bougiedoppen voor een fazer

doggy1966

Die hard MF'er
22 jun 2009
718
2
http://www.motozoom.nl/index2.cfm?pagina=webshop

ik word er zo langzamerhand moe van...misschien dat jullie kunnen helpen..
mijn vrouw haar fazer loopt erg beroerd, nu blijken de bougiedoppen door te slaan.
gewoon even nieuwe bougiedoppen erop en klaar zou je denken......nou zo makkelijk gast dat blijkbaar weer niet.
de yamaha dealer heeft de doppen, maar vraagt 228 euro per dop, of ze compleet met bobine zijn kon hij niet zeggen.
nu lijkt mij dat wel heel belachelijk duur, daar de doppen gewoon van de kabel los gehaald kunnen worden.
ondertussen al een stuk of 5 motorzaken af te zijn geweest word het er niet makkelijker op.
de bougiedoppen passend op de fazer kun je blijkbaar schudden, of ze zijn te kort of je moet gewoon rechte doppen nemen.
uiteindelijk heb ik de moed maar opgegeven en ga ik voor de rechte doppen.
nu heb ik als advies deze doppen gekregen om te kopen ( zie link )

Maar deze doppen zijn voor 14mm bougie's.
nu heb ik de bougies opgemeten, maar de bougies zijn maar 10mm......zelfs de dikke bougies, die bijvoorbeeld in bromfietsen zitten die zijn niet eens 14mm.
ik snap ook niet waar de maat 14mm vandaan komt, en dat er niet gewoon dezelfde doppen te koop zijn die er standaard op zitten.

iemand een adres waar je passende doppen kan kopen?
Bougies zijn 10mm en de kabeldikte is 7mm
 
Ik waardeer je inzet prima hoor..
maar ik heb al doppen besteld dus wacht even af of het daarmee lukt..
mocht het niet lukken dan maak ik graag gebruik van jullie aanbod ;)
 
Ik wel, maar ik douw bougiedoppen en staafbobines ook nooit droog terug, als het los is gaat er een spraytje (voor hoogspanningscontacten geschikte-) corrosiebeschermer in.
De corrosie is nog niet het ergste. Dan knip je gewoon een stukje van de kabel af. Maar dat inschroefsysteem is wel een van de ergernissen. Het werkt zichzelf los. Maar het lekkende rubber is het ergste, na een paar jaar zie je de vonken overslaan. Ik heb ook wel eens gehad dat inwendig een breuk zat.
Daarentegen kosten die doppen ook nix.
Mijn voorkeur gaat uit naar Ariete:
SPC-ARIETE.jpg

Simpel, silicone en solide.
 
Net de bougiedoppen binnen gekregen....en passen niet..
orginele doppen kosten 57 euro per stuk ( alleen de doppen)
Laat nu de doppen omruilen voor rechte...orginele zitten er financieel niet in...
 
Het lijkt me niet normaal dat de vonk minder weerstand ondervindt via de dop dan die halve mm naar de andere electrode.

Ik zou dan eerder bougies zonder weerstand plaatsen (zijn ook nog goedkoper), en/of de electrodenafstand verkleinen.
 
Het lijkt me niet normaal dat de vonk minder weerstand ondervindt via de dop dan die halve mm naar de andere electrode.

Ik zou dan eerder bougies zonder weerstand plaatsen (zijn ook nog goedkoper), en/of de electrodenafstand verkleinen.
Waarom een bestaand probleem laten zitten, door elders een verkeerde oplossing te gaan bakken?
 
....

Ik vat m even niet, vrees ik.

Geeft niet, dan leg ik het even uit.
Als de weerstand van bougie + kap OK is, zal de stroom geen moeite hebben de electrodenafstand te overbruggen.
Slijten de electrodes, dan wordt de gezamelijke weerstand hoger en is wellicht een oorzaak van het doorslaan.
Dus in plaats van de symptomen te bestrijden, zou je de oorzaak kunnen aanpakken door bougies te plaatsen zonder ingebouwde weerstand, dus in geval van NGK, zonder de R in het typenr.
 
Geeft niet, dan leg ik het even uit.
Als de weerstand van bougie + kap OK is, zal de stroom geen moeite hebben de electrodenafstand te overbruggen.
Slijten de electrodes, dan wordt de gezamelijke weerstand hoger en is wellicht een oorzaak van het doorslaan.
Dus in plaats van de symptomen te bestrijden de oorzaak aan te pakken , zou je de oorzaak kunnen aan pakken de symptomen kunnen bestrijden door bougies te plaatsen zonder ingebouwde weerstand, dus in geval van NGK, zonder de R in het typenr.

even duidelijk het onderscheid maken tussen oorzaak en symptoom O-)
 
even duidelijk het onderscheid maken tussen oorzaak en symptoom O-)

Ik weet het, meelopen met "The Economy oT" is eenvoudiger, elke 1 a 2 jaar een nieuwe laptop, flatscreen, iPhone, auto...

of Motor, omdat je het zat bent dat er "steeds iets mee is" terwijl dat "iets" misschien al voorgeprogrammeerd is te falen.

Het werkt echt bevrijdend als je eraan kunt ontsnappen.
behalve natuurlijk voor de mensen die er hun brood mee verdienen.
 
Geeft niet, dan leg ik het even uit.
Als de weerstand van bougie + kap OK is, zal de stroom geen moeite hebben de electrodenafstand te overbruggen.
Slijten de electrodes, dan wordt de gezamelijke weerstand hoger en is wellicht een oorzaak van het doorslaan.
Dus in plaats van de symptomen te bestrijden, zou je de oorzaak kunnen aanpakken door bougies te plaatsen zonder ingebouwde weerstand, dus in geval van NGK, zonder de R in het typenr.
Wellicht niet terecht, maar ik ga uit van een gestelde diagnose: slaat door bij bougie-doppen.

In jouw verhaal ga je iets aanpassen in het systeem (namelijk de weerstand verlagen) omdat er iets aan de hand is. Ipv hetgeen dat aan de hand is oplossing, geef je als advies een oplossing elders.

Waarom zou het niet netjes kunnen werken met de bougies die er in horen, en waar al jaren goed mee wordt gereden?
 
Ik weet het, meelopen met "The Economy oT" is eenvoudiger, elke 1 a 2 jaar een nieuwe laptop, flatscreen, iPhone, auto...

of Motor, omdat je het zat bent dat er "steeds iets mee is" terwijl dat "iets" misschien al voorgeprogrammeerd is te falen.

Het werkt echt bevrijdend als je eraan kunt ontsnappen.
behalve natuurlijk voor de mensen die er hun brood mee verdienen.
Ik heb -wat dat betreft- het liefste de mensen die zelf prutten.
Levert mij veeel meer inkomsten op :)

Veel 'oplossingen' pakken uiteindelijk duurder uit dan een probleem verhelpen. En dat hoeft van mij niet direct zomaar en direct vervangen door nieuwe originele delen te zijn hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In dit geval zou je dus een ander onderdeel van de motor aanpassen zodat het defecte onderdeel het weer gaat doen..
ik weet niet hoe jouw vrouw erover denkt, maar die van mij vind het totaal niet prettig om steeds schokken te krijgen wanneer er bijv in de regen word gereden....zodra er vocht bij komt zie je de vonken er helemaal uitspringen...

ben trouwens benieuwd of jij thuis ook de kraan open laat staan wanneer je waterleiding lekt...tenslotte haal je dan de druk van de leiding af zodat hij minder gaat lekken....

ik ben het met je eens dat alles tegenwoordig maar weg word gegooit en er word verwacht dat je het gewoon even nieuw koopt tegen een behoorlijk bedrag...maar om nu de motor aan te gaan passen voor een paar bougiedoppen vind ik wel erg ver gaan...
 
In dit geval zou je dus een ander onderdeel van de motor aanpassen zodat het defecte onderdeel het weer gaat doen..
ik weet niet hoe jouw vrouw erover denkt, maar die van mij vind het totaal niet prettig om steeds schokken te krijgen wanneer er bijv in de regen word gereden....zodra er vocht bij komt zie je de vonken er helemaal uitspringen...

ben trouwens benieuwd of jij thuis ook de kraan open laat staan wanneer je waterleiding lekt...tenslotte haal je dan de druk van de leiding af zodat hij minder gaat lekken....

ik ben het met je eens dat alles tegenwoordig maar weg word gegooit en er word verwacht dat je het gewoon even nieuw koopt tegen een behoorlijk bedrag...maar om nu de motor aan te gaan passen voor een paar bougiedoppen vind ik wel erg ver gaan...

De spanning zoekt de kortste weg naar massa, en dat is bij een bougiedop niet via je vrouw als het goed is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan