van 230 Volt naar 380 Volt?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.081
10.978
nultwintig
Hoe gaan we dat doen,

wie heeft een schema hoe dat geschakeld kan worden,
Ik had iets gelezen over een frequentie omvormer.. :?
Maar geen idee hoe zoiets geschakeld kan/ moet worden.
380 uit de stoppenkast is niet mogelijk..

Ideeen tip en trucs ik hoor t graag!
 
Wil je van 230 > 400 Volt wisselspanning dan heet zo'n ding transformator.
Wil je 400 Volt draaistroom en je hebt single phase 230, dan kan je dat omvormen met a: een 1fase draaistroommotor met daarop een generator. b een hele dure omvormer

220 en 380 leveren ze al jaren niet meer.
 
Ik ben me links en rechts hier aan het inlezen,
de "oudere" kolomboormachines werken (nog) wel op 380, vandaar mijn vraag van 230 naar 380,

Of dat een draaistroom motor is geen idee, moet ik nazoeken,
ik heb ook iets gelezen over in driehoek schakelen??

Ik zal de how-too's ook eens bekijken..
 
jij wilt niet naar 380/400 v , maar waarschijnlijk naar 3 fase 220/230 v...
en dat gaat alleen op voor een 3 fase motor, niet voor b.v. een 3fase lastrafo

http://www.ebay.com/itm/1-To-3-Phas...olt-Single-or-Three-Phase-Input-/350700324179


heb je al gekeken of je thuis tussen de stoppen geen 380 meet, dat komt in sommige huizen ook voor

zoiets dacht ik ja..
volgens mij niet (380 tussen de stoppen) , huis is niet zoo oud dat hier rekening mee gehouden is..
ik kan dat bij liander wel eens navragen hoe dat zit.
 
dan moet je wel 380/400 aanvragen om op te koken, dan betaal je niets extra's per maand, is het voor hobby/bedrijf moet je extra betalen ( tenminste zo was het hier 30 jaar geleden)
 
Indien je niet het volle vermogen nodig hebt kun je ook nog gebruik maken van een Steinmetz schakeling, daarvoor heb je enkel een juiste condensator nodig. Je hebt niet alle power tot je beschikking maar kunt het ding dan wel lekker makkelijk op 230v gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Heerlijk om al die adviezen te lezen terwijl nog nieteens bekend is waar het om gaat :}
Vooral die "vraag wel krachtstroom aan om te koken, kost niks extra" :X


oh dus jij hebt de kennis in huis, vertel dan even hoe het wel gaat...

Ik moest toen ik in mijn huis kwam wonen, 1400 gulden betalen voor een 3fase aansluiting voor mijn garage...
Heb ik van af gezien, en daarna een perilex in de keuken laten aansluiten, kosten 50 gulden...

hier nog een quote:

Er zijn hobbyisten die voor hun hobby een veilige zware electrische installatie hebben, geen losse verlengsnoeren met een stopcontact, ze gebruiken de extra kracht misschien 1x per maand. En moeten nu gaan betalen of ze een bedrijf zijn.
Voor die extra aansluiting hebben ze al betaald.

Er zijn stichtingen die oude installaties beheren, restaureren, onderhouden, en een paar keer per jaar laten draaien. Leuk een extra rekening van 1500 euro. Voor de krachtstroomaansluiting.


dus is inmiddels al verdubbeld in prijs...

Eerst je feiten checken voor je een ander belachelijk probeert te maken

en we weten wel waar het om gaat:
zoiets dacht ik ja..
volgens mij niet (380 tussen de stoppen) , huis is niet zoo oud dat hier rekening mee gehouden is..
ik kan dat bij liander wel eens navragen hoe dat zit.
 
Laatst bewerkt:
oh dus jij hebt de kennis in huis, vertel dan even hoe het wel gaat...

Ik moest toen ik in mijn huis kwam wonen, 1400 gulden betalen voor een 3fase aansluiting voor mijn garage...
Heb ik van af gezien, en daarna een perilex in de keuken laten aansluiten, kosten 50 gulden...

hier nog een quote:

Er zijn hobbyisten die voor hun hobby een veilige zware electrische installatie hebben, geen losse verlengsnoeren met een stopcontact, ze gebruiken de extra kracht misschien 1x per maand. En moeten nu gaan betalen of ze een bedrijf zijn.
Voor die extra aansluiting hebben ze al betaald.

Er zijn stichtingen die oude installaties beheren, restaureren, onderhouden, en een paar keer per jaar laten draaien. Leuk een extra rekening van 1500 euro. Voor de krachtstroomaansluiting.


dus is inmiddels al verdubbeld in prijs...

Eerst je feiten checken voor je een ander belachelijk probeert te maken

en we weten wel waar het om gaat:

Ehmmm, perilex in de keuken zal waarschijnlijk 2 groepen van 230 zijn.....
 
Drie fase 380 aansluiting aanvragen. Als dat niet gaat kun je overwegen de motor te vervangen door een compatibel exemplaar of een generator aanschaffen met 3 fase 380.
Lijken mij de simpelste en goedkoopste oplossingen.
 
Zoals al eerder is gezegd met een steinmetz schakeling.
Je verleist wel minimaal 1/3 van je vermogen.
Zie:

Steinmetzschakeling - Wikipedia

en hier:

http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/originele/2013/oktober/draaistroom_motor_op_230V.pdf

Of je motor op een 1 fase frequentieregelaar laten lopen.
Hier gaat 1 fase in (220 volt) en er komt 3 fase uit.
Let wel op want er komt geen 380 uit maar meestal 3 x 220
Je zal dus de motor anders moeten schakelen.
En wat is de spanning dan tussen de fases?
Ten opzichte van nul meet je altijd 3x 220-230 volt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tarieven 2018 | Consument | Liander

Google.nl "krachtstroom aanvragen"

Doe je het voor 1 apparaat en is er de mogelijkheid om het apparaat aan te passen, pas hem aan.
Ga je grondig hobbyen, en ga je meerdere kracht apparaten veel gebruiken?

Laat de boel aanpassen.

Ga je binnenkort weer verhuizen?

kijk dan eens wat een fatsoenlijk krachtstroom aggregaat moet kosten en wat je dieselverbruik daarmee is.

db
 
Wij hadden in ons huis 1x 35A maar moesten voor de kookplaat 3*16A hebben (perilex 2× 220V) dame van liander over de telefoon. "Oh dan moet u naar 3*35A". Mijn vrouw zegt ok en geeft dit door aan mij. Dat we dat zelf moesten aanvragen online.
Heb er maar 3*25A van gemaakt (geen extra kosten per maand). Ik denk dat er heeeeel veel gewoon 3*35A aanvragen. Kost je veel geld en je hebt er niks aan. Aansluitkosten en maandkosten 3*35A is van de zotte.

Moraal. Wat heb je nodig en regel dan online bij de eerder genoemde link je aansluiting.
 
Tarieven 2018 | Consument | Liander

Google.nl "krachtstroom aanvragen"

Doe je het voor 1 apparaat en is er de mogelijkheid om het apparaat aan te passen, pas hem aan.
Ga je grondig hobbyen, en ga je meerdere kracht apparaten veel gebruiken?

Laat de boel aanpassen.

Ga je binnenkort weer verhuizen?

kijk dan eens wat een fatsoenlijk krachtstroom aggregaat moet kosten en wat je dieselverbruik daarmee is.

db

aggregaat in een woonwijk.. in amsterdam....
dan ga ik wel heel erg snel verhuizen.. ;)
 
Niet per se. Hier thuis krijg ik drie fasen en een nul binnen. Tussen fase en nul is 115 volt en tussen de fasen onderling 230 volt. Krachtstroom is niet mogelijk zonder de voeding voor de halve wijk aan te passen.
Het klopt dat dat soms gebeurt maar volgens mij ging het hierom een frequentieregelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan