Hercules K125BW restauratie

Klopt, het lijkt mij dat het je meer stabiliteit geeft. (op bijvoorbeeld snelwegen.) Ik heb alleen geen idee of het problemen geeft bij het sturen. Ik zou aannemen van niet, maar dat is puur gebaseerd op het feit dat het er niet alleen bij mijn motor op zit, en ik neem aan dat ze het er niet op hadden gezet als het problemen zou geven bij het sturen. maar dat is het enige wat ik me kan bedenken....
 
Ik denk dat dat het beste is om mee te beginnen en dan als het niet goed voelt hem strakker of losser zetten.
 
Nou beste motorvriendjes, Het is gelukt!! Ik ben zojuist geslaagd voor mijn motorrijbewijs. Als de motor in elkaar zit kan ik er lekker meteen mee gaan rijden. Dat betekent dan ook, meer sleutelen zodat ik er zo snel mogelijk mee kan tuffen :) En dank voor de tips van gister :)
 
Blok uit elkaar getrokken gisteravond. We hebben nog een houtbeitel bewerkt met een werkbankslijper om een soort enorme platkopmoer los te draaien, daarna kon het schakelmechaniek eraf (niet op de foto's).
Busje gemaakt om over de as heen te zetten, omdat de holle as te slap is om de poelietrekker te houden.



Helaas was de chinese poelietrekker weer te slap om het tandwiel eraf te trekken :( nieuwe poelietrekkers komen morgen binnen. Ik had ooit gaten geboord in de klauwen, is ook niet zo handig :$



Het tandwiel hoeft er niet af om de carterdelen te scheiden, dus daarmee begonnen.





Lang rammen met een kunstofhamer.. Het busje dat de carterdelen op elkaar centreert gaf veel weerstand.



Best netjes.



Lagertjes voelen nog best goed, weinig metaalslijpsel onderin.





Het kleine lagertje in het midden van de foto is slecht. Ik denk dat ze die bij vorige revisies hebben overgeslagen omdat het moeilijk is die eruit te krijgen.



Met stanley messen de onderkant van het blok schoongeschraapt. Als de carters kaal zijn, doen we ze nog met een hogedrukreiniger.



De tandwielen van de schakelas worden bij elkaar gehouden met tywraps. Het zelfde voor de assen en alle simmerringen.

Nog een vraagje;

Als één versnellingsbaktandwiel terug plaatst op de schakelas, kan je het tandwiel zichtbaar kantelen. Dit lijkt me dus tgv radiale speling. De as en het loopvlak vh tandwiel(en) hebben geen voelbare slijtage.

Weet iemand hoe groot de radiale speling van de versnellingsbak ongeveer mag zijn? Ik kan het niet vinden, maar misschien kan iemand een schatting doen.
 
Dat is moeilijk te zeggen omdat dit voor iedere bak anders is. Maar als het meer is dan een halve millimeter zou ik een extra shim gebruiken om rammelen of uit de versnelling schieten te voorkomen.
Bij schuine vertanding is de speling vaak kleiner omdat die vanwege de schuine vertanding eerder heen en weer schuiven en daardoor eerder rammelgeluid veroorzaken.
 
Wellicht ku je met een dergelijke vraag het best bij Gekra proberen.. en er is vast wel een club voor deze leuke dingen? Daar zit vaak dergelijke specifieke kennis (lid worden dus.. is nog leuk vaak ook..)
 
Het voorste kettingwiel wat op de uitgaande as van de versnellingsbak gemonteerd is zit alleen met een conische passing bevestigd. Na het verwijderen van de borgmoer moet je er een goede 2 of 3 poot trekker op zetten en die echt heel goed onder spanning zetten. Vervolgens met een hamer met veel overtuigingskracht een paar goeie uithalen geven boven op de kop van de draadspindel van je trekker. Vervolgens de trekker weer goed opspannen en dit herhalen mocht het tandwiel nog niet los zijn.

Ik deed dat vroeger met mijn hercules 125cc crosser ook met sachs blok net ff anders. Als de tandwielset vervangen moest worden dan draaide ik de borgmoer vrijwel helemaal er af en dan een paar keer heel hard op trekken en dan was het kettingwiel los. Maar ja daar heb je nu niets aan.
 
Ik heb gister ongeveer 40 kilo aan lagertrekkers binnengekregen, en gelukkig zat er 1 tussen die perfect was om het tandwiel eraf te krijgen. Harde knal, wel gelukt!

Er zat toevallig ook 1 bij die speciaal voor SKF M20 binnenlagerringen is, dus die konden er zo vanaf. De buitenschalen zitten nog in het carter, en kon er even geen passende trekker voor vinden.







Goed gereedschap; :} :} :}
 
Er is intussen veel gebeurt, weinig geupdate, sorry :9 ik heb het druk met stage.

in het kort;

Voor Sinterklaas heb ik van meneer HCBF een ketting, bloklagers, voorremkabel, velglint, 2-takt olie, wiellagers, blokbouten en moeren gekregen :) heeeel blij mee.

We hebben de uitlaatbocht schoongemaakt met een dremel, begin stukje zat vol koolstof. Meteen de flens gelijk gemaakt aan de bocht, die was niet goed afgewerkt. Vervolgens de breedte van de flens gelijk gemaakt aan de uitlaatpoort. En deze glad gemaakt, om koolstof ophoping te voorkomen.

De schuur helemaal uitgeruimd en weer georganiseerd met mijn vader.

Lagertrekkerset gekocht voor buitenste krukaslagerschaal, maar deze was slecht afgewerkt. Gelukkig was de leverancier heel makkelijk en heb ik een betere kwaliteit set kunnen ruilen.
Binnenkort weer proberen door het carter in de oven te leggen.

Ik heb de carters + frame en de rest schoongemaakt met een hogedrukspuit. Alles zat nog onder het fijne zand vermengd met olie. Kwamen hele mooie onderdelen onder vandaan.





Ik heb contact opgenomen met Patrick van Kobenette, over en weer gemaild. In tussen 5 nieuwe versies gemaakt van de bestellijst, omdat de website niet geheel up to date is.

Het totaal staat op ongeveer 80 onderdelen bij 3 verschillende websites. :$

Volgende week wordt alles besteld, en na wat schoonmaak werk kan het opbouwen beginnen.


Komende zaterdag gaan we naar de expo in Houten voor de vehikel-achtige beurs. Vrouwen hebben gratis toegang dus dat is mooi meegenomen. Hopelijk kunnen we het een en ander oppikken daar. Central Classics :W
 
Ik heb even aan iedereen een vraag: achterop mijn motor heb ik een reflectiescherm zitten (zie foto's op de eerste pagina), Toen ik ging bestellen bij kobbenette heb ik hem deze link van mf gestuurd. nou zei hij tegen mij dat hij dat reflectiescherm nooit had gezien. heeft iemand een idee of hij wel op mijn motor hoort? ik ging namelijk online een beetje zoeken, maar kon niks erover vinden... ik kon geen een hercules vinden die dit heeft, en ben wel heel erg benieuwd..... :) Dus als iemand iets erover weet, comment!!! :)
 
Ik heb dat scherm op meerdere duitse legervoertuigen gezien. Lijkt me meer iets voor het duitse leger dan voor je Hercules.

Deze heeft er ook eentje:
34937.jpg
 
Ik heb dat scherm op meerdere duitse legervoertuigen gezien. Lijkt me meer iets voor het duitse leger dan voor je Hercules.

Deze heeft er ook eentje:
[afbeelding]

Dit schildje is inderdaad iets voor duitse legervoertuigen. Als het goed is hoort er ook een lampje in het midden te zitten. Zit dat er bij jou ook op?
 
Terug
Bovenaan Onderaan