Honda CL360

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.793
463
De Lier
Hallo allemaal,

Eindelijk aan me 1e project begonnen sinds de verbouwing/verhuizing.
Mooi project om me schuur in te werken en uit te testen !

Afijn, het betreft dus een Honda CL360 uit volgens mij 1975.
Officieel nooit ingevoerd in NL, maar is vrijwel identiek aan de wel ingevoerde en bekendere CB360. Al zijn er wel wat technische verschillen, maar niets bijzonders.

Foto's van toen ik de motor opgehaald had (1 jaar geleden) :

009_zpsa469421c.jpg


005_zps2fa60175.jpg


019_zps4e795c8b.jpg


Het ziet er op het 1e gezicht allemaal mooi uit, maar ik kan je alvast verklappen dat schijn bedriegd. Er zitten hier en daar wat lullige beschadigingen aan die echt vervangen moeten worden.
Maar daar gaan jullie natuurlijk allemaal meer over lezen :)

Project is van start gegaan, eerst haal ik hem helemaal uit elkaar en inventariseer ik wat vervangen moet worden. Voorals nog zijn het vooral een hoop uitgedroogde rubbertjes.
Zo staat het ding er nu bij :

DSCF1962_zpshkwlisat.jpg


*de motor staat op een houten plaat, later komt daar nog een zelfbouw hefbrug in.
Dit topic zal dus evolueren in een soort 'Ed's projecten topic' :+
 
Mooi man! CL onderdelen zijn wel heel erg schaars hier in NL maar gelukkig is het bloktechnisch gewoon een CB
 
Mooi man! CL onderdelen zijn wel heel erg schaars hier in NL maar gelukkig is het bloktechnisch gewoon een CB

Klopt, en sommige delen zijn niet alleen in NL schaars, maar overal...

Helaas staan er al 2 onderdelen op de lijst die van un-obtainium gemaakt zijn...

1 ervan kan ik zelf wel improviseren, de andere zal gerepareerd moeten worden door iemand met verstand :+

Het is trouwens de bedoeling om van de CL weer een leuke motor te maken, die er gewoon leuk orgineel/authentiek uitziet.
Een 100% perfecte restauratie is niet mijn doel, ik wil namelijk gewoon een motor hebben staan waar ik gewoon mee kan rijden.
Beetje hetzelfde idee als mijn CB77, 100% orgineel is leuk, maar vooral erg duur en het komt het rijplezier gewoon niet ten goede. Bang voor een krasje, bang voor een druppeltje regen... nee...
Anway, dat is dus het doel :)
 
Van stilstaan slijt een motor meer dan een regelmatig gebruik (mits geen tienduizenden kilometers op jaarbasis).
 
Nieuw gereedschap nodig voor in de schuur :

005_zpsrdemocx7.jpg


Een gasbrander. :)

Hopelijk wil die dan loskomen, ik heb een sterk vermoeden dat deze nog nooit los is geweest.
Het scherpe oog kan ook zien waarom ;)

De onderste demper eraf ging wel soepeltjes :)

Morgen dus ff een gasbrander halen voor poging 2 :)
 
Is ook de bedoeling inderdaad :+

Nog niet gekeken hoe oud te huidige banden zijn, maar de achterband lijkt hagelnieuw/nooit gebruikt.

Schiet me net te binnen dat de voorband wel droogtescheuren had.

Maar er komen inderdaad 'stoerdere' banden onder, maar zover zijn we nog lang niet, eerst het ding uit elkaar trekken en kijken wat vervangen moet worden.
Ben nu dus bezig met de uitlaten, denk dat ik daarna de carb's en het blok eruit ga halen.

Het motorblok schijnt trouwens echt als dieplood te wegen, dus ben benieuwd hoe dat gaat :)
 
Tip: Als je hem eerst kaal maakt. Wielen,voorvork,tank etc. Dan op zijn zij op een kussen leggen en het frame eraf tillen.
Frame weegt dan niks, kun je alleen doen. En als het frame gespoten is kun je het frame ook zonder te beschadigen weer monteren.
 
Ja, ik probeer het eerst wel of ik het motorblok eruit krijg, lukt dat niet dan doe ik het inderdaad op die manier.
We zien wel :)

Net een brander gehaald bij de bouwmarkt en de uitlaat even flink heet gestookt waar de demper vastgerot? zit.
Hielp niet... zit nog steeds muur vast.

Dus heb ik de hele uitlaat er maar afgehaald, in de bankschroef geklemd (natuurlijk met doek ertussen enzo) , en de uitlaat/demper verbinding in de kruipolie gezet.

Morgen nog maar eens proberen...
 
De uitlaat is los :)

Helaas niet zoals ik had gewild, maargoed, het is geen ramp. Anders had trouwens ook echt niet gegaan...

002_zpsc7lxkbwv.jpg

Bleek dus uit 2 delen te bestaan, deel op de uitlaat zit gepuntlast, en mocht dus blijven zitten...

004_zpsihuplmbc.jpg

Na weer wat gewrikt en gestookt te hebben, nog niks, dus verder slijpen...

005_zpsiayem4q4.jpg

En toen kwam die met nog heel veel moeite en kruipolie los *O*

006_zpslsm9swuy.jpg

En hier dus hetgeen wat gemaakt moet worden door iemand met verstand...
Een andere demper scoren is praktisch geen optie, niet te krijgen, of anders heel duur...

Dit laten repareren moet te doen zijn naar mijn idee, het hoeft ook niet heel super netjes omdat het toch aan de onderkant zit, en er komt ook nog eens een hitteschild overheen, dus je ziet er zoiezo niks van...
Maargoed, ik zie wel wanneer ik daarvoor ga informeren :)

Volgende stap is de carburateurs eraf :)
 
Zo carbjes eraf gehaald en even van de binnenkant bekeken.

006_zpsmn3t0i2n.jpg


008_zpsgywdcbjm.jpg


Alleen een beetje gom/vuil onderaan in de vlotterbak.
Het lijkt meer als dat het is...

Verder zien de carb's er super netjes uit, de menmbramnen :+ lijken me ook nog goed, als ik lichtjes in de uitsparing boven de inlaat venturi blaas gaan de gasschuiven soepeltjes open.
Dat lijkt me dus in orde, wil ze nog wel even voor de zekerheid bekijken, en ff licht in de siliconen-spray zetten tegen het uitdrogen.

Verder de sproeiertjes er nog ff uitgehaald en doorgeblazen, waren allemaal schoon...
Vlotters ook gecontroleerd, en sluiten mooi af.

Daarna de binnenkant van de carb's een spraytje kruipolie gegeven, die hoeven dus niet meer open.

Ziet er allemaal verdacht mooi uit, de carb's zijn of nieuw, of anders heeeeel goed gereviseerd.
Maargoed, je wilt het toch allemaal ff controleren... :)
 
Leuk project, je houdt de fiets toch wel een beetje origineel hoop ik ?

Dempers ?

full


De allermooiste scrambler aller tijden, maar dat is mij mening, en origineel ;)

Spiegeltjes zaten vroeger wel raar _O-

CL pijpen zij overigens ook weer niet zo moeilijk te krijgen, zelf heb ik een set van een CL450 , een een set van een CL72.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar zijn die aan de uitlaatdemper voor?

Ik mis een woord :+

En ja, CL72/77 is inderdaad mooier, CL450 trouwens ook.
Ik was ook opzoek naar een CL450, maar die zijn in Europa onvindbaar. Zoiezo is de CL versie moeilijk te krijgen in Europa.
Deze fiets kwam dan ook op mijn pad, een dorp (of stad) verder, kon hem niet laten staan, ook al heb ik er veelste veel voor betaal. Wist ik toen ook al, maar soms doe je gewoon een impuls aankoop :+
Niet dat ik er spijt van heb hoor, maar ik weet wel dat ik er gewoon teveel voor heb betaalt. Maargoed, de intentie om hem te verkopen met winst heb ik toch niet, ik heb eigenlijk helemaal de intentie niet om hem uberhaupt te verkopen :+

Wat de uitlaten betreft....

De pijpen zijn inderdaad het probleem niet, de dempers... die zijn gewoon moeilijk te krijgen.
En dan met name de rechterkant (precies degene die bij mij verrot is dus).

Dus, ik ga gewoon kijken of ik het kan laten maken. Het zal gewoon wel moeten :)

Als het niet kan ga ik inderdaad voor de CL72/77 look, uitlaten die gewoon doorlopen, met binnendempers erin.

Dit idee : CL350 - "CL77 Impersonation build"

Verder wordt het gewoon een leuke fiets, die er in ieder geval weer orgineel uitziet.
Helemaal tot in de perfectie orgineel maken is niet mijn intentie, zoals ik zei in post 1 :)
 
Ik bedoelde die slangen aan de demper? Lassen is wel mogelijk maar het hangt er vanaf of ze plaatselijk doorgeroest zijn of zijn ze helemaal dun geworden geworden.
Ik heb alleen een Mig lasapparaat en dan is heel dun materiaal lastig.
 
Slangetjes aan de demper zijn voor afwatering voor het condenswater.

De dempers hangen boven elkaar, dus om te zorgen dat er geen condenswater en vuile gassen over de onderste demper gesproeit worden hebben ze er een tuutje aan gemaakt, met daarop een slangetje, zodat het netjes op straat/in de natuur komt :)

Van de week niks gedaan aan de CL, andere verplichtingen...

Gaat eigenlijk iets trager als dat ik gehoopt had, maarja :)
 
Niet zoveel gedaan dus...

Gisteren een beetje verder gegaan met demonteren, en noteren wat ik allemaal mis of vervangen moet worden..

Linker zijkapje van de motor eraf gehaald, is het koppelings/versnellings kapje.
Aan de binnenkant te zien is de motor in het verleden dus 'goed' gebruikt...

009_zpsa8xf4qje.jpg


Op de vuiligheid na gelukkig niks geks gezien.

Daarna de koppelings kabel eraf gehaald, deze is nog goed, maar hij ging echt onwijs stroef, met de hand bijna niet heen en weer te halen.
Dus, kruipolie erin, en wachten....
Aangezien wachten altijd lang duurt, iets anders verzonnen :+

Boormachine aan de ene kant, en draaien maar ! *O*
Natuurlijk wel zo dat de olie 'mee' getrokken word door de kabel.
En dat ging echt fantastisch *O*

010_zpsalcz82ce.jpg


De kabel ging steeds soepelerderder heen en weer.
Ik vermoed dat er gewoon heel veel oud vet in zit.
Vandaag heeft die ook weer lekker de hele dag mogen weken in de kruipolie, vanavond nog even een slinger geven met het boormachientje en hij is weer als nieuw :)

Je moet toch wat :+
 
Alles wat je restaureren kan scheelt een hoop in de portemonnee. Want (originele) Japanse onderdelen zijn snoeiduur. Ik heb nu mijn eerste Engelse motor daar zijn de onderdelen veel goedkoper van, maar de kwaliteit van de Engelse motoren is wel wat minder (is ook veel ouder) dus moet je veel meer vervangen.
Dus aan het eind ben je net zoveel kwijt.
 
Stomme gebeun...

012_zpsspkfzrvt.jpg


Dat was van de bovenste motorsteun.

En natuurlijk wou er ook 1 van de onderste motorsteun niet meewerken..

014_zpslhmkhnvb.jpg


1 kwam pas met heetstoken los, de andere dus met de dremel :+

Was gewoon geoxideerd op de plek waar de moer zat, vastgerot dus eigenlijk....

Nu moet ik nog 1 motorsteun losmaken omdat ik anders het blok er niet uit krijg (is een speciaal soort plaatje daarvoor) , alleen heb ik daarvoor een dop (als in dopsleutel) voor nodig, en die heb ik dus nog niet in mijn gereedschapsarsenaal :N
Volgende week dus ff kijken voor een mooie doppenset :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan