Shiver, Aprilia più bella, deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je bent zeker Suzuki rijder :X

Was ;). Je kan 'm kopen, staat in de opslag bij mijn vader.

Nu alweer tijd de Shiver (mijn 2e, ben er ooit op gestart). Week of 2 geleden voor 2e maal uit winterstalling gehaald vanwege mooi weer, zie hieronder:

shiver.jpg

Wat een feest :]
 
Juist de mededeling meegekregen van Piaggio dat de Shiver (alle versies) in België geen 95ron meer mag tanken. Enkel 98ron, dus als jullie ooit in België moesten tanken zeker geen 95 tanken, niet vergeten.

België geeft vanaf 1 Januari 2017 de ethanol percentage verhoogt (enkel in de 95 ron benzine) omwille van het milieu en waarschijnlijk de extra winst. Dus veel oldtimers en zelfs bepaalde moderne verbrandings- motoren ook waarvan de Shiver dus.

In Amerika is dit daar ook al zo van de verhoogde ethanol.

De kunststof benzine tank zou er van vervormen.

Aja mijn beste wensen voor 2017
 
Dus ik kan beter 98 tanken? Deed ik eigenlijk nooit, vraag me ook af wat er beter voor de Shiver is. Rij zo'n 5.000K per jaar dus die paar centen valt dan nog wel mee.
 
de oudere ron 95 zou in België niet meer te verkrijgen zijn.

Enkel ron 95 E10 en de klassieke ron 98. Vandaar ik de lijst nog eventjes wou mededelen. Nu ik tankte toch al 98. Dus voor mij kan er geen vergissing gebeuren.
 
Vanmiddag maar ff de Shiver uit de schuur getrokken en gewassen.

poetsen_shiver_jan17.jpg


Maar toen bedacht ik me dat ik nog steeds een toetert uit China heb liggen. En vraag me nog steeds af, kan ik die zo omwisselen met het origineel of krijg ik dan elektrische problemen. Ben daar niet zo goed in en heb wel eens iets gelezen over relais oid. Iemand enig idee?

Dus deze:
shiver_horn.jpg


Voor deze:
 
de oudere ron 95 zou in België niet meer te verkrijgen zijn.

Enkel ron 95 E10 en de klassieke ron 98. Vandaar ik de lijst nog eventjes wou mededelen. Nu ik tankte toch al 98. Dus voor mij kan er geen vergissing gebeuren.

Ben benieuwd hoe erg het is als je 1 keer een tank E10 erin gooit. Als ik door Belgie rij dan tank ik hooguit 1 of 2 tankjes voordat ik er weer uit ben. Zou dat ook al een probleem zijn?
Volgens mij heb ik in het verleden ook al wel is in Duitsland E10 in mijn tank gegooid... hij doet het nog steeds :9
 
1 keer tanken is niet zo'n probleem.
Laat het spul alleen niet de hele winter in je tank staan.
Als motorrijder wil veel PK's, tank je E10 krijg je een brandstof met een lagere 'calorische'waarde,dus minder PK's!!(en een iets hoger verbruik)
Wat betreft octaangetal geldt hetzelfde.
Als voor je computergestuurde fiets 98 voorgeschreven is rijdt hij ook op 95.
Hij levert dan alleen niet zijn volle PK's (de computer regelt een en ander terug)
Ik tank als mogelijk een premium brandstof.
Maar........... voorlopig laat ik haar nog ff staan
 
1 keer tanken is niet zo'n probleem.
Laat het spul alleen niet de hele winter in je tank staan.
Als motorrijder wil veel PK's, tank je E10 krijg je een brandstof met een lagere 'calorische'waarde,dus minder PK's!!(en een iets hoger verbruik)
Wat betreft octaangetal geldt hetzelfde.
Als voor je computergestuurde fiets 98 voorgeschreven is rijdt hij ook op 95.
Hij levert dan alleen niet zijn volle PK's (de computer regelt een en ander terug)
Ik tank als mogelijk een premium brandstof.
Maar........... voorlopig laat ik haar nog ff staan

Dat heb je alleen als er een flexsensor aanwezig is maar die heeft een Shiver (laat staan een motorfiets) niet. Die extra pk's zit meer tussen je oren, wat wel kan is dat de motor iets mooier loopt op een hoger octaan. E10 zou trouwens voor meer pk's moeten zorgen, is immers ethenol en raceauto's rijden op e85.
 
en deze bij de accu.[afbeelding]

Hi, ik ben niet nieuw op MF, niet nieuwe op een Aprilia, maar heb wel sinds heel kort een Shiver uit 2011 en dus ook wel nieuw in dit topic. Ik heb sindskort onderstaande Italiaanse schone :D. Bevalt tot nu toe goed, helaas nog niet mee gereden in de sneeuw..

y3mVroiWZbAGI_q8gI37QEJlNXIlmOsQbTSIDIy3JIxN8dRwTmZMr8ZMdi_QHOe2lDQvx-W4WlHCcgs3xNex08R9kXE67rR1M5ynWA69HqlK3-7JuzgHj1EAmHItt4GlKgvsIoaD9O9laFZKyUqfFjjnu0XJ_hsn738jYe6Q4S1kBs

Een paar dingen vielen mij op, waaronder de stekkertjes waar 'kc' in april naar vroeg die bij de accu zitten. Zie ook mijn foto hieronder. Ik zag geen antwoord op deze eerdere vraag maar vraag me wel af waar deze voor zijn en waarom ze los zitten... :? Iemand die dit misschien weet?

y3mksFUOPQCqW8CcfluOcfLY2qd8zN400QDGelzfGXLFmkWtjoCl7ziF3HwHvjE14BdOXs6Iexx7Skyleqpb_xo7me0EvNdyJluZdL5ank18pHyJ73ieFL7tgPKem-aGsTefnm2OOFdoPoZ1G13_KrCBX9OYeZMY65D5eYsNT0-MmE


Verder zitten er onder mijn buddy 2 schijfjes met een gaatje erin, geen idee waarvoor maar lijken me een soort begrenzers... zie foto hieronder. Weet iemand misschien waarvoor dit is?

y3mjpyybkzp90jMSAYnt8okXSltjrkd3-iwxiMWtFAeRigsV_LZn_ZHNE4CutrWOFVRdyk4W2J5raS_GocTE5tVyB2nUSr5VAC0gLOBbj-tiN4vXdU8VM_I46LVQ5ViRDO-Lg5DDOZeoGTItVm0I1qZo-8azZMJNOAhiXSe3ZRUbFs


Daarnaast heb ik even rondgesnuffeld in het menu 'Diagnostics' met de hier gevonden dealercode, ik vond in 'dashboard errors' in de 1e kolom bij DSB 08 onder 'Memo' een kruisje, dit lijkt me niet direct goed. Weet iemand hier misschien meer van?

y3mMiTxdBBQZdMbNNguCVwfOkU9tlAR5EVf7ZjhkbH_qkD8N5KoxLVoQALfsk4Fcbeex4iOWw8Pb3KQNgKM63szkfgXdJ2G-r6SUfwQ4fciZ2W8hVtgilZQHC9dtESVvdlFlsud0_q8wcVaJviJUa_1VPhVTFDCdO5qUkSjS6_piTQ


Alvast super bedankt!!
Chris
 
Laatst bewerkt:
Hi, ik ben niet nieuw op MF, niet nieuwe op een Aprilia, maar heb wel sinds heel kort een Shiver uit 2011 en dus ook wel nieuw in dit topic. Ik heb sindskort onderstaande Italiaanse schone :D. Bevalt tot nu toe goed, helaas nog niet mee gereden in de sneeuw..

[afbeelding]
Een paar dingen vielen mij op, waaronder de stekkertjes waar 'kc' in april naar vroeg die bij de accu zitten. Zie ook mijn foto hieronder. Ik zag geen antwoord op deze eerdere vraag maar vraag me wel af waar deze voor zijn en waarom ze los zitten... :? Iemand die dit misschien weet?

[afbeelding]

Verder zitten er onder mijn buddy 2 schijfjes met een gaatje erin, geen idee waarvoor maar lijken me een soort begrenzers... zie foto hieronder. Weet iemand misschien waarvoor dit is?

[afbeelding]

Daarnaast heb ik even rondgesnuffeld in het menu 'Diagnostics' met de hier gevonden dealercode, ik vond in 'dashboard errors' in de 1e kolom bij DSB 08 onder 'Memo' een kruisje, dit lijkt me niet direct goed. Weet iemand hier misschien meer van?

[afbeelding]

Alvast super bedankt!!
Chris

Die Error gaat over oil pressure, zo te zien.

Volgens mij heb ik die ooit ook gehad, maar heb alle erros gewist uit memory.

Die stekkers weet ik niet meer, maar eentje is volgens mij om te programmeren.

Die schijfjes heb ik nooit gezien. Misschien voor de standaard op een zachte ondergrond?
 
Iemand enig idee of deze paddock stand te gebruiken is voor een Shiver (voorkant)?

full
 
Laatst bewerkt:
Hi, ik ben niet nieuw op MF, niet nieuwe op een Aprilia, maar heb wel sinds heel kort een Shiver uit 2011 en dus ook wel nieuw in dit topic. Ik heb sindskort onderstaande Italiaanse schone :D. Bevalt tot nu toe goed, helaas nog niet mee gereden in de sneeuw..

[afbeelding]
Een paar dingen vielen mij op, waaronder de stekkertjes waar 'kc' in april naar vroeg die bij de accu zitten. Zie ook mijn foto hieronder. Ik zag geen antwoord op deze eerdere vraag maar vraag me wel af waar deze voor zijn en waarom ze los zitten... :? Iemand die dit misschien weet?

[afbeelding]

Verder zitten er onder mijn buddy 2 schijfjes met een gaatje erin, geen idee waarvoor maar lijken me een soort begrenzers... zie foto hieronder. Weet iemand misschien waarvoor dit is?

[afbeelding]

Daarnaast heb ik even rondgesnuffeld in het menu 'Diagnostics' met de hier gevonden dealercode, ik vond in 'dashboard errors' in de 1e kolom bij DSB 08 onder 'Memo' een kruisje, dit lijkt me niet direct goed. Weet iemand hier misschien meer van?

[afbeelding]

Alvast super bedankt!!
Chris

Welkom :W

Schijfjes heb ik bij de Shiver nog nooit gezien, maar bij mijn vorige motor had ik wel soortgelijke schijven + dempers en die waren inderdaad voor de begrenzer (kan minder goed ademen dus minder power), dat rubbertje waar het aanvast zit is om het gereedschapzetje van te houden.

Een van de 2 kabels is voor het uitlezen (of beide, dat weet ik niet)
 
Schijven zijn wellicht voor de 25/35 KW begrenzing.
De 2 kabels zijn inderdaad voor de OBD (OnBoard Diagnose)
 
Bedankt voor de info iedereen! Ik ga als het weer het toelaat ff een rondje te rijden om te zien of de error actief is.
Die schijven berg ik mooi op, ben van plan wat gereedschap daar te bergen.
 
Dat heb je alleen als er een flexsensor aanwezig is maar die heeft een Shiver (laat staan een motorfiets) niet. Die extra pk's zit meer tussen je oren, wat wel kan is dat de motor iets mooier loopt op een hoger octaan. E10 zou trouwens voor meer pk's moeten zorgen, is immers ethenol en raceauto's rijden op e85.

E10 kan in theorie voor een hoger vermogen zorgen als je motor daar inderdaad op is afgesteld. Normaliter merk je daar niets van. Buiten het feit dat je zoals al eerder aangegeven hebt een hoger verbruik hebt omdat E10 in vergelijking minder energie dichtheid heeft dan normale benzine.

De enige manier om met E10 of E85 (daar is het verschil groter) meer PK te krijgen is door naar verhouding meer brandstof in te spuiten en dus een grotere explosie te maken in de cilinder. Bij benzine loop je dan het risico dat je kleppen gaat verbranden of dat je zuigers gaan smelten. Bij E10/E85 ligt de ontbrandingstemperatuur later dus kun je meer van t spul verbranden zonder tegen verbrande kleppen of gesmolten zuigers aan te lopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan