Wat is een slag bij een stelschroef?

SirCrow

MF veteraan
Donateur
13 feb 2008
16.159
51.852
Midden Nederland
Dacht dat een slag een 360 graden rondje was, nu kwam ik dit tegen,

" Turns en slagen

Verder wordt er in Engelse handleidingen en gebruiksaanwijzingen vaak gesproken over een aantal turns opendraaien van de diverse sproeiers. In het Nederlands spreken we echter vaak over het aantal slagen dat een sproeier open of dicht gedraaid moet worden.

Daar ontstaat dan ook vaak al de eerste verwarring. Want met een Engelse turn wordt een omwenteling van 360 graden van de stelschroef bedoelt. Terwijl met Nederlandse slagen een omwenteling van slechts 180 graden wordt bedoelt.

Dus wanneer er in dit artikel, en andere Nederlands artikelen, bijvoorbeeld gesproken wordt over 6 slagen, dan staat dat gelijk aan 3 Engelse turns.

Met andere woorden: 1 slag met een platte schroevendraaier betekent dat de hoek van de punt die voor de slag aan de rechterkant zit, na het maken van de slag op precies dezelfde hoogte aan de linkerkant zit. "
 
Bedankt voor deze info, nooit geweten, dus goed dat we het nu weten.

En dan ga je helemaal twijfelen als je een NL-talig WPH hebt dat uit het Engels vertaald is....
 
Dacht dat een slag een 360 graden rondje was, nu kwam ik dit tegen,

" Turns en slagen

Verder wordt er in Engelse handleidingen en gebruiksaanwijzingen vaak gesproken over een aantal turns opendraaien van de diverse sproeiers. In het Nederlands spreken we echter vaak over het aantal slagen dat een sproeier open of dicht gedraaid moet worden.

Daar ontstaat dan ook vaak al de eerste verwarring. Want met een Engelse turn wordt een omwenteling van 360 graden van de stelschroef bedoelt. Terwijl met Nederlandse slagen een omwenteling van slechts 180 graden wordt bedoelt.

Dus wanneer er in dit artikel, en andere Nederlands artikelen, bijvoorbeeld gesproken wordt over 6 slagen, dan staat dat gelijk aan 3 Engelse turns.

Met andere woorden: 1 slag met een platte schroevendraaier betekent dat de hoek van de punt die voor de slag aan de rechterkant zit, na het maken van de slag op precies dezelfde hoogte aan de linkerkant zit. "

:^
klopt helemaal, zorgt voor een hoop verwarring.

slag.....
6qLjt.gif


;)
 
Laatst bewerkt:
ken je het gezegde, ik werk me een slag in de rondte?
een slag zal in het Engels een turn zijn, iets anders kan ik er niet van maken, dus hetzelfde.
een omwenteling van 180 graden is ook geen omwenteling maar een halve.
Ik vermoed dat je iets niet goed begrepen hebt of het eea is verkeerd vertaald.
 
ken je het gezegde, ik werk me een slag in de rondte?
een slag zal in het Engels een turn zijn, iets anders kan ik er niet van maken, dus hetzelfde.
een omwenteling van 180 graden is ook geen omwenteling maar een halve.
Ik vermoed dat je iets niet goed begrepen hebt of het eea is verkeerd vertaald.

ok.

maar hoe doe jij 'het'dan ?
kijk je altijd in het wphb hoeveel slagen het moeten zijn ?
Aangezien het meestal ook vermeld word hoe ver je moet draaien kom je de 'spraakverwarring' tegenwoordig minder vaak voor, maar ik ben er ook een paar keer tegenaan gelopen.

Cat-on-Roomba.gif
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is een slag 360 graden.
Ik denk dat de verwarring ontstaat met de slag van een zuiger.
Als de zuiger een slag maakt ( van odp naar bdp of andersom) dan maakt de krukas een draai van 180 graden.
 
ok.

maar hoe doe jij 'het'dan ?
kijk je altijd in het wphb hoeveel slagen het moeten zijn ?
Aangezien het meestal ook vermeld word hoe ver je moet draaien kom je de 'spraakverwarring' tegenwoordig minder vaak voor, maar ik ben er ook een paar keer tegenaan gelopen.

[afbeelding]


een slag is een slag, of je nu in afrika woont, in holland of op ijsland.
sommige wphben vermelden ook het aantal graden.
 
Als het om luchtmengselschroeven gaat, is de gebruikelijke eenheid een volledige draai. Ongeacht welke benaming er aan vast hangt.

Het gaat idd wel eens mis door de nl benaming. Maar doorgaans zijn de getallen een uitdrukking in volledige draaien van 360 gr.
 
Is ook gebruikelijk om over een kwart slag en een halve slag te praten. En das echt wel 90 graden en 180 graden. Dus een hele slag is 360 graden.

Als de krukas een slag draait is dat ook 360 graden. Maar als een zuiger een slag maakt gaat'ie naar boven of naar beneden (of naar voor/achter, of naar links/rechts .... :) ).
Dus bij de meeste motoren maakt de krukas een halve slag als een zuiger een slag maakt. Wie volgt het nog? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan