Motorfiets heeft 15 jaar stil gestaan

Pri1962

Rookie
25 okt 2015
2
0
Hallo iedereen,

Wat moet er gebeuren als een motorfiets 15 jaar stil heeft gestaan om er weer goed mee de weg op te kunnen gaan? Weliswaar 15 jaar in een verwarmde garage, motorblok is los, olie is er destijds uitgehaald omdat ie zo lang stil is blijven staan(?).

Is het een kwestie van olie erin, accu erin en starten maar?

Hoor graag, betreft Kawasaki KLR600.
 
De benzine "doet het niet meer".
Het is ook niet zo handig om de motor 15 jaar zonder olie te laten staan, als dat tenminste zo gegaan is.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er niet al te dure olie in doen, laat hem eerst maar eens spoelen als je hem aan de praat krijgt.

Check de luchtfilter even, zal niet de eerste keer zijn dat het helemaal gaar is en zo naar binnen gezogen wordt, incl de muizennesten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor had 43 jaar niet gelopen, maar die lag uit elkaar dus dat was het probleem niet. De losse versnellingbak was wel een probleem want daar had 43 jaar geen olie in gezeten en wat er was achtergebleven tussen de delen was een harde koek gewporden en dus zat er geen beweging meer in het schakelgebeuren.

Een paar dagen vol met bakolie laten staan hielp niet, dus heb ik hem vol gegoten met ATF en dat hielp wel. Na een etmaal zat alles weer los.
 
2 tips:

Oplossen van eventuele koolaanslag zuiger en vastzittende zuigerveren: de cillinder via het bougiegat vullen met remvloeistof en een nachtje laten staan.

Blok flushen ( blok vullen met 3/4 goedkope olie en 1/4 ATF met verhoogd stationair 30 min laten draaien, aftappen, filter vernieuwen en afvullen met goeie olie)
 
2 tips:

Oplossen van eventuele koolaanslag zuiger en vastzittende zuigerveren: de cillinder via het bougiegat vullen met remvloeistof en een nachtje laten staan.

Blok flushen ( blok vullen met 3/4 goedkope olie en 1/4 ATF met verhoogd stationair 30 min laten draaien, aftappen, filter vernieuwen en afvullen met goeie olie)
Lijkt mij allebei niks, zelfde niveau als levertraan en olifantenpis.
 
Carbs ultrasoon reinigen, ouwe benzine weggooien, luchtfilter(s) vervangen (bij K&N wassen en opnieuw inspuiten) oliefilter vervangen, verse olie er in, carbs synchroniseren, remvloeistof verversen, remblokken vervangen, ketting en tandwielen checken en eventueel vervangen, 50 km rijden en daarna weer olie verversen incl vervangen van oliefilter.
Als alles werkt ook je banden checken op profiel en Check ook de DOT-code even: 4 cijfers bijvoorbeeld 4899 - de eerste twee is voor week 48, de laatste twee is voor het jaar 1999. Je hebt kans dat het rubber verdroogd is en hard is geworden. Eventueel vervangen voor verse banden... vergeet ik iets?
 
Laatst bewerkt:
Carbs ultrasoon reinigen, ouwe benzine weggooien, luchtfilter(s) vervangen (bij K&N wassen en opnieuw inspuiten) oliefilter vervangen, verse olie er in, carbs synchroniseren, remvloeistof verversen, remblokken vervangen, ketting en tandwielen checken en eventueel vervangen, 50 km rijden en daarna weer olie verversen incl vervangen van oliefilter.
Als alles werkt ook je banden checken op profiel en Check ook de DOT-code even: 4 cijfers bijvoorbeeld 4899 - de eerste twee is voor week 48, de laatste twee is voor het jaar 1999. Je hebt kans dat het rubber verdroogd is en hard is geworden. Eventueel vervangen voor verse banden... vergeet ik iets?

ja, het allerbelangrijkste :

Eerst even zonder bougie starten tot je oliedruk hebt. Bougie erin en gaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan