M10 draad tappen in alu carter

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.076
8.226
Assen
Dag mensen,
het 13 pk dieselblokje dat ik in de enfield heb gebouwd heeft een olie-aftapplug aan een kant waar je er niet bij kan. Je moet dus het blok uitbouwen om de olie af te tappen.

Dat vind ik niet handig en wil daarom aan de andere kant- waar ik er ingebouwd wel bij kan, een aftapplug plaatsen.
Mijn vraag, als ik in alu-magnesium carter een M10 draad wil tappen.. Waarmee moet ik dan voorboren? met 8.8mm?
 
wel eens gehoord van klinkmoeren

Wel eens van gehoord ja. Ook wel trekmoer genoemd. Maar leg me de link met dit toptic eens uit. Zo een klinkmoer is niet vloeistof dicht als ik me niet vergis? Verder moet je ruimte hebben aan de binnen kant van het carter want er steekt iets binnenuit? Mijn laatste tegenargument is dat ik hierboven zie dat het carter 5 mm dik is en de trekmoeren die ik heb niet verwerkt kunnen worden in deze dikte plaat. Naar mijn inzicht geen geschikte oplossing. Maar verklaar je nader. Misschien dat jij andere inzichten hebt waardoor het wel een geschikte oplossing is
 
Kraantje geen optie? Zoals de fumoto valve:

fumotovalve.jpg


misschien eentje met nippel erop voor een slang
213505_x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allen dank voor de reacties. Ik begrijp dat 14 maal 1,5 metrisch fijn is?
Het gat is nu 12,6mm dus dan zou'k em er zo door kunnen rossen.
Het zou misschien wel goed zijn om het 'doorgestoken 'gat, wat nu 10mm is, nog naar 12mm te verwijden voor beter afvloeien van de olie?

12.6mm en er komt nauwelijks kracht op te staan dan zou ik als eerste er een helicoil in zetten of een insert
Weet niet hoeveel ruimte je er om heen hebt om met een 14 mm stop te kunnen werken kon wel eens net teveel ruimte nodig zijn om hem er met een sleutel los te kunnen maken
 
Wel eens van gehoord ja. Ook wel trekmoer genoemd. Maar leg me de link met dit toptic eens uit. Zo een klinkmoer is niet vloeistof dicht als ik me niet vergis? Verder moet je ruimte hebben aan de binnen kant van het carter want er steekt iets binnenuit? Mijn laatste tegenargument is dat ik hierboven zie dat het carter 5 mm dik is en de trekmoeren die ik heb niet verwerkt kunnen worden in deze dikte plaat. Naar mijn inzicht geen geschikte oplossing. Maar verklaar je nader. Misschien dat jij andere inzichten hebt waardoor het wel een geschikte oplossing is

je kunt ze krijgen voor max 6mm dikte (dacht ik)
afdichten met schroefdraadborger onder de kraag
heb op deze manier veel reservoirs gemaakt (RVS) voor carterhuisontluchtingen voor 2kleps boxers
is nog niemand terug gekomen met een lekkage :+

de opstaande rand in de carter moet je maar voor lief nemen :?
ik zeg niet dat 't ideaal is ;)
 
je kunt ze krijgen voor max 6mm dikte (dacht ik)
afdichten met schroefdraadborger onder de kraag
heb op deze manier veel reservoirs gemaakt (RVS) voor carterhuisontluchtingen voor 2kleps boxers
is nog niemand terug gekomen met een lekkage :+

de opstaande rand in de carter moet je maar voor lief nemen :?
ik zeg niet dat 't ideaal is ;)

Interessant. Met schroefdraad borging bedoel je locktite? Of heb je daar een of andere kit voor ofzo? Mijn huidige leverancier kan ze maar tot plaat van 3mm dik leveren. Maar ik gebruik ze dan ook maar tot max m10. Bedankt voor de info.
 
je kunt ze krijgen voor max 6mm dikte (dacht ik)
afdichten met schroefdraadborger onder de kraag
heb op deze manier veel reservoirs gemaakt (RVS) voor carterhuisontluchtingen voor 2kleps boxers
Heb je daar een foto van ?
is nog niemand terug gekomen met een lekkage :+

de opstaande rand in de carter moet je maar voor lief nemen :?
ik zeg niet dat 't ideaal is ;)
 
Ik heb ooit eens iets gelijkaardigs gedaan als wat jij probeert nu. Ik heb het met een timesert setje gedaan. Dat is een hardstalen busje met een mooie vlakke kraag. Je tap schroefdraad, busje erin met een beetje hoge temperatuur dichtingsmiddel en daarna moet je er met een roltap door om de bus te laten opspannen! Werkte heerlijk vlot en heb er minstens 25 oliewissel mee gedaan alvorens ik de motor heb verkocht! Op ebay een mooi aftapboutje met magneet erin gescoord en een vlakke koperring! Heeft nooit geen druppel gelekt. Google timesert :) Beschikbaar in alle maten, mijne was ook M14 fijn metrisch. Dit wordt in autogarages gebruikt voor herstellen van bougie schroefdraden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens iets gelijkaardigs gedaan als wat jij probeert nu. Ik heb het met een timesert setje gedaan. Dat is een hardstalen busje met een mooie vlakke kraag. Je tap schroefdraad, busje erin met een beetje hoge temperatuur dichtingsmiddel en daarna moet je er met een roltap door om de bus te laten opspannen! Werkte heerlijk vlot en heb er minstens 25 oliewissel mee gedaan alvorens ik de motor heb verkocht! Op ebay een mooi aftapboutje met magneet erin gescoord en een vlakke koperring! Heeft nooit geen druppel gelekt. Google timesert :) Beschikbaar in alle maten, mijne was ook M14 fijn metrisch. Dit wordt in autogarages gebruikt voor herstellen van bougie schroefdraden.
Minstens 25?
25*5000Km=minimum 125000 km.
 
Met de hulp/gereedschap van PepijnWK zit er nu M14 fijn in, en dat is inderdaad bougie-draad.


Maar Hmm.. nu kan ik niet meer zeggen dat ik bougie-vrij rijd...

Goed, ik wil iedereen hier bedanken voor advies, meedenken & hulp. :}
 
Kan je niet beter wat kleiner beginnen ? M8 bijvoorbeeld ? Als je het dan verneukt kan je altijd nog groter gaan.

edit : Oh, je laatste bericht had ik niet gezien :+

Als je nou benzine in je carter gooit, en de bougie aansluit, heb je een 1takt :+
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag testrondje gedaan, o.a stukje bospad. Vandaar de modder.

Omdat het blok er uit ging heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om het 18 tands versn. bak tandwiel te wisselen voor een 19 tands..
Het 13 pk blokje(voorheen zat er een 10 pk blokje in) kan het zat hebben, en het verschil is goed merkbaar. :]
 
Met de hulp/gereedschap van PepijnWK zit er nu M14 fijn in, en dat is inderdaad bougie-draad.
[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/PTDC0028_zpsycj2nzag.jpg"]afbeelding~][/URL]

Maar Hmm.. nu kan ik niet meer zeggen dat ik bougie-vrij rijd...

Goed, ik wil iedereen hier bedanken voor advies, meedenken & hulp. :}
je kunt altijd nog de isolator en kern verwijderen en het gat dichtlassen. Zo'n "carterplug" zat in m'n CB350 toen ik om kreeg. "leuk" detail, deze "plug" was het laagste punt van de motor en stak zo'n 2cm onder de framebuizen uit :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan