geknal uit mijn CRF 450 bij extreme belasting

Status
Niet open voor verdere reacties.
8 nov 2015
7
0
Hoi, net aangemeld bij dit forum... Nu maar eens zien of iemand een goed antwoord heeft op het volgende probleem:

Mijn Honda CRF 450 2003 begint bij extreme belasting behoorlijk te knallen...
Vandaag gereden in Varseveld. Meer overleven in een enorme laag blubber... :]
Wanneer de motor behoorlijk op z'n donder krijgt in het blubberige maïsveld begint ie te sputteren en in te houden... Diverse dingen geprobeerd: ! Nieuwe bougie, nieuwe bobine, nieuwe stator, en nu zelfs een nieuwe demper. Vorige week in Markelo leek het weer goed nu in (een blubberig dus zwaar) Varseveld weer helemaal mis.

In het begin gaat het goed totdat hij (extreem) warm wordt of zo...

Wie weet wat er aan mankeert?...

Gr. Bert
 
Laatst bewerkt:
Misschien warnere bougie proberen..
Sputteren kan ook betekenen dat je vocht in je brandstofsysteem hebt, maar dat zou je ook bij minder belasting moeten nerken..

Geen pareltjes op je bougie?
Geen ingebrande kleppen?
 
Bedankt voor jullie reacties. Een Warnere bougie? Zegt me niets...
Het zal geen vocht in het brandstofsysteem zijn... Inderdaad loopt ie de eerste drie kwartier (ca.) top! Trekt goed, als ie afslaat start ie ook direct weer...

Geen pareltjes op de bougie.
Geen ingebrande kleppen
Klepspeling gecontroleerd.

Inlaatspruitstuk niet naar gekeken. Volgens mij heeft dit niets met te extreme belasting of temperatuur van de motor te maken...?
Een lekje in een uitlaatpakking... zou dit inherent zijn aan te warme motor?
Net zoals er met de carburateur e.e.a. niet goed zou zijn.

Hij start direct weer. Wanneer ie te warm wordt knalt ie en dat begint de ellende...

Zou het de waterpomp kunnen zijn? Dat de koeling daardoor niet optimaal is?

Gr. Bert
 
Ik weet dat de Volvo 440 benzinemotoren gelijkaardige problemen hadden. Kwam omdat de er af fabriek geen goede pakking tussen cilinderkop en inlaatspruitstuk zat waardoor het spruitstuk te warm werd en krom trok.
Geen idee of dat bij de motor ook kan?
 
Wederom bedankt voor jullie reacties. Ik kan helaas niet eerder reageren, maar ben desondanks zeker blij met iedere suggestie.

Patrick: Ja, mijn koelvloeistof blijft redelijk op peil. Vul soms eens wat bij...

Hollender: Zou wellicht tot de mogelijkheid kunnen behoren!
Ik heb alleen moeite met het geknal. Dat duid mijns inziens op een ontstekingsprobleem. Daarom had ik de spoel (stator) vervangen. Ik dacht wanneer de spoeltjes te warm worden met een breukje in de winding wat vervolgens zorgt voor een onderbreking, dus geen vonk... :X

Het is gewoon een moeilijk te achterhalen probleem...
Ik denk blijven testen of zo...

Als iemand nog wat weet....????
:?
 
Als water in je cilinder komt als veel druk op staat (of vacuum) daar, kan en kvs in je systeem komen en als dat van vast (vloeistof) naar gasvormige gaat, heet als t goed is inversie, kan t zijn dat daar t probleem zit...
Bijvullen zonder lekkage duid op een kvs probleem, het behoort een gesloten systeem te zijn..
 
Bertus,

"Patrick Z" bedoelt een "warmere" bougie,dat is een bougie met een hogere warmtegraad welke een hogere belasting aankan.Te herkennen aan een hoger getal, dus bv een 8 ipv een 7.

Groet,Auke.
 
Patrick bedankt voor je reactie.
Hoe kom ik hier achter? En is het überhaupt te verhelpen?

je zal eea moeten onderzoeken...
kop eraf..
kijken , zoasl aangegeven of je koppakking (nog) heel is.
hoe ziet je olie eruit..
trek je peilstok (als je die hebt) eruit of houten stoje erin stoppen en vlammetje (aansteker) ertegen houden..

knetter het?
dan zit er water in je olie..
(en ik bedoel niet zoals vuurwerk, maar subtiele knettertjes)
 
Bij een crosser zit geen reservoir/tankje, en je vult bij tot net boven de lamellen, weinig ruimte voor expansie dus. En hij gooit het er dan ook gewoon via de dop uit. Niet volledig gesloten systeem dus.

@bertus, dat het aan je ontsteking ligt zou ook mijn eerste gedachte zijn ja. Maar aangezien je al alles vervangen hebt zou het daar niet meer aan kunnen liggen.
Maar het zou nog wel steeds ergens een slechte verbinding kunnen zijn in je elektrisch systeem wat je nog niet vervangen hebt.
En de klepspeling heb je ook gecontroleerd dus??! O-) Is mij niet helemaal duidelijk na jou post.

Een slechte uitlaatpakking en/of een versleten gasnaald geeft (meestal) geknal bij het gas afsluiten, maar wordt niet erger of minder erg als je motor warmer wordt. Bij lekkende vlotterkamer slaat je motor snel af als je het gas loslaat en is er bijna alleen maar met trekkende motor mee te rijden. Dus gas open blijven draaien, anders gaat ie horten en stoten. Ook moet je vaak gasgeven met starten, maar hij start vaak wel. Het hangt er helemaal vanaf hoe erg de lekkage is.
Lekkende inlaatspruitstuk of een carburateur die half uit zn rubber hangt (t komt voor :+ ) geeft allerlei rare klachten, knallen, horten en stoten ect. Maar is wel vaak goed te vinden. Je kunt met draaiende motor remreiniger of deo (als er maar drijfgas/ether inzit, spuitbus verf kan ook hoor :+ , maar zou ik niet doen ;) ) op je inlaatspruitsstuk (rubberen mof) spuiten. Als het toerental oploopt heb je daar lekkage. Ik hoop dat je er wat aan hebt, of verder mee komt. :W
 
je zal eea moeten onderzoeken...
kop eraf..
kijken , zoasl aangegeven of je koppakking (nog) heel is.
hoe ziet je olie eruit..
trek je peilstok (als je die hebt) eruit of houten stoje erin stoppen en vlammetje (aansteker) ertegen houden..

knetter het?
dan zit er water in je olie..
(en ik bedoel niet zoals vuurwerk, maar subtiele knettertjes)

Als er water in je olie zit dan hoef je al die moeite niet te doen, :N . Dat zit er gewoon "mayonaise" kleurige drap in je blok ipv olie. Zelfs een klein beetje condens geeft al zo'n resultaat.
 
Guus Flater: Ik ververs mijn olie om de drie a vier keer rijden. Geen mayonaise, dus geen water in mijn olie. Ook zit er bij de versnellingsbak apart olie welke ik vaker vervang. Ook geen water...
Lekkende inlaatspruitstuk zou kunnen.... moet ik eerst checken..
En de klepspeling is gecontroleerd. Is dus acceptabel.

Squisie: Trekt de tank niet langzaam vacuum?
Wel genoeg benzine in vlotter na extreme belasting?
Hoe kom ik hier nou weer achter? En zou dit pas merkbaar zijn als de motor extreem moet "werken"?

Ik heb weer eea te checken! Bedankt!
 
Daar kom je achter door extreem te belasten tot de problemen zich voordoen, en dan aankoop open doen en kijken of de problemen meteen weg zijn. Het is bij hoge belasting omdat hij dan het meest verbruikt, en de belichting het niet bij kan benen. Dus niet zozeer warm of koud, maar tijdlang hoog verbruik ivm slechte beluchting. Het lijkt me overigens niet echt, omdat hij dan meer smoort alsof je zonder benzine staat. Heb het wel eens met een gs500 gehad.
 
Wat Zot hierboven zegt.

Heeft de motor altijd goed gelopen of is dit opeens?
Wat voor 'kleur' heeft je bougie?

Mijn CRF liep soms ook niet lekker wanneer ie flink warm was. Sproeier ging van 180 naar 178 en het probleem was over.

Misschien je carburateur eens schoonmaken en controleren. Wellicht is je stelschroef ietsjes losgelopen waardoor je afstelling niet helemaal lekker meer staat.
 
Wat Zot hierboven zegt.

Heeft de motor altijd goed gelopen of is dit opeens?
Wat voor 'kleur' heeft je bougie?

Mijn CRF liep soms ook niet lekker wanneer ie flink warm was. Sproeier ging van 180 naar 178 en het probleem was over.

Misschien je carburateur eens schoonmaken en controleren. Wellicht is je stelschroef ietsjes losgelopen waardoor je afstelling niet helemaal lekker meer staat.
soms he, soms is het luchtfilter gewoon vies :')
 
Thijs: Bedankt voor je reactie, maar de tankdop zit niet dicht. Ik kan er goed doorheen blazen.
Zot: Ik weet niet of ie te rijk staat... Ik krijg steeds meer de indruk dat het om de afstelling kan gaan.
SGTI16V: Zoals gezegd, denk ik dat je wel eens gelijk kan hebben en dat het ergens in de carburateur zit.
Jan Bros: Hoe dan?
Zot: Luchtfilter is altijd schoon en in de olie gezet wanneer ik ga rijden.
En euh, soms he? Wat is soms dan het BEGIN in dit geval?
Emiel: Het is een origineel luchtfilter. Sproeiers weet ik niet.

Ik heb er al zo'n jaar last van. Telkens denk ik weer dat het beter is maar dan blijkt het bij EXTREME belasting zoals afgelopen weekend in Varseveld, weer helemaal fout te zijn.
Het eerste half uur (misschien zelfs uur) gaat het goed. Het ontstaat op het lange rechte stuk wanneer hij extreem moet trekken in het blubberige maïsveld. Doe ik dan het gas dicht, begint ie te knallen en wil ik weer optrekken begint ie wat te sputteren en stotteren. Wanneer ik dan weer even wacht (5 min. of zo, motor uit dus) dan gaat het daarna weer zo'n 10 min. goed. Zoals gezegd, het eerste uur nergens last van.
Nu heb ik onlangs een andere demper (originele crf-demper) gekocht. Toen leek het weer goed. (op het geluid na want ik had ineens 109 db). Demper teruggebracht. Hebben er een busje in gezet. Nu "fluit" ie wat meer en bij meting bleek het nog 101 db te zijn. Moet er weer mee terug dus. De oude demper was een Suzuki demper. (rvs-pot) Zwaar en volgens reperateur te veel weerstand. Motor wordt dus gewoon te warm. Hoe zo? Ik zie ze toch allemaal probleemloos door de blubber jagen? Wat is er met mijn motor aan de hand?
Ik denk dat ik nu eens even bij het spruitstuk moet zien. Misschien vervormd deze bij te hete motor, en de sproeier nazien, en eventueel checken of de gasnaald is versleten. Ook ga ik ff zien of er een warmere bougie in moet. Daarna weet ik het niet meer.....

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan