VFighteR RC36-2

Thnx ;)

De pen was al afgedraaid maar zover ik weet is alleen de lagerpassing boven en onder afgedraaid en eris andere draad op gesneden voor de balhoofdmoer.
Kennis van me heeft die pennen zo liggen (nog een klein aantal)

is voorals mensen een Hayabusa vork in een GSXR 750/1100 willen of in mijn gevan een VFR haha. Die gebruikt namelijk dezelfde balhoofdlagers en lager afstand als een GSXR.
 
vandaag nog even wat spul afgemaakt. Nu zijn de koppelings deksel, ontstekings deksel en beide kroonplaten in de wrinkel lak gezet. Ben zeer tevreden met het resultaat. Als het goed is heb ik in het weekend de vorkpoten en de wielen terug. Dan kan ik het spul weer gaan opbouwen. Voorvork voorzien van nieuwe keerringen en stofringen tevens nieuwe olie en dan even de basis afstelling zoeken in het boek. Rubber om de wielen leggen en dit weekend ook de onderste kroonplaat en balhoofd pen in elkaar persen incl. nieuwe balhoofd lagers.
dan kan ik ook beginnen aan ophaning voor de koplampen.. Heb al een idee, nu nog uitvoeren.


2W5Dm5Y.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk projectje !

Ben zelf ook wat plannen aan het maken voor een vfr met kuipschade.
Vroeg me af, die Hayabusa vork, was dat gewoon een goede deal en daarom gekozen, of heb je research gedaan van te voren ?

Want wat is de lengte nu van die Hayabusa vork vergeleken met de standaard vfr vork ? ivm hoogte resultaat en radiator etc ?

En wat is je balhoofdhoek nu met de Hayabusa voorkant in de VFR, en laat je de achterkant stock ? Dit ivm de stuurgeometrie van de fiets ?

Ik zie namelijk heel veel CBR en R1 vorken gebruikt in een VFR, omdat die redelijk overeenkomen, en de fiets goed ( lees beter/sportiever ) gaat sturen. Maar 'te' is niet fijn en dan krijg je een slecht of zelfs gevaarlijk sturende fiets, en dan moet je met custom kroonplaten aan de gang etc.

Ik heb de standaard vorken 10mm gedropt voor sportiever stuur gedrag, plus de clipons zitten standaard boven de kroonplaat, dus je hebt denk ik wel wat marge qua lengte ... maar ik neem aan dat de hoek van de hayabusa al wat aggresiever is dan de vfr af fabriek.. ben benieuwd.

Ivm bovenstaand verneem, ik ook graag prijsje van de pen.
 
Laatst bewerkt:
de busa vork kon in redelijk goedkoop aankomen via kennis van me (handelt in suzuki onderdelen) Wilde eerst een gsxr vork gebruiken die ik via Piet had gekregen, alleen deze was te ver heen (lees: chroom van de poten af) en vond het niet waard om die te repareren. Toevallig stond deze busa vork er met aangepaste pen zodat hij in een gsxr paste incl billet bovenplaat. Dus dat kwam allemaal goed uit.
Ik meen dat de busa vork iets van 5á7 cm korter (totale lengte verschil, hart as tot bovenkant poot) is, dit is nogal wat natuurlijk. Ja dit zal het stuur gedrag aanzienlijk veranderen, maar de pen was iets langer als het balhoofd dus ik heb die (8mm) op gevangen dmv een ring te draaien die onder het onderste lager komt te liggen zodat het balhoofd weer net ietsjes hoger staat.

Achter blijft de schokbreker nog even voor wat het is (goeie wilbers schokbreker oid kost al gauw 500-700 euro) Als de motor klaar is laat ik m wel even afstellen door hyperpro oid.

Ja vaak worden CBR vorken gebruik incl remmerij en het wiel. Alleen ja de busa vork stond voor het grijpen, goedkoper als een cbr vork, koste wat werk ivm ori. wiel uitlijnen maar goed ben cnc verspaner van beroep dus busje hier en busje daar is nogal eens gemaakt.

Prijs vd pen zal ik je even PBén.
Hopelijk heb ik je vragen zo beetje beantwoord.


Gr en thnx voor het volgen ;)
 
Laatst bewerkt:
Hey, bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Mooi dat het vooralsnog allemaal zo lekker past.Zou dan als ik jou was wel nog ff je balhoofdhoek/naloop checken voor je de eerste keer gaat sturen zeker met de custom kroonplaat, en de maximale invering ff checken ( tywrappie om poot ) ivm de radiator/voorwiel relatie. Zou jammer zijn als je hem plat legt als je eerste keer buiten gaat spelen.
 
tot zover het inveren, heb ik gemeten en dat gaat prima :D Balhoofd hoek staat iets stijler, komt dan wel weer goed uit want origineel is een vfr maar n toerfiets.. Maar dat moet toch wat sportiever haha.

Maar ja zodra die helemaal klaar is voorzichtig testrit maken en alles aanvoelen hoe en wat. Keer na meten hoe de geometrie is is ook niet heel onverstandig.

Komt goed ;)
 
tot zover het inveren, heb ik gemeten en dat gaat prima :D Balhoofd hoek staat iets stijler, komt dan wel weer goed uit want origineel is een vfr maar n toerfiets.. Maar dat moet toch wat sportiever haha.

Maar ja zodra die helemaal klaar is voorzichtig testrit maken en alles aanvoelen hoe en wat. Keer na meten hoe de geometrie is is ook niet heel onverstandig.

Komt goed ;)

anders achter ook iets laten zakken
 
en zelfs dat gaat gemakkelijk, VFR schokbreker kan je met een sleutel heel makkelijk en snel wat hoger of lager zetten.. hebben ze goed over na gedacht die jappen
 
Met een sleutel verhogen ? Voor zover ik weet kan je enkel met vervangen/omdraaien van je triangel aan de onderzijde, of met vulplaatjes om je bout de boel verhogen. Die dikke ring is nl je veervoorspannning.

Schokker van een cbr is overigens een simpele, en goedkope upgrade voor je achterkant, past 1 op 1.
 
je kunt de rijhoogte wat aanpassen voor als je met passagier rijd zodat de geometrie wat beter klopt.

Maar er zal tzt wel een andere schokbreker komen. Welke? Nog geen id. haha ik zal vanavond even nog wat kliekjes posten.
 
Dat is denk ik toch de pre-load waar je hier aan refereert. 2 mensen = dubbele gewicht = meer sag (inzakken veren bij stilstaande fiets met berijder(en passagier), dus preload van de veer omhoog ter compensatie. Veer gaat pas inveren bij een hoger startgewicht. Dus hij zal minder snel onderin zijn veerweg komen.
Preload = veer voorspanning.

Je verandert de lengte van je schokker daarmee niet, maar het heeft wel een (kleine) invloed op hoe hoog je fiets staat met jou erop. Echter wil je dat niet op die manier rijhoogte proberen te winnen, want dan staat je vering veel te hard als jij er alleen op zit (en de winst is marginaal). Je wilt als basis een goede geometrie, en dan een goede afstelling van je vering (wat uiteraard veel meer inhoudt dan enkel bovenstaande factoren).

Anyways... foto's.....leuk ! Of ga je echt je overgebleven stamppot op het MF kwakken :+ ?
 
Laatst bewerkt:
mNfuhXz.jpg


dVokYZd.jpg



Bij deze 2fotos van de deksels gemonteerd.
Ook een nieuwe pakking bij de linkpijp en nieuw oliefilter OEM
 
Ben maar niet bang.. Zodra de motor helemaal gespoten word trek ik alles uit elkaar ;) dan word ook het blok aangepakt.
 
lekker bezig hier, net ff terug gelezen dit topic.

Waterflesje vind ik erg mooi!
 
Dankje Koenn.


ga vanavond mal maken voor zijkant kontje/tank dicht te maken. En even kijken waar ik reservoir ga hangen.
 
2FE54oT.jpg


NvdUE4v.jpg


4UqWqFl.jpg


cDFnErP.jpg


Gister avond wat anders gedaan dan dat ik wilde gaan doen.
Ipv mal te maken heb ik balhoofdpen er weer in geperst en spul beetje opgebouwd. Wat kleine dingen gedaan. Vanavond beginnen aan mal.
 
Laatst bewerkt:
thnx ;)

Hopelijk heb ik deze week vork en wielen terug. Dan kan ik zaterdag ochtend vork weer opbouwen en rubber om de wielen laten leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan