Welk verfafbijt werkt wel?

Megalodon

Er gaat echt niets boven een ZRX!
29 aug 2009
6.496
3.400
haarlemmermeer
Ik wil mijn velgen ontdoen van de bestaande laklaag maar tegenwoordig zijn er verfafbijt middelen te koop welke mijn inziens niet goed werken.

Welk middel gebruikt een ieder hier wat wel goed werkt?
full
 
Je kunt het ook naar een bedrijf brengen wat houten meubelen loogt. Dit werk ook op metalen en vaak doen ze het er bij. Wel even van te voren prijs opvragen. Zit een boel verschil in bij de diverse zaken.


grtz,

Cees
 
ik heb goede ervaringen met rust-oleum groene verf afbijt. Echt goed spul! Zelfs poedercoating ging eraf!
hiertoe zaak erop gesmeerd en paar uur in afgesloten zak laten zitten.
volgens mij enige dat goed verkrijgbaar is en goed werkt!
 
Laatst bewerkt:
Heb jij VHT stripfast zelf niet gebruikt?

Helaas niet, om boven genoemde reden.
Ik heb toch de aardbeienjam er maar op gesmeerd, ingepakt met alufolie om vervolgens toch nog te laten glasparellen.

De oude alabastine in blik werkte op zich wel maar daarna kwam de eco-versie in plastic pot :N

Rustoleum heb ik ook wel goede reacties van gelezen, maar niet zelf ondervonden. Kon het hier in de buurt niet vinden.
 
VHT stripfast heb ik onlangs nog gebruikt voor mijn tank, had em in no time kaal, werkt net zoals de echte afbijt vroeger deed, binnen een paar minuten begint de verf te bladeren, als je het ff googelt vindt je wel adressen om het te bestellen, heb het zelf bij nonpaints.com vandaan.
full
 
ooit gebruikte wij op het werk lijmverwijderaar om taaie poedercoat op te lossen.
was op spuiten 10-15 min laten inwerken en je kon het er af vegen.
dan door de zandstralen, schoonmaken en je kon het mooi af lakken.
 
Jaren geleden Zep Off gebruikt om deksels van motorblok te ontdoen van lak. Ging als een malle.
ooit gebruikte wij op het werk lijmverwijderaar om taaie poedercoat op te lossen.
was op spuiten 10-15 min laten inwerken en je kon het er af vegen.
dan door de zandstralen, schoonmaken en je kon het mooi af lakken.
Met de huidige milieuvriendelijksheid eisen heb je an sich niks mee aan ervaringen van "ooit" en "jaren geleden". Ook die merken hebben hun samenstellingen moeten wijzigen naar minder agressief spul, wat er op neerkomt dat het laaaaaaaaaaaang niet meer zo goed werkt.
 
Poedercoating is een bikkelharde polyurethaan laag. je kan het best gewoon stralen want je zou niet de eerste zijn die met aangetast aluminium eindigt omdat je een rete agressieve afbijt nodig hebt om poeder weg te krijgen. En als dat dan zo is, moet je alsnog stralen om een gezonde basis te krijgen.
 
Poedercoating is een bikkelharde polyurethaan laag. je kan het best gewoon stralen want je zou niet de eerste zijn die met aangetast aluminium eindigt omdat je een rete agressieve afbijt nodig hebt om poeder weg te krijgen. En als dat dan zo is, moet je alsnog stralen om een gezonde basis te krijgen.
Mijn er wring is da bedrijven als je iets wil laten poedercoaten dat al gepoedercoat is dit eerst chemisch ontlakt wordt. Dat komt op het zelfde neer als afbijt. Ik heb dat wel gedaan met buddysitonderkanten endergelijke maar nog niet met een wiel.
Wel heb ik met succes verfafbijt gebruikt op gepoedercoate onderdelen. Dat ging prima! Wel goede afbijt gebruiken. Ik heb na veel rondkijken op het net gekozen voor rust-oleum dat echt goed werkt. Was niet goedkoop ik dacht 18 euro voor 0,75 blik. Dat was de kleinste verpakking.
 
Als voormalig industriespuiter / poedercoater kan ik dat bevestigen, maar na het ontlakken (dat tegenwoordig meestal thermisch en niet chemisch meer gebeurt) eindig je met een oppervlak dat alsnog licht gestraald wordt voor er opnieuw een lak of poedercoating overheen kan.

Er zijn afbijten die het aan kunnen, maar zeker als er iets in two-tone gespoten moet worden eindigt het avontuur bijna altijd bij de straler..
 
remvloeistof :+ - just kidding :9


Hoef je niet om te lachen :)

Remvloeistof word voor bepaalde restauratie projecten gebruikt om
kunststof ( ABS ) te ontdoen van de verf.

Wel een zaak van lange adem, sommige onderdelen moeten weken zo niet maanden
in een oude vissenkom om de verf er af te laten komen.
Vooral afhankelijk van de kwaliteit en dikte van de verflaag.

( de remvloeistof laat de originele, *onvervangbare* kunststof ABS met rust. )

Daarna wel met bijna kokend water afspoelen, meerdere malen.. Om alle restanten
remvloeistof er uit te krijgen.
 
Heb gisteren ook de Rust Oleum gebruikt.
Is wat mij betreft echt goed spul. :}
Dik opgesmeerd op mijn achterveer (originele lak)
Ingepakt in de cellofaanplastic en half uur laten liggen.
Daarna met de staalborstel afgeborsteld , was voor 95% kaal.
Vandaag even laatste stukjes doen.

Stinkt wel verschrikkelijk, je ruikt echt dat inademen niet goed voor je is. :N
 
Gebruikte vroeger altijd die van albastine.
Goed dik inzetten met een kwast, en dan een nachtje laten staan.
Maar ik zou het niet met afbijt doen, is echt een verschrikkelijk k#@ klus.
Als je pech hebt wordt je ook nog eens kotsmisselijk van die afbijt lucht.

Als je er iets meer geld voor over hebt, gewoon laten stralen.
Dit gaat je een hoop ergenis schelen.

Ik ook, stond op de bus dat je in de deksel een schroef moest draaien wist niet waarom, paar weken later wist ik wel waarom.... wipte de deksel open met schroevendraaier en de deksel knalde eraf!

Maar was goed spul, deed alleen een beetje pijn aan je handen, iets met branden.
 
Na het proces twee maal uitgevoerd te hebben ziet de velg er zo uit. Op de gladde vlakken gaat het vrij snel er af maar op de ruwe vlakken geeft de verf geen krimp. Ik heb de gehele spuitbus leeggespoten met dit als eindresultaat.

Ik ga maar over op plan B, glasparel stralen!
full
 
Je kunt nog proberen om het wiel met de hogedrukreiniger af te spuiten wanneer de verf is verweekt door de afbijt.
Temperatuur zo hoog mogelijk,werkte bij mij iig.
 
Je kunt nog proberen om het wiel met de hogedrukreiniger af te spuiten wanneer de verf is verweekt door de afbijt.
Temperatuur zo hoog mogelijk,werkte bij mij iig.

Ik had eigenlijk hoge verwachtingen van deze afbijt, maar ben er achter dat de afbijt welke nu verkocht worden NIET meer werken.

B.t.w. thanks voor de tip, maar ze gaan de straalcabine in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan