ze terug hebt en weet je of dit een verbetering is geweest.

Dat is een goeie inderdaad, maar ben bezig om een goeie spot te fixen om m'n motor even te laten terwijl het nog half open is (tank en luchtbak eraf). Bij m'n moeder in de garage is een optie, maar is zit al bijna vol met spullen en 2 fietsen en zoveel meer. Moet daar dus nog afspraken over maken. Ik zal dit zeker ook even informeren. Het eruit halen ziet er niet zo ingewikkeld uit als ik die YouTube filmpjes kijk en een collega die ook een beetje sleutelt, kan mij ook wel helpen met dat. Tnx ;) ... Zou mij inderdaad een hoop geld besparen.

Ps: waar liet jij dat trouwens doen voor een paar tientjes?
 
Ik heb dat laten doen in enschede.
Zeker in de winter zullen ze het graag voor je doen, dan is er toch meestal wat minder te doen in de zaken.
Ging om een Royal star en dat is ook een 4 cilinder.
En idd het duurt meestal een paar dagen, maar mogelijk kan je de afspraak maken dat ze het dezelfde dag nog doen.
Zoals ik al zei, in de winter hebben ze wat minder werk dus is je kans groter als wanneer je het zou vragen in juli ;)
 
Ik heb dat laten doen in enschede.
Zeker in de winter zullen ze het graag voor je doen, dan is er toch meestal wat minder te doen in de zaken.
Ging om een Royal star en dat is ook een 4 cilinder.
En idd het duurt meestal een paar dagen, maar mogelijk kan je de afspraak maken dat ze het dezelfde dag nog doen.
Zoals ik al zei, in de winter hebben ze wat minder werk dus is je kans groter als wanneer je het zou vragen in juli ;)

Oh dat is voor mij een heel eind verder op haha! Ach ja, voldoende garages om dat na te gaan. Indien het schoongemaakt is moet ik het ook nog synchroniseren.... Maar daar zal ik ook wel uitkomen :).
 
Dat klinkt als een goed idee ja. Ik zal even informeren hoeveel het kost om dit bij een garage te doen. Het hoeft in ieder geval geen half uur te duren zoals ik hier zie:

Ik gok 40 euro of zo... (lets hope i'm right of dat het zelfs minder is natuurlijk :) ...)
Tnx Rembrandt.

Maar toch eerst even voor jan l*l met de carburateurs bezig? Aparte manier van zo weinig mogelijk kosten maken. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan