Honda CL360

Stuur netjes gemaakt, en banden eraf.

Kabelboom voorzien van een nieuwe beschermhoes, knipperlicht dinges schoongemaakt en gesmeerd, startknop kabeltje opnieuw gesoldeerd, nieuwe hendels erop, nieuwe gaskabels erop, nieuwe handvaten, stuur gepoetst, en weet ik veel wat nog meer !

003_zpsjedeucp1.jpg


Heb er trouwens voor gekozen om de control dingessen niet te polijsten, ze zijn nu een soort grijs achtig, geen idee of dat orgineel is, maar ik gok van wel. Dus ik heb het zo gelaten.

En bandjes eraf.

004_zpszzjnfrm4.jpg


006_zps4urru4z8.jpg


Het ging me er meer om om even de binnenbandjes en velglint te controleren, maar deze zijn nog goed. Dus die hoef ik niet nieuw te bestellen.
Nieuwe buitenbandjes gaan dus besteld worden, beetje roest wat op de velgen te zien is lijkt erger als dat het is. Morgen ff eraf krabben er verder niks aan doen :)
 
Voorband en wiel erop, spatbord, en wat andere kleine dingetjes.

001_zpsgewflpbq.jpg


Daarna was het achterwiel aan de beurt, idem met het spatbord enzo..

005_zpsgnfqla4x.jpg


En nu aan het motorblok..

Dit moest dus gerepareerd worden.
Deze scheur was niet super belangrijk omdat deze niet helemaal door was, er kwam dus geen olie uit ofzo.
Dat was bij de andere wel het geval.

006_zpse95zn3yr.jpg


Deze scheur dus :

009_zpsnlutxl83.jpg


Hier al gerepareerd met durafix, mooi spul :}

Ik had alleen wel 2 branders nodig omdat ik het carter anders niet op tempratuur kreeg.
Maar het is mooi gelukt zo :)

Allebei gedaan.

008_zps1noretrc.jpg


En de grootste scheur die dus door was en olie lekte staat nu in de koelvloeistof.

Als de onderkant morgen nog steeds droog is, weet ik zeker dat die dicht is :)

010_zpscpvmnhtf.jpg


Als allemaal het geval is, ga ik de carters schuren, grondverven, en in de lak zetten :)
 
Mooi gedaan.
Had je al eerder met Durafix gewerkt? (geoefend?)
Op dat stand van de verkoper (beurzen) lijkt het allemaal zo "easy".
 
Ik had van tevoren ff geprobeerd op een stuk normaal alluminium, gewoon om ff te kijken hoe het werkt en hoe sterk het is enzo.

Maar het werkt super simpel, en is gewoon echt sterk, niet zo sterk al gelast (natuurlijk) maar het komt er naar mijn idee heel dichtbij in de buurt.

Het is gewoon soldeer in principe, alleen voorwaarde is wel dat je het werkstuk echt heel goed op tempratuur moet brengen.

Voor kleine stukken is dat prima te doen met 1 hobby brander, maar voor een groot stuk als een carter had ik toch echt 2 branders nodig, de warmte sterkt namelijk snel weg op alu.

Maar mooi spul, is eigenlijk een verplichting voor iedere (motor) hobby'ist om te hebben :)
 
Ligt er natuurlijk aan hoeveel en hoe ze belast worden.

Op zuigers zou ik het niet gebruiken, die worden te heet en dan wordt de boel natuurlijk weer zacht.

Maarja, ik heb dit spul nou 1x gebruikt dus ik heb natuurlijk nog geen ervaring wat dat betreft.
Maar het spul voelt gewoon erg solide aan, en het verbind echt oprecht heel erg goed.
Maar wat het doet onder bepaalde belasting, hitte, en trillingen kan ik niet zeggen.
Maar tot op zekere hoogte zal het best gaan. Om bijvoorbeeld lager passingen weer goed te maken is dit spul echt perfect, kan ik zo zeggen.

Anyway, cartertjes in de lak gezet.

001_zpsvtzcupdf.jpg


002_zps5kuqjek6.jpg


Ja, spoelentroep gewoon laten zitten, beetje ontzien met spuiten, de ervaring leert dat je zo minder mogenlijk aan oude electra (draadjes) moet zitten :+
 
Het is prima spul om carterhelften etc. te repareren. Voordeel is dat de soldeer temperatuur (rond de 340 graden) veel lager ligt dan de smelttemperatuur van aluminium (smelttemperatuur 660 graden)Nadeel is dat je wel even moet krassen met een RVS pen om de oxidehuid van het aluminium (smelttemperatuur 2200 graden) te doorbreken om een goede hechting te krijgen.
Ziet er goed uit Ed.
 
Kleppendeksel/kop schoongemaakt.

Er zat een mooie waas van zwarte verf spetters op door de vorige eigenaar :( Die was te lui om even de tank eraf te halen, of om de boel een beetje af te schermen..

001_zpsrvrqwziz.jpg


Maar is goed gelukt, eerst inkwasten met thinner, en daarna met een klein staalborsteltje borstelen, dan kwam het gelukkig best makkelijk los.

De kleine klepdeksel dingetjes worden vervagen voor orginele, platte exemplaren, dus die heb ik niet schoongemaakt, maar daaraan kan je dus mooi zien hoe de hele kop eruit zag...
Het zwarte contactpunt (contactpuntjes 4 life trouwens 8-) ) dekseltje spuit ik later nog een keer over :)
Hoort orgineel ook zwart te zijn, dus houden we dan ook maar zwart..

Morgen de cilinders schoonmaken, want 3 kwartier in een thinnerlucht is wel weer genoeg :+
 
Heel gaaf ding, deze Honda. Ook hier een thinner geur in huis: een tank van een honda xl50 en een tank van een honda cb50 (na azijnbad van 20 dgn..) van binnen ontvet met thinner ter voorbereiding van tank-cure behandeling. En dan laten drogen bovenop een kast in de huiskamer....
 
By the way: hoe heb je de kruiskoppen (?) van het carterdeel losgekregen ?. Wij met het kapottikken van de kruiskoppen ' in de draairichting' . Na een uur hebben we 8 stuks losgekregen....
 
Weet niet of het hier al vermeld is, JIS-schroevendraaiers passen echt veel beter op de kruiskoppen van oudere Japanse motorblokken.

JIS Japan Industrial Standard (of zoiets), deze schroevendraaiers (en bitjes) zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland.
Schroevendraaiers, JIS - Japans



Voor het overige ziet er goed uit ! Nog deze zomer rijden ?
 
Inderdaad, met jis schroevendraaiers, ik heb het hele setje inc. de bit set. Essentieel als je aan japans spul sleutelt. Scheelt je veel kapotte kopjes, en dus geld. Ik wou dat ik ze eerder had... Past echt perfect, en glijd er beslist niet uit, alles blijft heel !

En waneer de motor klaar is kan ik niet zeggen, ik verwacht ergens in de zomer, grootste wat nu eigenlijk moet gebeuren is een nieuwe buddy overtrek, tank en zijkapjes gespoten, en de dempers moeten nog steeds worden gelast.
Het blok is eigenlijk zo goed als klaar, als het meezit kan die er dit weekend weer in.
Maar hij moet natuurlijk ook nog gekeurd worden, afstellen,etc, al om zijn we nog wel even zoet hoor :+
 
*shit*

Direct herstel van me vorige bericht dus 'het motorblok is zo goed als klaar' ... ja ja...

Ik liep nog even een rondje en zag iets...

002_zpsgpvddbo5.jpg


Wie ziet wat ik bedoel ? :)

En vanmiddag nog de cilinders schoongemaakt.

001_zpsf6e38ouy.jpg


Trouwens ook nog het kapje van de contactpuntjes in de grondverf gezet :)
 
Haha distributie zit ergens anders hoor. Ik zie wel een los scheef zittend boutje bij de startkoppeling en rare deukjes. Mooie fragmentatiebom! Had mijn 350 ook toen ik hem kocht. Waarschijnlijk zijn de schroefdraad gaten in je vliegwiel ook ovaal
 
Laatst bewerkt:
Yep,

In ieder geval 1 bevestigings boutje van het vrijloopmechanisme achter de rotor steekt te ver uit.
Uitelkaar halen, nieuwe erin en goed borgen met borgmiddel én mechanische borging (beiteltje).

Succes !, kost niet veel tijd om dat te fixen (tenzij de rotor er niet af wil natuurlijk)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha, goed geraden allemaal *D

Maar nu... weer wat leuks, weten jullie nog dat ik zei dat het motorblok eigenlijk klaar was en er van het weekend misschien weer in mocht ?
Een interessante sleutelsessie vandaag...

Na een beetje twijfelen toch maar besloten om het kleppendeksel eraf te halen, ik wou toch even de distributie spanner controleren. Mijn ervaring heeft me verteld dat die zooi toch eigenlijk nooit slijt (vooral dit type niet) maar je kan het maar even zeker weten...

Oke, stap voor stap dus..

Kleppendeksel eraf, ziet er allemaal mooi uit, geen slijtsporen of andere narigheid te zien..

003_zpsfqw3qcry.jpg


Maar wacht, what the fuck !?!?!?

004_zpsynmyqpqr.jpg


Hmm... vreemd, stukje koppelingsplaat ofzo, ach, het lag op een onschuldige plek in de kop waar het beslist niet weg had gegaan, misschien ligt het er al 30jaar... whatever...
Nou, de ketting spanner er geleider maar eens eruit vissen..

006_zpsla3ak7xh.jpg


WHAT THE HELL 3DUBBELE PROSTITUEE ONDERSTEBOVEN MET EEN GLAS BIER !!! :X :X :X

En toen kon het feest beginnen... hoe de hell gaan we dat eruit vissen :(

011_zpstdhj06uf.jpg


Blok dus op zijn kant, beetje hulp van de zwaartekracht, en een haakje fabriceren..

015_zpst5pt7p1w.jpg


*O* *O* *O*

En toen was het plaatje compleet :)

016_zpsxw6wdk2x.jpg


Zo te zien aan de slijtage plekken heeft dit best een tijd gezeten zo.
Opzich kon het ook niet echt veel kwaad, dit is slechts de gelijder, en niet de spanner, op dit deel komt geen spanning en het kan eigenlijk ook geen kant op, ook niet in gebroken toestand.
Het gevaar is meer dat er stukje kunnen afbreken, zoals we hebben gezien, en lekker gaan vervelen in het motorblok..
Overigens was de spanner ook niet meer in zo'n beste staat, hij was nog heel, maar ook tamelijk versleten en het rubber vertoonde ook sporen van uitdroging, dus daar komen zeker ook stukje vanaf als ik die blijf gebruiken... Vervangen dus... :)

Dus nou... dat was weer een spannende dag met Ed's sleutelavonturen :+
 
Licht die kop en cilinders nou ook meteen... dan weet je tenminste echt iets. Ik zou er niet tegen kunnen ;-)
 
Hoi Ed,

Gewoon los gooien, is makkelijker dan de CB72, en goedkoper.
Neem geen risico's, onbekende history, met daarboven op schade.

btw, zou jij je CB77 willen verkopen ?

jensen
 
Haha, de CB77 gaat never nooit niet weg. Dus nee :+
Sterker nog, daar heb ik nog grootse plannen mee :)

En ja, misschien moet ik de cilinders er ook maar aftrekken... Stomme gekut allemaal ! :(

*zucht*
 
Terug
Bovenaan Onderaan