suzuki gs550e warme motor slaat af en ontkoppeling prob

Jansen90

Rookie
20 okt 2015
3
0
Delft
Hoi,

Deze zomer heb ik m'n eerste motor aangeschaft, een Suzuki gs 550e uit '84 *O* .

Bij gasgeven rijdt de motor heerlijk alleen zit ik met de volgende problemen:

- slecht/niet starten in de ochtend, ik verdenk vocht? (motor staat onder een zeil en afdak) In de middag/avond start hij meestal na 1 of 2 pogingen

- als de motor warm is slaat hij af in stationair, het toerental zakt dan langzaam en valt uit. Bij gas bijgeven blijft hij draaien..

- de koppeling lijkt soms niet 100% te ontkoppelen, schakelen is redelijk stroef na starten, als de motor warm is gaat dit beter. Ik merk het ook bij lopen met de motor met koppeling.

Wat ik gedaan heb:

- carbs gereviseerd (ultra soon), en afgesteld met carbtune, (luchtstel schroeven 2,5 slag naar buiten)
- nieuwe inlaat rubbers (oude waren erg droog en bros)
- nieuwe bougies, en bougiekappen ingespoten met vochtverdrijvings spray.
- olie verversd

Echter geeft dit nog niet echt betere resultaten..


Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken en wat de beste aanpak is..
 
Laatst bewerkt:
Slecht starten kan echt van alles zijn. Je kan dit even bekijken:
MotorVision.nl

Is het dan zo dat hij stationair (bij warme motor) niet wilt lopen, omdat je dan de choke weer terugdrukt?
Even draaien aan de stationairschroef dan, mocht je dat nog niet gedaan hebben!

Wat betreft ontkoppelen is het misschien raadzaam om eerst de kabel te controleren en even af te (laten) stellen.
 
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik start de motor met choke, maar kan deze na een paar minuten uitzetten en dan loopt ie stationair prima zonder choke. Echter na een tijd rijden, slaat hij af bij stationair. Ook als de stationairschroef hoger gezet wordt..

De koppeling grijpt heel laat aan bij het wegrijden, dan lijkt me dat het niet aan de instelling kan liggen toch?
 
Als de kabel van de koppeling (ik ga even uit van kabel) te strak staat, blijft hij te lang op te veel spanning staan. Pas als de koppeling 100% wordt losgelaten begint de motor dan te trekken. Vandaar de opmerking van Roffelaar.

Het slechte starten kan echt nog alles zijn met bovenstaande beschrijving. Vertoonde de motor het slechte startgedrag al vanaf het begin? Of is er nu iets veranderd waardoor het is begonnen.
 
Ik zou de bougiekapjes ook vernieuwen, evenals het luchtfilter.
Gasschuiven droog monteren: geen olie gebruiken.
Klevende koppelingsplaten zijn ook heel gewoon bij dat model.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

De koppeling afstelling ga ik nog even mee spelen.

Luchtfilter is vervangen. Bougiekapjes zien er nog goed uit, maar kan natuurlijk nooit kwaad om ze te vervangen, maar ik probeer low budget te werk te gaan.
Heb wel een klein scheurtje in de rubber omhulling van de bougie kabels bij de bobines gevonden, daaronder zit nog een rubber kabel. Ook geven alle bougies ongeveer dezelfde vonk. Heb de vonk vandaag vergeleken met een Suzuki gsx400e (twin) '86 en de vonk van de gs550 is wel een stuk zwakker.
Wellicht dat het aan de ontsteking ligt, of zit dat verschil 'm in de 2 of 4 cilinder..?
In ieder geval, heb de weerstand van de bobines doorgemeten, was goed. Echter de weerstand van de signal generator is te laag volgens het handboek. Echter lijkt me een te lage weerstand niet zo'n probleem aangezien het alleen een transistor in de ontsteking schakelt, of begrijp ik het hier verkeerd?

Het slecht starten met een koude motor lijkt erger te worden sinds ik de motor heb. Het slecht starten en uitvallen van een warme motor was al bij aanschaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan