Hercules K125BW restauratie

full
full
full
:} :}
 
https://www.youtube.com/watch?v=s4bbFcsoy6c

Hier is het beloofde filmpje :) Heel blij maar ook heel teleurgesteld, want helaas moet het blok weer uit elkaar.... Kapotte krukaskeerring; De krukas stond in een bad van olie.

Op het eind van het filmpje zie je ons ook verwonderd naar de vloer kijken. Er kwam een grote hoeveelheid zwarte olie uit de uitlaat, de hele garage zat er onder.

Erg zonde want het blok draait goed, en lekte verder nergens. De eerste keer dat we hem startte ging alles goed.

We gaan nieuwe pakkingen bestellen, een andere drijfstang met naaldlager (ipv 1:25 dus 1:50), en hoekcontactlagers bestellen. Geen zin meer om het blok nogmaals uit elkaar te moeten halen als het idee met de C3 lagers niet werkt..

Morgen alles bestellen.

Om de moed erin te houden, zijn we verder gegaan met verven en in elkaar zetten van het frame.

Onderstaand resultaat zijn we erg blij mee. Proces komt in een volgende update.



 
Krukas keerringen kun je toch gewoon van buiten af vervangen?

Tenminste bij mijn hercules 125cc crosser die ik vroeger heb gehad wel.
 
Niet degene binnen in het blok, die de olie scheid vd krukasholte. Die zit gevangen tussen 2 lagers.
 
Wat een tegenvaller!
Maar ik vind het niet erg, als alles in 1 keer goed gaat is dit verslag zo snel afgelopen...
:+
 
Jammer dat die keerring er niet zo uit wil zeg.

Nou ja gelukkig ligt een 2takt blok zo uit elkaar.
 
Balen van die keerring....


Als ik je een tip mag geven, pak een kwastje en schilder al die schoongeborstelde bouten even met wat dikke olie. Die gaan binnen de kortste keren roesten als een idioot.

En voor de rest; nog steeds goed bezig! Ontzettend leuk ding!
 
Balen van die keerring....


Als ik je een tip mag geven, pak een kwastje en schilder al die schoongeborstelde bouten even met wat dikke olie. Die gaan binnen de kortste keren roesten als een idioot.

En voor de rest; nog steeds goed bezig! Ontzettend leuk ding!

Komt voor elkaar :) . We zijn net bezig een update in elkaar te steken.. hele berg foto's weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk er nu al naar uit, :) .Hoop dat het gelukt is met je keerring,is nooit leuk om te denken dat je klaar bent ermee,en er zit wat tegen. Word wel een leuke fiets zo,en lekker snel toch klaar voor de zomer, :] ...
 
Ik kijk er nu al naar uit, :) .Hoop dat het gelukt is met je keerring,is nooit leuk om te denken dat je klaar bent ermee,en er zit wat tegen. Word wel een leuke fiets zo,en lekker snel toch klaar voor de zomer, :] ...

Zo ver zijn we helaas nog niet, het motorblok zal nog een tijdje in beslag nemen, omdat veel dingen niet op voorraad zijn waar we ze bestellen, dus de onderdelen zijn ook nog niet binnen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere klusjes te doen. Het is inderdaad fijn dat hij voor de zomer af is, dan kan Indira nog wat praktijk ervaring op doen voor de reis naar Italie. (en wennen aan deze fiets)

We missen nog een paar foto's om het verhaal compleet te maken.. nog een uurtje geduld.. :9
 
Laatst bewerkt:
We hebben nieuwe krukaslagers besteld, SKF M20M. Verder een mazzucchelli drijfstang. Deze laten we monteren bij VVM Racing. Daarnaast nog Viton krukaskeerringen met dubbele lip. *O*



Bij een vriend konden wij een straalcabine gebruiken, en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.









Je komt ook minder leuke dingen tegen. Maar beter nu dan dat er een gat in de luchtfilter breekt. Gaan we morgen laten lassen bij een kennis.



En vervolgens het e.a. polijsten. Door het stralen is het oppervlak vrij ruw, dus we begonnen met korrel 120, vervolgens 180 > 240 > 400 > 800. Daarna is polijsten vrij makkelijk.
Als voorbeeld hier de achterste (nieuwe :) ) remankerplaat.







Belgom als tussenstap:





*D



Afplakken voor spuiten. De lettertjes 1 voor 1 ingevet met lagervet, zodat de verf niet hecht.







En dan met een scheermesje netjes maken.. monnikenwerkje!



Het resultaat mag er dan ook wezen :)



en de andere gepolijste delen.. (ook een aantal dingen geverfd, waaronder het stuur)







Verder met het zadel.. Eerst schoongemaakt, want er zat overal zand in. Daarna 3 lagen antiroest.



Terwijl dat droogt, het zadeldekje aangepakt. We hebben uit een lange nep leren jas van de kringloop, 2 grote stukken geknipt. Deze maken we aan de binnenkant vast, zodat de 'look' behouden blijft, maar het weer 1 geheel wordt. Er zaten veel scheuren in de onderkant van het overtrek.

De 2 stukken met spelden vast gezet en toen vastgenaaid. 1 stiksel aan de bovenkant, en 1 aan de onderkant.



Op advies van moeders hebben we de spelden later een kwartslag gedraaid, zodat je erover heen kan naaien.





Niet perfect maar het werkt.. (tevens het motto van deze motor)



Alles bij elkaar.



Het schuim aan de achterkant is met de jaren nogal ingezakt, waardoor het kontje weg is. Om dit terug te krijgen hebben we een oude doek eronder gestopt, zodat er wat meer lift is. (schijnt dat vrouwen dit ook wel eens toepassen.. :9 )

Ook hebben we het schuim ingepakt in een vuilnis zak, zodat er geen water meer in kan komen.



Er was redelijk wat kracht voor nodig om alles weer op zijn plek te krijgen. De splitpennen hadden de zaagsnede maar tot de helft. Dus overal een moertje geplaatst als een dikke vulring.



Ziet er al heel netjes uit.



Tot slot de losse stukken skai vast gelijmd met doorzichtige constructiekit. Dit is alleen optisch, het nieuwe skai eronder doet het werk.



Vóór schoonmaken:



Ná schoonmaken (en ingespoten met siliconenspray, speciaal voor kunststoffen)







Nog even 2 Before's van het zadel ter herinnering hoe het er eerst uitzag:
http://i292.photobucket.com/albums/mm29/Hard_Ospers/IMG_20151225_125036_zpsizeuagse.jpg
http://i292.photobucket.com/albums/mm29/Hard_Ospers/IMG_20151225_132816_zpsmhhy5uha.jpg

En op de motor nu *O* *O* het lijkt alweer ergens op.

 
Kleine toevoeging, maar toch een belangrijke:

We hadden eerst FAG M20 TVP lagers besteld met polymide kooi, met het idee de originele messingen kooi terug te plaatsen. De leverancier vond dit geen goed plan en heeft ons nieuwe SKF M20M lagers toegestuurd, zónder extra kosten in rekening te brengen.

Als tegenprestatie hebben we de oude, originele M20 lagers teruggestuurd voor onderzoek.
Vandaag kreeg ik een mailtje met het volgende:

"ik heb de beide lagers goed bekeken en de kogels gemeten alsmede de beide loopringen.
De kooien zijn in de kooprichting gezien zeer versleten, in de komende dagen ga ik nog wat metingen doen.
Wat ik je nu reeds kan melden is dat ik blij ben je géén TVP lagers heb geleverd want dat had zeker tot problemen geleid.
A.s. 1 april houd ik een lezing bij een Oldtimer Bromfiets Club over lagers, keerringen en smeermiddelen en zal je M20 lagers zeker tonen en bespreken."


De lagers zijn besteld bij:

Karel Brauer
info@kogellagerplaza.nl
www.kogellagerplaza.nl

Een zeer goede ervaring dus :}


En als we toch een kleine update plaatsen:

Het motorblok ligt weer uit elkaar.



Daarnaast is de reactie van Leejoow juist gebleken, zie de foto hieronder. Ze worden allemaal vervangen door RVS inbus versies.

Als ik je een tip mag geven, pak een kwastje en schilder al die schoongeborstelde bouten even met wat dikke olie. Die gaan binnen de kortste keren roesten als een idioot.




Vandaag kwam er een leuk pakje uit duitsland binnen :)



Tot zover. Ergens deze week gaat de krukas naar VVM racing.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan