Honda CL360

Startkoppeling hebben we eerder behandeld in dit project :+

Kan er op het moment niet bij omdat het blok daarvoor eerst gemonteerd moet zitten, moer van het vliegwiel zit erg vast...
Maar de startkoppeling moet zeker nog nagekeken worden.. ;)
 
Blok schoongemaakt en erin gehangen !

001_zpsb6vpdbdc.jpg


004_zpsfae8f6ln.jpg


003_zpsda1tvxmg.jpg


006_zpstj7nuc4s.jpg


Het erin hangen ging eigenlijk best makkelijk, met zijn 2e had misschien handiger geweest, maar alleen is het prima te doen.
Alleen 1 kleine beschadiging/kras gemaakt op de startmotor, maar de kras zit eigenlijk precies achter de framebuis, dus die zie je niet.
En wat je niet ziet bestaat niet *D :+
 
En toch baal je nu waarschijnlijk als een stekker dat je die startmotor er niet af had gehaald. Was twee minuten werk geweest omdat je zijdeksel er toch al af lag ;-)
 
Beetje kabelboom en bobine werk gedaan.

Bobine's doorgemeten, ik weet helaas niet wat de orginele waarde's zijn, maar ik meette eigenlijk 2x bijna hetzelfde, 1x 9,5k ohm en 1x 10,2k ohm.
Zo even snel uit me hoofd kloppen die waarde's wel.

002_zpshachcoqw.jpg


001_zpseen930e8.jpg


Bougie dopjes worden wel vervangen (5k ohm) die zagen er wel geoxideerd uit, dus daar ga ik niet op bezuinigen.

Ook nog het vliegwiel eraf gehaald.

Ging echt heel erg moeilijk, kwam echt met een (te) harde klap (naar mijn zin) los.
Meestal komen ze er met het vliegwiel trekkertje super soepel vanaf, zelfs die van me XT500 die 8x zwaarder kwam makkelijker los.
Maarja, een ferme tak dus en hij sprong eraf, gelukkig kwam die niet op het beton terecht maar op het hout, scheelt weer iets...

004_zpsnycmjx93.jpg


En toen dus waar het om ging...
De startkoppeling...

003_zpslcryvy5w.jpg


In het midden de startkoppeling, rechts onderaan het vliegwiel.

Zoals te zien is, van de 3 boutjes die de startkoppeling op zijn plek houden is er nog maar 1 goed, 1 is gebroken, en de andere heeft lekker lopen dansen...
Ook 1 tapeind in het vliegwiel is flink beschadigd en heeft geen maximale grip meer, maar denk nog wel genoeg.
Gewoon monteren met flink wat loctite en dan blijft het wel zitten, daar ben ik niet zo bang voor.
Als het boutje maar blijft zitten..

Maar wat ik vreemder vond, ik heb helemaal geen veertjes gezien die ik naar mijn idee aan zou moeten trekken achter de startkoppeling.
En ik mis ook 3 andere kleine busjes.

Ik kom er niet helemaal wijs uit, morgen ga ik de bouwtekeningen wel bekijken en dan zie ik wel meer.

De rolletjes zien er trouwens nog wel allemaal mooi uit (misschien een keer vervangen, maar niet goed vast in elkaar gezet? )

Van me CB77 heb ik ook nog 2 startkoppelingen leggen en nog een revisie setje, naar mijn idee is het wel hetzelfde.
Dus hopelijk hoef ik niks te bestellen en dus weer te wachten...

Maargoed, ik heb nu geen zin meer (omdat het zo tegenzat met dat kut vliegwiel), morgen dus weer verder puzzelen :)
 
Vaak wel het zelfde, wel een zwak punt die startkoppelingen. Goed kijken of het loopvlak van het tandwiel waar de rolletjes overheen lopen mooi glad is. Desnoods met schuurlinnen polijsten. Anders blijven die krengen haperen.
 
Tjonge, en wat een gepuzzel was het...

De startkoppelingen die ik had liggen waren hetzelfde, op 1 ding na... de draairichting..
Ik dacht dus even makkelijk te doen door er gewoon 1 over te zetten, maar dat feest ging dus niet door.
De startkoppeling van een C/CB 72/77 kan wel werken op een later model, alleen moet je de koppeling dan omdraaien en de schroefgaten laten verzinken (zodat de schroef dus niet uitsteekt)
Maar ik zag geen noodzaak om dat te doen, maar eerst heel erg flink bezig geweest met de oude, omdat er 2 van die duw-busjes vast zaten, en het leuke is dat je daar niet echt bij kunt..

Dus uiteindelijk na denk wel 2uur kutten eindelijk die misselijke dingetjes eruit weten te pulken met behulp van een aangepast parkertje :')

Toen dacht ik dus zo over die koppeling :

007_zpskfpj9goe.jpg


:(

Toen weggelopen, en volgende dag weer in elkaar met nieuwe spulletjes die ik nog had liggen O-)

008_zps57ghrehf.jpg


En zoals een zekere meneer J. voorstelde, loctite erin, en mechanisch vastgezet

009_zpsambjv20x.jpg


Goeie tip 8-) , de uitsparing/ring die in de koppeling zit lijkt er ook wel voor gemaakt ;)

010_zpshrfujb9t.jpg


En er weer op :)

Verder nog niks gedaan, ben een beetje ziek (geweest), dus het is even niet verstandig om verder te gaan met dit hoofdpijn-project :+
 
Ook al ziek. Ben net weer een beetje op gang aan het komen. En er horen toch wel veertjes in? Bij honda heb ik ze nooit zonder gezien. Meestal kijk op de onderdelenlijsten en tekeningen bij CMSNL, reuze handig.
Wordt een heel mooi ding!
 
Jaja, er zitten veertjes, achter de busjes die tegen de grote rollen aandrukken zegmaar.

En ziek ja, begon in me keel, toen een lichte griep, en nu zit ik alweer 3 dagen te snotteren. Kutzooi, nog nooit zo erg gehad volgens mij. Ik ben nooit ziek.
Alleen natuurlijk een beetje in me hoofd :+
 
Vliegwiel kap/carter erop, ketting erop, nog wat stroom dingessen gedaan, startmotor 12v gegeven en die draaide mooi rond, en de grote + kabel naar de startmotor aangelegd.

002_zpssug23xxf.jpg
 
Extra aarde draadje gemaakt.

002_zpsuwxdpece.jpg


En ik moest nog wat verzinnen omdat deze rubbers van de luchtfilters niet meer te krijgen zijn.

003_zpsqllp2bi7.jpg


Tadaa

004_zpshuqovhb0.jpg


Hoe simpel kan het zijn..

En dus de carbs. en filters erop.

001_zps8qmdxjo5.jpg


007_zpscn5oqshe.jpg


Net ook nog even de electra getest, het lijkt erop dat alles werkt, enige wat niet wou waren de knipperlichtjes voor.
Nog geen studie van gemaakt, maar ik vermoed of een massa probleem, of wat draadjes verkeerd aangesloten.
Verder leek alles te werken.
Alleen nog niet gekeken of een vonk heb, want er zit nog geen olie in het blok :)
 
Yay, knipperlicht probleem opgelost.

het was inderdaad een simpel massa probleem, helaas dacht ik dat het vast niet zo simpel was, en was de draadboom dus weer fijn aan het nakijken.. maar dus geen fouten gemaakt :)

001_zps6t0iiw8v.jpg


Die moer met dat groene draadje eraan zorgt er dus voor dat de hele koplamp beugel aangesloten is op de massa, op de koplamp beugels zitten ook de knipperlichten, dus blablabla. Even wat verf weggekrabt, wat boutjes extra schoongemaakt, en voilla, de knipperlichten doen het :)

Kwa electra is volgens mij alles wel klaar, dus koplamp erop.

003_zpskja4u9vn.jpg


004_zpsvxwuurap.jpg


En het blok voorzien van olie, nieuwe bougie's en bougie dopjes, kickstarter erop.
En getest of ik een vonk had.... en....

*O* *O* *O*

Grandioos, mooie vonkjes, geen super dikke (komt misschien omdat ik hem met de starter rondgooide), maar wel mooi blauw, contactpuntjes zijn natuurlijk ook nog niet afgesteld, zal ook wel iets schelen. :)
 
Goed bezig Ed, *O* Zelf ben ik vandaag lekker met de 450 weg geweest, :] Even wat topic-vervuiling,haha...
full

full

full

Dat spatbordje is zo schoon met wat Plasti-clean hoefijzer.... :W
 
Zeg Ed, heb je alles gepoetst en netjes. Zie ik daar zo'n vies plastic achterspatbordje?

Achterspatbord is gewoon chroom hoor :?

Je zal het binnenspatbordje wel bedoelen, deze is netjes gemaakt, maar helemaal oppoetsen ga ik niet doen omdat er straks toch een zadel overheen komt.
Lijkt misschien iets minder mooi op de foto, veel licht, en veel blinkend metaal, ja, dan wordt zo'n plastic ding natuurlijk al snel lelijk :+

En @%@#%@#

Ik moet de CB77 nog steeds uit zijn winterslaap halen.

Misschien in de loop van volgende week, olie vullen, en ik moet nog wat boutjes vervangen :)

Had ook wel willen rijden vandaag, maarja, dan maar aan het bier 8-) :+
 
Idd, mooi ding hoor. Zoals ik zelf al aan het begin van dit topic zei, ik was eigenlijk opzoek naar een cl450.. Wie weet, als er soms nog is een cb of cl450 op mijn pad komt... Zoiezo nooit meer wegdoen deze klassiekertjes, veelste mooi, en een nieuwe of andere kopen is lastig, laat dan nog even buiten beschouwing dat je dan ook niet altijd weet wat je technisch koopt..

Anyway, net even de klepjes afgesteld, vreemd genoeg was het eigenlijk helemaal niet 'echt' nodig.. En dat na het loshalen van de hele kop enzo..
Heb ik het toch allemaal goed, of, jawel, perfect, gedaan :)
Wel voor de zekerheid de stelboutjes los gedraait en weer afgesteld, maar echt nodig was het niet.. Best vreemd eigenlijk.. Maarja, ik ben natuurlijk een pro 8-)
 
Klepspeling voor en na het uit elkaar halen zou 0,0 moeten uitmaken. Als dat wel het geval zou zijn dan doe je iets verkeerd (b.v. verwisselen van tuimelaars ten opzichte van de originele plek waarop ze hebben gezeten)
 
Ja, dacht ik dus ook later aan :)

Het zou alleen een verschil kunnen maken als er een koperen of papier pakking tussen de kop en kleppendeksel had gezeten. Nu is de afdichting gewoon een laagje vloeibare pakking, dus praktisch niets, vandaar dat de speling ook niet veranderd was.

Maargoed, dat maakt mij niet minder professioneel 8-) :+

Oja, ik weet niet of ik het al had gezegd, maar een nieuwe buddy overtrek is besteld :)
 
Kijk, nog meer vervuiling ...... :+

full


Apart ding, maar deze is toch nog mooier :

full
 
Dat is inderdaad de mooiste scrambler! Trouwens, mooie marketing leugens van Honda: Rijdt perfect op de snelweg. Er waren (ook toen) vast heel veel motoren die heel veel meer geschikt waren voor de snelweg. En full electrics... alleen geen fatsoenlijke massa aangelegd he? ;-)
 
Toevallig gisteren nog zitten kijken voor een SL350, op ebay staan er volgens mij 2 te koop. Maar ook net als de cl, in Amerika. Die dingen vind je hier gewoon niet. En nog veeel schaarser als een cl.

Eerste cl is het mooiste, maar ik heb al zoiets in de vorm van een cb. Liefst zou ik nog een 450 willen, liefst ook een cl model. David silver heeft trouwens nog wel een paar cl450s te koop, als de britten uit de eu stappen en de pond niks meer waard is moet je daar kopen :p
 
Uitlaat bochtjes erop gezet, nog niet vast gezet.

Dat doe ik pas als het hele systeem compleet is ivm spanning.

001_zpsabrzvrf9.jpg


De neiging om hem 'ff' te starten is natuurlijk groot :+
Maar dat doe ik niet.

De 1e start moet ik dingen heel snel nakijken, olie naar de kop, ontstekings tijdstip, en carbs synchroniseren.
Geen tijd om te spelen dus :+

Voorlopig zal er niet zo super veel meer gebeuren.

Tank en zijkapjes schuren, etc. beetje prutswerk.
Volgende week gaan de CB77 en CL van plek verwisselen, de CL naar binnen :+ en de CB77 wordt dan weer seizoensklaar gemaakt, afvullen met olie en benzine enzo, dus die mag dan even niet meer naar binnen :)

Moet trouwens gezegt worden dat de CL zijn olie netjes binnen houd, geen lekken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan