vragen over occasions

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik heb wat vragen over hoe motordealers met occasions omgaan die lang in de showroom/verkoop staan.
Hoeveel is het gemiddelde aantal "stadagen" ?
Van auto's is het ongeveer 80-90 dagen (bron: VWE)
Worden die ook geprepareerd ( een soort van winterstalling preparatie)?
Daar wordt soms, ook in de winter met pekel. een kort proefritje mee gemaakt en dan weer lang stilgezet.
Ik heb dat wel eens aan dealers/handelaren gevraagd, maar daar krijg je nooit een goed antwoord op. Daar doe ze heel wazig over.

Dat zij ons winterstalling prepareren aanpraten is misschien in hun eigen commerciële belang, en loopt het niet zo'n vaart.
 
Handelaren ruilen wel eens voorraad, als het er te lang staat. Ook als ze van 1 motor meerdere vrijwel gelijke modellen hebben staan doen ze dat wel eens.

De motoren die in de showroom staan worden echt niet regelmatig gestart. Daarom hebben ze ook het liefst dat je een afspraak maakt, want je zult de eerste niet zijn waarbij de showroom motor met een te lege accu staat.
 
Ik heb wat vragen over hoe motordealers met occasions omgaan die lang in de showroom/verkoop staan.
Hoeveel is het gemiddelde aantal "stadagen" ?
Van auto's is het ongeveer 80-90 dagen (bron: VWE)
Worden die ook geprepareerd ( een soort van winterstalling preparatie)?
Daar wordt soms, ook in de winter met pekel. een kort proefritje mee gemaakt en dan weer lang stilgezet.
Ik heb dat wel eens aan dealers/handelaren gevraagd, maar daar krijg je nooit een goed antwoord op. Daar doe ze heel wazig over.

Dat zij ons winterstalling prepareren aanpraten is misschien in hun eigen commerciële belang, en loopt het niet zo'n vaart.
Waarom wil je het weten?
 
Het ligt blijkbaar erg gevoelig.
Waarom wordt daar zo geheimzinnig over gedaan.
Een forum is er toch om vragen te stellen en hopelijk antwoorden te krijgen.
Kan voor andere lezers toch ook interessant zijn
 
Laatst bewerkt:
Het ligt blijkbaar erg gevoelig.
Waarom wordt daar zo geheimzinnig over gedaan.

Er wordt (meestal) helemaal niet geheimzinnig over gedaan. Bij veel motorzaken zitten er bijvoorbeeld "extra" stickertjes op de fiets geplakt op plaatsen waar de fabrikant normaliter géén stickertjes plakt... Bijvoorbeeld op de koplamp.

Als je vervolgens bij die dealer netjes vraagt naar de herkomst van die stickertjes dan vertellen ze je graag waartoe die stickertjes dienen.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt (meestal) helemaal niet geheimzinnig over gedaan. Bij veel motorzaken zitten er bijvoorbeeld "extra" stickertjes op de fiets geplakt op plaatsen waar de fabrikant normaliter géén stickertjes plakt... Bijvoorbeeld op de koplamp.

Als je vervolgens bij die dealer netjes vraagt naar de herkomst van die stickertjes dan vertellen ze je graag waartoe die stickertjes dienen.

Waar dienen die stickertjes voor dan ?
 
Waar dienen die stickertjes voor dan ?


Is per dealer anders, maar meestal wordt er met diverse kleuren gewerkt waarbij een kleur de "status" van de fiets aan geeft waarin 'ie door de werkplaats "gezien" en/of "behandeld" is.

Een verkoper in zo'n zaak kan aan de kleur van het stickertje dan perfect de status aflezen....
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk hebben ze geen functie, maar ze hebben gemerkt dat potentiele klanten er nieuwsgierig zijn en er vragen over stellen. Zo ontstaat een leuk gesprek en voor je het weet heb je een motor verkocht.

Dat werkt inderdaad perfect bij zaken waar ze misschien 2 motoren per maand verkopen en waar de verkoper ook weet wat er in de werkplaats gebeurd (en dus vaak ook de verkoper is) :P
 
Laatst bewerkt:
ik moet eerlijk toegeven dat ik bij bepaalde motorzaken, vooral tijdens de jaarlijks shows, met pasen rond de vakantie en het einde van het motor seizoen, vaak dezelfde motoren staan.
Sommigen zelfs een jaar of langer, ik denk dan wat doen sommigen moeilijk met de winterstalling want in de showroom staan ze langer, of niet dan..
 
ik moet eerlijk toegeven dat ik bij bepaalde motorzaken, vooral tijdens de jaarlijks shows, met pasen rond de vakantie en het einde van het motor seizoen, vaak dezelfde motoren staan.
Sommigen zelfs een jaar of langer, ik denk dan wat doen sommigen moeilijk met de winterstalling want in de showroom staan ze langer, of niet dan..

We hadden hier in de regio "Divmo" motoren. Daar stonden de (ruim 200) occasions vaak érg lang binnen. De prijzen waarmee geadverteerd werd lagen helaas dan ook vaak hoger dan dat ze bij andere (occasion) dealers in de regio lagen voor gelijkwaardige fietsen.

Misschien dat je daar "extra veel" korting kon bedingen, maar....Dat zullen we (helaas) nooit meer te weten gaan komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig en wil graag alles weten.
Het naadje van de kous dus!
Is daar iets mis mee?
Waarom zou je denken dat mijn vraag kan impliceren dat ik vind dat er iets mis zou kunnen zijn met jouw interesse :?

Het verschilt per bedrijf hoe er me de motoren wordt omgegaan.
Je kunt ze dus allemaal even aflopen. Daarna natuurlijk controle om te bepalen of he waar is wat ze je zeggen.

Als je lijstje compleet is, kun je het hier publiceren.

Alvast dank :)
 
We hadden hier in de regio "Divmo" motoren. Daar stonden de (ruim 200) occasions vaak érg lang binnen. De prijzen waarmee geadverteerd werd lagen helaas dan ook vaak hoger dan dat ze bij andere (occasion) dealers in de regio lagen voor gelijkwaardige fietsen.

Misschien dat je daar "extra veel" korting kon bedingen, maar....Dat zullen we (helaas) nooit meer te weten gaan komen.
Vraag het ze:
Divmo motoren - Home
 

Even serieus: Wat MOET je nu nog geloven van alle "nieuws" berichten omtrent zo'n zaak? Een paar maanden geleden maakte het management daar (op die zelfde site) bekend dat ze er mee gingen stoppen vanwege de veranderingen in de markt. Ze waren destijds gewoon Officieel Kawasaki dealer ..... Dat zijn ze nú niet meer?

Is dit een doorstart onder de zelfde naam en management óf..... ?? Voorraad is er in ieder geval NIET (meer) aanwezig :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via via begrepen dat Bas, de chef werkplaats van het bedrijf de zaak gaat voortzetten.
Uit een mailing heb ik dat det per 1 feb, gaat gebeuren
Hoe de opzet straks gaat worden is mij niet bekend.
ik kom er wekelijks wel een keer langs maar er staan nog steeds enkele motoren in de showroom
 
Jah, zeker merk dealers... om even een voorbeeld te geven, een gladius? Staan er nog 40 stuks in Nederland bij dealers met 0 km. Zelf nog uit 2013! Staan dus al 2 jaar....

Voorbeeld:
de grootste in nieuwe en tweedehands motoren

Is dat niet een beetje te wijten aan het feit dat de importeur (Nimag in het geval Suzuki) bij iedere officiële dealer álle modellen in de showroom wil hebben staan (en waarbij de dealer dus de kosten draagt?).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan