Brembo RCS 19 Honda VTR upgrade

HondaVTR1000

Rookie
1 nov 2015
14
0
Beste motorvrienden!

Ik heb afgelopen zomer een Honda VTR 1000 Firestorm aangeschaft, van het zomer al veel kilometers gereden met veel plezier.
Echter zijn er een aantal puntjes die me toch storen;

- Remmen voorzijde duurt lang voordat deze lekker aangrijpt.
- Voorvork vering te slap (niet progressief, weeg 100 KG)
- Banden (bijna) af, tijdens staling nieuwe monteren.

Ik heb wat vragen omtrent deze punten.
- Ik wil graag mijn hoofdremcilinder vervangen door een Brembo RCS 19 rempomp, ik lees veel goede berichten over deze pomp. Maar soms ook weer wat mindere, zou het een goede upgrade zijn op mijn motor?
Er zitten nu 296mm zwevende schijven op, met 2 keer Nissin 4 zuiger klauwen en stalen remleidingen.

- Voorvork moet allereerst even een 'beurtje' hebben, maar wil er ook Hyperpro progressieve voorvork vering monteren.
Min of meer dezelfde vraag, is dit een goede upgrade? (zinvol)?
(De achterste schokdemper betreft een Showa instelbaar).

- Banden keuze, Michelin Pilot Power 3 of Bridgestone S20 EVO hoor van beide goede verhalen!?


Ik hoor graag jullie mening,
Jorick =)
 
Grote kans dat de achterschokbreker nog nooit gedaan is, een servicebeurt met juiste veer zal weggedrag enorm ten goede komen, idem voor de vork.

Rempomp (icm reinigen klauwen en polijsten van de cups) kun je een brembo opzetten (maar dat wist je al :p )

Bandjes is redelijk persoonlijk....
 
Hee Arnold,

Vorig weekend me'n schokdemper anders ingesteld d.m.v. het bekende schroefje, merkte het direct niet zo zenuwachtig meer in de kont.

Ik wil graag even wat tips/ trucs en ervaringen horen van mensen omtrent remmerij, en bandenkeuze =)

Thanks Arnold voor je berichtje ;)
 
Beste motorvrienden!

Ik heb afgelopen zomer een Honda VTR 1000 Firestorm aangeschaft, van het zomer al veel kilometers gereden met veel plezier.
Echter zijn er een aantal puntjes die me toch storen;

- Remmen voorzijde duurt lang voordat deze lekker aangrijpt.
- Voorvork vering te slap (niet progressief, weeg 100 KG)
- Banden (bijna) af, tijdens staling nieuwe monteren.

Ik heb wat vragen omtrent deze punten.
- Ik wil graag mijn hoofdremcilinder vervangen door een Brembo RCS 19 rempomp, ik lees veel goede berichten over deze pomp. Maar soms ook weer wat mindere, zou het een goede upgrade zijn op mijn motor?
Er zitten nu 296mm zwevende schijven op, met 2 keer Nissin 4 zuiger klauwen en stalen remleidingen.

- Voorvork moet allereerst even een 'beurtje' hebben, maar wil er ook Hyperpro progressieve voorvork vering monteren.
Min of meer dezelfde vraag, is dit een goede upgrade? (zinvol)?
(De achterste schokdemper betreft een Showa instelbaar).

- Banden keuze, Michelin Pilot Power 3 of Bridgestone S20 EVO hoor van beide goede verhalen!?


Ik hoor graag jullie mening,
Jorick =)

Rempomp is op zich een goede pomp maar op jouw standaard klauwen is het geen goede upgrade. De originele pomp is maar 14mm, als je daar een 19mm op zet krijg je een keiharde handle maar geen gevoel in het remmen.
Origineel hebben zowel de klauwen als de pomp een erg klein volume. Als je ze wil upgraden kun je beter naar combinatie andere klauwen + pomp kijken.

Kijk eens in het firestorm topic, daar zijn zulke dingen meerdere keren besproken: The Eye Of The Storm! VTR1000F deel 13

Setje veren in de vork is zeker aan te raden.

Bridgestone S20 rij ik zelf mee, erg fijne banden en sturen zeer goed onder de storm. Verwacht alleen niet teveel levensduur van de achterband. Als dat ook belangrijk voor je is kun je beter voor een T30 achter gaan.
 
@Rambabbel;

Ik las dat de 6 zuiger klauwen van een Suzuki GSXR 1000 BJ 2001/02 passen.
De montage is één op één, alleen wat me opviel was dat de schijven van een VTR 296mm zijn en van de Suzuki 320mm.

Kun je me ook uitleggen waar het een slecht idee is om alleen de Brembo rempomp te plaatsen, en niks aan me klauwen te doen.
Jij schrijft, 'dan krijg je een keiharde handle' wat bedoel je daarmee?

Bedankt!
 
@Rambabbel;

Ik las dat de 6 zuiger klauwen van een Suzuki GSXR 1000 BJ 2001/02 passen.
De montage is één op één, alleen wat me opviel was dat de schijven van een VTR 296mm zijn en van de Suzuki 320mm.

Kun je me ook uitleggen waar het een slecht idee is om alleen de Brembo rempomp te plaatsen, en niks aan me klauwen te doen.
Jij schrijft, 'dan krijg je een keiharde handle' wat bedoel je daarmee?

Bedankt!
Het wordt niet altijd beter (meestal niet) wanneer je de overbrengingsverhouding in een hydraulisch remsysteem wijzigt. Door een pomp met groter oppervlak te nemen, neemt de remkracht af (je moet harder knijpen) en de rem zal zeer hard aanvoelen. De rempomp moet bij de klauw passen.
 
@Rambabbel;

Ik las dat de 6 zuiger klauwen van een Suzuki GSXR 1000 BJ 2001/02 passen.
De montage is één op één, alleen wat me opviel was dat de schijven van een VTR 296mm zijn en van de Suzuki 320mm.

Kun je me ook uitleggen waar het een slecht idee is om alleen de Brembo rempomp te plaatsen, en niks aan me klauwen te doen.
Jij schrijft, 'dan krijg je een keiharde handle' wat bedoel je daarmee?

Bedankt!

Zie de uitleg van RR, die pomp is gewoon veel te groot voor de originele klauwen. Dat komt de remwerking niet ten goede.
 
Je zou ook de hele voorkant van een fireblade er op kunnen zetten.
Als je ALLE besproken modificaties gaat doen...

dan heb je andere vering, remmen etc.


(@ arnold), is de achtervering te reviseren ?
 
Laatst bewerkt:
Beste yorick, je bent in ieder geval goed bezig, want ik herken mezelf sterk in jouw verhaal :)

Kwa bandjes kun je bijna niet verkeerd gaan met de grote merken, maar ik heb zelf gekozen voor de Metzelers Sportec M7 RR. Gedeelde eerste plek (meer de Michelin Pilot Power 4) in de laatste sportbandentest van het Duitse motorblad Motorrad. Als je vaak snelweg rijdt en niet op het circuit rijdt, kun je ook sporttoerbanden overwegen.

Ik heb Hyperproveren in de voorvorken van mijn beide motoren en als je daar eenmaal aan went, kun je eigenlijk niet meer zonder, dus wat dat betreft kun je het misschien nog even uitstellen ;). De laatste keer heb ik de vorkpoten uit m'n motor gehaald en gewoon ingeleverd bij een vestiging, toen heb ik op aanraden ook gekozen voor de dure SKF seals. Heeft mij driehonderd euro gekost: nieuwe veren, olie, schoonmaken en opruwen van de binnenpoten. Of het het geld waard is, moet je voor jezelf bepalen.

Wat betreft de remmen: ik zou er goede gesinterde blokken in doen, de klauwen een beurt geven en dan nog eens kijken, want volgens mij klopt er iets niet helemaal.
 
@Lennart;

Haha, tja als je net komt kijken en je motor beter moet leren kennen kom je op een gegeven moment verbeter puntjes tegen.

@iedereen;
Kortom, het is niet verstandig om die RCS 19 te gebruiken op mijn originele klauwen.
Maar wel i.c.m. GSX-R 1000 bouwjaar 2001/2002 klauwen.

Zoals ik al aangaf moet hij nog wel een beurt hebben, maar heb nu het probleem dat ik knijp de remhendel in.
Niks.. niks.. niks... en halverwege gebeurd er iets, alleen geen gevoel en heb niet een vertrouwd gevoel aan de voorzijde. Ik heb niet het idee dat ik even hard kan ankeren...

En ik denk ook niet dat het aan ontluchten, nieuwe blokken ligt, de klauwen zijn nog als nieuw en lopen mooi vrij.
Ik ben pas geleden bij een motorzaak geweest en daar stond ook een VTR ook even in de voorrem geknepen maar daar viel het me ook direct op. Hetzelfde rem-karakter als de mijne.

Een andere optie zou zijn een hoofdrempomp van bijv. 16mm origineel is 14mm?

Qua banden is de keuze gevallen op een setje Michelin PP3.
 
@Lennart;

Haha, tja als je net komt kijken en je motor beter moet leren kennen kom je op een gegeven moment verbeter puntjes tegen.

@iedereen;
Kortom, het is niet verstandig om die RCS 19 te gebruiken op mijn originele klauwen.
Maar wel i.c.m. GSX-R 1000 bouwjaar 2001/2002 klauwen.

Zoals ik al aangaf moet hij nog wel een beurt hebben, maar heb nu het probleem dat ik knijp de remhendel in.
Niks.. niks.. niks... en halverwege gebeurd er iets, alleen geen gevoel en heb niet een vertrouwd gevoel aan de voorzijde. Ik heb niet het idee dat ik even hard kan ankeren...

En ik denk ook niet dat het aan ontluchten, nieuwe blokken ligt, de klauwen zijn nog als nieuw en lopen mooi vrij.
Ik ben pas geleden bij een motorzaak geweest en daar stond ook een VTR ook even in de voorrem geknepen maar daar viel het me ook direct op. Hetzelfde rem-karakter als de mijne.

Een andere optie zou zijn een hoofdrempomp van bijv. 16mm origineel is 14mm?

Qua banden is de keuze gevallen op een setje Michelin PP3.

haal er eens een remblok uit, post een foto of ga ermee langs een motorzaak,
zo maar wat gokken met remklauwen lijkt mij een risico dat je er geen reet mee op gaat schieten.
Ik vermoed [heb nog niet gezocht] dat de remklauwen [nagenoeg] hetzelfde zijn als die van een fireblade of SP1.
En die heb ik beide gehad, de SP1 heb ik nog, en dat remt als een malle.
 
Waarom de PP3 en niet de Pilot Power 4?

Wat betreft de remmen: je hebt niet per ongeluk een verstelbare remhendel? Is de hoofdremcilinder nog goed? Misschien dat die van binnen gecorrodeerd is en een revisiesetje kan gebruiken? Vloeistof al ververst? Weet jr welke blokken er nu in zitten?
 
@Lennart;

Haha, tja als je net komt kijken en je motor beter moet leren kennen kom je op een gegeven moment verbeter puntjes tegen.

@iedereen;
Kortom, het is niet verstandig om die RCS 19 te gebruiken op mijn originele klauwen.
Maar wel i.c.m. GSX-R 1000 bouwjaar 2001/2002 klauwen.

Zoals ik al aangaf moet hij nog wel een beurt hebben, maar heb nu het probleem dat ik knijp de remhendel in.
Niks.. niks.. niks... en halverwege gebeurd er iets, alleen geen gevoel en heb niet een vertrouwd gevoel aan de voorzijde. Ik heb niet het idee dat ik even hard kan ankeren...

En ik denk ook niet dat het aan ontluchten, nieuwe blokken ligt, de klauwen zijn nog als nieuw en lopen mooi vrij.
Ik ben pas geleden bij een motorzaak geweest en daar stond ook een VTR ook even in de voorrem geknepen maar daar viel het me ook direct op. Hetzelfde rem-karakter als de mijne.

Een andere optie zou zijn een hoofdrempomp van bijv. 16mm origineel is 14mm?

Qua banden is de keuze gevallen op een setje Michelin PP3.

Hoe beoordeel je "het remkarakter" van een stilstaande moto :?
Wat bedoel je met niks..niks..niks en halverwege gebeurd er dan iets? Tijdens het rijden of stilstaand?? Bij stilstand is dit in te stellen. Tijdens het rijden...dan zit je met lucht , slechte hoofdremcilinder of verglaasde blokken.
Ik heb ook een VTR gehad en daar had ik geen enkel probleem met de remmen. Met zo'n remset-up moet je een moto makkelijk op zijn voorwiel remmen (als alles in orde is ;) ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan