vragen over occasions

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik heb wat vragen over hoe motordealers met occasions omgaan die lang in de showroom/verkoop staan.
Hoeveel is het gemiddelde aantal "stadagen" ?
Van auto's is het ongeveer 80-90 dagen (bron: VWE)
Worden die ook geprepareerd ( een soort van winterstalling preparatie)?
Daar wordt soms, ook in de winter met pekel. een kort proefritje mee gemaakt en dan weer lang stilgezet.
Ik heb dat wel eens aan dealers/handelaren gevraagd, maar daar krijg je nooit een goed antwoord op. Daar doe ze heel wazig over.

Dat zij ons winterstalling prepareren aanpraten is misschien in hun eigen commerciële belang, en loopt het niet zo'n vaart.
 
Wat ik me eigenlijk afvroeg is of de motoren die zo lang stilstaan ook "geprepareerd" worden.
Dus carburateurs aftappen, olie in het bougiegat, Forte benzinestabilisator in de tank etc. etc.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat gebeurt.
Waarom raden diezelfde dealers ons consumenten dan aan om wel te "prepareren" voor lange stilstand.
Als ik 4 weken op vakantie ga of onverwacht 3 maanden in het ziekenhuis lig, staat de motor ook "ongeprepareerd" lang stil.
Komen daar dan geen problemen van?

Hoe gaan jullie om met 1 of 2 maanden stilstand?
Moet je dan (afgezien van de accu laden) wel of niet maatregelen nemen?
 
Wat ik me eigenlijk afvroeg is of de motoren die zo lang stilstaan ook "geprepareerd" worden.
Dus carburateurs aftappen, olie in het bougiegat, Forte benzinestabilisator in de tank etc. etc.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat gebeurt.
Waarom raden diezelfde dealers ons consumenten dan aan om wel te "prepareren" voor lange stilstand.
Als ik 4 weken op vakantie ga of onverwacht 3 maanden in het ziekenhuis lig, staat de motor ook "ongeprepareerd" lang stil.
Komen daar dan geen problemen van?
Vind jij het ook gek als een groenteboer zegt dat je meer fruit moet eten? En dat het zuivelbureau zegt dat je 3 glazen melk per dag moet drinken? En zouden ze het zelf doen?
 
Waarom raden diezelfde dealers ons consumenten dan aan om wel te "prepareren" voor lange stilstand.
.....
Hoe gaan jullie om met 1 of 2 maanden stilstand?
Moet je dan (afgezien van de accu laden) wel of niet maatregelen nemen?

Ik weet niet welke dealers dit aanraden maar de mijne in ieder geval niet.
En aangezien ik meerdere motoren heb staat er wel eens een een paar maanden stil. Daar doe ik niks mee alleen acculaden.
 
Wat ik me eigenlijk afvroeg is of de motoren die zo lang stilstaan ook "geprepareerd" worden.
Dus carburateurs aftappen, olie in het bougiegat, Forte benzinestabilisator in de tank etc. etc.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dat gebeurt.
Waarom raden diezelfde dealers ons consumenten dan aan om wel te "prepareren" voor lange stilstand.
Als ik 4 weken op vakantie ga of onverwacht 3 maanden in het ziekenhuis lig, staat de motor ook "ongeprepareerd" lang stil.
Komen daar dan geen problemen van?

Hoe gaan jullie om met 1 of 2 maanden stilstand?
Moet je dan (afgezien van de accu laden) wel of niet maatregelen nemen?
Je vraag is suggestief, bijna verwijtend :)

Ten eerste weet een verkoper nooit hoe lang een motor precies "in de showroom" zal staan.
In een showroom staan, is niet hetzelfde als winterstalling.
Ik weet echt niet hoe anderen dat doen, en ik ben geen handelaar (heb er echt maar een paar te koop/ is voor mij bijzaak), maar ik houd ze zoveel mogelijk bij.
Regelmatig accu nalopen, bandenspanning, tank vol, etc
 
Een 'goede' motorzaak heeft het waarschijnlijk te druk met andere zaken, kan het best zijn dat een slecht verkopende fiets staat te verstoffen. Als je netjes op tijd belt kunnen ze de accu even opladen. (valt ook wel eens tegen) vergomde carburateurs merk je vanzelf wel bij een proefrit toch?

Ik denk niet dat er een standaard is voor dit soort zaken (zo lijkt het niet in ieder geval)
 
Een motor in een showroom staat ook onder hele andere omstandigheden dan bij de klant in het schuurtje of buiten onder een zeiltje. Ik heb een tijdje de luxe gehad om mijn motor min of meer in een huiskamer te stallen (de hele winter 18 graden en gort droog), behalve aftappen van de carburatie niks aan gedaan. Was net alsof hij stil stond in de tijd gheheh ;)

En nu wachten tot TS de bom laat vallen.. Ik zet in op een "opgelicht" topic, of een "wel betaald, niet (goed) rijklaar gemaakt" achtig verhaal?!.. })
 
Laatst bewerkt:
lol.

TS is gewoon nieuwsgierig. (tuurlijk heeft hij niet €250 euro afleveringskosten betaald want hij weet uit z'n suggestieve vraagstelling al wat er gebeurt bij afleveren) :P :+
daarmee zeg ik niet dat dat bij iedere motorzaak hetzelfde is

Ik ben tijdens m'n studie bij meerdere motorzaken voor stage zaken geweest.

Bij de meesten staan de motoren heerlijk lekker warm en droog in de showroom.

Als er een potentiële klant zich meld dan wordt van te voren even getest of ie wil starten etc.
Soms wordt er een accuutje over gezet, soms met een booster gestart en ff kwartiertje laten lopen voor de klant komt..

't is maar net hoe een en ander uitkomt......

Wat dat betreft zijn proefritjes goed voor de motoren en als stagiair heb je dan vaak ook de mogelijkheid om "leuke" motoren een dagje of ritje mee te kunnen nemen...

overigens mijn eigen motoren staan soms lang stil, zonder extra voorbereidingen..
Accu, bandenspanning in de gaten houden en zo nu en dan ff starten laten lopen en verzetten...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan