Winterstop

Doookaaatie

Rookie
12 nov 2015
19
0
Heb sinds een paar weken mijn eerste motor.

Ik weet daarom niet zo goed wat ik allemaal precies moet doen als ik de motor de komende periode voor wat langere tijd wegzet.
Wellicht kunnen jullie me helpen met het een en ander?

Ik ben een mooi weer rijder en met het komend vooruitzicht van het weer lijkt het een beetje gedaan de komende periode.

Mijn motor staat in een (openbare) parkeergarage onder een hoes.
Heb een accu druppellader gekocht en zal de accu eruit halen om deze op te laden.
Had al gelezen dat jullie vaak de benzine tank vol laten zitten tegen roest.

Ik heb nog plannen om een paddock stand te kopen.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Het gaat om een nieuwe motor (2015)
 
Winterstalling en wat te doen?

Ik haal er de contactsleutel voor de verandering uit en hang die in de keuken. Meer niet.
Ik haal er mijn contactsleutel ook uit ... maar leg die niet in de keuken :N

Die ligt in de kast, naast de motor :+

Zo, nu weet ook iedereen waar ze een waardeloze, afgeleefde en vuile motor, en een door bijna niemand graag gezien model kunnen vinden :P

Maar ik blijf ervan houden, van deze prachtige en goede motor :]

Over winterstop, het meeste is al gezegd denk ik.
Voor een "korte" winterstop hoef je geen olie in je cilinders te doen, en zou ik persoonlijk om de twee weken de batterij er effe in zetten, starten, en een kwartiertje laten draaien.
 
Uit een ouder topic en veel items zijn al genoemd:

Ja, de winter verovert Nederland. Heel gezellig. De 'echte' bikers pakken nu de tectylspuit om hun motor te beschermen tegen pekelinvloeden, ze trekken een iets dikker spijkerjack aan en rijden gewoon door. Stoer. Maar.....voor de mensen die hun bike (of zichzelf) liever niet blootstellen aan de winter en alle bijkomende invloeden, heb ik een aantal tips in petto.
Voor je de motor definitief op stal zet, moet je dus nog even aan de slag om 'm op zijn winterslaapje voor te bereiden. Onze technici hebben daartoe een uitvoerige checklist voor je gemaakt. Deze helpt je de motor op de winter voor te bereiden, zodat je in het voorjaar onbezorgd van start kunt gaan.

1 Om roest aan de binnenkant van je tank te voorkomen, dien je de tank tot aan de rand toe vol te tanken. Giet voor het tanken Procycle Kraftstof system reiniger of Profi Fuel Max in de tank. Dit voorkomt allerlei ongewenste verschijnselen als condensvorming, verkoling van de verbrandingsruimte en verharsing van de carburateurs.

......................

21 Een ingebouwd motoralarm werkt niet tijdens de winterslaap, omdat je de accu uitgebouwd hebt (als je het goed doet). Laat je je accu erin, dan zal het alarm, op zijn laatst na een week of drie, je accu helemaal leeggetrokken hebben en je vervolgens niet meer waarschuwen bij onraad. Een goede oplossing voor dit probleem biedt het M+S stekkersysteem in combinatie met een M+S (automatic) acculader die de accu voortdurend op topniveau houdt (foto), mits de motor in de buurt van een stopcontact staat. Zodoende kun je ervoor zorgen dat de accu continue over voldoende spanning beschikt en zodoende ja alarm altijd op scherp staat.


Doe er je voordeel mee

En op de site van hetzelfde zeer commerciele bedrijf staan ook nog de tips wat te doen NA de winterstalling. Bij deze:

Ja, de winter verovert Nederland. Heel gezellig. De 'echte' bikers pakken nu de tectylspuit om hun motor te beschermen tegen pekelinvloeden, ze trekken een iets dikker spijkerjack aan en rijden gewoon door. Stoer. Maar.....voor de mensen die hun bike (of zichzelf) liever niet blootstellen aan de winter en alle bijkomende invloeden, heb ik een aantal tips in petto.
1 Na de winterstalling is het raadzam de remvloeistof te wisselen. Remvloeistof trekt namelijk vocht aan en na een lange vochtige winter is de remvloeistof vaak behoorlijk verzadigd. Hierdoor wordt het kookpunt van de remvloeistof lager, waardoor de remdruk geheel of gedeeltelijk kan wegvallen.
2 Verwijder alle overtollige vetten en olien die je aangebracht hebt om de motor tegen corrosie te beschermen.
3 Hou in de gaten dat de remschijven (licht) verroest kunnen zijn. Dit slijt al remmend weg, maar de remmen blokkeren bij de eerste keer aanremmen heel snel. Dit kan tot gevaarlijke buitelingen leiden.
4 De vlotterkamers hebben even tijd nodig om vol te lopen. Wacht dus even met de eerste startpoging nadat je de benzinekraan hebt opengedraaid.
6 Hoewel je er zelf niet van bewust bent, zijn je rijkunsten ongemerkt verminderd. Vooral in noodsituaties blijken motorrijders na een lange (winter)stop minder bedreven te reageren. De meeste dodelijke ongevallen gebeuren dan ook aan het begin van het motorseizoen. Geef jezelf dus de tijd om weer aan de motor te wennen en oefen eventueel nog eens een noodstop. Ook de automobilisten moeten aan het begin van het seizoen weer even wennen aan motorrijders, hou daar extra rekening mee!

Doe er je voordeel mee. En bedenk dat niet alle tips correct zijn!!

Ikzelf rijd de winter door dus ik zit met ACF 50 te sprayen en mezelf warmer aan te kleden. Dat is alles.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste is, ga de laatste dag voor de winterstop nog eens een flinke rit rijden zodat de motor en olie en uitlaat goed op bedrijfstemperatuur komt. Dan kan alle condens en vocht wat er in zit mooi verdampen. Ongeveer 60-80 km is voldoende. Na deze rit vlakbij huis de tank helemaal tot de nok vol aftanken. Thuis aangekomen, motor op de bok. Accu eruit. Accu op zolder 2-3 dagen achtereen , en dat eens per maand, aan de druppellader.
Motor goed wassen met lauw water en een sopje.
Alle metalen delen aan de motor inspuiten met wd40. Dat beschermt voldoende tegen weersinvloeden en vocht voor de winterstalling. rubber/metaal combinatie (bijv. klemmetjes op rubber slangen) inspuiten met silliconenspray. Dat houdt het rubber soepel.

Als je de motor afdekt met een hoes, let er even op want onder de hoes kan toch condens blijven zitten op den duur. Beste is op een droge dag, eens per week even een paar uur de hoes eraf zodat er frisse lucht en wind bij kan om goed te ventileren. Ben je meteen van de condens af.

Als je handig bent kun je zelf alle stekkerverbindingen even nalopen in de kabelboom. Controleer meteen op corrosie in de stekkers of verkleurde stekkeraansluitingen. Reinigen met zuurvrije vaseline spray: pufje in stekker en contra-stekker, even paar minuten laten inwerken, met katoenen doek overtollige vaseline wegvegen, en stekkers weer in elkaar klikken. 1x per jaar moet voldoende zijn. Gebruik in geen geval contactspray !

Na de winterstalling de motor aan de buitenkant goed ontvetten en de remblokken en remschijven goed ontvetten met remmenreiniger en daarna met een sopje wassen en daarna afspoelen met water.

Verder niks aan doen. En er is 1 ding dat je absoluut NIET moet doen als je in de winter je motor alleen maar stil hebt staan: start niet de motor, ook niet 1 keer. Dat is hartstikke slecht voor je blok.

Als je wilt starten, doe dat alleen als je daadwerkelijk op dat moment een rit gaat rijden.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan