XL600 start niet

Elles

"het liefste hard"
27 apr 2012
1.256
20
Asperen
Hey xl600 kenners!

Een vriend heeft een XL600 uit 83, welke niet wil lopen.
Hij heeft de motor niet lopend gekocht en er moest een nieuwe dynamo in, welke inmiddels gemonteerd is.

Wat doet hij wel?

- mooie heldere vonk
- bij vlotters opendraaien duidelijk dat deze keurig gevult worden
- bij remreiniger 2 ploffen weten te generen
- carbs zijn gereinigd

Wat doet hij niet, lopen. Nu was de chokekabel nog niet gemonteerd maar met handmatig choken geen resultaat. Ook zie ik dat aan de rechter kant op de carburateurs een kunstof buisje zit wasr een slangetje op hoort: wat moet daar op en waar loopt het heen?

Waar dient het filtertje bij de carterontlichting voor? En als deze verstopt zou zitten heeft het enig invloed? ( zit vastgekit dus heb hem nog niet bekeken).

Startprocedure met eerst een aantal keer kicken met decompressie endan vanuit bdp gevolgt. Geen resultaat.

Het lijkt bovendien dat er geen accu nodig is om te starten, vonk is immers goed. Maar is dat wel zo en wat van het elektrisch circuit gebruikt hij als hij eenmaal gestart is om te blijven lopen?

Kleppen zijn nog niet gesteld, maar neem aan dat ik op zn minst een plof zou moeten krijgen en dat gebeurt ook niet. Ik heb het idee dat hij somehow heen benzinemengsel aanzuigt ofzo....
 
Wat zie je aan de bougie? Wordt die wel nat? Ik zou denken aan een verstopte stationairsproeier. Maar dan zou hij op remmenreiniger of deo wel moeten starten.
Daarom denk ik dat je bougie nat moet zijn. Hij krijgt wel benzine, maar ontsteekt niet, of op het verkeerde moment.
 
Laatst bewerkt:
Voor dat soort acties heb ik een busje snelstarter.
Als je dat in je carbs spray-t en het probleem is brandstof zal die zeker wel een seconde of wat lopen. Iig is daarna duidelijk waar je moet gaan zoeken.
 
Bougie is droog, In zn 1 is geen optie, dan krijg je m nouwelijks vooruit geduwt

krijgt dan ook geen brandstof..
staat je kraantje wel open?
filter aan je kraantje wel goed?
knik in de benzine slang
anders.. in zn drie of vier met zn tweeen of drieen (=beter) lekker duwen (erg leuk)
en desnoods met losse fles zorgen dat er benzine in je cilinder komt...
 
krijgt dan ook geen brandstof..
staat je kraantje wel open?
filter aan je kraantje wel goed?
knik in de benzine slang
anders.. in zn drie of vier met zn tweeen of drieen (=beter) lekker duwen (erg leuk)
en desnoods met losse fles zorgen dat er benzine in je cilinder komt...

Bij openen kraantjes vlotterbakjes komt benzine eruit, en carbs zijn gereinigd dus sproeiers vrij...

Dikke buren is n goed plan. In zn 3 ook maar s proberen


Maar toch, kan iemand mij nog antwoord geven op de vragen in de OP?
 
Filter is een aftermarket filtertje, normaliter zit er een slang op de aansluiting die naar de luchtfilterkast gaat.

Dat kunststof pijpje is de beluchting voor de vlotterbak.
 
Heb je de timing gecheckt? Weet je al waarom je bougie niet nat wordt? iets in je berekening tussen volle vlotterbakken, schone sproeiers en compressie lijkt niet te kloppen.

Als er zoveel compressie is dat het achterwiel blokkeert als je hem in 2 of 3 met dikke venten erop aansleept dan is dat wel ok. Maar zonder dikke venten, met een noppenband achterop, over de straat duwen gaat niet werken.

Dat slangetje aan je carb gaat bij een XR volgens mij naar de buitenlucht. Maar even afdoppen en testen is de moeite ook niet, mss is het bij een XL anders.
 
M'n XR600R heeft vergelijkbare nukken op dit moment, en in z'n drie aanlatenduwen heeft met m'n 90Kg nog steeds een geblokkeerd achterwiel tot gevolg.
Ik hoop binnenkort weer eens tijd te hebben om de carb eens goed schoon te maken.
 
Als je een dikke 1 pitter moet aanduwen ga je als volgt te werk. Zet de motor in zijn 1. Duw hem heel voorzichtig achteruit. Je voelt de compressie toenemen. Als de zuiger op het hoogste punt is (dat moet je even aanvoelen) stop je en zet je de motor in zijn vrij.

Dan duwen, snelheid maken, erop springen en de motor met een klap, mag best zonder koppeling, in zijn 2 zetten. De krukas maakt dan bijna 2 slagen voordat hij compressie opbouwt, dat is vaak net voldoende om hem door zijn compressie te krijgen. Met een XT600 heb ik het vaak zo gedaan, werkt prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan