Schakelpook vervangen

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Recent zijn andere onderdelen van mijn motor (Yamaha SZR660 '97) dan mijn banden in contact gekomen met asfalt ( ;( ) , waaronder de schakelpook. Tijdens de val is deze dusdanig verbogen dat schakelen niet meer mogelijk was, berger heeft hem snel teruggebogen zodat de motor in ieder geval uit zijn versnelling kon. De pook wil ik nu vervangen, echter loop ik tegen een aantal praktische zaken. Onderstaande foto geeft de huidige situatie weer.

20151116_201615.jpg


- Op de omcirkelde delen op de foto heb ik schroeven verwijderd, echter krijg ik met geen mogelijkheid de pook helemaal van de motor af. Hij blijft haken op de ronde ijzeren ring linksboven, ondanks dat ik naar mijn weten al de schroeven heb losgehaald. In het midden van de pook zat overigens alleen een borgringetje. Vergeet ik iets?

- Dan de kwestie van vervangen: Ben ik perse aangewezen op een Yamaha schakelpook (welke voor zo 70€ nieuw rondgaan) of zijn er ook aftermarket opties? En zal een pook doorgaans inclusief tie rod komen of moet ik deze er los op monteren (zo ja, hoe? Zie namelijk geen schroeven o.i.d. die de tie rod aan de pook vastmaken)

- Zijn er nog andere zaken welke van belang kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
IN die rubber doppen zitten kogelgewrichten. Daar is met gepaste kracht de kogel uit de kom te drukken.

Maar is je schakelpook niet recht te buigen? rubber van de pook afhalen en daar een passende pijp op zetten en dan samen met hulp van een soort koevoetje tegen de knik pook/voetstuk de pook weer recht te buigen.
 
Die 'schroef zonder kop' is een pen met een Seegerring. En die zit bij jou vast gelast zo te zien.
Dat asje waar het het pedaal op scharnierd zal waarschijnlijk ook wel krom zijn. Goed bekijken dus!

Tekening;

full
 
Je moet de bout helemaal eruit draaien om dat klemstuk (rode corkel linosboven) van de getande as af te halen.

De enige schroef welke daar zat heb ik verwijderd (schroef gaat door de spleet op dat klemstuk), zie ik iets over het hoofd?

Het is een stalen pookje, kan je zo weer recht buigen.

Dacht ik zelf ook aan, zat alleen te twijfelen of dat verstandig is qua bijv. veiligheid?
 
Die 'schroef zonder kop' is een pen met een Seegerring. En die zit bij jou vast gelast zo te zien.
Dat asje waar het het pedaal op scharnierd zal waarschijnlijk ook wel krom zijn. Goed bekijken dus!

Tekening;

[afbeelding]

Volgens die tekening zou 't een seegerring moeten zijn, maar op de foto van TS is alles behalve een seegerring te zien :o (19/20 zijn dat wel).

Als het een pookje is wat van "Staal" gemaakt is kun je het redelijk veilig terug buigen, met aluminium moet je dat niet (willen) doen.

Maar: Waarschijnlijk wil je dat ding tóch loshalen dus waarom nu niet gewoon alles netjes herstellen (nieuw) in plaats van buigt 't niet dan barst 't wel?
 
Laatst bewerkt:
Waar nummer 20, seegerring zou moeten zitten lijkt wel dichtgesmeed of gelast.
Als je nu een pijpje van een meter op het pookje zet buig je hem zo weer terug. Het is goedkoop blik, net kauwgom, dat kan je onbeperkt buigen. En dit pookje heeft amper schade.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips heren!

Verder een vraag gerelateerd aan dit incident: Tijdens de schuiver heeft het deksel van de transmissie/motorblok wat krassen opgelopen, waarbij nu bloot metaal (alu denk ik) te zien is. Wat is de beste manier om roestvorming tegen te gaan?
 
Alu roest niet zoals metaal, er komt wel een oxidelaag op maar daar houdt het dan ook op.

als je het mooi wil maken kun je het gewoon opschuren en overspuiten
Bij zuiver aluminium wel. Maar gelegeerd aluminium, zeker een zink legering zoals de Japanners gebruiken kan het vreselijk gaan bladderen.
Maar het zal niet snel doorrotten. Gewoon een kwassie verf er over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan