Led/Weerstand/Relais vraag..

Kasprr

MF veteraan
8 okt 2008
2.371
2
Zuid Holland
(Zoekfunctie al gebruikt, hoop technische topics, niets waar ik wijzer van word..)

Ik zit het het volgende:

Motor: CBR954RR 2003
Standaard RAW lampjes: 8/23W (?)

Nu gemonteerd:

LED richtingaanwijzers, rondom, 1 'power LED' per RAW (onbekend hoeveel watt nu precies)
LED relais: 0.6w - 120w / 0.05A - 10A

Probleem:

Alles gemonteerd deed het op het eerste zicht allemaal prima, stuurschakelaar even schoongemaakt want de schakelaar liep wat stroef. Knipper frequentie was ook prima, zoals OEM.

MAAAARRRR stukje gereden, gewassen, en toen zag ik dat de ledjes aan het branden waren, niet allemaal even sterk, maar ze brandde wel. Als ik de RAW aanzet niks aan de hand, maar helemaal uit gaan ze niet meer.

Ik in de veronderstelling dat er misschien water in de stuurschakelaar was gekomen tijdens het wassen, schakelaar helemaal los gehad van de draadboom, nog steeds het zelfde probleem. Zelf een andere schakelaar gemonteerd, zelfde probleem.

- LED-jes blijven dus een beetje branden zonder dat er een schakelaar zit aangesloten
- Verschil tussen het OEM relais of LED relais ook geen verschil (ja ze knipperen sneller bij inschakelen, thats it)

Iemand die mij hiermee kan helpen? Ik ben m ff helemaal kwijt namelijk!

:}
 
Rizoma-Universal-LED-Motorcycle-Turn-Signal-Indicator-Mini-for-Honda-Suzuki-for-Ducati-Free-shipping.jpg_350x350.jpg


Dit zijn de RAW die ik er nu op het zitten.

Gegevens LED-relais:

Nominal Voltage

12V

Operating Voltage

11V-15V

Switch Current

Min. 0.05A - Max. 10A

Switch Load

Min. 0.6W - Max. 120W

Flashing Frequency

90 times per min
 
Echte Rizoma's hebben de juiste weerstanden er al bij zitten waarna ze gewoon als normale raws zouden moeten werken. Vocht kan echter wel vaker voor problemen zorgen. Na het wassen van mijn motor brand er op mijn dashboard ook wel eens heel licht het lampje van de richtingsaanwijzer, maar dit heeft gewoon te maken met vocht in de connector.
 
Laatst bewerkt:
Zijn het echte Rizoma,s, of de meuk uit China?
Zelf zou ik de massa eens goed onder de loep nemen,
Omdat je zegt dat het na een wasbeurt begonnen is.

Chineese zooi ja.. Enig idee waar ik het massapunt zou kunnen vinden? Nu begin in dus te twijfelen of het wel na het wassen pas was, of dat het me toen pas opviel. Overdag gemonteerd, gewassen, en in het donker pas weer binnengezet, toen viel het me pas op. En mijn aanname was dat het door het wassen/vocht kwam. Echter branden ze dusdanig zwak dat je het overdag niet zo heel goed ziet.

Echte Rizoma's hebben de juiste weerstanden er al bij zitten waarna ze gewoon als normale raws zouden moeten werken. Vocht kan echter wel vaker voor problemen zorgen. Na het wassen van mijn motor brand er op mijn dashboard ook wel eens heel licht het lampje van de richtingsaanwijzer, maar dit heeft gewoon te maken met vocht in de connector.

Ik heb alles los gehaald en schoongemaakt met contactspray etc.. Het is dus geen OEM rizoma. Dus ook geen orginele weerstandjes. Ik heb er nu ook geen weerstandjes tussen, alleen dat beschreven relais.
 
Dat Kellermanrelais heeft 2 extra kabels, de oranje, deze heb ik op de richtingaanwijzers aan moeten sluiten dacht ik, toen werkte het goed.

Maar dat kan ook komen doordat ik maar 1 lampje heb in mijn dash. Met een ander 3-potig relais kreeg ik het niet werkend.
 
Maar extra losse weerstandjes er tussen bijvoorbeeld heeft geen zin? Of een ander LED-relais?

Dat lampje dat er OEM in zit is een 23/8w betekent dit dus dat er nu een 8 watt lampje inzit? Of lees ik dit verkeert?

Wat voor losse weerstandjes zouden er dan nu tussen moeten zitten?
 
Maar extra losse weerstandjes er tussen bijvoorbeeld heeft geen zin? Of een ander LED-relais?

Dat lampje dat er OEM in zit is een 23/8w betekent dit dus dat er nu een 8 watt lampje inzit? Of lees ik dit verkeert?

Wat voor losse weerstandjes zouden er dan nu tussen moeten zitten?


de 8 slaat op het LED vermogen,
die 23 slaat op wat het wattage is als het een gloeilamp zou zijn..
soort vergelijking om aan te tonen in welke klasse je de lichtsterkte moet zoeken.

als je een relais hebt welke geschikt is voor ledlampjes, hebben weerstanden geen nut,
die relaisjes kan je al voor iets meer dan een dollar op ebay krijgen, gratis verzonden..
alleen even opletten welke je aanschaft, er moeten net zoveel pootjes/ aansluitingen op zitten als op je originele relais..
 
Laatst bewerkt:
(Zoekfunctie al gebruikt, hoop technische topics, niets waar ik wijzer van word..)

Ik zit het het volgende:

Motor: CBR954RR 2003
Standaard RAW lampjes: 8/23W (?)
Als ik kijk naar het vermogen van deze lampjes denk ik dat je twee gloeidraden in één ballon hebt zitten. Het lage vermogen is dan voor "running lights" en branden zo gauw het kontakt aangezet wordt. Alls dat zo is gaan er ook drie draden naar je RAW's.(knipper, "RL" en massa).
Nu gemonteerd:

LED richtingaanwijzers, rondom, 1 'power LED' per RAW (onbekend hoeveel watt nu precies)
LED relais: 0.6w - 120w / 0.05A - 10A

Probleem:

MAAAARRRR stukje gereden, gewassen, en toen zag ik dat de ledjes aan het branden waren, niet allemaal even sterk, maar ze brandde wel. Als ik de RAW aanzet niks aan de hand, maar helemaal uit gaan ze niet meer.

Ik in de veronderstelling dat er misschien water in de stuurschakelaar was gekomen tijdens het wassen, schakelaar helemaal los gehad van de draadboom, nog steeds het zelfde probleem. Zelf een andere schakelaar gemonteerd, zelfde probleem.

- LED-jes blijven dus een beetje branden zonder dat er een schakelaar zit aangesloten
- Verschil tussen het OEM relais of LED relais ook geen verschil (ja ze knipperen sneller bij inschakelen, thats it). :}
Controleer goed of je de juiste draden voor je RAW's hebt gebruikt. De draden van de running light functie kunnen afgeknipt worden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar het vermogen van deze lampjes denk ik dat je twee gloeidraden in één ballon hebt zitten. Het lage vermogen is dan voor "running lights" en branden zo gauw het kontakt aangezet wordt. Alls dat zo is gaan er ook drie draden naar je RAW's.(knipper, "RL" en massa).Controleer goed of je de juiste draden voor je RAW's hebt gebruikt. De draden van de running light functie kunnen afgeknipt worden.


heeft een cbr running lights?
 
de 8 slaat op het LED vermogen,
die 23 slaat op wat het wattage is als het een gloeilamp zou zijn..
soort vergelijking om aan te tonen in welke klasse je de lichtsterkte moet zoeken.

als je een relais hebt welke geschikt is voor ledlampjes, hebben weerstanden geen nut,
die relaisjes kan je al voor iets meer dan een dollar op ebay krijgen, gratis verzonden..
alleen even opletten welke je aanschaft, er moeten net zoveel pootjes/ aansluitingen op zitten als op je originele relais..

Dus er zit normaal 23watt gloeilampje in. Ik heb nu dat relais gekocht via eBay. En de knipper frequentie is dus helemaal goed. Alleen dat blijven branden is het probleem.. Voor zover ik weet zitten er geen runninglights op. Alleen twee draden op alle knippers aan de kabelboom. Het is een tweepolig relais.
 
Als ik kijk naar het vermogen van deze lampjes denk ik dat je twee gloeidraden in één ballon hebt zitten. Het lage vermogen is dan voor "running lights" en branden zo gauw het kontakt aangezet wordt. Alls dat zo is gaan er ook drie draden naar je RAW's.(knipper, "RL" en massa).Controleer goed of je de juiste draden voor je RAW's hebt gebruikt. De draden van de running light functie kunnen afgeknipt worden.

Voor zover ik weet geen runninglights draden aangetroffen. Bij alle 4, 2 draden per RAW vanaf de connector vanaf de kabelboom.
 
Dus er zit normaal 23watt gloeilampje in. Ik heb nu dat relais gekocht via eBay. En de knipper frequentie is dus helemaal goed. Alleen dat blijven branden is het probleem.. Voor zover ik weet zitten er geen runninglights op. Alleen twee draden op alle knippers aan de kabelboom. Het is een tweepolig relais.
Dan zou ik zeggen dat het relais toch niet doet waar het voor is gemaakt.

Een weerstand-onafhankelijk relais knippert op nagenoeg dezelfde frequentie, ongeacht of er een ledje of een gloeitje aan hangt.
 
Het lijkt er op dat dit een amerikaanse uitvoering is.

Ik heb hier een bedradingsschema gevonden dat waarschijnlijk bij deze motor hoort. Hierbij het stukje waarbij de knippers te zien zijn.

full


Hiier is duidelijk te zien dat er running lights aanwezig zijn.
 
als er origineel drie draadjes aan je knippers zitten wel ja..

Kasper,

post eens een foto van de originele situatie (als dat kan)
of van de originele knippers met aansluitingen..
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het vanmiddag even checken, maar ben er nagenoeg zeker van dat er 2 draadjes per raw vanaf de kabelboom lopen. Ze branden ook lang niet zo fel als runninglights. Ook niet allemaal even constant. Verschilt echt per lampje hoeveel hij brand.
 
Ik zal het vanmiddag even checken, maar ben er nagenoeg zeker van dat er 2 draadjes per raw vanaf de kabelboom lopen. Ze branden ook lang niet zo fel als runninglights. Ook niet allemaal even constant. Verschilt echt per lampje hoeveel hij brand.
Hmm, klinkt als iets verkeerd aangesloten. Of een brak conact. Of een sluiting.
 
Ja alleen waar zou dat contact dus nog kunnen zitten? Want via de schakelaar krijgt hij geen stroom, aangezien hij helemaal niet zit aangesloten. Zou het kunnen dat dat relais gewoon niet goed is en dat hij daardoor stroom blijft krijgen?

Want als er vocht bij de ledjes zelf gekomen zijn bijvoorbeeld, dan maakt hij daar toch geen sluiting? Aangezien hij geen stroom 'vraagt' daar? Of zie ik dat verkeerd?
 
Ja alleen waar zou dat contact dus nog kunnen zitten? Want via de schakelaar krijgt hij geen stroom, aangezien hij helemaal niet zit aangesloten. Zou het kunnen dat dat relais gewoon niet goed is en dat hij daardoor stroom blijft krijgen?

Want als er vocht bij de ledjes zelf gekomen zijn bijvoorbeeld, dan maakt hij daar toch geen sluiting? Aangezien hij geen stroom 'vraagt' daar? Of zie ik dat verkeerd?
Kan allemaal.

Relais zelf is een verdachte. Zijn niet allemaal 100%, ook al komt het net uit de verpakking.

Probeer de oude eens, kijken wat die doet. Wss snel knipperen oid, maar je kunt er wel wat mee uitsluiten.
 
Het lijkt er op dat dit een amerikaanse uitvoering is.

Ik heb hier een bedradingsschema gevonden dat waarschijnlijk bij deze motor hoort. Hierbij het stukje waarbij de knippers te zien zijn.

[afbeelding]

Hiier is duidelijk te zien dat er running lights aanwezig zijn.

Om uit te sluiten of het een amerikaanse 954rr betreft:

Heeft deze H.I.S.S. (startonderbreking) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan