Koppelingsveren losgeschoten, boutje mist

Basch

Die hard MF'er
13 jul 2012
270
0
Heemskerk
Recent heb ik de koppelingsplaten vervangen, maar omdat mijn redelijk nieuwe momentsleutel niet "aansloeg" bij de 12Nm waarop de veren vast moeten, heb ik ze te ver gedraaid, waardoor een van de kopjes van de boutjes afbrak. Bij het losdraaien knalde ook een tweede kopje eraf. De boutjes zonder kopje bleven dus in de koppelingskorf zitten. Bij het demonteren van de koppelingskorf heb ik ook nog een van de uitsteeksels gesloopt, dus heb ik er gelijk maar een nieuwe koppelingskorf opgezet. Deze kon ik wel netjes op kracht vastzetten (95Nm), omdat ik daar een wat zwaardere momentsleutel voor heb. Omdat ik nu niet weer de bouten tever erin wilde draaien en nog even geen geld had voor een nieuwe lichte momentsleutel, heb ik de boutjes op gevoel vastgezet. Ze staken nu nog net iets uit de drukplaat.

Voor mijn gevoel ging mijn koppeling nu veel lichter als normaal, dus ik had het in de planning om de komende week het deksel weer open te maken en de veren wat strakker aan te draaien met een nieuwe momentsleutel.

Vanmiddag op de terugweg naar huis merkte ik dat mijn koppeling wel heel erg makkelijk in te trekken was en dat deze een beetje slipte bij gas geven. Het schakelen vanuit z'n twee ging bijna niet meer, dus ik had al een vermoeden dat er een probleem was. Ik heb de motor de snelweg afgereden en wilde 'm aan de kant zetten, maar toen hoorde ik plots een gesleep en kabaal onder de koppelingsdeksel vandaan komen. Ik heb gelijk de motor uitgezet, want ik had al een donkerbruin vermoeden...

Eenmaal thuis heb ik het hele handeltje weer opengemaakt en de schade valt mij mee. Er zijn twee veren losgeraakt, het deksel heeft wat schade en de koppelingskorf ook, maar niet dusdanig dat het niet meer te gebruiken is. Echter, ik mis 1 boutje (ik hoop dat die in de carter ligt) en overal ligt aluminiumvijlsel.

Wat is nu wijsheid? Kan ik de carterpan eraf halen terwijl het blok er nog in zit? Zal ik daarna een aantal keren met verse olie spoelen? En zo ja, hoe? Of zijn er nog andere geniale ideeen?

P.S. Het gaat om een Suzuki Bandit GSF600.
 
Laatst bewerkt:
De grootte van de momentsleutel is ook van invloed op het aanhaalmoment je kunt beter een kleinere gebruiken met een kleiner bereik voor de instelling .

Ik heb twee momentsleutels. 1 Die gaat van 2 tot 24 Nm en 1 die gaat van 28 tot veul. Uiteraard heb ik hier die kleine momentsleutel voor gebruikt, maar daar blijf ik vanaf nu van af. Volgens mij is het goedkoper om een nieuwe te halen dan deze te laten ijken.
 
Ik heb twee momentsleutels. 1 Die gaat van 2 tot 24 Nm en 1 die gaat van 28 tot veul. Uiteraard heb ik hier die kleine momentsleutel voor gebruikt, maar daar blijf ik vanaf nu van af. Volgens mij is het goedkoper om een nieuwe te halen dan deze te laten ijken.
ijken kun je zelf met een unster
 
Laatst bewerkt:
ijken kun je zelf met een unster

Daar woog ik vroeger mijn konijnen mee.
Als je het lipje een beetje verboog gaf hij een kilootje meer aan. (meer winst :P )
Maar die "slimme" veehandelaar hield er volgens mij altijd rekening mee.
Later gebruikte ik het unster van mijn oma. Met dit unster wogen ze meer! *D
(waarschijnlijk door een slappere veer)

Moraal van het verhaal: Met een unster kun je nog geen konijn wegen laat staan er een stuk precisie gereedschap mee kalibreren.

Daarbij moet je volgens mij al vóór 1960 zijn geboren wil je weten wat een unster is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Daar woog ik vroeger mijn konijnen mee.
Als je het lipje een beetje verboog gaf hij een kilootje meer aan. (meer winst :P )
Maar die "slimme" veehandelaar hield er volgens mij altijd rekening mee.
Later gebruikte ik het unster van mijn oma. Met dit unster wogen ze meer! *D
(waarschijnlijk door een slappere veer)

Moraal van het verhaal: Met een unster kun je nog geen konijn wegen laat staan er een stuk precisie gereedschap mee kalibreren.

Daarbij moet je volgens mij al vóór 1960 zijn geboren wil je weten wat een unster is. ;)
dit soort gelul als je een tip geeft :X
 
Rustig Zot, rustig.

Neem even een bakkie dan is 'ie zo weer voorbij.

In een leuk boekje, geschreven door een of ander Lucas met verhaaltjes die zo'n 20 eeuwen geleden speelden schreven ze het al

‘Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.’

:+

Oh ja, ik ben vaak "ze"
 
Laatst bewerkt:
Even in het WPH gekeken en onder de motor. De carterpan kan er onderuit, maar dan moeten de uitlaatpijpen even opzij. Dat is niet zo'n punt. Ik hoop dat ik het boutje dan tegenkom.

Als alles goed gaat (d.w.z. de alu-vijlzels hebben geen schade aangericht en ik kan het boutje vinden) heeft het me alleen een hoop pakkingen, nieuw oliefilter, nieuwe olie en 4 nieuwe boutjes en ringetjes gekost. Het valt me mee, zo voor mijn eerste sleutelblunder. (maar dan wel gelijk een goeie)

P.S. Ik heb net nog even een boutje op 12Nm vastgezet in de oude koppelingskorf en dat ging zonder problemen. En ik heb er nog op staan hengsten en de drukplaat naar buiten staan duwen, dus waar het vorige keer nou zo vreselijk fout is gegaan. :?
 
Laatst bewerkt:
Even in het WPH gekeken en onder de motor. De carterpan kan er onderuit, maar dan moeten de uitlaatpijpen even opzij. Dat is niet zo'n punt. Ik hoop dat ik het boutje dan tegenkom.

Als alles goed gaat (d.w.z. de alu-vijlzels hebben geen schade aangericht en ik kan het boutje vinden) heeft het me alleen een hoop pakkingen, nieuw oliefilter, nieuwe olie en 4 nieuwe boutjes en ringetjes gekost. Het valt me mee, zo voor mijn eerste sleutelblunder. (maar dan wel gelijk een goeie)

P.S. Ik heb net nog even een boutje op 12Nm vastgezet in de oude koppelingskorf en dat ging zonder problemen. En ik heb er nog op staan hengsten en de drukplaat naar buiten staan duwen, dus waar het vorige keer nou zo vreselijk fout is gegaan. :?
Misschien korf verkeerd gemonteerd. Kan eigenlijk wel van alles zijn, om eerlijk te zijn.

Nu je hele koppeling vol zit met metaalgruis, laat je dat zitten?

suzuki-gsf600-s-bandit-2000-2003-usa-oil-pan_bigsuusa93645_5795.gif
 
Nu je hele koppeling vol zit met metaalgruis, laat je dat zitten?

Nee. Ik maak zowel de carterpan, koppelingsdeksel, koppelingskorf, en de kant van de startmotor open. Alles waar ik bij kan maak ik schoon. Ik twijfel nog over het kleppendeksel. Daarna schroef ik alles weer in elkaar, gaat er een nieuw oliefilter en nieuwe olie in. Daarna laat ik 'm heel even draaien en vervang ik de olie en het oliefilter weer. Wellicht dat ik dan nogmaals de carterpan eronder uithaal, om te kijken of er nog restjes zijn neergedaald.
 
Laatst bewerkt:
bij de lidl regelmatig een bagageweger in de aanbieding, dan heb je je digitale unster...
wel even omrekenen naar armlengte , anders ga je nog het schip in, en als je dat niet kunt, eenarm van een meter maken, en wat ook nog kan, een emmer eraan hangen, en elke keer een liter water er bij, niet zo nauwkeurig, maar geeft een goede indicatie
 
Terug
Bovenaan Onderaan