M10 draad tappen in alu carter

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Dag mensen,
het 13 pk dieselblokje dat ik in de enfield heb gebouwd heeft een olie-aftapplug aan een kant waar je er niet bij kan. Je moet dus het blok uitbouwen om de olie af te tappen.

Dat vind ik niet handig en wil daarom aan de andere kant- waar ik er ingebouwd wel bij kan, een aftapplug plaatsen.
Mijn vraag, als ik in alu-magnesium carter een M10 draad wil tappen.. Waarmee moet ik dan voorboren? met 8.8mm?
 
:^ en ik vraag me af of de carterpan genoeg "vlees" heeft om de nieuwe aftapplug goed vast te kunnen zetten..

Dank voor de info, ik moet idd een plek zoeken waar het genoeg vlees heeft, wellicht aan de andere kant, waar al wel een gietdinges is voor een 2de aftapplug, die andere/soortgelijke dieselblokken wel hebben...
 
Ik heb zo'n ding gekocht: Product niet gevonden!

Huidige auto gekocht met een kapotte carterplug, ding is helemaal rond. :')
Ik had begin dit jaar geen zin om er aan te beginnen dus heb voor het gemak zo'n vaccuum pomp gekocht. Werkt perfect. :Y

Voor een auto werkt dat prima. Bij een motor kom je vaak niet onderin het carter met een slangetje. Maar misschien dat het bij het betreffende dieselblokje wel kan.
 
Mensen, ik ga gebruyik maken van een voorgegeoten stuk en het wordt een M14 draad die er in moet.. dan opboren naar 13.0 of 13.5?..ik hoop dat de benodigde maat boor te vinden is.]
Het voorgegoten gat is 12.6 mm
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info, ik moet idd een plek zoeken waar het genoeg vlees heeft, wellicht aan de andere kant, waar al wel een gietdinges is voor een 2de aftapplug, die andere/soortgelijke dieselblokken wel hebben...


Dan moet je daar dus zijn om te boren/tappen.

Leegzuigen geen optie?


Ik liep even achter...

M14 is geen optie. Veel te grof.
Je zal of Metrisch fijne draad of gasdraad moeten tappen. 1/4'' gas bijvoorbeeld. Da's 11,90mm voorboren.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon M14 heet een spoed van 2mm.
Als jouw materiaal 5mm dik is, dan heb je dus 5 ; 2 = 2,5gangen draad. Mits 100% goed getapt. Dat is veel te weinig en draai je bij het minste of geringste kapot/dol.
Gebruik je M14 fijn met een spoed van bijvoorbeeld 1mm, dan heb je 2x zoveel gangen en dus een veel betere bevestiging.

Kijk hier even doorheen;
http://www.rokafast.nl/ROKAFAST VOORBOORTABELLEN.pdf
 
Laatst bewerkt:
Gewoon M14 heet een spoed van 2mm.
Als jouw materiaal 5mm dik is, dan heb je dus 5 ; 2 = 2,5gangen draad. Mits 100% goed getapt. Dat is veel te weinig en draai je bij het minste of geringste kapot/dol.
Gebruik je M14 fijn met een spoed van bijvoorbeeld 1mm, dan heb je 2x zoveel gangen en dus een veel betere bevestiging.

je slaat wat stappen en krachten over
 
Mensen, ik ga gebruyik maken van een voorgegeoten stuk en het wordt een M14 draad die er in moet.. dan opboren naar 13.0 of 13.5?..ik hoop dat de benodigde maat boor te vinden is.]
Het voorgegoten gat is 12.6 mm

Wat zit er aan de andere kant in? De kans is groot dat de fabrikant op de andere positie de mogelijkheid voor het plaatsen van eenzelfde stop heeft voorzien...
 
inmiddels is het gat geboord in een hoek , uitsparing die er speciaal voor bedoeld is maar inderdaad precies aan de andere kant van het blok. Gangen zat te creëren. Ik vind de optie van fijndraad geen verkeerde Sammie. volgens mij heb ik daar ook wel een tap voor liggen! ik heb alleen niet zulke grote boren.....
als je nu M14 fijn neemt bijvoorbeeld 14x1x5 dan moet het gat 12,5 mm zijn. Dat kan dus bijna precies!

14x1.25 gat: 12.8
14x1.5 gat: 12.5

ik heb de tapjes wel! ik heb 14x1.0, 14x 1.25,14,1,5 en 14 x 2.0. moet je even kijken welke afsluitende bout je kun t krijgen hiervoor. maar dat scheeltje wel een keer boren en de zoektocht naar een geschikte boor.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon M14 heet een spoed van 2mm.
Als jouw materiaal 5mm dik is, dan heb je dus 5 ; 2 = 2,5gangen draad. Mits 100% goed getapt. Dat is veel te weinig en draai je bij het minste of geringste kapot/dol.
Gebruik je M14 fijn met een spoed van bijvoorbeeld 1mm, dan heb je 2x zoveel gangen en dus een veel betere bevestiging.

Kijk hier even doorheen;
http://www.rokafast.nl/ROKAFAST VOORBOORTABELLEN.pdf

Oh, er is op deze plek juist gang genoeg, ik kan een draad van zeker 20mm tappen!
m14 fijn zou mooi zijn, maar m14 bout is moeilijk te vinden?
Ik ga voor de meest makkelijke,praktische oplossing met jullie raad en advies..
 
..Is fijndraad in alu-carter niet zeer quetsbaar??
Als jawa-maatje pepijn daar een tap voor heeft liggen, moet ik alleen nog een geschikte voorboor-boor zien te 'regelen'..
 
Oh, er is op deze plek juist gang genoeg, ik kan een draad van zeker 20mm tappen!
m14 fijn zou mooi zijn, maar m14 bout is moeilijk te vinden?
Ik ga voor de meest makkelijke,praktische oplossing met jullie raad en advies..

M14 is niet echt standaard nee, ik zou gewoon M16 of een G1/4" nemen, maar kijk gewoon wat je aan gereedschap hebt.
Zelf zou ik het trouwens niet kunnen laten de nieuwe plug hetzelfde te houden als de andere....
 
Terug
Bovenaan Onderaan