Shiver, Aprilia più bella, deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.528
177
Zwolle
uc

uc


De Aprilia Shiver is in 2007 op de markt gezet en is de eerste Aprilia met een in eigen huis ontwikkeld motorblok. Een 90 graden V-Twin van 750cc
De Shiver is op de markt gezet als een sportieve naked maar heeft eigenlijk nooit echt een rol van betekenis niet kunnen spelen. De Shiver is parallel met met de Aprilia Dorsoduro ontwikkelt. Het blok en het frame is dan ook hetzelfde.
In tegenstelling tot de Dorsoduro is er van Shiver (helaas) nooit een 1200 gekomen. Volgens de geruchten was hier wel sprake van.

uc

Model 2008​


In de 2009 is de Shiver GT op de markt gekomen. Dit is uitvoering met een topkuip. Tevens is met ingang van 2009 ABS als optie geintroduceerd en is standaard op de GT.

uc
Shiver GT ABS 2009​


Met ingang van modeljaar 2010 is de Shiver bijgewerkt en is geprobeerd wat minpunten weg te werken en technische kwaaltjes op te lossen (daarover later meer). De grootste veranderingen zijn:
- Ander, iets smaller en lager zadel.
- Achter band is van 190/50 breed naar 180/55 breed gegaan, voor makkelijker insturen.
- Stepjes zijn iets hoger en iets naar achter gezet voor een sportievere zithouding.
- Andere kleuren.
- Een koplampspoiler is nu standaard.

uc
Shiver 2010​

De GT uitvoering is overigens nooit bijgewerkt en is na 2012 ook uit het modellengamma verdwenen.

Een van de opvallende eigenschappen de Shiver is de zithouding. Ondanks dat de Shiver een sportieve naked moet zijn, heeft de Shiver hogere comfortabelere zithouding met voldoende ruimte voor de benen die juist door langere mensen als prettig ervaren wordt. Bij het 2010 model is deze ruimte voor de benen minder geworden en werd door de journalisten juist als negatief punt van de face-lift ervaren

De Shiver is voorzien van een typsich Aprilia Dashboard met een digitaal display en analoge toerenteller. Het digitale display geeft veel informatie en is duidelijk afleesbaar. De ingebouwde boordcomputer is, zoals het hoort, vanaf het stuur te bedienen en biedt naast informatie als triptellers, afstanden en omgevingstemperatuur ook een laptimer en versnellingsindicator. De Shiver is standaard voorzien van startblokkering.

uc



uc

90 Graden V-Twin van 749,9 cc
Boring x Slag: 92 x 56.4mm
Compressieverhouding: 11:1
Vermogen (opgegeven): 95 pk bij 9000 omw/min
Koppel (opgegeven): 82 nm bij 7000 omw/min
Brandstof systeem: Volledige electronische injectie met drive-by-wire
Eindoverbrenging: Ketting met tandwielen 16/44 (voor/achter)
Voorvering: 43 mm up-side down niet instelbaar 120mm veerweg
Achtervering: Swingarm met enkele schokbreker. Veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar


uc

Een van de zwakke punten van de Shiver is de vering. De voorkant is erg slap en kan de bestuurder maar moeilijk volgen. De achterkant daarentegen is met name op klinkerwegen nogal stuiterig en kan daardoor gaan dribbelen. Dit is met een volledige basis Hyperpro verenset erg goed op te lossen. Meerdere mensen hebben hier al ervaring mee. Een volledige basis verenset incl. montage kost ongeveer 400 euro.

Het schijnt overigens zo te zijn dat Aprilia vanaf model 2010 bij meerdere leveranciers de voorvorkpoten bestelt. Hierdoor is het mogelijk dat Hyperpro hier geen of nog geen oplossing voor heeft.


uc

Hier vind je een zip met daarin de User Manual en Workshop Manual


uc

Een paar nederlandse testen van de Aprilia Shiver

Introductietest 2008
Shiver vs. Street Triple (2008)
Shiver GT ABS
Introductie Shiver 2010
Shiver (2010) vs. Suzuki GSX 750 (naked)


uc

Net als andere modellen van andere merken kent ook de Shiver een aantal zwakke punten. Deze typsiche zwakke punten geldt overigens alleen voor de modellen 2008 en 2009. Wanneer de modellen van deze bouwjaren netjes hun onderhoud bij de dealer gehad hebben zouden deze punten opgelost moeten zijn en is de Shiver een goed betrouwbare motorfiets en doet dan niet voor de typsiche japanse betrouwbaarheid onder.

De bekende punten zijn:
- Doorbranden van de startmotor tijdens het rijden door een verkeerd relais en software
- Snelheidssensor hier nog wel eens de geest geeft.
- Spontaan spingende koelwaterslang door een zwak kunststof koppelstuk.
- Lekkende deksels van de koppeling en rem op het stuur. Vervelend maar geen heftig probleem. Voor een paar tientjes nieuwe deksels en het is opgelost.


uc

Uiteraard zijn er online verschillende sites voor onderdelen. Hieronder vind je een aantal sites waar originele Aprilia onderdelen te bestellen zijn.

- Oemmotorparts
- Aprilia Parts. Zit in Nederland. Wanneer je het onderdeelnummer weet, gaat het zoeken op deze site goed.
- Apriliaparts UK. Goed opgebouwd.

Er is vraag naar een Dirtplate voor vervangingdempers. Iemand is zo vrij geweest om zijn tekening te delen. Heb de tekeningen daarom hier opgenomen.
DWG
PDF


uc

uc
Shiver van Dierick​


uc
Shiver GT van Athome​
 
Laatst bewerkt:
Ben zo vrij geweest om een nieuw topic te starten. Heb de inhoud van de de vorige gewoon overgenomen
 
Waar zie je dat? Het lijkt overigens ook wel behoorlijk hard te gaan, maar in de realiteit valt het mee. De enige keer dat ik rond de 120 reed was bij het inhalen van een groepje wielrenners en daarna een auto.

hier dus ;-)
Je trekt het gas aardig open. Persoonlijk benader ik dit soort situaties wat voorzichtiger, ondanks ik duidelijker te horen ben haha.

@ Samiera, ik woon in ieder geval niet in de buurt.
Daarbij heb ik gewoon een 40 uur werkweek O-)
Vind het daarbij ook al aardig koud om met een leren pak te rijden :]

Dus helaas nee ;)
 
https://youtu.be/u7MG4YDF6SE?t=207 hier dus ;-)
Je trekt het gas aardig open. Persoonlijk benader ik dit soort situaties wat voorzichtiger, ondanks ik duidelijker te horen ben haha.

@ Samiera, ik woon in ieder geval niet in de buurt.
Daarbij heb ik gewoon een 40 uur werkweek O-)
Vind het daarbij ook al aardig koud om met een leren pak te rijden :]

Dus helaas nee ;)

Ik ga zo lekker stukje rijden. T wordt kei lekker weer! Er zijn ook mensen met wisselende diensten die dan s ochtend kunnen rijden en tot 22.00 mogen werken :)
 
Nieuwe Shiver rijder meld zich! Afgelopen zaterdag onderstaande dame opgehaald:

full.jpg


full.jpg


full.jpg


full.jpg


Even wat fijner dan een SV650!
 
Netjes, geniet er van !!

Om even terug te vallen op mijn probleem die ik in het vorige topic heb omschreven, betreft mijn koppeling die geen weerstand bied.

Ik heb dus nieuwe remvloeistof in het systeem gepompt, volledig ontlucht er komt nu alleen nog een straal remvloeistof uit en geen luchtbelletje meer te zien. Echter nog steeds geen enkele weerstand als ik mijn koppeling indruk. Nu zag ik in het vorige topic dat iemand het had over een kogellagertje die bij de koppelingcylinder zou moeten zitten.. Weet iemand toevallig of dit klopt, en welke maat deze kogellager zou moeten hebben?? Ik kan er op de tekeningen etc van Aprilia namelijk niks over vinden.

Oh ja, betreft een Shiver uit 2010 :P
 
https://youtu.be/u7MG4YDF6SE?t=207 hier dus ;-)
Je trekt het gas aardig open. Persoonlijk benader ik dit soort situaties wat voorzichtiger, ondanks ik duidelijker te horen ben haha.

@ Samiera, ik woon in ieder geval niet in de buurt.
Daarbij heb ik gewoon een 40 uur werkweek O-)
Vind het daarbij ook al aardig koud om met een leren pak te rijden :]

Dus helaas nee ;)

Dat gaat zo te zien redelijk hard inderdaad. Ik heb het zelf niet eens door gehad. Moet ik er wel bij zeggen dat dat stukje weg zo'n 7% omhoog gaat waardoor je automatisch wel wat meer gas geeft :)
 
Nice, maar heb je niet veel last van windgeruis met dat windschermpje? Ik heb dezelfde, en na al vrij snel verwijderd omdat ik gek werd van de herrie... Standaard windschermpje geeft minder turbulentie onder je helm door..

Wel wat windgeruis gehad inderdaad op de 200km die ik naar huis heb moeten rijden. Ik heb het originele schermpje ook gekregen van de verkoper. Mogelijk schroef ik hem eens om om te testen. Maar het is in ieder geval al stukken minder dan de kuip van mijn SV650.

Even wat fijner dan een SV650!

Niet tevreden met de SV650? Veel plezierige en fijne kilometers toegewenst!!

SV was een mooie fiets, maar de zithouding lag me niet op grote afstanden. Na 1.5 uur rijden kreeg ik last van mijn rug en mijn gehoor vond de turbulentie door de kuip niet fijn (ook niet met oordoppen). Toen op zoek gegaan naar een twin met een andere zithouding, een iets beter rijwielgedeelte, vermogen en remmen voor een mooie schappelijke prijs.

Uiteindelijk bij de shivers terecht gekomen alleen die leken iets te duur. Totdat ik deze tegen kwam voor 5250 euro inclusief Puig hugger, Puig ruitje en Akrapovic uitlaat. 15500 km uit 2010. Wezen proefrijden en de keuze was heel snel gemaakt!
 
Laatst bewerkt:
Netjes, geniet er van !!

Om even terug te vallen op mijn probleem die ik in het vorige topic heb omschreven, betreft mijn koppeling die geen weerstand bied.

Ik heb dus nieuwe remvloeistof in het systeem gepompt, volledig ontlucht er komt nu alleen nog een straal remvloeistof uit en geen luchtbelletje meer te zien. Echter nog steeds geen enkele weerstand als ik mijn koppeling indruk. Nu zag ik in het vorige topic dat iemand het had over een kogellagertje die bij de koppelingcylinder zou moeten zitten.. Weet iemand toevallig of dit klopt, en welke maat deze kogellager zou moeten hebben?? Ik kan er op de tekeningen etc van Aprilia namelijk niks over vinden.

Oh ja, betreft een Shiver uit 2010 :P

Als je de koppeling voorzichtig inknijpt, komt de cilinder/zuiger dan wel naar buiten. Niet te ver knijpen, want dan valt de zuiger eruit.

Zo ja, dan blijf ik bij de pen die door het blok gaat. Deze kan wellicht ook verkeerd zitten. Kan je met de pen de koppeling wel bedienen?
Veel meer ervaring heb ik er ook niet mee.

Wellicht kan je hier iets mee
 
Er gebeurt niet veel als ik mijn koppeling in druk, de cilinder/zuiger komt niet naar buiten dus denk dat het probleem ergens ligt bij me master cilinder. Motor staat nu bij de fietsenboer sinds gisteren, hopelijk belt hij mij vandaag met goed nieuws.

Zal meteen vragen wat er nou precies aan de hand was.
Als je de koppeling voorzichtig inknijpt, komt de cilinder/zuiger dan wel naar buiten. Niet te ver knijpen, want dan valt de zuiger eruit.

Zo ja, dan blijf ik bij de pen die door het blok gaat. Deze kan wellicht ook verkeerd zitten. Kan je met de pen de koppeling wel bedienen?
Veel meer ervaring heb ik er ook niet mee.

Wellicht kan je hier iets mee
 
Gister een Shiver GT gespot op weg naar huis. Een zilvergrijze die van Heeten richting Holten reed. Iemand van hier?

Met m'n motor viel mee, de MAP sensor is kaduuk. Die zit op het luchtfilterhuis dus vervangen is eenvoudig. Men heeft er eentje besteld dus daar is het even op wachten.

Ook nog even gevraagd wat een setje remschijven zou gaan kosten. Dat leverde een schrik momentje op, want een setje originele remschijven kost al €620 :X

Een setje Ferodo remschijven kost €280 dus dat valt op zich wel mee, maar daar komen nog remblokken bij à €60 per setje. Via internet echter al een set Brembo remschijven en blokken gevonden voor in totaal €400, dus dat wordt hem.
 
Gister een Shiver GT gespot op weg naar huis. Een zilvergrijze die van Heeten richting Holten reed. Iemand van hier?

Met m'n motor viel mee, de MAP sensor is kaduuk. Die zit op het luchtfilterhuis dus vervangen is eenvoudig. Men heeft er eentje besteld dus daar is het even op wachten.

Ook nog even gevraagd wat een setje remschijven zou gaan kosten. Dat leverde een schrik momentje op, want een setje originele remschijven kost al €620 :X

Een setje Ferodo remschijven kost €280 dus dat valt op zich wel mee, maar daar komen nog remblokken bij à €60 per setje. Via internet echter al een set Brembo remschijven en blokken gevonden voor in totaal €400, dus dat wordt hem.

Setje Ferodo schijven en 2 series blokken kosten toch ook €400 bij elkaar _O-
 
Ja, maar voor dat geld kan ik dus ook Brembo's krijgen. Lijkt me wat beter :)
 
Aprilia remschijven zijn best gevoelig voor kromtrekken. Wat ik vlug mee gekregen heb op een aantal fora's (nationaal en internationaal), wordt toch vrijwel altijd Brembo aangeraden voor de Shiver.
 
En hoe kom je daar bij?

Ik ben gevoelig voor het merkje dat er op staat :)

Daarnaast nog nooit een negatief verhaal gelezen over Brembo, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Aprilia remschijven zijn best gevoelig voor kromtrekken. Wat ik vlug mee gekregen heb op een aantal fora's (nationaal en internationaal), wordt toch vrijwel altijd Brembo aangeraden voor de Shiver.

Hm en dan alsnog €310 vragen voor een remschijf. Dat is nogal wat.
 
Vandaag nog een ritje gedaan en daarna de motor de winterstalling in. Komt er dit jaar dus niet met uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan