Yamaha r1 te hoge carterdruk

NiekAlmelo

Rookie
14 jul 2014
5
0
Almelo
Hallo allemaal,

Mijn naam is Niek en ik kom uit Hengelo.
Ik zit met een probleem, ik heb een r1 uit 2001 met +/- 416xx km op de teller.
Bij koude motor loopt de motor goed maar als de motor wat warmer word dan krijg ik allemaal olie in mijn luchtfilterbak, als ik het goed heb komt dit door te hoge carterdruk?

Zijn dan de zuigerveren versleten of is er iets meer aan de hand?

Ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar krijg niet een duidelijk antwoord op mijn vraag.
 
Ja olie is netjes op peil!

als je de slang van de carterontluchting los haalt bij het luchtfilter, de motor stationair laat draaien en je duim op de losse slang houd,
loopt bij versleten zuigerveren vaak de druk heel snel en hoog op.
Ik weet niet hoe het zit met die cilinderwanden, de r6, van een bepaald bouwjaar, schijnt daar wel vaak last van te hebben.

Maar dat hoor je hier vanzelf wel.
 
Hoe meet jij dat?

dit is een hele goeie vraag want als hij volgens de voorschriften zou moeten peilen terwijl de motor rechtop staat...
maar hij doet het terwijl de motor op de zijstandaard staat...
dan zou het zo maar kunnen dat hij te veel olie in het blok heeft zitten. (met name als de jiffy aan de ene kant van de motor zit en het peil glaasje aan de andere kant...

Een te hoog oliepeil is niet goed voor het blok.
Daardoor kan de krukas als een eier klopper door de olie heen draaien en olie via de carter ventilatie naar buiten persen.
Al dat geklop door de olie zorgt er ook voor dat er luchtbelletjes in de olie blijven hangen. Die luchtbelletjes worden ook door de oliepomp mee rondgepompt. Daardoor neemt de smering in het blok af. Al die extra olie en dat gesplash in het carter is ook niet goed voor al de oliekeerringen in het blok. Die moeten olie binnen het blok houden maar die zijn niet ontworpen en niet bestand tegen oliedruk van binnenuit. Dus heb je kans op olielekkage.

m.a.w. voor Niek: verzeker je ervan dat je volgens de correcte methode hebt gepeild en als er te veel olie in het carter blijkt te zitten zou ik dat te veel aan olie aftappen.

als je echt te veel carterdruk door blow-by hebt is dat natuurlijk erg balen. Maar ik zou dat wel bevestigd willen hebben d.m.v. een compressie test.
 
als je de slang van de carterontluchting los haalt bij het luchtfilter, de motor stationair laat draaien en je duim op de losse slang houd,
loopt bij versleten zuigerveren vaak de druk heel snel en hoog op.
Ik weet niet hoe het zit met die cilinderwanden, de r6, van een bepaald bouwjaar, schijnt daar wel vaak last van te hebben.

Maar dat hoor je hier vanzelf wel.
Komt bij de R1 ook vaker voor.
 
Een te hoog oliepeil is niet goed voor het blok.
Daardoor kan de krukas als een eier klopper door de olie heen draaien en olie via de carter ventilatie naar buiten persen.
Al dat geklop door de olie zorgt er ook voor dat er luchtbelletjes in de olie blijven hangen. Die luchtbelletjes worden ook door de oliepomp mee rondgepompt. Daardoor neemt de smering in het blok af. Al die extra olie en dat gesplash in het carter is ook niet goed voor al de oliekeerringen in het blok. Die moeten olie binnen het blok houden maar die zijn niet ontworpen en niet bestand tegen oliedruk van binnenuit. Dus heb je kans op olielekkage.

Niet overdrijven... vele tientallen duizenden stunters rijden al véle jaren probleemloos met een liter of meer extra in het blok (en peilen vaak op de zijstandaard). Als je gewoon goede olie gebruikt (met goede anti-klop dopes) en die netjes ververst is er niets aan de hand.

Enige probleem daarbij is eigenlijk dat er olie via de carterventilatie in het luchtfilter geblazen kan worden (wanneer de carterventilatie niet is aangepast).

Ik zou het niet direct aanraden voor normaal gebruik (aangezien het dan niets toevoegt), maar wat extra olie kan echt geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties mensen! Ik heb de compressie gemeten van de motor en deze was niet goed.. Cilinderkop gedemonteerd en blijkt dat er meerdere zuigerveren niet goed zijn... Cilinderwand ook iets aangetast... Denk dat het een ander blok gast worden
 
Dit probleem komt regelmatig voor bij de eerste R1's en R6'jes. Het probleem is dat de cillinderwand scheurt, volgensmij omdat hij plaatselijk zijn warmte niet kwijt kan. Is eigenlijk niet te repareren. Ook niet als je je cillinders opnieuw laat nicasealen. Heb het zelf helaas ook gehad bij mijn R6, ook tevergeefs geprobeerd te repareren dmv nicasealen. Het bedrijf dat dit adviseerde zei dat dat een goede oplossing zou zijn. Bleek dus van niet en ik was weer ruim €1800 verder zonder resultaat. Dacht dat het alleen bij de eerste bouwjaren voorkwam (dus 1998, 1999, 2000) maar blijkt dus ook bij 2001 zo te zijn. Het enige wat je kan doen is inderdaad een ander blok zoeken. Weet je of die van jou misschien om een of andere reden een ouder blok heeft?
 
Is dat puur uit kostenoverweging of is daar ook nog een praktisch kantje aan?

Wat ik mij zo kan voorstellen is dat je de boel dan compacter kan maken en daarmee ruimte/gewicht bespaard. Omdat je niet meer twee losse delen hebt zou je inderdaad kosten besparen (je hoeft geen cillinderblok meer te laten gieten). Maar denk vooral de eerste reden.
 
Het onderblok word ook een stuk stijver door de cilinders te integreren, niet geheel onbelangrijk bij een R1 aangezien het blok daar tevens dragend onderdeel van het chassis is (onderblok stijver = stijver frame).

Misschien ook wel (mede)oorzaak van het probleem overigens, dat er teveel externe krachten op de cilinders komen.
 
Lekker boeiend een te hoge carter druk. Gewoon olie catch tank maken en doorjakkeren maar. Zolang je verder geen problemen heb met rijden, zie ik niet in waarom je het blok zou vervangen vanwege zo'n slijtage probleem.

Als het nou een klein probleem is dan natuurlijk wel oplossen voor behoud van het blok, maar in feite is de boel al afgeschreven met een dergelijk probleem als dit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan