achtergrond verlichting snelheidsmeter BMW R1200GSa

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Hallo allemaal,


ik heb even een vraag: de achtergrond verlichting van mijn snelheidsmeter doet het niet meer.
De lichtsensor lijkt wel gewoon te functioneren, want de toerenteller komt wel op, maar alleen die van de snelheids naald dus niet.
Heb de teller nu open gemaakt, daar ik vermoed dat er een ledje stuk is.
Was toevallig van de week bij Harry Meijer (garantie vervanging achterflens). Maar die gaf aan dat ze als BMW dealer geen reparaties aan deze unit uitvoeren en dat BMW hier ook geen info over beschikbaar steld, wat dus uit zou komen op een nieuwe unit. Maar ja weet niet direct wat een andere cockpit kost, maar ongetwijfeld een stuk meer dan een defect ledje.

Ik zit nu al even te speuren op het internet, maar kan nergens een knappe demontage instructie vinden, dus begin te vermoeden dat de boel in elkaar gelijmd is en echt niet zomaar uit elkaar te trekken is.

Iemand enige ervaring met deze storing en een advies hoe het op te lossen is?
 
de garantie is al enige tijd verlopen, het is een 2006 GSA die ik zelf uit Engeland geimporteerd heb.
Was inderdaad al bang dat ze niet demonteerbaar zijn, heb hem nu wel open liggen, maar krijg hem niet verder open.
Wel weet ik dat er veel mensen zijn die er andere wijzer platen in monteren, dus moet verder open kunnen om dat netjes te doen.
 
de garantie is al enige tijd verlopen, het is een 2006 GSA die ik zelf uit Engeland geimporteerd heb.
Was inderdaad al bang dat ze niet demonteerbaar zijn, heb hem nu wel open liggen, maar krijg hem niet verder open.
Wel weet ik dat er veel mensen zijn die er andere wijzer platen in monteren, dus moet verder open kunnen om dat netjes te doen.
Natuurlijk is de sport om het op te lossen, maar ik zie de units van de 1150 voor een paar tientjes op de verkoopsites voorbij komen. Ik denk dat er geen markt voor is. Ik zou als ik jou was rustig afwachten, een vervanging hoeft vast geen 100 euro te kosten. Voorlopig zie ik op Ebay vandaag alleen hele dure units, zelfs 150 euro voor een K100 brooddoos |(
Op Ebay worden ook delen aangeboden, misschien kan je daarvan afkijken hoe het ding in elkaar zit.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een gebruikte scoren. Wel zorgen dat hij van hetzelfde model is (eerste model in jouw geval, tot 2007). Dealer kan hem aanmelden op je boordnet en de kloppende kilometerstand overzetten. Wel je oude display laten zitten tot hij aan de computer hangt.
 
Is er geen manier om de dealer te vermijden? Bestaat er geen universele software zodat je het met de laptop kan doen? Ik weet dat universele auto garages wel over software beschikken. BMW heeft toch ook een ingekochte canbus?
 
Klopt,

de teller unit is zo uit mijn hoofd gemaakt door VDO en de canbus komt waarschijnlijk ook daar vandaan en zal volgens CANFMS 2.1 protocol werken.
Zit wel een andere stekker aan dan de OCDB2 stekker die ik zelf heb liggen nu om storingen uit te kunnen lezen.
Maar wil eerst eens kijken of ik het kan oplossen zonder te vervangen.
Kreeg wel bij Harry Meijer de tip om contact op te nemen met ACtronics GmbH die schijnen het vaker te doen.
Daarnaast weet ik dat er voor BMW auto's iig in Den Helder een kerel zit die zelf de displays van de E39 kan fixen. Zal hem ook eens contacten. En wellicht heeft Ratman nog wel een idee.
 
Ik weet dat een van de gasten op de Facebook pagina van GS Club NL een keer een andere wijzerplaat heeft gemonteerd, ik kan alleen de post niet vinden :) Ff toe laten voegen en dan vragen :D
 
wijzer plaatje is inderdaad wel te doen,
je bedoelt deze:
Fotos%20met%20ster18.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan