Gezocht: veel waardes en maten Yamaha Diversion 1991

DexterXL

Die hard MF'er
15 sep 2015
554
269
N-W Veluwe
Facebook
Aangezien ik geen boekje of werkplaats handboek heb, wil ik een beroep doen
op de kennis van de technici hier....

Ik wil een hele hoop zelf gaan controleren en afstellen, maar mis de juiste gegevens
hiervoor, heb al div zoektermen hier gebruikt, maar kom niet direct de gegevens voor
een Yamaha Diversion XJ600S 1991 4BR tegen.

Ik zoek:
- klepspeling inlaat/uitlaat
- Co2 waarde
- stationair toerental
- aansluiting meetpijpjes synchroon stellen carburateurs (M3/M4/M5??)
- de te verwachten onderdruk op de carburateurs (ivm apparatuur)(0.02bar?)
- elektrode afstand bougies

en iemand nog een tip hoe je de Co2 meet? en dan doel ik op het feit dat er
2 cilinders op 1 demper uitkomen, of moet je dan zonder dempers rechstreeks
in de bocht meten.
En nog een tip of je eerst Co2 moet meten en dan synchroon, of juist omgekeerd.

BVD
want dan kan ik intussen weer een mooi stuk voorbereiden en aan de gang gaan
zodra ik weer tijd heb
 
Nou ..zal je even op weg helpen..
Ga naar een LPG inbouwer, daar koop je voor 95 cent de m5 en m6 vacuumnippeltjes
dan ga je naar een aquariumzaak, en koop je luchtslag, en voor 1,50 euro kun je verstelbare knijpertjes krijgen voor op de slang, en kun je de doorlaat dempen, zodat je een rustige uitlezing krijgt..( dit als je echt het goedkoopst uit wil zijn)...

Dan ga je eerst de kleppen stellen of controleren, als dat gedaan is controleer je op lekkage ( remmenreiniger, of deodorant), en als je zeker weet dat je alles in topconditie hebt ( dus alle mengschroeven, vlotterhoogtes enz enz) , ga je sybchroniseren, doe je dat met een meter, dan blijf je op en neer meten, als je de ene versteld, kan de andere zomaar weer een andere waade aangeven, dus als je het je zelf makkelijk wilt maken, koop een setje meters, of kwikkolommen, en je zult zien dat het een openbaring wordt hoe makkelijk en snel je dan de carbs kunt synchroniseren ipv altijd onzeker blijven of ze wel gelijk staan....
 
Bedankt voor de tips *D

Ga ik zekers wat mee doen, zal idd even nadenken over de aanschaf van een
officiele meter set, meetnippels gaat goedkomen, heb al wat op het oog, en als
het een officiele set word, dan zitten ze er al bij
 
Bedankt voor de tips *D

Ga ik zekers wat mee doen, zal idd even nadenken over de aanschaf van een
officiele meter set, meetnippels gaat goedkomen, heb al wat op het oog, en als
het een officiele set word, dan zitten ze er al bij
Zelfde plaatje als eerder, met rood omcirkeld waar de restrictors zitten:
full



Bij carbtune zijn het geen klemmen, maar extra dunne pijpje die in de leidingen gezet moeten worden, met een kleine binnendiameter.

Dat voorkomt de grote uitslagen.
 
ik meende te zien dat de aller linkse carb. de basis/niet te stellen carb was,
maar nu ik er nog een keer over nadenk, zou dat wel heel onwaarschijnlijk
zijn, de gaskabel komt in het midden op de rail binnen, dus moet het haast
wel carb 2 of 3 zijn....oeps??
Weet iemand dit uit zijn hoofd bij een 91-er Mikuni carb set?

Zoals kevinblade al aangaf, is er geen vaste basis carburateur. Dat was bij oude meuk (niet cv) carbs zo maar bij modern spul zeldzaam. Je stelt 1&2 tov elkaar, 3&4 tov elkaar en dan de paren tov elkaar.
 
Ik kan mij voorstellen dat er hier een hoop dit lezen en denken: waar is tie nu helemaal
mee bezig en snapt hij het wel, maar zoals ik het nu ga proberen, word er een
combi gemaakt tussen de motor wereld en cv-wereld ;)

Dat dus,.. maar dan niet zozeer snapt ie het wel, maar meer "wat maakt die gast iets wat simpel zou moeten zijn voor een techneut, hopeloos complex."

Maar ja,.. heb mensen gezien die meters buizen met water aanlegde om een meter te bouwen.. Ergens heeft het wel wat dat gekloot. *D

Hoop wel dat je op je werk anders te werk gaat ;)
 
Zoals kevinblade al aangaf, is er geen vaste basis carburateur. Dat was bij oude meuk (niet cv) carbs zo maar bij modern spul zeldzaam. Je stelt 1&2 tov elkaar, 3&4 tov elkaar en dan de paren tov elkaar.
Ja, die logica zou in theorie werken, waren het niet dat er maar 3 stelschroeven zitten, dus
dat word voor mij maar weer eens opnieuw kijken ;)
 
Dat dus,.. maar dan niet zozeer snapt ie het wel, maar meer "wat maakt die gast iets wat simpel zou moeten zijn voor een techneut, hopeloos complex."

Maar ja,.. heb mensen gezien die meters buizen met water aanlegde om een meter te bouwen.. Ergens heeft het wel wat dat gekloot. *D

Hoop wel dat je op je werk anders te werk gaat ;)

_O- Ja dat geklooi is juist het leuke eraan, maar ben er wel nuchter in dat het niet TE veel
energie moet gaan kosten, dit was poging 1, ik gok dat er nog 1 poging met zelfbouw
gaat komen, maar daarna gaat het wel anders...

En qua werk gaat het idd volgens voorschriften, zijn spullen van een ander, dus 0%
risico ivm oa aanspraakelijkheid
 
Ja, die logica zou in theorie werken, waren het niet dat er maar 3 stelschroeven zitten, dus
dat word voor mij maar weer eens opnieuw kijken ;)
:/

Niet 'in theorie'.

Je zet carb 1 en 2 tov elkaar gelijk met stelschroef nummer 1, zit er tussen in
Je zet carb 3 en 4 tov elkaar gelijk met stelschroef 2, zit daar tussen in

Stelschroef nummertje 3 bediend de afstelling tussen paar links (carb 1 en 2) en paar rechts (carb 3 en 4). En die zit idd tussen carb 2 en carb 3.

Daarom moet je ook in deze volgorde werken.
full




Overigens staan er zat plaatjes en video´s op het internet. zelfs van jou merk en model motor.
In het werkplaatshandboek staat ook eea uitgelegd.
 
:z ....ik zie het al, ik ga eerst mijn logica bij stellen, en dan pas de carbs.... _O-

Vind het tof dat jullie de hoop in mij nog niet opgegeven hebben. :}

Achteraf kan ik gerust zeggen dat een een cruciale denkfout gemaakt heb,
ga het niet goed praten, maar ben opgegroeid met 1 cilinder's 2-takt, en zachtjes aan
doorgestroomd naar 1 cilinder's 4-takt....en nu dan 4 cilinders.

Ik was in de veronderstelling dat ze alle 3 afzonderlijk gesteld moesten worden, maar
het is mij, mede dankzij de foto en uitleg van Martell, helemaal duidelijk geworden.
Ik weet dat er een paar dit ook al eerder aangegeven hebben, maar het plaatje was
de spreekwoordelijke druppel die mij wakker schudde :Y

Met deze wetenschap, wil ik het nu zeker weten nog 1 keer proberen met mijn
meetapparatuur, zou gewoon moeten lukken met her en der een kleine aanpassing
van mijn meter.

Word weer vervolgd
 
:z ....ik zie het al, ik ga eerst mijn logica bij stellen, en dan pas de carbs.... _O-

Vind het tof dat jullie de hoop in mij nog niet opgegeven hebben. :}

Achteraf kan ik gerust zeggen dat een een cruciale denkfout gemaakt heb,
ga het niet goed praten, maar ben opgegroeid met 1 cilinder's 2-takt, en zachtjes aan
doorgestroomd naar 1 cilinder's 4-takt....en nu dan 4 cilinders.

Ik was in de veronderstelling dat ze alle 3 afzonderlijk gesteld moesten worden, maar
het is mij, mede dankzij de foto en uitleg van Martell, helemaal duidelijk geworden.
Ik weet dat er een paar dit ook al eerder aangegeven hebben, maar het plaatje was
de spreekwoordelijke druppel die mij wakker schudde :Y

Met deze wetenschap, wil ik het nu zeker weten nog 1 keer proberen met mijn
meetapparatuur, zou gewoon moeten lukken met her en der een kleine aanpassing
van mijn meter.

Word weer vervolgd
Deze, altijd handig voor op de slangen van de vacuümmeter. En daarnaast natuurlijk ook voor allerhande andere klusjes: Slang afsluitklemmen set 4 delig, BGS

Niet geheel dichtknijpen. Hoewel: eerst dichtknijpen, en dan lossen totdat je een leesbare stabiele waarde krijgt.
 
Gaat goed komen heren....
Heb toch besloten een Carbtune Pro te kopen, puur omdat ik niet zo snel
M6 meetnippels via mijn werk kon vinden, en via google ook nog niets kon
vinden aan bv reserve onderdelen voor een Carbtune.
Heb als alles goed gaat, einde vd week een 2e hands in huis, dus vanaf dan
maar weer eens zien wanneer ik tijd heb, en als het gelukt is, kan mooi de
XJ600S van mijn broer gedaan worden, die loopt nog beroerder als die van mij _O-
 
....en weer een update:

meter aangesloten, daarna een hoop gemopper omdat er van alles mis ging...dat heb
je soms gewoon zonder reden.

Maar uiteindelijk alles zover om te testen, eerst keurig alle luchtschroeven op 2 volle slagen
open, en daarna gestart.....zat "iets" verschil in, maar moet er ook bij melden dat de carb's
1+2 dicht bij elkaar stonden, en 3+4 ook, dus toch ergens met mijn vorige meet methode
wel in de buurt gekomen, alleen het verschil tussen carb's 3+4 was enorm.

Dus alles mooi af weten te stellen, alleen nog geen tijd gehad om hem te controleren op
Co2/Co, dat moet ooit nog eens gebeuren.
Daarna proef gereden, reageert echt compleet anders op het gas, aan de ene kant veel
vloeiender, aan de andere kant agressiever/feller.
En toch weer na ongeveer 10km een uitval, om daarna helemaal niets meer te doen dan
alleen de elektronische componenten behalve de startmotor....
Maar dan moet je ook niet bij het oprijden van een verhoging/stoep, met je duim tegen
de kill-switch komen....duurde even voordat ik het doorhad, maar daarna was het gewoon
weer verder rijden zonder 1 moment van raar lopen op 3 of 2 cilinders.

Dus ik gok dat het bij mij echt brandstof gerelateerd was, en zodra je met volle tank rijd
is er niets aan de hand, dus binnenkort maar eens gaan verdiepen in het aansluiten
en monteren van een brandstofpomp, heb nog een complete draadboom van een nieuwere
XJ600S waar een elektronische pomp op zat, die pomp ligt ook nog ergens in de kratten.

Na het rijden begon hij steeds mooier/rustiger/stabieler stationair te draaien, helaas
niet gefilmd, maar wel net na het afstellen:



Je hoort nog iets geklapper, maar dat werd steeds minder tijdens het rijden, en zoals je
ziet/hoort, pakt hij mooi op tijdens het gas geven

Al met al zeer leuke ervaringen opgedaan :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan