Div 900 bromt/resoneert bij 3000 toeren, geen vermogen

Nick Name

MF veteraan
12 apr 2002
18.706
801
Vanmorgen wat vreemds op de Diversion 900. Zal proberen het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Na een kleine kilometer op weg te zijn merk ik dat de motor niet meer gelijkmatig zijn vermogen opbouwd, maar met horten en stoten optrekt, vooral in 1 en 2.

Rond de 3000 toeren begint het vermogen in te zakken en begint de motor "donkerder" te klinken, gesmoord haast, ander woord kan ik er niet voor vinden. Daarnaast voel ik een vibratie opbouwen in het blok.

Door wat vroeger te schakelen en wat laagtoerig te rijden heb ik met max 50 kilometer per uur mijn werk kunnen bereiken.

In zijn vrij kan de motor probleemloos toeren maken, dus het lijkt ergens in de koppeling/versnellingsbak te gebeuren.

Olie is bij mij altijd een uitdaging, vanwege de relatief korte afstanden die ik rijd. Mijn olielampje an sich doet het nog, maar gevoelsmatig twijfel ik erg aan de sensor.
Peil controleren bij het glaasje is erg lastig ivm de mayo die zich daar verzameld.

3 weken terug had ik in zijn 3, rond de 3000 toeren ook een soort dood punt. Door de olie een beetje bij te vullen was het op dat moment (toeval?) verholpen, of in ieder geval verdwenen.

Enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?
 
Hier wordt geopperd ook eens naar de bougies/kabels te kijken ivm de regen. Slechte ontsteking?

motor heeft vannacht buiten in de regen gestaan zonder doek.
 
Laatst bewerkt:
Probeer dingen uit te sluiten.

Wat je beschrijft vind ik duiden op brandstof tekort. Het wel in toeren komen in neutraal hoeft daar niets aan af te doen.

Je kunt dat uitsluiten door op de middenbok in de versnelling te zetten, en dan toeren draaien. Desnoods met de achterrem blok vermogen laten geven. Wel voorzichtig doen natuurlijk!

Kan zomaar wat water in de benzine zijn (vlotterbakjes aftappen en even opvangen in potje), of een andersoortig verstoppinkje.

Majo is sowieso niet goed, maar goed.
 
Hier wordt geopperd ook eens naar de bougies/kabels te kijken ivm de regen. Slechte ontsteking?

motor heeft vannacht buiten in de regen gestaan zonder doek.
Droog blazen en testen.
Maar als ie het in neutraal wel goed doet, werkt de ontsteking, lijkt me.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Droog blazen en testen.
Maar als ie het in neutraal wel goed doet, werkt de ontsteking, lijkt me.

Maar dan zou ook de benzine goed (onaangelengd met water) moeten zijn zou je zeggen?

Hij staat nu in ieder geval droog op de zaak.

Vanavond voordat ik wegga was ik van plan hem een goeie 10 minuten stationair warm te laten worden in de hoop zo omgevingsvocht te verdampen. En dan rustig binnendoor naar huis, motor het pad op en droog wegzetten voor de komende dagen.

Zal even een putje op de parkeerplaats opzoeken waar het achterwiel even boven kan hangen.
( zo lullig als je achterwiel ineens grip krijgt :+ )
 
Laatst bewerkt:
met warm draaien verdwijnt het water niet uit je tank,
aftappen is het beste,
maar.. ander symptoom is dat ie gaat ploffen, hikken, kleine knalletjes.. eerder poef dan pang,

ik denk dat je eens naar je ontsteking moet kijken , ik denk namelijk dat niet alle cilinders meedoen..
bougie/ kabels en aansluitingen eens bekijken..
 
ik zal vanavond bij het warmdraaien ook de bochten even in de gaten houden. kijken of ze allemaal warm worden.

Al zou het ook kunnen dat pas tijdens het rijden er een cilinder uitvalt?
 
Hoe moet ik me dat schematisch voorstellen (tech-no-no)

1 Bobine per Cilinder/Bougie/Bougiekabel?

Of heb je 1 Bobine die de ontsteking voor al je cilinders regelt?
 
zo te zien 1 bobine per 2 cilinders

134p-8355ad527e114a6ce66424cf6f7089cc.jpg
 
Even een verslag van gisteren:

- Eerst 10 minuten warm laten lopen. Startte direct, liep perfect

- Wegrijden bij droog weer, geen probleem

- na een kilometer met plassen en beginnende regen voel ik het weer een beetje opkomen

- na in een stortbui voor het stoplicht gestaan te hebben is het weer hommeles, zelfde als in de OP

- reed een tijdje 65 in de vierde versnelling, tegen het smoren/vermogensverlies aan. ineens komt er vermogen bij en is het probleem weer een stuk minder tot aan mijn huis


Motor vannacht buiten zonder hoes gezet (Waaide een beetje :X ) Hij is in ieder geval goed drooggeblazen.
Helaas zondag pas tijd om e.e.a. na te kijken, buiten, dus hoop op droog weer.
 
Ik heb hetzelfde met mijn Div900 gehad, wel in iets mindere mate. Bij mij deed het zich meestal voor tijdens of na het rijden met flinke regen, of na het wassen. Bij mij was toen een van de contacten van de Bobine aan de rechterkant zwaar geoxideerd. Schoongemaakt en ingevet en nergens meer last van gehad. Dat zou ik als eerste even checken, je kunt er namelijk zo bij zonder iets weg te hoeven halen of te slopen. Volg de bougiekabels naar boven en je komt vanzelf bij de bobine uit. Kijk of de verbindingen schoon zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde met mijn Div900 gehad, wel in iets mindere mate. Bij mij deed het zich meestal voor tijdens of na het rijden met flinke regen, of na het wassen. Bij mij was toen een van de contacten van de Bobine aan de rechterkant zwaar geoxideerd. Schoongemaakt en ingevet en nergens meer last van gehad. Dat zou ik als eerste even checken, je kunt er namelijk zo bij zonder iets weg te hoeven halen of te slopen. Volg de bougiekabels naar boven en je komt vanzelf bij de bobine uit. Kijk of de verbindingen schoon zijn.

Ah thanx! Zal wel ff de kuip eraf moeten halen, maar dat is zo gebeurd
 
Hij liep al een tijdje slecht, maar voor het verkeerslicht begon hij te stotteren en kon ik hem met wat extra gas toch aan de gang houden, maar toen ik vervolgens even gas dichtdraaide om naar 2 te schakelen viel hij uit...

Kreeg hem uiteindelijk wel weer aan de praat en na een tijdje rijden (het was droog), werd de boel wel weer warm en droogde op waardoor hij steeds beter ging lopen.
 
vandaag eindelijk tijd en redelijk weer gehad om eens te kijken

Bougiedoppen/kabels lijken op het zicht in orde en niet verdroogd te zijn. kan ook nergens scheurtjes ontdekken.

bobines is lastig om te inspecteren, als ik het goed wil kunnen zien, zal ik toch even de tank en luchtfilterhuis eraf moeten halen.

vandaar dat ik eerste de andere theorie over water in de benzine wil testen.

Maar hoe pak je dat aan? Ben nu begonnen met aftappen bij de carbs/vlotterkamers. Daar flink wat uit laten lopen. Maar is dat voldoende? (sleutelnoob he)

Moet mijn hele systeem leeg? dus tank + carbs?

Zakt water naar het laagste punt?
 
vandaag eindelijk tijd en redelijk weer gehad om eens te kijken

Bougiedoppen/kabels lijken op het zicht in orde en niet verdroogd te zijn. kan ook nergens scheurtjes ontdekken.

bobines is lastig om te inspecteren, als ik het goed wil kunnen zien, zal ik toch even de tank en luchtfilterhuis eraf moeten halen.

vandaar dat ik eerste de andere theorie over water in de benzine wil testen.

Maar hoe pak je dat aan? Ben nu begonnen met aftappen bij de carbs/vlotterkamers. Daar flink wat uit laten lopen. Maar is dat voldoende? (sleutelnoob he)

Moet mijn hele systeem leeg? dus tank + carbs?

Zakt water naar het laagste punt?
Wat uit de carbs komt, vang je op in een doorzichtig schoon potje. Dan kun je al zien hoe het er voor staat.
 
-O-

Helaas, zoals eigenlijk wel verwacht, het probleem is er nog steeds.

Motor eerst warm laten worden, vervolgens de straat uit rijden. Dat ging nog goed.

Maar zodra ik vermogen ga vragen/optrekken dan kakt hij in.

Naar mijn idee heb ik eerder het gevoel dat het een slechte ontsteking is, dan als lopen op 3 cillinders.

Volgende stap, bobine's eraf halen en schoonmaken. Zitten er maar met 1 boutje op voorzover ik kon zien.
En voor de zekerheid nieuwe bougies.

Op de bobine's zag ik wel wat witte uitslag, dus misschien toch slecht contact daar

Nu weer wachten op mooi weer in het weekend :X
 
Water zakt naar laagste punt, dus met kraantje open en de carbs aftappen dan kan je zien aan je kleur of je met water bezig bent of benzine, en je kan het water zien in de benzine omdat het "samenklonterd" :P
Maar water in benzine geeft een meer random effect, wat jij beschrijft is een probleem in een bepaald toerengebied wat niet egt correspondeer met de symptomen van water in de carbs.

Grote kans dat het idd in slechte bekabeling zit, ik had een GS450 zonder voorspatbord en die had precies dezelfde symptomen tijdens ritjes in de regen, na montage voorspatbord nergens meer last van :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan