Achterremschijf loopt aan (GSX650F)

26 mei 2010
239
0
Arnhem
Hallo!

Mijn Suzuki GSX650F uit 2008 heeft het volgende probleem:
Na het rijden is de remschijf zodanig heet geworden dat deze niet meer normaal vast te pakken is. Ik gebruik de achterrem niet constant. Als de motor op de middenbok staat en ik met de hand het achterwiel draai hoor ik dat de achterremschijf constant aanloopt.

Wat te doen? Het lijkt me dat dit niet normaal is en opgelost moet worden.

De achterremklauw is onlangs vervangen voor een tweedehands exemplaar. Deze zag er goed uit, zuigers bewegen soepel en komen terug als het rempedaal losgelaten wordt. Tegelijk met het vervangen van de achterremklauw is ook de mastercilinder schoongemaakt. Hier was niets bijzonders te zien. Ik heb de achterremklauw vervangen omdat de blokken op waren en de oude klauw eigenlijk gereviseerd moest worden. Financieel gezien was de tweedehands klauw de betere optie (zaten verse blokken in en zuigers bewogen soepel). Glijpin is ook in zeer goede staat!

Omdat ik twijfel over de aanpak van het probleem leg ik hier dan ook het probleem voor.

Volgens mij heb ik de volgende opties:

  1. Mastercilinder reviseren
  2. Achterremklauw schoonmaken/reviseren (lijkt me gezien de staat van de klauw niet nodig)
  3. Achterremschijf vervangen (schijf heeft een randje maar zit niet onder de slijtagelimiet)
  4. Glijpinnen van de remklauw controleren (zwevende klauw, pinnen waren in zeer goede staat bij montage)

Ik hoor graag hoe eenieder hierover denkt! Een oplossing op korte termijn is wenselijk omdat ik de motor dagelijks voor woon-werkverkeer nodig heb.

Alvast bedankt!

Groeten Patrick :W
 
wellicht loopt ie tegen het randje aan en wordt daardoor de hele schijf warm, en is het randje te klein om de remklauw helemaal 'los' te duwen. Als je vol op de rem staat laat ie wel weer los, dus lijkt mij de dat de mastercylinder nog wel de druk weer lost. - just my 2 cents
 
wellicht loopt ie tegen het randje aan en wordt daardoor de hele schijf warm, en is het randje te klein om de remklauw helemaal 'los' te duwen. Als je vol op de rem staat laat ie wel weer los, dus lijkt mij de dat de mastercylinder nog wel de druk weer lost. - just my 2 cents


:^

Dat denk ik ook, of hij loopt aan op de buitenrand of de zuigers bewegen soepel maar niet soepel genoeg.
 
2 mogelijkheden die voor dat euvel kunnen zorgen:
- bij de montage van de remzuiger is deze te ver naar buiten gedrukt en kan daardoor niet ver genoeg naar binnen terug
- verstopt compensatiegaatje in het reservoir (het kleinste van de twee, het dichtst bij de banjobout).

De eerste kan opgelost worden door de remzuigers helemaal naar binnen te drukken, de klauw te monteren en dan met het rempedaal de cilinders naar buiten persen.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikte blokken die zijn ingesleten op een andere schijf kunnen dit veroorzaken.

Mijn tip is om wel echt alles van dit remsysteem na te lopen, voor de zekerheid.
 
wellicht loopt ie tegen het randje aan en wordt daardoor de hele schijf warm, en is het randje te klein om de remklauw helemaal 'los' te duwen. Als je vol op de rem staat laat ie wel weer los, dus lijkt mij de dat de mastercylinder nog wel de druk weer lost. - just my 2 cents
Hier had ik ook al aan zitten denken. Toch eerst maar hier informeren voordat ik er een andere schijf op ga zetten. :)

Aanvulling:

Ik zal de dikte van het midden en van de rand eens opmeten met een beugelschroefmaat. Info volgt!
 
Laatst bewerkt:
De blokken zijn gebruikt. Kun je uitleggen waarom dit de oorzaak kan zijn?



Aan de buitenkant van de schijf raken de blokken de schijf niet waardoor een rand ontstaat, als de andere blokken net iets anders zijn gesleten gaan ze klem tegen die rand lopen.
Kan ook zijn dat de blokjes scheef zijn gesleten en daardoor klemmen.
Je kan het eenvoudig even testen door je oude blokjes er terug in te stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Dikte van de schijf vanmiddag even opgemeten:

Aan de rand 5,00 mm. In het midden 4,25 mm. Slijtagelimiet is 4,50 mm.
Conclusie: schijf versleten. Oorzaak van het probleem?

Oplossing: andere schijf en nieuwe blokken? :)
 
je zegt dat de schijf te heet word om aan te raken, dat klopt , dat doen ze...
Ook zeg je dat je de achter rem niet continue gebruikt.

Als je de motor opbokt en remt als je het wiel een zwieper gegeven hebt dan zou deze redelijk vlot weer rond moeten draaien, maar het is nog steeds niet hetzelfde als dat je aan het rijden bent.

Je kan controleren of je de zuigers met de hand terug kan duwen, hier moet je wel kracht voor zetten met je vingers, wat van persoon tot persoon kan verschillen hoeveel kracht je kan uitoefenenen.
Lukt het niet en zou je een (niet doen hoor) waterpomp tang moeten gebruiken om je zuigers terug te duwen dan is het tijd voor remklauwrevisie.

De rand van je schijf zal nooit/nauwelijks slijten vandaar dat je kan meten met een schuifmaat, maar liefst met een micrometer op verschilllende plekken.

feit dat je aangeeft dat de klauw al vervangen is duid op (woonwerk door) regen/pekel , de km stand is ook niet vermeld.
een 2e hands klauw voor dat bouwjaar kan prima indien het van een schademodel komt, maar dit zegt niet veel over de staat van de klauw, dus vandaar bovenstaande proberen.
Succes :)
 
je zegt dat de schijf te heet word om aan te raken, dat klopt , dat doen ze...
Ook zeg je dat je de achter rem niet continue gebruikt.

Als je de motor opbokt en remt als je het wiel een zwieper gegeven hebt dan zou deze redelijk vlot weer rond moeten draaien, maar het is nog steeds niet hetzelfde als dat je aan het rijden bent.
Het achterwiel draait minder vlot rond dan wat ik gewend ben. Heb de motor al geruime tijd.
Je kan controleren of je de zuigers met de hand terug kan duwen, hier moet je wel kracht voor zetten met je vingers, wat van persoon tot persoon kan verschillen hoeveel kracht je kan uitoefenenen.
Lukt het niet en zou je een (niet doen hoor) waterpomp tang moeten gebruiken om je zuigers terug te duwen dan is het tijd voor remklauwrevisie.
Ik heb de zuiger handmatig teruggeduwd voordat ik de klauw monteerde. Dit ging zeer gemakkelijk.
De rand van je schijf zal nooit/nauwelijks slijten vandaar dat je kan meten met een schuifmaat, maar liefst met een micrometer op verschilllende plekken.
Gemeten met een beugelschroefmaat op meerdere plekken, gemiddeld 4,25 mm dikte in het midden van de schijf.
feit dat je aangeeft dat de klauw al vervangen is duid op (woonwerk door) regen/pekel , de km stand is ook niet vermeld.
Motor wordt door mij, en is door de vorige eigenaar, gebruikt voor woon-werkverkeer door weer en wind. Huidige kilometerstand is 66.000 km.
een 2e hands klauw voor dat bouwjaar kan prima indien het van een schademodel komt, maar dit zegt niet veel over de staat van de klauw, dus vandaar bovenstaande proberen.
Succes :)
De tweedehands remklauw is van hetzelfde bouwjaar maar zag er zo super schoon uit dat ik aangenomen heb dat deze niet veel kilometers heeft gezien voordat ik hem kocht.

Groeten Patrick :W
 
Dikte van de schijf vanmiddag even opgemeten:

Aan de rand 5,00 mm. In het midden 4,25 mm. Slijtagelimiet is 4,50 mm.
Conclusie: schijf versleten. Oorzaak van het probleem?

Oplossing: andere schijf en nieuwe blokken? :)

voor je een nieuwe remschijf koopt : vijl eerst eens de voering van de remblokken wat bij, zodat de voering die opstaande rand zeker niet raakt. als hij het dan nog doet ligt het daar dus niet aan.

geen schrik hebben voor verminderde remwerking. zal maar zeer minimaal zijn, en kwa gevoel ga je er absoluut niets van merken.

ook kontroleren of de remblokken zelf in de klauw niet wat wringen. eventueel ook daar randen van het ijzeren gedeelte beetje bijvijlen. of probeer eens met je oude remblokken of hij het dan ook nog doet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan