Gezocht: veel waardes en maten Yamaha Diversion 1991

DexterXL

Die hard MF'er
15 sep 2015
551
268
N-W Veluwe
Facebook
Aangezien ik geen boekje of werkplaats handboek heb, wil ik een beroep doen
op de kennis van de technici hier....

Ik wil een hele hoop zelf gaan controleren en afstellen, maar mis de juiste gegevens
hiervoor, heb al div zoektermen hier gebruikt, maar kom niet direct de gegevens voor
een Yamaha Diversion XJ600S 1991 4BR tegen.

Ik zoek:
- klepspeling inlaat/uitlaat
- Co2 waarde
- stationair toerental
- aansluiting meetpijpjes synchroon stellen carburateurs (M3/M4/M5??)
- de te verwachten onderdruk op de carburateurs (ivm apparatuur)(0.02bar?)
- elektrode afstand bougies

en iemand nog een tip hoe je de Co2 meet? en dan doel ik op het feit dat er
2 cilinders op 1 demper uitkomen, of moet je dan zonder dempers rechstreeks
in de bocht meten.
En nog een tip of je eerst Co2 moet meten en dan synchroon, of juist omgekeerd.

BVD
want dan kan ik intussen weer een mooi stuk voorbereiden en aan de gang gaan
zodra ik weer tijd heb
 
Een werkplaatshandboek staat vast wel ergens online, vraag anders even in het Diversiontopic.
Een CO2 meter hebben particulieren doorgaans niet, lijkt mij ook iets duurder dan een boekje.
 
Laatste test met de motor bleek zeer waarschijnlijk vacuum in de tank, en niet
elektronisch...

Maar dat maakt voor de gevraagde waardes niet uit, ik wil ze graag opslaan in een
document, zodat ik ze ten alle tijden bij de hand heb, en wil sowieso al deze
werkzaamheden hoe dan ook op korte termijn uitvoeren ;)

bedankt voor de tip van het Diversion topic, zal het ook daar neer zetten
 
Laatst bewerkt:
Louis.eu kijken bij service.
Of een wphb. Staat alles in wat je zou willen weten.

Electrode afstans bougie is niet relevant. Je doet er gewoon nieuwe in.
Meetwaarde vacuum is geen absolute waarde, maar een relatieve. Als je dat niet weet, moet je er niet aan beginnen.

Als je moet vragen hoe je co2 waardes meet, moet je er niet aan beginnen.

Synchroon stellen en af ratio staan behoorlijk los van elkaar.

Wel eerst klepspeling goed, dan synchroniseren.
 
Bedankt voor de link.

Wel jammer dat je (te) snel roept, dat als ik het niet weet, er niet aan moet beginnen...

Uiteraard weet je mijn ervaringen niet qua werkzaamheden, en als je goed gelezen
had hoe ik de vragen stel, dat had je er in zekere zin vanaf kunnen leiden dat er
wel enige kennis in huis is...maar dat ter zijde.

De reden dat ik zo expliciet vraag om hoe, dus de methode en niet het afstellen enz.,
je Co2 moet gaan meten, bij een auto met carb. zit merendeel maar 1 carb met maar
1 O2 afstel schroef, nu heb je 4 afzonderlijke carb. met 4 O2 schroeven.
gevoelsmatig neig ik dan naar dempers eraf, en elke cilinder apart afstellen, doe je
het wel met de demper erop, dan krijg je een Co2 verzamelwaarde van 2 cilinders...
lijkt mij veel minder nauwkeurig...vandaar dat ik wil weten hoe andere dit doen.

Ook het synchroon stellen is bij mij bekend dat het absoluut is en niet relatief, voor mijn
werk heb ik een luchtdrukverschil meter, deze heeft een meetbereik van max 130Hpa,
en heeft een + en - kant welke gescheiden is door een membraan, in principe maakt het
dan niet uit wat de vacuum waarde is, zolang het onderlinge verschil met de referentie
carb. niet groter is dan die 130Hpa (0.13bar), dan blaas/zuig ik mijn meter niet defect...

Bougies zijn overigens nieuw, maar weet uit het verleden dat de elektrode afstand bij
carb. voertuigen vrij nauwkeurig komt, en ook de warmtegraad...maar dat zoek ik nog
verder uit.
 
Bedankt voor de link.

Wel jammer dat je (te) snel roept, dat als ik het niet weet, er niet aan moet beginnen...

Uiteraard weet je mijn ervaringen niet qua werkzaamheden, en als je goed gelezen
had hoe ik de vragen stel, dat had je er in zekere zin vanaf kunnen leiden dat er
wel enige kennis in huis is...maar dat ter zijde.

De reden dat ik zo expliciet vraag om hoe, dus de methode en niet het afstellen enz.,
je Co2 moet gaan meten, bij een auto met carb. zit merendeel maar 1 carb met maar
1 O2 afstel schroef, nu heb je 4 afzonderlijke carb. met 4 O2 schroeven.
gevoelsmatig neig ik dan naar dempers eraf, en elke cilinder apart afstellen, doe je
het wel met de demper erop, dan krijg je een Co2 verzamelwaarde van 2 cilinders...
lijkt mij veel minder nauwkeurig...vandaar dat ik wil weten hoe andere dit doen.
Meten tbv afstellen doe je per cilinder. Dus in de uitlaatbochten, terwijl ze volledig functionerend er op zitten. Liefste vier tegelijkertijd, dan kun je overall zien wat er gebeurt.

Er is niet één afstelschroefje. Er zijn meer dingen van belang:
vlotternivo
maat stationairsproeier
maat hoofdsproeier
naaldvorm
naaldhoogte
luchtmengselschroef
(niet limitatief)

Meten doe je met alle omstandigheden, ook onder belasting. En meten obv uitlaatgas doe j na het goed zetten van de klepspeling en het synchroon hebben staan van de carbs.
Ook het synchroon stellen is bij mij bekend dat het absoluut is en niet relatief, voor mijn
werk heb ik een luchtdrukverschil meter, deze heeft een meetbereik van max 130Hpa,
en heeft een + en - kant welke gescheiden is door een membraan, in principe maakt het
dan niet uit wat de vacuum waarde is, zolang het onderlinge verschil met de referentie
carb. niet groter is dan die 130Hpa (0.13bar), dan blaas/zuig ik mijn meter niet defect...
Niemand kan je op voorhand zeggen wat het verschil is. Daar zijn juist die meters voor.
Bougies zijn overigens nieuw, maar weet uit het verleden dat de elektrode afstand bij
carb. voertuigen vrij nauwkeurig komt, en ook de warmtegraad...maar dat zoek ik nog
verder uit.
Er staan op de bougies codes. Die geven aan welk type bougie het is, en daarmee allerlei info, zoals warmtegraad, electrodeafstand, lengte draad, maat draad, etc.
Zolang je de juiste types bougie gebruikt, zit je dus altijd goed.

Mijn punt was dat als je de moeite hebt genomen om de bougies er uit te halen tbv meten van de electrode, dat je er dan net zo goed meteen nieuwe terug in kan steken. Consumentenverkoopprijs is ong 4,50 per stuk.
 
YAMAHA XJ 600 S/N DIVERSION
4BR
Year of manufacture:
1991 to 1997
VIN:
4BR-020101 - 4BR-247778
Specifications*:

Engine size:

599
Cylinders:

4
hp/kW:

50/ 37
Vehicle weight (kg):

208
Seat height (mm):

770
Valve clearance (intake):

KALT 0,11-0,15 MM
Valve clearance (exhaust):

KALT 0,21-0,25 MM
Engine idle speed:

1200 ± 50 U/MIN
Carburettor air screw:

2 AUSDREHUNGEN
Tyre pressure (front):

2,0 (2,3) BAR
Tyre pressure (rear):

2,25 (2,8) BAR
Spark plug 1:

NGK CR8E
Spark plug 2:

NGK CR8EIX
Electrode gap:

0,7-0,8 MM
Fork tube diam.:

38 MM TELEGABEL
Front/rear sprockets:

16/48 ZÄHNE
Chain/Final drive:

110 GLIEDER
Capacities:

Fork oil per rod:

379 ML SAE 10W
Engine oil w/o filter:

2,2 L SAE 20W-40
Engine oil with filter:

2,5 L MIN. API SE
Brake fluid:

DOT 4
Fuel:

17,0 LITER
Coolant:

LUFTGEKÜHLT
 
Ja ach, door het snelle type de 2 omgedraaid, absolute druk kan nooit negatief zijn,
heel lang geleden ooit geleerd.
Maar zodra ik mijn digitale drukverschilmeter op beide zijde aansluit, ga ik niet echt meer
relatief meten, zeg maar een soort wet van Boyle principe, eens zien of mijn logica daar
in de praktijk ook gaat kloppen ;)
 
Ja ach, door het snelle type de 2 omgedraaid, absolute druk kan nooit negatief zijn,
heel lang geleden ooit geleerd.
Maar zodra ik mijn digitale drukverschilmeter op beide zijde aansluit, ga ik niet echt meer
relatief meten, zeg maar een soort wet van Boyle principe, eens zien of mijn logica daar
in de praktijk ook gaat kloppen ;)
Mijn specifieke kennis reikt denk ik niet ver genoeg om hier heel diep op in te gaan. En dat is voor het synchroonstellen ook niet nodig. De druk in het ene kanaal van carb naar cilinder, staat namelijk niet in verbinding met druk in het andere kanaal wat je gaat meten. Of of deze wet opgaat, durf ik even niet te zeggen.

Ik weet ook niet of jouw meter stuk gaat bij een te groot verschil, of dat je dat gewoon buiten meetbereik zit. En let op dat je vacuüm gaat meten.

Daarom zijn er ook vacuümmeters te verkrijgen.

Even een plaatje als voorbeeld:
full7864969_a.jpg

Misschien dat je met de schaalverdeling op deze meters al een beetje geholpen bent.
 
Met de waardes ben ik zeker weer een heel stuk verder.

Zover ik nu de logica begrijp van synchroonstellen, is het bij de officiele meters
een relatieve onderdruk die gemeten word op het spruitstuk, dat betekent dat elke
meter aangesloten word aan de min kant, en dat de plus kant open staat met de
buitenlucht.
Zo moeten dus alle carb. op dezelfde waarde gesteld worden, en of dat nu -0.2bar is
of -0.4bar is, dat maakt niets uit zolang ze alle 4 gelijk zijn.

Misschien dat mijn meetmethode verwarring brengt, doordat ik aangeef dat ik ze alle 4
op 0 moet stellen, maar dat ligt aan mijn meter, deze heeft een plus en min meetnippel,
sluit je alleen de plus of alleen de min aan, dan ga ik relatieve druk meten omdat de
andere zijde in verbinding staat met de buitenlucht.

Echter ga ik met mijn meter beide zijde gebruiken, als cilinder 1 -0.4 bar zuigt, dan moet
cilinder 2+3+4 dit ook doen om synchroon te lopen, dus als ik de andere zijde van mijn
meter op bv cilinder 2 aansluit, dan moet je op 0 uitkomen bij 100% synchroon.
Nu is het alleen te hopen dat het onderlinge drukverschil niet boven de
0.13 bar komt, want dan word het kritisch voor de meter, dus mag ik sowieso niet
de motor starten als er maar 1 slang aangesloten zit op de meter.

Ik kan mij voorstellen dat er hier een hoop dit lezen en denken: waar is tie nu helemaal
mee bezig en snapt hij het wel, maar zoals ik het nu ga proberen, word er een
combi gemaakt tussen de motor wereld en cv-wereld ;)
Want in het dagelijkse leven ben ik service technicus cv-ketels incl bijbehorende
opleidingen met oa meet-en-regeltechniek, is alleen jammer dat mij Co-meter niet
ingesteld kan worden op benzine, anders had dat ook nog thuis gekunt _O-

Ik laat het weten zodra ik er klaar mee ben
 
Je denkwijze is correct en als de motor op het gehoor nu al stationair mooi rond loopt dan zal het verschil tussen de cilinders wel binnen je kritische waarde blijven schat ik. Loopt de motor nu al onregelmatig, dan zou ik de gok niet nemen als dit schadelijk kan zijn voor je apparaat.
Maar kan je apparaat zowel positief als negatief drukverschil meten? Want anders heb je een probleem of iig geen uitlezing als de verkeerde cilinder meer onderdruk heeft. kun je me volgen?
 
je bent er bnijna, enkel nog ivm dit :
als cilinder 1 -0.4 bar zuigt, dan moet
cilinder 2+3+4 dit ook doen

je moet weten dat de gasklep van 1 carbu vast verbonden is met het gaskabel-systeem. deze kan je dus niet appart verstellen en is je basis-carbu. vermits de bediening tussen de 2de en de 3de carbu zit, is het of de 2de of de 3de.
nu moet je de 3 andere gelijk gaan zetten met de basis.
eerst zet je de 1ste en 2de gelijk, daarna de 3de en 4de, en dan de 1ste of 2de gelijk met de 3de of 4de.
 
Je denkwijze is correct en als de motor op het gehoor nu al stationair mooi rond loopt dan zal het verschil tussen de cilinders wel binnen je kritische waarde blijven schat ik. Loopt de motor nu al onregelmatig, dan zou ik de gok niet nemen als dit schadelijk kan zijn voor je apparaat.
Maar kan je apparaat zowel positief als negatief drukverschil meten? Want anders heb je een probleem of iig geen uitlezing als de verkeerde cilinder meer onderdruk heeft. kun je me volgen?

Dat is mooi om te horen dat mijn denkwijze toch goed gaat komen *D

Ja, de meter kan beide kanten op tot een max van 0.13bar, maar de motor loopt niet
mooi stationair, dus word een spannend momentje.....
Zal het filmen voor de werkzaamheden en na de werkzaamheden, is altijd leuk om
te zien hoe het verschil is geworden....als mijn ideen werken natuurlijk

En @Janbros: volgorde gaat goed komen
 
je bent er bnijna, enkel nog ivm dit :je moet weten dat de gasklep van 1 carbu vast verbonden is met het gaskabel-systeem. deze kan je dus niet appart verstellen en is je basis-carbu. vermits de bediening tussen de 2de en de 3de carbu zit, is het of de 2de of de 3de.
nu moet je de 3 andere gelijk gaan zetten met de basis.
eerst zet je de 1ste en 2de gelijk, daarna de 3de en 4de, en dan de 1ste of 2de gelijk met de 3de of 4de.



onzin!!!!!!!!!!!
er is geen basis carburateur, vroeger wel maar dat is heel lang geleden
 
en is vroeger 1991?? want daar praten we nu over, volgens div bronnen
is er 1 carb. die een vast punt heeft en 3 die te stellen zijn....als je een weekje
geduld hebt, kan ik het met zekerheid zeggen ;)
 
...ik zou nog terug komen op mijn werkzaamheden.
Dankzij allerlei andere drukke bezigheden niet eerder dan vandaag eraan toe
gekomen om het te gaan proberen...

Wat had ik voorbereid/klaar gelegd:
Zadel en tank eraf, zelf een 1 liter tankje gemaakt, drukmeter en digitemp meter
paraat, om er dan achter te komen, dat er standaard geen meetpunten aanwezig
zijn, terwijl de lokale motorzaak beweerde van wel, dus snel daarheen gereden en
2 M6 meetstiften meegekregen.

De tank opgehangen en de meter aangesloten met de linker carb als basis...



Eerst nog voor werkzaamheden een filmpje gemaakt hoe hij liep...bagger



Daarna begonnen met proberen synchroon te stellen...het is uiteindelijk gebleven
bij proberen, helaas was de meter te gevoelig, waardoor ik instabiele waardes bleef
krijgen.
Wat ik nu gedaan heb, is geprobeerd een gemiddelde vast te stellen, en ze daar
alle 3 ongeveer op af te stellen....je voelt het vast wel aankomen :N
Daarna de temp gemeten op de voor pijpen, eerst alle luchtschroeven standaard
op 1 3/4 afgesteld, en daarna bijgesteld totdat de temperaturen nagenoeg allemaal
gelijk waren, ongeveer....je voelt hem vast wel aankomen :N

Met dit als tussen resultaat:



Daarna een proefrit gemaakt, begon na wat km's nog heel iets hoger stationair te
draaien, dus dat nog bijgesteld, maar al met al rijd hij wel een stuk beter en stabieler.

Conclusie:
leuk geprobeerd, maar niet het gewenste resultaat, weer een ervaring rijker, en door
naar optie 2 of 2a, optie 2 is opzoek naar een eigen synchroon meter set en weer
een poging wagen, optie 2a is de motor weg te brengen en hem synchroon en Co
af te laten stellen.

Sowieso denk ik dat ik dit jaar voor het laasts een stuk gereden heb, dus voorlopig
tijd genoeg om er over na te denken.
Wel een paar leuke plaatjes geschoten met het laatste beetje mooie weer vandaag



 
Nee, Co had ik ook niet de illusie om het zelf te kunnen, maar moet eerst hem netjes
synchroon stellen voordat ik aan het Co afstellen ga beginnen, maar had een paar tips
van de lokale motorzaak gekregen om hem "basis" te stellen en hem bij benadering
gelijk te krijgen.
Blijft toch wel leuk zo zelf experimenteren ;)
 
Zit nu nog eens alles over te denken....
Zou ik een 2-tal stomme fouten hebben gemaakt?
ik meende te zien dat de aller linkse carb. de basis/niet te stellen carb was,
maar nu ik er nog een keer over nadenk, zou dat wel heel onwaarschijnlijk
zijn, de gaskabel komt in het midden op de rail binnen, dus moet het haast
wel carb 2 of 3 zijn....oeps??
Weet iemand dit uit zijn hoofd bij een 91-er Mikuni carb set?

En mijn 2e fout zou zomaar kunnen zijn dat ik mijn meter op Pa had laten
staan, en om een rustigere meting te krijgen, en met de wetenschap dat
de officiele meters met bar's schaalverdelingen werken, had ik misschien
beter de meter op bar kunnen zetten....zie het maar als een "haast"
foutje.

In principe heb ik alles nog klaar liggen, behalve de M6 meetnippels, maar
die kan ik zo weer regelen...mmmm, toch maar nog een keer proberen *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan