Hoeveel mm "vlees" heeft een uitlaatbout nodig

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Ik merk dat van m'n GS750 de schroefdraadlengtes nogal verschillen, wat betreft de uitlaat schroefdraad

Tenminste ik heb een probleempje met Cil. Nr 4 (als ik er voor sta de links bout)

Het gat diepte van de linkse boutgat is 18,7mm, draad lengte 16,7 (In het begin niet helemaal jofel meer.) ; Hier past het fijnst een 40mm lengte bout in.

Het rechterdraadgat heeft een diepte van 26,2 , draadlengte 9,7mm??
Hier past de M8 x 40 niet in (stuikt tegen de achterzijde schroefdraad), maar de M8 x 35 vind ik wat mager.

Wat is gebruikelijk? en kan ik beter het rechtergat verder tappen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien lees ik het verkeerd maar..

Een gat van 26mm diep, er zit 'maar' 10mm draad in (de rest is glad?)
Hier past dan toch ook maar een bout van 25mm diep in (uitlaatflens niet meegerekend). Anders raak je het einde toch?

Het gat dieper maken zou ik niet zomaar doen want je weet niet hoe diep je kan. Je kunt eventueel wel een maatje groter tappen (als de ruimte er is) en dan een m10 bout gebruiken.


Maar ik denk dat die draadlengte die jij geeft geen probleem moeten zijn. Desnoods loctite gebruiken en komt niet meer los ;)
 
Had een gsx750 van omtrend dat bouwjaar,wou even de uitlaat demonteren toen bijna alle draadeindjes afbraken,geprobeerd te boren om er een 8mm draad in te tappen maar boortje kwam geen mm verder,kortom de motor naar de sloop gebracht die er niks meer voor wou geven.
 
Groter tappen gaat niet worden, er zit al een Gs 1000 pijp op met te grote manchetten.
Blijkbaar zijn de getapte dieptes 16,6 (beide net gemeten na het tappen)
Inderdaad vreemd dat ze de hele diepte niet gebruiken
 
Ik weet ook niet wat gebruikelijk is voor uitlaatbouten, maar in de machinebouw houd ik voor boutverbindingen waar echt kracht op staat een minimale draaddiepte van 1,5x diameter aan voor bouten in staal, in alu 2x D. Voor dingen die niet los hoeven zoals een pijpbeugeltje is soms een paar draadgangen al voldoende.
 
Om een tap te verlenging kun je soms een dop gebruiken, dan verlengstuk + ratel.

Ligt wel een beetje aan het merk tappen. Ik had vroeger altijd machinetappen waar een dopje 5 op kon :D
 
Een zaklamp en TAP 1- M8 deed de zaak oplossing,; gewoon hardnekkig vuil.
Waar kan je verlengstukjes krijgen? De buis van het frame zit mateloos inde weg .
Tapkrukken heb je in verschillende lengten:

tapkruk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Draadeindjes is idd de beste oplossing qua niet kapot draaien en juiste kracht erop.
Vervelende van draadeindjes is dat sommige beschadigen en dan niet meer te verwijderen zijn.
Zou mooi zijn als er van die draadeindjes te koop zijn waar een zeskant op zit

Waarschijnlijk deze is beter maar 200 stuks...
http://www.fastenershop.nl/a-296948...binnenzeskant-met-vlakke-eind-m8-x-40-din913/

???,
je draait er 2 moeren op, contra tegen elkaar vast, en als het draadeind zi haal je die er weer af.
 
Draadeindjes is idd de beste oplossing qua niet kapot draaien en juiste kracht erop.
Vervelende van draadeindjes is dat sommige beschadigen en dan niet meer te verwijderen zijn.
Zou mooi zijn als er van die draadeindjes te koop zijn waar een zeskant op zit

Waarschijnlijk deze is beter maar 200 stuks...
http://www.fastenershop.nl/a-296948...binnenzeskant-met-vlakke-eind-m8-x-40-din913/

jou link gaf me een ingeving,
laatst op het werk chemische ankers gemonteerd, m10 veels te dik voor jou, die hadden voor het inbrengen een 6-kant kopje.
misschien zijn er ook in de maat die jij nodig hebt.
 
:Y ,
alleen die 5.8 sterkte, is misschien een beetje weinig?

Ja, lijkt mij ook. Maar ik zou sowieso niet aan zo'n klein zeskantje beginnen, of die nu buiten zit zoals hier of binnen zoals bij zo'n DIN913 stelschroef.
Als je tapeind vastzit en hij moet er weer uit kan je daar nooit voldoende kracht op zetten. Dan ga je inderdaad aan de gang met de twee moeren, griptangen, warmstoken, moeren lassen en dat soort trucs.
 
Jaap 43, dat past ook niet, ik ga voor Rob Troost z'n oplossing.
Die oplossing voor Boskabouter is wel het meest makkelijkst :-)

Een verkoper van Fabory melde mij als je de treksterkte verhoogd , verlaag je de afschuifsterkte

Boskawouter, nog erg bedankt over de 1,5 en 2D info. ERG nutig
 
Laatst bewerkt:
Jaap 43, dat past ook niet, ik ga voor Rob Troost z'n oplossing.
Die oplossing voor Boskabouter is wel het meest makkelijkst :-)

Een verkoper van Fabory melde mij als je de treksterkte verhoogd , verlaag je de afschuifsterkte


Bij een G*mm* chinees waaiboomijzeren boutje kwaliteit 4.6 voel je hem beter 'beginnen te gaan', maar een hogere afschuifsterkte :?
 
In de werktuigbouw wordt bij gelijke materialen in het algemeen een diepte van ca 0.8*d aangehouden. Dus bijv een moer M8 heeft een dikte van 6.5 mm.
Dit heeft te maken met de drukspanning op de werkende flanken in de draadgangen die cumulatief even groot moet zijn als de kracht die de kerndiameter van de draadsteel moet kunnen verdragen. Let wel de kerndiameter van M8 is rond 6mm!

Afhankelijk van het materiaal waarin het tapgat wordt gemaakt wordt vaak in gietmateriaal een draaddiepte van 2*d aangehouden. Voor alu vaak zelfs nog hoger!

Als ik metingen TS lees draaddiepte 16.7 voor de M8 zal hier wel zijn uitgegaan van 2*d
Hoe meet je zo exact?? Wanneer het gat slechts 18.7 is, zoals gemeld zal hiervoor een bodemtap nodig gaan zijn. (evt bij standaardtap de punt afslijpen)

In het algemeen gesproken kan een gat altijd dieper worden getapt, als de boring daarvoor reeds aanwezig is. Wel dan meerdere keren tap terughalen en spanen verwijderen! Dus gat van 26.2 mag gerust dieper worden getapt!

Dieper boren zou ik in eerste instantie niet doen. Anders had de fabrikant dat al wel gedaan. Bij dieper boren wel heel zeker weten dat je niet er doorheen boort of iets anders raakt!

Zelf zou ik het gekwetste ondiepe gat, zuiveren. Daarna zien of draad voldoende belastbaar is. Als niet dan komt een helicoil in beeld! Dat is een oplossing, maar echt heel geweldig........??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan