Shiver, Aprilia più bella, deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
meer dan een jaar geleden toen ik nog op school zat ging ik altijd met de motor, puur omdat het 1 sneller ging en 2 stukken leuker was :D

Tja, ik ga ook nog wel regelmatig, maar helaas is de stagevergoeding niet een fulltime loon
Bij mooi weer was de terugweg ook vaak een stuk langer dan de heen weg O-) dus dan was ik alsnog dezelfde tijd thuis
 
Ik zat toevallig even te kijken naar wat circuit training dagen, maar kwam erachter dat bij de meeste het maximale db bij 87db ligt. De Shiver maakt standaard al meer lawaai, in mijn geval 97db (volgens kenteken) alleen heb ik er geen standaard uitlaten onder zitten dus kan dit hoger zijn.

Weet iemand toevallig of er ergens geen db limiet is?
Bans eventueel?
 
Aangezien mijn shiver de 10000km nadert en ik de shiver pas in mijn bezit heb zelf wat kleine dingen doen zodat ik zeker weet dat het weer in orde is. Ik wil de olie + oliefilter en koelvloeistof sowieso vervangen. Is het verstandig om nu al de koppeling en rem vloeistoffen te vervangen?
Welke vloeistoffen worden aangeraden, heb het werkplaatshandboek al bekeken maar is het verstandiger om andere olie te gebruiken uit ervaring van anderen gebleken?
Moeten er andere pakkingen en afdichtingen oid geplaatst worden?
Zijn er nog andere dingen die verstandig zijn om te controleren en te vernieuwen indien nodig?
Alvast bedankt
 
Olie aanhouden die opgegeven wordt (???/W50 uit mijn hoofd). De Shiver is best gevoelig voor de viscositeit van de olie. Rem- en koppelingsvloeistof iedere 2 jaar vervangen. Dit staat aangeven in de handleiding maar het is technisch/veiligheid gezien ook verstandig.

Voorvorkolie wordt weinig naar gekeken maar ook deze mag best vervangen worden na een paar jaar. Al moet je hier wel goed weten welke viscositeit en hoeveel luchtkamer je moet hebben. Dit heeft echt invloed op het stuurgedrag
 
Ik zat toevallig even te kijken naar wat circuit training dagen, maar kwam erachter dat bij de meeste het maximale db bij 87db ligt. De Shiver maakt standaard al meer lawaai, in mijn geval 97db (volgens kenteken) alleen heb ik er geen standaard uitlaten onder zitten dus kan dit hoger zijn.

Weet iemand toevallig of er ergens geen db limiet is?
Bans eventueel?

Wat voor circuit training dag wil je doen? Ik ben vorig jaar met de Shiver naar het Midland circuit geweest (op Koningsdag weer) via 2 The Experience en dat was geen probleem. Ik had wel standaard uitlaten, maar m'n broer heeft een VTR SP1 met Laser uitlaten met DB-killers en die heeft geen problemen gehad.

Zo'n training is echt heel erg leuk en leerzaam overigens!
 
Wat voor circuit training dag wil je doen? Ik ben vorig jaar met de Shiver naar het Midland circuit geweest (op Koningsdag weer) via 2 The Experience en dat was geen probleem. Ik had wel standaard uitlaten, maar m'n broer heeft een VTR SP1 met Laser uitlaten met DB-killers en die heeft geen problemen gehad.

Zo'n training is echt heel erg leuk en leerzaam overigens!

Ik wil gewoon puur kijken waar de grenzen een beetje liggen en zonder te hoeven kijken naar max toegestane snelheid :D.
Ik ga daar is even op kijke, thanks.
 
Ik zat toevallig even te kijken naar wat circuit training dagen, maar kwam erachter dat bij de meeste het maximale db bij 87db ligt. De Shiver maakt standaard al meer lawaai, in mijn geval 97db (volgens kenteken) alleen heb ik er geen standaard uitlaten onder zitten dus kan dit hoger zijn.

Weet iemand toevallig of er ergens geen db limiet is?
Bans eventueel?

Ik ben toevallig vandaag een dag op circuit de peel geweest met motor circuit trainingen (mct). Ik heb akra dempers en geen katelysator meer. Vandaag welk er db killers gereden en eigenlijk geen probleem gehad. Terwijl dit met db killers zelfs niet de stilste setup is!

Super leerzame dag, en de shiver heeft behoorlijk wat potentie, zeker op krappe baan was dit feest vandaag!

Gister ook nog even de olie, olie filter en bougies vervangen. Dit keer voor castrol power RS 15w50 gegaan en ik moet zeggen dat die heel erg goed bevalt, schakelt veel soepeler dan de Motul die ik had vorig jaar!
 
Was de olie van vorig jaar ook een W50 dan?
Met W40 of W30 schakelt de Shiver een stuk lastiger
 
Geeft maar weer aan dat de Shiver best gevoelig is voor olie. Heb overigens met Motorex ook wel goede ervaringen.
 
Ik ben toevallig vandaag een dag op circuit de peel geweest met motor circuit trainingen (mct). Ik heb akra dempers en geen katelysator meer. Vandaag welk er db killers gereden en eigenlijk geen probleem gehad. Terwijl dit met db killers zelfs niet de stilste setup is!

Super leerzame dag, en de shiver heeft behoorlijk wat potentie, zeker op krappe baan was dit feest vandaag!

Gister ook nog even de olie, olie filter en bougies vervangen. Dit keer voor castrol power RS 15w50 gegaan en ik moet zeggen dat die heel erg goed bevalt, schakelt veel soepeler dan de Motul die ik had vorig jaar!

Oke bedankt.
Op de site van hun staat dat er een inspectie aan vooraf gaat op de dag zelf en dat ze gaan kijken naar de technische staat en dat je motor niet boven de 87db uit komt, maar dit is dus niet het geval?

Je had er trouwens wel fantastisch weer voor :D
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt.
Op de site van hun staat dat er een inspectie aan vooraf gaat op de dag zelf en dat ze gaan kijken naar de technische staat en dat je motor niet boven de 87db uit komt, maar dit is dus niet het geval?

Je had er trouwens wel fantastisch weer voor :D

Klopt, ze kijken vooraf naar de staat van je ketting, remmen en vering. Tijdens de breefing leggen ze uit dat ze tijdens het rijden het geluid in de gaten houden en indien het te gortig is je van de baan af halen.

Ik was daar ook wat bang voor maar gelukkig is het niet gebeurt!
 
Beste mede Shiver rijders,

Ik heb 3 weken terug een Aprilia Shiver uit 2007gekocht als eerste motor en ik ben nog bezig met mijn rijbewijs. Een vriend van mij heeft hem 1,5uur naar huis toe gereden en daarna nog een paar kleine rondjes door de buurt, Nou heeft de motor een paar dagen stil gestaan en wil hij niet meer aanslaan. Hij gaat wel vlot rond en geeft wel een plofje af en toe maar daar blijft het bij. Heeft er iemand tips of suggesties wat ik kan proberen? Ik heb al nieuwe bougies besteld die ga ik morgen monteren. Hij stinkt wel naar brandstof dus ik vermoed dat het in de ontsteking zit? Alvast bedankt voor de hulp!
 
Circuit gereden zonder katalysator wel MET db killers.

- Assen 18 april aanstaande (ik verwacht geen problemen)
- Lelystad geen probleem (11 juni 2017 weer met een klein groepje, 1 van de beste circuits om het te leren!!)
- Zolder geen probleem
- Mettet geen probleem

- Alcarras ZONDER db killers..... hoeveel db weet ik niet want ik was lang niet de luidste.
2 cilinders zijn lager in db dan de 4 cilinders. Vaak maakt het open luchtfilter ook nog eens het meeste geluid daarvan.

Olie 15W50 half-syntetisch
Rem & koppleing DOT 4.1 of 5.1 maakt niet zoveel uit. Ga je circuit rijden dan 5.1 (hoger kookpunt!!)

Succes!!!
 
Circuit gereden zonder katalysator wel MET db killers.

- Assen 18 april aanstaande (ik verwacht geen problemen)
- Lelystad geen probleem (11 juni 2017 weer met een klein groepje, 1 van de beste circuits om het te leren!!)
- Zolder geen probleem
- Mettet geen probleem

- Alcarras ZONDER db killers..... hoeveel db weet ik niet want ik was lang niet de luidste.
2 cilinders zijn lager in db dan de 4 cilinders. Vaak maakt het open luchtfilter ook nog eens het meeste geluid daarvan.

Olie 15W50 half-syntetisch
Rem & koppleing DOT 4.1 of 5.1 maakt niet zoveel uit. Ga je circuit rijden dan 5.1 (hoger kookpunt!!)

Succes!!!

Ik begin maar alvast met sparen voor zulke feestjes :)
 
Beste mede Shiver rijders,

Ik heb 3 weken terug een Aprilia Shiver uit 2007gekocht als eerste motor en ik ben nog bezig met mijn rijbewijs. Een vriend van mij heeft hem 1,5uur naar huis toe gereden en daarna nog een paar kleine rondjes door de buurt, Nou heeft de motor een paar dagen stil gestaan en wil hij niet meer aanslaan. Hij gaat wel vlot rond en geeft wel een plofje af en toe maar daar blijft het bij. Heeft er iemand tips of suggesties wat ik kan proberen? Ik heb al nieuwe bougies besteld die ga ik morgen monteren. Hij stinkt wel naar brandstof dus ik vermoed dat het in de ontsteking zit? Alvast bedankt voor de hulp!

Welkom :W

Klote dat ie niet meer start.
Ik heb zo snel geen antwoord wat het kan zijn helaas
 
Beste mensen, de koppeling van mijn shiver begint lichtjes te slippen, tijd om te vervangen dus !

Nu heb ik wat informatie opgevraagd bij Goedhart motoren betreft de onderdelen, hun hebben mij volgend lijstje gegeven.

9x gevoerde koppelingsplaat art. nr.873724 a ’ € 26,01. per stuk .
1x kit centrale koppelingsschijf art.nr 860329 a ‘ € 66,.96.
8x stalen koppelingsplaat art.nr. 873723 a ‘€ 7,30 . per stuk .
6x koppelingsveer art.nr. 880442 a ‘€’7,85 . per stuk.
1x koppelingsdeksel pakking a’ € 7,50 .

Als ik dit bij elkaar optel, kom ik ruim boven de 400 euro aan onderdelen en komen de arbeitsuren er nog bij. Ik moet zeggen dat ik dit toch vrij duur vind.

Hebben jullie ervaring met het vervangen van de koppeling, zo ja, waar hebben jullie dit laten doen en wat hebben jullie laten vervangen ? En wat waren jullie hiervoor kwijt ?

Het is bij mij nog echt in de begin fase, dus een complete nieuwe koppelingset erin lijkt mij wat overdreven.
Wellicht alleen de platen en veren vervangen ?

Ben benieuwd, laat maar horen wat jullie er van vinden.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is het opgelost het waren de bougies! Start weer heel vlot en als een zonnetje! Ze waren een beetje vet geworden, denk iets te vaak gestart in de schuur zonder te rijden hahaha
 
Beste mensen, de koppeling van mijn shiver begint lichtjes te slippen, tijd om te vervangen dus !

Nu heb ik wat informatie opgevraagd bij Goedhart motoren betreft de onderdelen, hun hebben mij volgend lijstje gegeven.

9x gevoerde koppelingsplaat art. nr.873724 a ’ € 26,01. per stuk .
1x kit centrale koppelingsschijf art.nr 860329 a ‘ € 66,.96.
8x stalen koppelingsplaat art.nr. 873723 a ‘€ 7,30 . per stuk .
6x koppelingsveer art.nr. 880442 a ‘€’7,85 . per stuk.
1x koppelingsdeksel pakking a’ € 7,50 .

Als ik dit bij elkaar optel, kom ik ruim boven de 400 euro aan onderdelen en komen de arbeitsuren er nog bij. Ik moet zeggen dat ik dit toch vrij duur vind.

Hebben jullie ervaring met het vervangen van de koppeling, zo ja, waar hebben jullie dit laten doen en wat hebben jullie laten vervangen ? En wat waren jullie hiervoor kwijt ?

Het is bij mij nog echt in de begin fase, dus een complete nieuwe koppelingset erin lijkt mij wat overdreven.
Wellicht alleen de platen en veren vervangen ?

Ben benieuwd, laat maar horen wat jullie er van vinden.

Olie al vervangen voordat je overgaat tot nieuwe platen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan