Slag voelbaar door de stepjes heen, alleen in 3e versnelling

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Bij mijn bandit 400 met onderhand 82000KM op de teller voel ik na de motorvakantie van deze zomer opeens een slag door de stepjes heen, ongeveer 4 keer per seconde bij 50km/h.

Ik dacht eerst dat het bijvoorbeeld de ketting, achterwiellagers of anders uitgaande as van de bak was, maar nadat ik hier niks kon vinden (ketting pas 1.5 jaar en 10000km oud en goed gespannen, en geen speling in achterwiel/uitgaande as) ben ik wat uitvoeriger gaan testen en kwam ik erachter dat het alleen in de 3e versnelling gebeurd.

Het is het ergst bij +- 50km/h en 4500 toeren.
In de 2 of in de 4 gebeurt het niet... niet bij 4500 toeren en ook niet bij 50km/h.
Het is niet heel erg, maar wel voelbaar. Boven de 70km/h is het weg en nergens last van.

Zijn dit normale symptomen van een versnellingsbak die al redelijk wat KMs heeft gemaakt?
Kan me zo voorstellen dat speling in de 3e versnelling via de uitgaande as wordt doorgegeven..
De as zelf zit geen beweging in, en in de 3e versnelling op de bok draait hij perfect zonder slagen of wat dan ook.

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hoe is de staat van de ketting? 10.000km en 1,5j oud zegt niks, ik ken mensen die in minder dan de helft van de tijd een set aan stront helpen.
Staat is goed! Ketting altijd goed gesmeerd en met juiste spanning.
Ik dacht eerst aan een vast zittende schakel, en heb de ketting schoongemaakt met kettingreiniger, maar het maakte geen verschil.

Ik heb daarna ook nog de ketting ietsje aan de strakkere kant gespannen (werd erger leek het wel) en daarna iets aan de losse kant. Probleem blijft.

Maar goed, ik heb deze week hele stukken langzaam gereden in alle versnellingen, bij meerdere snelheden en toerentallen, maar het gebeurt alleen in de 3.
 
Laatst bewerkt:
dan zou ik het gaan zoeken in de tandwielen van de 3de versnelling.
Ja.. inderdaad logische conclusie :+.

Iets als versleten tandje op tandwiel of zo? Is dat een vaker voorkomend symptoom van gebruikslijtage?
Hij schakelt nog goed en onder de boven de 70km/h of in een andere versnelling merk ik eigenlijk niks.
 
Laatst bewerkt:
Uh, wat? Mocht het iets met de motor/carbs zijn dan zou het ook in de 2e versnelling bij 4500rpm (of bij dezelfde gasklepopening) moeten gebeuren.

Maar goed, carbs zijn 1000km geleden na klepstellen gesynchroniseerd...

Zou kunnen, maar in een andere versnelling rijd je met een andere gasstand, en de weerstanden van lucht, aandrijving enz zijn gewoon anders....
Mijn zx9r had dit ( wat jij omschrijft) bij 50 kmh in een bepaalde versnelling, na opnieuw synchroniseren was het over....
 
misschien is het rotte tandwiel te zien als je de carterpan eraf haalt.
Zal eens kijken hoe simpel dit te doen is, misschien wat voor de winter.

Zou kunnen, maar in een andere versnelling rijd je met een andere gasstand, en de weerstanden van lucht, aandrijving enz zijn gewoon anders....
Mijn zx9r had dit ( wat jij omschrijft) bij 50 kmh in een bepaalde versnelling, na opnieuw synchroniseren was het over....
Zou je dan ook niet iets in de motor/aandrijving voelen?
Zelfs op 3 cilinders voelde ik overigens niks door de stepjes of zo.

Maar goed weet bijna zeker dat ik goed heb gesynchroniseerd.. misschien van de winter nog maar eens voor de zekerheid..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan