starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
De woensdag is het vrouwtje tijd,
morgen gaan we weer verder.

Heb dan een setje bobines ter beschikking,
en ga dan de IACV eens grondig inspecteren,
gevoelsmatig zegt me dat dit niet in orde is....
Er is nog tijd, het weer zit toch tegen.
Shit nog een dag wachten. We zitten in spanning. :+ :P
Wij in spanning, hij zonder stroom :P
Als ie niet start op de startmotor, maar wel dmv aanduwen moet je het in de stroomvoorziening, of het gebrek daarvan, zoeken.
Hetzij een zwakke accu, of een startmotor die te veel stroom trekt. Om wat voor reden ook.
Warmt de startmotor na die eerste minuut nog zoveel op dat hij een te grote stroom trekt? Ik bedoel, zou dat kunnen? Zou de temperatuur een doorslag in de spoel kunnen veroorzaken zodat er een grote stroom getrokken word maar net geen kortsluiting?

Wedden dat het iets simpelers blijkt te zijn..... B|
 
Er hoort inderdaad een pakking tussen te zitten. De maat van de opvulringen is er op berekend.
Zonder pakking worden de spelingen veel kleiner, zo niet te klein. Bij warme motor zou de boel op spanning kunnen komen te staan.

Er zit geen pakking tussen. En volgens dit plaatje ook niet. Bij mij zit er ook alleen vloeibare pakking tussen. Ook toen ik mijn dynamo heb vervangen zat er al vloeibare pakking tussen en na montage heb ik er weer vloeibare pakking tussen gedaan en tot nu toe is het starten en aanslaan.
 
Ik heb hier ook last van met mijn CBR1000F, dat die niet wil starten na een korte stop maar anders perfect. Wat mij opgevallen is is dat na een korte stop mijn temperatuurmeter in het rood zit maar zodra de motor eenmaal loopt (na aanduwen bijvoorbeeld) weer terugzakt naar normaal. Mijn vermoeden is dat in mijn geval het met de temperatuursensor te maken heeft die ervoor zorgt dat de ontsteking onderbroken wordt. Misschien kan je hier eens naar kijken volgende stop om te zien of je dat kan uitsluiten?
 
Ik heb hier ook last van met mijn CBR1000F, dat die niet wil starten na een korte stop maar anders perfect. Wat mij opgevallen is is dat na een korte stop mijn temperatuurmeter in het rood zit maar zodra de motor eenmaal loopt (na aanduwen bijvoorbeeld) weer terugzakt naar normaal. Mijn vermoeden is dat in mijn geval het met de temperatuursensor te maken heeft die ervoor zorgt dat de ontsteking onderbroken wordt. Misschien kan je hier eens naar kijken volgende stop om te zien of je dat kan uitsluiten?
Dan zou hij bij 85c en meteen weer proberen het ook niet doen lijkt me.
 
Ik heb hier ook last van met mijn CBR1000F, dat die niet wil starten na een korte stop maar anders perfect.
Draait de startmotor op dat moment langzaam? Dan is de slipkoppeling op de dynamo as waarschijnlijk versleten.
Wat mij opgevallen is is dat na een korte stop mijn temperatuurmeter in het rood zit maar zodra de motor eenmaal loopt (na aanduwen bijvoorbeeld) weer terugzakt naar normaal.
Dan moet je je koelsysteem nodig eens doorspoelen/schoonmaken.
Mijn vermoeden is dat in mijn geval het met de temperatuursensor te maken heeft die ervoor zorgt dat de ontsteking onderbroken wordt.
Jij hebt 2 temperatuursensors, die op de radiateur stuurt de koelventilator aan, en de sensor op het thermostaathuis verzorgt de temperatuurmeter op je dashboard, geen van de 2 heeft iets met je ontsteking te maken. Ook al geeft je blok licht in het donker van de hitte, je ontsteking blijft gewoon werken.
Ik vrees dat de overeenkomsten tussen een 1000F en een 1000RR net zo groot zijn als tussen mijn '75 CB400F en m'n CBR: het zijn 4cilinders en het zijn Honda's ;) ;)
 
Ook met koude motor lijkt hij toch redelijk moeilijk te hebben en best wat omwentelingen te moeten maken voordat hij aanslaat, vind ik.

Met warme motor heeft hij het nog veel zwaarder en het lijkt erop dat de startmotor alle stroom naar zich toe trekt waardoor de andere systemen injectie/ontsteking niet genoeg hebben om de motor aan te laten slaan. Zoals andere ook al gezegd hebben.

Wat sommige bedoelen met een extra accu op de startmotor is dat je de originele bedrading naar de start motor losgooit en de startmotor laat ronddraaien met een aparte accu en als hij ronddraait op een apart stroom circuit en dat je dan met de originele accu de andere systemen voedt. Eigenlijk een gescheiden systeem tussen de startmotor en de onsteking/injectie.

Gezien je 90 en 130A meet en Reinhoud heeft gevonden dat volgens internet het 50/55A moet zijn, zou het kunnen. In hoeverre de gevonden startstroom klopt is natuurlijk de vraag.

Het fenomeen dat hij binnen 1 minuut wel start maakt een probleem met sensoren ook weer plausibel. Wat je merkt als je een motor uitzet na een stuk rijden is dat hij helemaal doorwarmt wat invloedt kan hebben op sensoren. Maar jij test nu vanuit stilstand en laat hem al helemaal opwarmen in feite.

Persoonlijk zou ik de drie volgende dingen nog testen in random volgorde.
1. gescheiden systeem voor startmotor.
2. beetje gasgeven tijdens starten.
3. je IACV

Alles is getest met warme motorblok:
1: motorbatterij voor de ontsteking, en dan autobatterij rechtstreeks op de startmotor,
Startmotor draait langzaam, maar naar 4x proberen slaat hij toch aan.
In praktijk trekt de startmotor teveel spanning weg voor een vlotte start.

2:beetje gasgeven maakt niet uit :N

3:Intake Air Closing Valve schakelt goed.
 
van hier op het forum een setje bobines gekocht,
daar de mijne al meer dan 130.000 km hebben,
en 2 hiervan barstjes vertonen.
Tijdens het vervangen de bougies nog eens gecontroleerd,
wat me opviel is dat het niet de code was volgens de manual.
Terwijl ik hier in de Honda motorzaak specifiek vroeg om bougies voor een Honda Fireblade 2004-2007.

Ze hebben me CR9EHIX-9 gegeven,
terwijl er IMR9C-9HES in moet.
Geen idee wat het verschil is,
Beide iridium met een electrode afstand van 0,9mm

Kon ze niet kosteloos omruilen helaas omdat ze al enkele weken in mijn blok zitten,
maar als ik de "verkeerde" terugbreng,
krijg ik nog de helft van mijn geld terug B|
en zij verkopen ze weer als nieuw |(

Men vraagt 34 euro (incl btw) voor 1 bougie,
is dat een speciaal Honda prijsje, of zijn deze gewoon zo kostelijk :?
 
Laatst bewerkt:
Misschienzeg ik wat heel raars maar dat is dan puur onwetendheid, ik vond bij mijn honda firestorm af entoe de startmotor wat langzamer rondgaan en kon dan ook maar paar keer starten, net of hij heel veel moeite had met startmotor rond krijgen.
Dit was met goede accu, vol en nagemeten.
Alles wat ik kon meten was binnen toleranties alleen laadspanning gemeten op accu was aan de hoge kant, nog net onder 15 volt.
Toch maar spanningsregelaar vervangen en deze waardes bleven daarna rond 14,4 steken.
Sindsdien gaat het starten tot nu toe stukken beter, startmotor draaid altijd met zelfde snelheid rond.
Ik weet niet of dit theoretisch mogelijk zou zijn, daarvoor heb ik de kennis niet maar misschien kan een van de experts hier wat zinnigs over zeggen.
Ik heb het hele topic doorgelezen maar nergens iets over de spanningsregelaar gelezen geloof ik, anders heb ik het even gemist.
Is misschien een optie om te proberen de regelaar even uit te wisselen met een ander.
Veel succes ermee.
 
Je bedoeld de kabel rechtstreeks van accu naar startmotor,
koud en warm.
Zal eens meten, maar de nieuwe startmotor is geleverd met aangegoten kabel,
en na het vervangen van de "oude" startmotor is het probleem niet weggegaan.

Ik weet niet hoe het bij de CBR voor elkaar zit, maar het gaat mij om de hoofdvoeding naar de startmotor toe. Dat moet een vrij dikke pluskabel zijn.

Wat betreft jou bougies, ik zou ze gewoon wisselen naar wat het werkplaatshandboek aangeeft. Misschien even rondshoppen op ebay?

Wat het verschil is tussen beide bougie types durf ik zo niet met zekerheid te zeggen.
 
Sheldon, die bougies zijn inderdaad erg aan de prijs. Ik heb ze een poosje geleden gekocht via Ebay, daar kon ik ze een flink stuk goedkoper krijgen.

Succes!

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=IMR9C-9HES&_sacat=0

Thanks, maar heb al de verkeerde gekregen, en via Ebay weet ik ook niet of ik de juiste ga krijgen :X
Nu... het komt op hetzelfde bedrag als ik de helft van de prijs van de "verkeerde" weer teruggeef,
en anders zit ik te kijken met die verkeerde bougies.
 
Heb je nog je oude blok van en paar jaar terug liggen? Het begint wel beetje uitzichtloos te worden

Ik begrijp nog niet waarom hij binnen ongeveer een minuut wel nog start. Maar ook dat gaat niet helemaal soepel.

Dat Honda wil eerder problemen heeft gehad met kromme asjes maakt het wel verdacht. De motor lijkt ook echt weerstand te hebben met ronddraaien, waardoor hij teveel stroom gaat trekken voor de andere systemen. Denk dat het wel redelijk kostbaar is die verdachte delen te vervangen tenzij je nog je oude blok hebt liggen.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de motor eens een keer gestart zonder het zijdeksel erop??

Linkerzijdeksel (alternatordeksel) is eraf geweest bij het starten,
met de rechterdeksel heb ik dat ook geprobeerd,
maar de tandwielen (waar de ring van verkeerd zat) vliegt er dan vanaf.
het uiteinde van de as zit geborgd in de motordeksel
 
Dinsdag ga ik weer verder met dit probleem,
had alles klaargemaakt om naar Alicante te vertrekken dit weekend voor 2 weken (werk),
maar de Spaanse plant heeft dit verzet.
Dat maakt dat ik dus weer gewoon kan klussen in de garage :')
 
Linkerzijdeksel (alternatordeksel) is eraf geweest bij het starten,
met de rechterdeksel heb ik dat ook geprobeerd,
maar de tandwielen (waar de ring van verkeerd zat) vliegt er dan vanaf.
het uiteinde van de as zit geborgd in de motordeksel

Ik weet niet zeker hoe het bi jou Honda zit.
Maar je hebt kans dat de gaten waar die asjes invallen (in je motorblok) nu ovaal zijn.
Zijn de problemen daarna ontstaan?

Of heb je juist geprobeerd te kijken wat er aan de hand is?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan