Shiver, Aprilia più bella, deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zat zelf te kijken op sites als Tirendo en zag de BT021 daar voor ± €100,00 staan inderdaad. Dat een dealer iets extra rekent vind ik ik prima, maar 70% meer word mij te gortig. Voor de rempook rekent hij bijna het dubbele van de prijs die jij beschrijft Athome. Ik denk toch dat ik eens serieus ga overwegen om 'm ergens anders in onderhoud ga onderbrengen. Of zal het zin hebben om de dealer hierop aan te spreken?

(bij mijn vorige motor) wilde ik de banden bij een ducatidealer laten vervangen maar hoorde van een bekende dat ik het bij een vrij kleine motorzaak moest doen. En dat scheelde ook echt heel veel hoor
 
Heren,

Ik lees al een tijdje (met veel plezier) mee. Sinds september vorig jaar ben ik eindelijk zelf de trotse bezitter van een Shiver uit 2009. Tot nu toe niks dan lof, het is een heerlijke fiets. Ik heb deze gekocht bij een dealer en heb 'm hier ook in onderhoud. Hier ben ik tot op heden ook tevreden over echter heb ik een beetje m'n twijfels bij de prijzen die worden gehanteerd. Zo heb ik een aantal weken geleden m'n rempook laten vervangen. Kosten: €105,00 exclusief montage. Vorige week m'n achterband vervangen (Bridgestone BT021 180/55). Kosten: €170,00 exclusief montage.

Wat denken jullie hiervan?
Als dit de kosten inclusief montage waren, dan was het al redelijk aan de hoge kant. Ik zou dit meteen kenbaar maken bij je dealer dat dit niet de gang van zaken is en als hij je niet tegemoet komt (bijvoorbeeld met een tegoedbon van 100€, te besteden aan onderhoud), hij een goede klant gaat verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik lees al een tijdje (met veel plezier) mee. Sinds september vorig jaar ben ik eindelijk zelf de trotse bezitter van een Shiver uit 2009. Tot nu toe niks dan lof, het is een heerlijke fiets. Ik heb deze gekocht bij een dealer en heb 'm hier ook in onderhoud. Hier ben ik tot op heden ook tevreden over echter heb ik een beetje m'n twijfels bij de prijzen die worden gehanteerd. Zo heb ik een aantal weken geleden m'n rempook laten vervangen. Kosten: €105,00 exclusief montage. Vorige week m'n achterband vervangen (Bridgestone BT021 180/55). Kosten: €170,00 exclusief montage.

Wat denken jullie hiervan?

Ik mocht vorige week €196,- inclusief betalen vorige week, vond hem ook prijzig..
 
Zat zelf te kijken op sites als Tirendo en zag de BT021 daar voor ± €100,00 staan inderdaad. Dat een dealer iets extra rekent vind ik ik prima, maar 70% meer word mij te gortig. Voor de rempook rekent hij bijna het dubbele van de prijs die jij beschrijft Athome. Ik denk toch dat ik eens serieus ga overwegen om 'm ergens anders in onderhoud ga onderbrengen. Of zal het zin hebben om de dealer hierop aan te spreken?


Ik vind het een beetje ver gaan om hierover bij een dealer te klagen, tenslotte had je dan beter zelf even kunnen onderzoeken of het bij andere net zo duur is. Dealers zijn altijd duurder dan kleinere zaken en daarom zou ik het niet de moeite waard vinden om ze hierop aan te spreken (je hoort voor dat je akkoord geeft al de prijs, dus je eigen fout). Gewoon zien als een goeie les voor de volgende keer :).

Tip voor de volgende keer: kijk van te voren op motorbandenmarkt naar de prijs voor de band die je wilt of om gewoon even te kijken welke er zijn in jou prijsklasse. Aan de hand daarvan of zelf even via hun bestellen of naar een zaak gaan en vragen wat hun ervoor vragen.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik lees al een tijdje (met veel plezier) mee. Sinds september vorig jaar ben ik eindelijk zelf de trotse bezitter van een Shiver uit 2009. Tot nu toe niks dan lof, het is een heerlijke fiets. Ik heb deze gekocht bij een dealer en heb 'm hier ook in onderhoud. Hier ben ik tot op heden ook tevreden over echter heb ik een beetje m'n twijfels bij de prijzen die worden gehanteerd. Zo heb ik een aantal weken geleden m'n rempook laten vervangen. Kosten: €105,00 exclusief montage. Vorige week m'n achterband vervangen (Bridgestone BT021 180/55). Kosten: €170,00 exclusief montage.

Wat denken jullie hiervan?

Ik heb mijn rempedaal ook laten vervangen volgens mij koste deze 6 tientjes ex montage... Was toen voor nieuwe remklauw achter, nieuwe remschijf achter een rempedaal Inc monteren BTW vloeistof etc 550 kwijt. 100 euro ex monteren voor enkel het rempedaal lijkt me dan ook best veel.

Ik heb het laten doen bij een aprilia dealer.
 
Laatst bewerkt:
Wij bestellen onze banden altijd bij oponeo.nl
Altijd nieuwe banden (volgens DOT code) lage prijs en laat ze dan bij een lokaal motorzaakje monteren voor iets van €15,-

Ter vergelijking :
Toen ik laatst mijn MV kocht hebben ze er bij die dealer (grote motorzaak) een nieuwe band op gezet.
Het betreft een Bridgestone BT016 PRO in de maat 190/55 ZR17
Bij de zaak waar hij gemonteerd is kost de band ZONDER montage €166.98
Bij oponeo is hij nu in de afprijzing €96 maar kost normaal iets van €105 - €110 dacht ik.

Dan wordt ie gratis bezorgd....
Hoe makkelijk wil je dan €60,- in je zak steken

Ter aanvulling, de Bridgestone BT021 in jullie maat kost daar €95,-
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat Nielsdm een goed punt heeft door het voortaan vooraf te vragen. Tip voor de volgende keer!

Misschien heb ik een verkeerde woordkeuze gebruikt door 'dealer' te gebruiken, maar ik heb mijn motor gekocht en in onderhoud bij de lokale motorzaak. Dit is absoluut geen grote winkel. Ik zie vaker de optie voorbij komen om een band zelf op internet te kopen en te laten monteren, maar het lijkt mij dat de lokale motorzaak hier helemaal niet blij mee is en dit zelfs liever niet doet. Er word namelijk nauwelijks verdiend op arbeidloon volgens mij.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat Nielsdm een goed punt heeft door het voortaan vooraf te vragen. Tip voor de volgende keer!

Misschien heb ik een verkeerde woordkeuze gebruikt door 'dealer' te gebruiken, maar ik heb mijn motor gekocht en in onderhoud bij de lokale motorzaak. Dit is absoluut geen grote winkel. Ik zie vaker de optie voorbij komen om een band zelf op internet te kopen en te laten monteren, maar het lijkt mij dat de lokale motorzaak hier helemaal niet blij mee is en dit zelfs liever niet doet. Er word namelijk nauwelijks verdiend op arbeidloon volgens mij.

Dat ze hier niet zo blij mee zijn is logisch, maar door van te voren op internet te kijken naar de prijzen heb je al wel een richtlijn en kan je ook over een bedrag praten bij de des betreffende zaak. Stel er wordt gezegd dat de band 160 euro is ex montage en je hebt hem zien staan voor 120 euro, is er altijd te onderhandelen door te zeggen dat je de band zelf voor 120 kan krijgen.
 
Allen, ik zou nog een reactie geven op de ECU mapping die ik heb laten doen.
Als bijlage heb ik een foto van de vermogens-uitdraai. Je ziet dat Appie op zich al goed draaide en de winst vooral op het laatste stuk gehaald is.
Met rijden voel je een groter verschil. De reactie op het gas is directer en hij loopt lekkerder en reageert sneller.
Hij is afgesteld zonder DB-killers en tijdens een rit met killers is ie 1x stationair draaiend afgeslagen, dat is meer omdat hij meer tegendruk heeft. (Killers er dus weer uit O-)

Verbruik is bij mij ongeveer gelijk gebleven, iets verbeterd
Ofwel, wanneer ik de killers er in doe dan ga ik m in Tour rijden
En zonder killers in de herprogrammeerde S-stand

full
 
Zocht iemand nog een knipperlicht? Was de schuur aan het opruimen en kwam deze tegen. Nog nieuw in de verpakking.
full
 
Allen, ik zou nog een reactie geven op de ECU mapping die ik heb laten doen.
Als bijlage heb ik een foto van de vermogens-uitdraai. Je ziet dat Appie op zich al goed draaide en de winst vooral op het laatste stuk gehaald is.
Met rijden voel je een groter verschil. De reactie op het gas is directer en hij loopt lekkerder en reageert sneller.
Hij is afgesteld zonder DB-killers en tijdens een rit met killers is ie 1x stationair draaiend afgeslagen, dat is meer omdat hij meer tegendruk heeft. (Killers er dus weer uit O-)

Verbruik is bij mij ongeveer gelijk gebleven, iets verbeterd
Ofwel, wanneer ik de killers er in doe dan ga ik m in Tour rijden
En zonder killers in de herprogrammeerde S-stand

[afbeelding]

Poeh, een air/fuel ration van 25.3:1 is wel heel erg (schadelijk) rijk. Ik weet niet in hoeverre die waarde klopt?

Mooie grafiek verder. Kun je me nog vertellen waar de daling in de oranje lijn op 8000 toeren vandaan komt?
 
Poeh, een air/fuel ration van 25.3:1 is wel heel erg (schadelijk) rijk. Ik weet niet in hoeverre die waarde klopt?

Mooie grafiek verder. Kun je me nog vertellen waar de daling in de oranje lijn op 8000 toeren vandaan komt?

Volgens mij is het juist heel arm (25 delen lucht op 1 deel benzine) ideaal is 13 dacht ik en bij 15 wordt het schadelijk zei mark van mad-racing toen
 
Gisteren even een paar noodstops gedaan:
Bijna vol in de remmen bij 60km/h: Achterwiel kwam elke keer de lucht in, een keer zelfs tot wel 40/50 cm
Vol in de remmen bij 30km/h: (dus echt zo hard mogelijk knijpen als mogelijk) ABS schiet er eindelijk in

Ook nog een paar keer vanaf iets van 130/140 km/h, maar dan durf ik niet tot de ABS in te knijpen. Vertragen ging al zo hard dat ik al echt op het randje van de ABS zat.


Wel weer even mooi getest hoe veel harder er geremd kan worden dan je zou verwachten.
Stoppie gebeurt eerder dan dat de ABS er in schiet(bij een geleidelijk verhogende vertraging)
 
Gisteren even een paar noodstops gedaan:
Bijna vol in de remmen bij 60km/h: Achterwiel kwam elke keer de lucht in, een keer zelfs tot wel 40/50 cm
Vol in de remmen bij 30km/h: (dus echt zo hard mogelijk knijpen als mogelijk) ABS schiet er eindelijk in

Ook nog een paar keer vanaf iets van 130/140 km/h, maar dan durf ik niet tot de ABS in te knijpen. Vertragen ging al zo hard dat ik al echt op het randje van de ABS zat.


Wel weer even mooi getest hoe veel harder er geremd kan worden dan je zou verwachten.
Stoppie gebeurt eerder dan dat de ABS er in schiet(bij een geleidelijk verhogende vertraging)

Wat het voordeel van ABS is is dat als je in een onverwachte situatie vol moet remmen het ABS je opvangt en dat je voorwiel niet ineens stilstaat, wat gelijk staat aan op je plaat :p
 
Wat het voordeel van ABS is is dat als je in een onverwachte situatie vol moet remmen het ABS je opvangt en dat je voorwiel niet ineens stilstaat, wat gelijk staat aan op je plaat :p

Zeker!
Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken (zoekt naar hout om af te kloppen)

Probeer nu wel eens even het remmen te oefenen. Merkte dat wanneer de ABS er in schiet het afremmen toch echt wel een stukje langzamer gaat (wat logisch is)

Bij de achterrem schiet de ABS er trouwens wel heel snel in, Zo weinig gevoel over het achterwiel en vertragen met de achterrem is ook echt nihil. Daar ben ik wel blij mee dat er dus ABS op zit.
 
Zeker!
Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken (zoekt naar hout om af te kloppen)

Probeer nu wel eens even het remmen te oefenen. Merkte dat wanneer de ABS er in schiet het afremmen toch echt wel een stukje langzamer gaat (wat logisch is)

Bij de achterrem schiet de ABS er trouwens wel heel snel in, Zo weinig gevoel over het achterwiel en vertragen met de achterrem is ook echt nihil. Daar ben ik wel blij mee dat er dus ABS op zit.

Heb je al eens een VRO cursus gedaan? Daar leer je ook omgaan met de ABS. Ik heb de VRO-I gedaan en ook een speciale ABS-remtraining gehad van Honda, toen ik een nieuwe motor met ABS kocht.
Bij beide cursussen leer je bij een motor met ABS, gewoon vol je voorrem in knijpen en door knijpen, nooit loslaten (je achtereem mag je vergeten). En de motor doet rest. Zelf kan je bijna niet de optimale rembalans vinden en het abs-systeem wel.
 
IK heb met de VRO-1 ook de ABS remproef gedaan (nog met de Shiver).
De achterkant komt inderdaad behoorlijk omhoog. Ik betwijfel of je echt over de kop slaat maar heb de gok niet gewaagd, was er namelijk wel bang voor. En volgens de instructeur zag het er ook zo uit.

Overigens was remweg vanaf 100 km/u nog net geen 30-meter. Volgens de VRO instructeur was dit een korte remweg. Het had nog wat korter kunnen zijn als ik meer lef had gehad (vanwege de omhoog komende achterwiel)

Kortom de remmen van de Shiver zijn echt wel oke. Overigens moet je niet vaak achter elkaar een ABS remproef doen. Dit schijnt er veel stroom te kosten.
 
Poeh, een air/fuel ration van 25.3:1 is wel heel erg (schadelijk) rijk. Ik weet niet in hoeverre die waarde klopt?

Mooie grafiek verder. Kun je me nog vertellen waar de daling in de oranje lijn op 8000 toeren vandaan komt?
Waar die dip bij 8000 rpm vandaan komt weet ik niet, maar hij is nu weg :Y
 
Volgens mij is het juist heel arm (25 delen lucht op 1 deel benzine) ideaal is 13 dacht ik en bij 15 wordt het schadelijk zei mark van mad-racing toen

Volgens mij gaat het niet om delen maar om gewicht. Anders zou je elke 25 omwentellingen 750cc benzine verbruiken
 
Volgens mij gaat het niet om delen maar om gewicht. Anders zou je elke 25 omwentellingen 750cc benzine verbruiken

Op wikipedia zag ik net staan dat het zou gaan om dat als je 15:1 brandstofverhouding hebt je 15 gram lucht op 1 gram benzine hebt.

De ideale verhouding waarbij de brandstof volledig zou verbranden (stoichiometrisch) lag volgens mij op 14.7 maar dat is bij vollast dan weer een schadelijke (namelijk zeer hete) verbranding en kan dan weer motorschade veroorzaken. Een motor met een rijkere brandstofverhouding zal een koelere verbranding hebben wat weer minder thermische belasting opleverd.

En een motor met een rijkere afstelling hoeft niet perse duurder te lopen!

Tot zo ver nuttige weetjes van Kjeld op maandagavond hahaha
 
IK heb met de VRO-1 ook de ABS remproef gedaan (nog met de Shiver).
De achterkant komt inderdaad behoorlijk omhoog. Ik betwijfel of je echt over de kop slaat maar heb de gok niet gewaagd, was er namelijk wel bang voor. En volgens de instructeur zag het er ook zo uit.

Overigens was remweg vanaf 100 km/u nog net geen 30-meter. Volgens de VRO instructeur was dit een korte remweg. Het had nog wat korter kunnen zijn als ik meer lef had gehad (vanwege de omhoog komende achterwiel)

Kortom de remmen van de Shiver zijn echt wel oke. Overigens moet je niet vaak achter elkaar een ABS remproef doen. Dit schijnt er veel stroom te kosten.

Ik denk dat voorover slaan inderdaad wel moet lukken als je flink door remt tot de max.
Maar bij opeens vol in de voorrem zal dit niet gebeuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan