plotseling hoger brandstofverbruik FZR 600 R 1995 4JH

waver1971

Die hard MF'er
4 okt 2014
557
38
Groningen
Mijn FZR600r verbruikte 1:20 Toen vond ik een losse slang. Die moest op het vacuum van de brandstofpomp. Heb ik er weer opgezet.
Nieuwe bougies er in en hij loopt super. Zelf een DB-killer gemaakt zodat mijn buren blij met me blijven en ineens is het verbruik 1:15.
Met starten (op de choke) moet ik iets gas bijgeven en dan snel de choke half dicht anders slaat hij af.
Bekend probleem? Ideeën?

Hij rijdt verder super. Rij nu 130 km per dag stukken 140kmh en 100 kmh.
Ik vind het vreemd

update 13-11
.
Db-killer verwijderd. Alles goed aangesloten en verbruik is weer als voorheen. :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn FZR600r verbruikte 1:20 Toen vond ik een losse slang. Die moest op het vacuum van de brandstofpomp. Heb ik er weer opgezet.
Nieuwe bougies er in en hij loopt super. Zelf een DB-killer gemaakt zodat mijn buren blij met me blijven en ineens is het verbruik 1:15.
Met starten (op de choke) moet ik iets gas bijgeven en dan snel de choke half dicht anders slaat hij af.
Bekend probleem? Ideeën?

Hij rijdt verder super. Rij nu 130 km per dag stukken 140kmh en 100 kmh.
Ik vind het vreemd
Eerst dit euvel oplossen.
En daarna bezien of je verbruik veranderd is.

Blijft de choke hangen? Luchtfilter verstopt?
 
Oliepeil is normaal. Heb de choke kabel nugesmeerd. Kijken of dit helpt. Anders de DV-killer er maar een tank uit en kijken wat dit doet. Heb het idee dat ie erg rijk staat. Misschien dat er gasnaalden zijn versleten. Las ergens dat dat ook wel eens voorkomt bij deze fietsen. Maar gaat dat zo plotseling?
 
Oliepeil is normaal. Heb de choke kabel nugesmeerd. Kijken of dit helpt. Anders de DV-killer er maar een tank uit en kijken wat dit doet. Heb het idee dat ie erg rijk staat. Misschien dat er gasnaalden zijn versleten. Las ergens dat dat ook wel eens voorkomt bij deze fietsen. Maar gaat dat zo plotseling?

Nee

Die 600R-retjes zijn juist hartstikke zuinig, heb er zelf ook 3 gehad.

Het verbruik gaat niet zomaar ineens omhoog als er iets versleten is, dat gaat meestal geleidelijk.
 
Oliepeil is normaal. Heb de choke kabel nugesmeerd. Kijken of dit helpt. Anders de DV-killer er maar een tank uit en kijken wat dit doet. Heb het idee dat ie erg rijk staat. Misschien dat er gasnaalden zijn versleten. Las ergens dat dat ook wel eens voorkomt bij deze fietsen. Maar gaat dat zo plotseling?
Slijtage aan naalden en/of mengbuizen gaat niet van de ene op de andere dag.
Daarnaast doen die dingen niks bij starten.

Dat je aan de gashandel moet zitten en de choke half moet zetten bij starten, geeft aan dat er te veel benzine is, of te weinig lucht.
 
Okee, Ik zal er nog eens in duiken. Misschien is dat luchtfilter niet helemaal goed zit.
over de kop ofzo :) |(

update: Alles gechecked en alles lijkt goed. Vreemde is dat de motor gewoon blijft lopen als ik het vacuum eraf haal. Misschien dat daar de fout zit? blijft bijzonder
 
Laatst bewerkt:
Ja heb hem er nu uitgehaald. Zat helemaal onder het roet. Dat wijst op een te rijke afstelling.
Heb het vacuum losgehaald en afgedopt omdat die toch niks lijkt te doen. Misschien is de pomp of het membraam niet helemaal je dat meer.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar de brandstofdruk.
Bij mij was de drukregelaar kapot en dat resulteerde in een verbruik van 1:10 (ipv 1:17).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed lees zijn aardig wat onderhoud tegelijk gedaan. Daarvoor goed lopen -> daarna goed verbruiken.

Vacuumslang brandstofpomp? Ik weet niet exact hoe het bij een FZR 600 R zit, wel bij een FZ 750. Die heeft een pompje om bij laag benzinepeil de peut naar de carburateurs te pompen. Die doet het of die doet het niet. Met een losse slang blijft die pompen en stroomt de benzine over de grond.
 
Als ik het goed lees zijn aardig wat onderhoud tegelijk gedaan. Daarvoor goed lopen -> daarna goed verbruiken.

Vacuumslang brandstofpomp? Ik weet niet exact hoe het bij een FZR 600 R zit, wel bij een FZ 750. Die heeft een pompje om bij laag benzinepeil de peut naar de carburateurs te pompen. Die doet het of die doet het niet. Met een losse slang blijft die pompen en stroomt de benzine over de grond.

Nou, nee...

FZR-ren hebben een electrische brandstofpomp met een ingebouwde timer, dat ding slaat af na een bepaalde tijd. Inderdaad, dat is om te voorkomen dat de pomp de hele tank leegpompt als er een slang los zou schieten.

Ben niet zo bekend met andere fietsen behalve de FZR maar ik neem aan dat wel meer merken dat hebben.


En een vacuumaansluiting op de pomp die los hing? :? Zo'n ding heeft 2 aansluitingen, een zuigleiding vanaf de tank en een persleiding de carbs in, meer niet...
 
Laatst bewerkt:
Herstel input, be nice today :)

Kans is idd kleiner dat brandstofdruk de oorzaak is van een plotseling hoger verbruik bij een carburateur, hoewel TS het wel even heeft over evt de pomp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de FZ(R) is het gewoon een opvoerpompje omdat de carburateur hoger liggen dan de onderzijde van de tank. In principe kan dat ding lopen zonder pomp, is alleen niet de hele benzinevoorraad te gebruiken. Een geheel andere situatie dus dan bij een injectiemotor.
 
Je hebt gelijk Noud, het is idd minder (niet) van toepassing op de motor van TS, maar meer in zijn algemeenheid bedoeld (hogere brandstofdruk kan leiden tot (plotseling) hoger verbruik).

Ik had in mijn zoektocht agv plotseling hoger verbruik graag de drukregelaar als mogelijke verdachte gehoord/gevonden, had een hoop werk en evt andere oorzaken uitsluiten gescheeld.
Dat TS er niks mee opschiet is nu wel duidelijk
 
Bedankt voor het meedenken mannen. Ik heb idd twee aansluitingen op de brandstofpomp. 1 om de brandstof naar de carburateurs te brengen en 1 vacuum-aansluiting waarvan mij het nut niet geheel duidelijk is.
Wel is het zo dat ik de tank niet helemaal leeg kan rijden. laatst begon hij te sputteren. Ik zette hem op reserve maar hij sloeg gewoon af. (1500m voor de pomp :( B| )
Wat wel een opvallend verschil is dat hij zonder vacuum slang sterk naar benzine ruikt en dat dit niet zo is als ik de vacuumslang aansluit. Maar het blijft nog een tijdje goed weer dus ik heb nog alle tijd om e.e.a. uit te zoeken. Tips en ideen blijven welkom.
Ik rij nu 130 km per dag dus kan ik genoeg dingen uitproberen. Ik heb alles weer aangesloten zoals het hoort om een nul meting te doen. Daarna wil ik stap voor stap kijken wat de boosdoener kan zijn.
Nul meting: Sportuitlaat zonder db-killer, vacuum aangesloten

13-11: Resultaat: meer trekkracht, soepeler acceleratie en motorloop. Verbruik 1:20

probleem lijkt opgelost.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan