Shiver, Aprilia più bella, deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
E10 kan in theorie voor een hoger vermogen zorgen als je motor daar inderdaad op is afgesteld. Normaliter merk je daar niets van. Buiten het feit dat je zoals al eerder aangegeven hebt een hoger verbruik hebt omdat E10 in vergelijking minder energie dichtheid heeft dan normale benzine.

De enige manier om met E10 of E85 (daar is het verschil groter) meer PK te krijgen is door naar verhouding meer brandstof in te spuiten en dus een grotere explosie te maken in de cilinder. Bij benzine loop je dan het risico dat je kleppen gaat verbranden of dat je zuigers gaan smelten. Bij E10/E85 ligt de ontbrandingstemperatuur later dus kun je meer van t spul verbranden zonder tegen verbrande kleppen of gesmolten zuigers aan te lopen.

Van het E10 verhaal weet ik niet veel af maar dat de redenering in het laatste stuk klopt volgens mij niet helemaal. Hoe armer het mengsel, hoe hoger de temperatuur en niet andersom.
Daarnaast heeft het niet het genoemde "voordeel" van meer vermogen als je meer inspuit want dat zou in verhouding dus minder winst zijn dan meer "normale" benzine inspuiten.
 
vandaag een afspraak ingepland om de kleppen van de Shiver te controleren/stellen samen met een grote beurt. Kosten tussen de 500 a 600 euro. Weten jullie of dit een beetje een gemiddelde prijs is?
 
vandaag een afspraak ingepland om de kleppen van de Shiver te controleren/stellen samen met een grote beurt. Kosten tussen de 500 a 600 euro. Weten jullie of dit een beetje een gemiddelde prijs is?

Kleppen controleren kost veel minder tijd dan kleppen stellen. Bij het stellen moeten de nokken assen er uit, motor moet opnieuw op tijd gezet worden etc.

Ik heb het alleen nog niet gedaan (wil het begin dit seizoen laten doen). Wat hebben anderen betaald?
 
Ik de mijne 1 keer laten controleren. 1 klep zat geloof ik nog net binnen de tolerantie, de rest nog ruim binnen.
Net als bij veel andere merken blijft het controleren ook vaak bij controleren. Stellen komt bij hogere kilometerstanden wel voorbij. Wees blij dat Aprilia niet voor het dure VTEC systeem gekozen heeft. Daar kost het stellen toch al gauw 8 uur (of meer).
 
Een paar weken geleden heb ik al eens gevraagd over mijn temperatuur die bleef schommelen.
Toen heb ik gebeld naar de garage waar ik hem vandaan heb, maar daar kreeg ik te horen dat het geen kwaad kan en dat het komt door de koude wind die langs het blok gaat.
Ik gok dat elk temperatuur balkje voor ongeveer 30 graden staat, dus aangezien hij de hele tijd tussen 2 en 3 wisselt zou hij rond de 60 graden blijven (iets erboven en iets eronder).

Nou lijkt mij dit niet goed voor de olie etc, aangezien die dus niet op de 90 graden blijft.

Heeft er hier iemand toevallig nog gereden de laatste dagen met 2/3 graden buiten, en waarbij zijn/haar Shiver hetzelfde heeft?

Zodra niemand dit heeft ga ik nog eens contact opnemen met een andere garage hier in de buurt en kijken wat hun erover zeggen/denken. Mijn garantie loopt namelijk nog maar tot 20 Febr en wil (als het een probleem is) graag nog in de garantie periode het verholpen hebben.
 
Een paar weken geleden heb ik al eens gevraagd over mijn temperatuur die bleef schommelen.
Toen heb ik gebeld naar de garage waar ik hem vandaan heb, maar daar kreeg ik te horen dat het geen kwaad kan en dat het komt door de koude wind die langs het blok gaat.
Ik gok dat elk temperatuur balkje voor ongeveer 30 graden staat, dus aangezien hij de hele tijd tussen 2 en 3 wisselt zou hij rond de 60 graden blijven (iets erboven en iets eronder).

Nou lijkt mij dit niet goed voor de olie etc, aangezien die dus niet op de 90 graden blijft.

Heeft er hier iemand toevallig nog gereden de laatste dagen met 2/3 graden buiten, en waarbij zijn/haar Shiver hetzelfde heeft?

Zodra niemand dit heeft ga ik nog eens contact opnemen met een andere garage hier in de buurt en kijken wat hun erover zeggen/denken. Mijn garantie loopt namelijk nog maar tot 20 Febr en wil (als het een probleem is) graag nog in de garantie periode het verholpen hebben.

Vorige week nog gereden. Temperatuur moet gewoon constant blijven. Daar heb je een thermostaat voor. Als het water afkoelt sluit hij waardoor het water niet langs de radiator loopt en dat mengt hij constant bij.
Bij schommeling, vaker gehad in de auto, was het altijd een defecte thermostaat.

Als de temp niet constant blijft die thermostaat vervangen. Hadden we je dat laatst ook al niet geadviseerd? O-)

Voor de kosten hoef je het niet te laten, thermostaat kost een paar tientjes en die kun je er zelf ook zo inzetten. Volgens mij zit hij aan de zijkant van het blok boven bij de radiator. Thermostaat eruit, nieuwe koelvloeistof (de roze) erin en ontluchten en klaar. Niet heel spannend.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week nog gereden. Temperatuur moet gewoon constant blijven. Daar heb je een thermostaat voor. Als het water afkoelt sluit hij waardoor het water niet langs de radiator loopt en dat mengt hij constant bij.
Bij schommeling, vaker gehad in de auto, was het altijd een defecte thermostaat.

Als de temp niet constant blijft die thermostaat vervangen. Hadden we je dat laatst ook al niet geadviseerd? O-)

Voor de kosten hoef je het niet te laten, thermostaat kost een paar tientjes en die kun je er zelf ook zo inzetten. Volgens mij zit hij aan de zijkant van het blok boven bij de radiator. Thermostaat eruit, nieuwe koelvloeistof (de roze) erin en ontluchten en klaar. Niet heel spannend.

Ja dat klopt inderdaad, maar daarna contact opgenomen en toch wou ik er even zeker van zijn dat niemand anders hier last van heeft met dezelfde omstandigheden.
Ik geloofde het verhaal van hun ook niet helemaal namelijk, dus ik dacht ik vraag het nog maar even voor de zekerheid. Maandag maar even contact opnemen en kijken wat ze ervan zeggen.

Bedankt in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Tijdje geleden door de mist met -2 tot 1 graden (het ijs zat op mijn jas) en het hij bleef toen netjes 3 streepjes aangeven.

Alleen wanneer het warm is (25 graden ofzo) en als ik stil sta, dan gaat hij nog wel eens naar 4 streepjes en dan de ventilator aan.
 
Hartje zomer in de bergen van Slovenie. Na een flinke klim en daarna een poosje te hebben stilgestaan, de motor met de noodknop stilgezet.

Na een poosje 4 streepjes, nog wal later 5 streepjes en weer later 6 streepjes en rood lampje.

Opgehoopte hitte boven het blok werdt blijkbaar iets teveel. Maar niks aan de hand. Na een poosje starten en rijden, en toen was de temperatuur vrij snel normaal.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij bleef de meter meestal op 3 blokjes hangen. Stilstaan bij hitte, ging het naar de 4 en sloeg de ventilator ook direct aan.
Als het fris werd (richting de 10 graden en kouder) kwam de 2 blokjes ook wel in zicht.
 
Bij mij bleef de meter meestal op 3 blokjes hangen. Stilstaan bij hitte, ging het naar de 4 en sloeg de ventilator ook direct aan.
Als het fris werd (richting de 10 graden en kouder) kwam de 2 blokjes ook wel in zicht.

Ik heb precies hetzelfde.
 
Bij mij bleef de meter meestal op 3 blokjes hangen. Stilstaan bij hitte, ging het naar de 4 en sloeg de ventilator ook direct aan.
Als het fris werd (richting de 10 graden en kouder) kwam de 2 blokjes ook wel in zicht.

Oke ja inderdaad had ik ook. Ik heb ook te horen gekregen dat Ducati's en Aprilia's wel eens wat rare dingen aangeven en doen met koude temperatuur en met regen.
 
Ik heb er nooit wakker van gelegen. Bij motoren is de koeling over het algemeen meer afhankelijk van de rijwind dan bij een auto. Bij de auto draait de fan bijna continu of heel vaak. Bij een motor juist niet. Hierdoor is het licht schommelen van de watertemperatuur ook niet vreemd. Ik vermoed dat een open motor zoals de Shiver meer afhankelijk is van rijwind dan een toerbuffel als de Pan European of K1600GT, etc
 
Iemand die nog een koplampkuip liggen waar je niets meer mee doet? Hoeft niet de mooiste te zijn. Als het prijsje maar mooi is. :-)

2010-aprilia-shiver-750-head-light.jpg


Ik zoek mij bewusteloos. :z
 
Heren van het goede leven!
Wat een weertje vandaag.. Begint gewoon te jeuken om weer op de gemotoriseerde fiets te stappen..

Maar even heel iets anders..
Zijn paddockstands universeel?
Kan ik zomaar iedere paddockstand gebruiken voor mijn Shiver?

Bijvoorbeeld; Paddockstand met haken - rood


Alvast bedankt!
 
Heren van het goede leven!
Wat een weertje vandaag.. Begint gewoon te jeuken om weer op de gemotoriseerde fiets te stappen..

Maar even heel iets anders..
Zijn paddockstands universeel?
Kan ik zomaar iedere paddockstand gebruiken voor mijn Shiver?

Bijvoorbeeld; Paddockstand met haken - rood


Alvast bedankt!

Waar je op moet letten is of de haakjes verstelbaar zijn. De pluggen kunnen in je achterbrug en als de stand verstelbaar is in de breedte zal het goed gaan. Die van de foto lijken mij verstelbaar en dus zou het prima moeten passen.
Voor je voorkant wil het nog wel is anders zijn. Dat weet ik niet voor de Shiver. Voor mijn oude R6 waren mijn beide voorvorken niet even lang en moest je dus een aparte stand hebben om hem daar in te kunnen zetten.
 
Mijn Shiver staat op mn werk in de winterstalling. Al een maand of twee niet naar omgekeken, tot vanochtend...

Er lag een best wel grote plas onder de motor fiets. Na een korte inspectie zie ik dat hij koelvloeistof verliest langs de linkerkant van de motor, op verschillende plekken. De plek waar er via de slang het water het blok in gaat, op de plek waar de slang naar de inlaat van de radiateur gaat, eigenlijk op alle 'inlaten'.

Het is niet dat hij water zeikt maar hij druppelt genoeg om een plas onder de fiets te leggen. De originele slang klemmen zitten er nog op. Wat opvalt is dat ik de slangen bij een geringe kracht kan schuiven op de tuit. Kan het zijn dat na verloop van tijd de slang klemmen minder goed zijn geworden en ik deze even moet vervangen? Langs de rechterkant van de motor zitten klemmen die je met een schroevendraaier vastzet, daar geen druppel. Het is het 2011 model dus het goeie y stuk zit erop.
 
Heren van het goede leven!
Wat een weertje vandaag.. Begint gewoon te jeuken om weer op de gemotoriseerde fiets te stappen..

Maar even heel iets anders..
Zijn paddockstands universeel?
Kan ik zomaar iedere paddockstand gebruiken voor mijn Shiver?

Bijvoorbeeld; Paddockstand met haken - rood


Alvast bedankt!

Ik heb deze, ietsje duurder maar wat solidener en die bobinnehouders zijn goed verstelbaar., En ik heb ernaast een setje gekocht voor de Suz.

Die setjes zijn af en toe in de aanbieding voor rond de 15,-. Dus even inschrijven op hun nieuwsbrief zou ik zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan