starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker hoe het bi jou Honda zit.
Maar je hebt kans dat de gaten waar die asjes invallen (in je motorblok) nu ovaal zijn.
Zijn de problemen daarna ontstaan?

Of heb je juist geprobeerd te kijken wat er aan de hand is?

Laat ik even duidelijk zijn dat ik zonder deksels nooit de motor heb willen starten,
killswitch uit.
heb alleen kortstondig de startmotor geaktiveerd :Y

Het probleem was uiteraard voordat ik de deksels opendeed,
anders had ik geen reden om de deksels te openen ;)
 
Mag gezegd worden, je kwets me daar niet mee.
Wilde proberen om te zien of de startmotor zonder deksel ook stroef draait,
maar had het idd van tevoren al moeten zien dat het niet ging lukken :$

Was ook niet de bedoeling om je te kwetsen.., maar wel de bedoeling om je aan te sporen om eerst te redeneren alvorens te proberen...
je kunt nooit kracht zetten op die as als het een de buitenkant geen draagpunt heeft, die gaat geheid buigen of permanent krom zijn...
En ook moet me toch van het hart dat ik hoop dat je eens een keer niet naar het geld kijkt, en je motor naar een goed bedrijf brengt zodat hij ook eens goed kan lopen, want ik heb écht de indruk dat hij loopt als een natte krant..., je doet jezelf er een groter plezier mee omdat je dan kunt ervaren hoe fijn het is om op een goed afgestelde motor te rijden..
 
Laat ik even duidelijk zijn dat ik zonder deksels nooit de motor heb willen starten,
killswitch uit.
heb alleen kortstondig de startmotor geaktiveerd :Y

Het probleem was uiteraard voordat ik de deksels opendeed,
anders had ik geen reden om de deksels te openen ;)

Je hebt kans dat het toch schade heeft opgelopen (het gaat er niet om of hij loopt of niet)

Het is dat je ver weg voor mij woont, anders had ik je er wel mee willen helpen.
In ieder geval (ondanks alles) veel plezier toegewenst ;)

Oja nog 1 vraag wanneer is de klepspeling voor het laatst gecontroleerd?
En heb je nog wat gedaan met de kabel naar de startmotor toe (die dikke)
 
Laatst bewerkt:
Was ook niet de bedoeling om je te kwetsen.., maar wel de bedoeling om je aan te sporen om eerst te redeneren alvorens te proberen...
je kunt nooit kracht zetten op die as als het een de buitenkant geen draagpunt heeft, die gaat geheid buigen of permanent krom zijn...
En ook moet me toch van het hart dat ik hoop dat je eens een keer niet naar het geld kijkt, en je motor naar een goed bedrijf brengt zodat hij ook eens goed kan lopen, want ik heb écht de indruk dat hij loopt als een natte krant..., je doet jezelf er een groter plezier mee omdat je dan kunt ervaren hoe fijn het is om op een goed afgestelde motor te rijden..

Motor loopt echt prima in real life :Y heb er zelf op gereden en nog veel vaker achter gereden :Y

En ik weet zeker dat het Sheldon niet om het geld gaat, maar hij haalt net als ik veel meer voldoening om het zelf op te lossen :Y
 
Kijk/meet je spanningsregelaar eens na , zowel koud als warm.

Heb een soort gelijk probleem gehad.
Motor op een warme dag na een ritje uitzetten en starten, en het leek net of de accu op/bijna leeg was, maar met aanduwen, één duwtje en hij liep.

Motor 20 minuten laten afkoelen en gewoon met de start-motor starten.
 
startmotor is 2de hands van MF,
deze draait wel beter als de vorige,
de "oude" die eruit kwam was niet echt versleten, koolborstels waren nog zeker niet op :N

lijkt me ook niet logisch dat dit toevallig hetzelfde probleem geeft
"het lijkt me niet logisch".
De startmotor is de basis...... ik zou dus eerst zorgen dat tie tip/top is. En niet "aannemem" dat daar het probleem niet zit. Wellicht heb je wel rommel van een ander gekocht.
 
Kijk/meet je spanningsregelaar eens na , zowel koud als warm.

Heb een soort gelijk probleem gehad.
Motor op een warme dag na een ritje uitzetten en starten, en het leek net of de accu op/bijna leeg was, maar met aanduwen, één duwtje en hij liep.

Motor 20 minuten laten afkoelen en gewoon met de start-motor starten.

Dit is eigenlijk het fenomeen dat mijn vriendin ook heeft met haar 600rr. Leg me even uit hoe dat met de SR te maken heeft? (serieus bedoeld). En hoe is een SR goed door te meten?
 
Ik had deze week mn startmotor kapot van mn oude koekblik. Had daarvoor al een tijdje last van warm starten. Koud perfect - maar als ik even boodschappen had gedaan soms bijna de accu leeg starten. Wist toen nog niet dat startmotor bijna gaar was. Motor ging namelijk wel gewoon goed rond. Eigenlijk precies wat jij hebt, alleen bij mij kreeg ik hem dan nog met moeite aan (soms pas na 20sec).

Deze week hield startmotor er opeens mee op, en zit nu een andere in. Motor start nu ook weer perfect bij warme motor. Monteur waar de startmotor vandaan kwam zei dat dit wel vaker het geval was, omdat de gare startmotor zorgde dat het voltage van de accu tijdens starten meer zakte dan normaal en i.c.m. meer weerstand op de bekabeling door warme motor de vonk dat niet goed genoeg was.
 
Laatst bewerkt:
LePensZeur schreef op 10 januari 2016 @ 15:41:
tijdje terug een gelijk soort verhaal van iemand ergengs in abu dabi die de vraag hier stelde over een 2004 r1 , klonk ook een beetje wat die van mij vaal doet, slecht warm starten.andere startmotor en klaar.

het zal toch niet dat ik dit jaar al voor de 4e keer iets zinnigs gezegd heb op dit forum, binnen 1 maand.
 
Toch ben ik nog steeds wel erg nieuwsgierig hoe ik goed kan bepalen of een SR goed is. Met lopende motor de laadspanning meten weet ik wel, maar ik heb het idee dat dat niet alles zegt.
Kan ik heb op 1 of andere manier doormeten? Gaat een (goede) SR falen als hij te warm wordt? Dus bijv stel dat hij in de buurt van de uitlaat hangt en wordt daardoor erg warm, kan het dan dat hij daardoor stopt met werken en na afkoeling weer wel werkt?
 
Toch ben ik nog steeds wel erg nieuwsgierig hoe ik goed kan bepalen of een SR goed is. Met lopende motor de laadspanning meten weet ik wel, maar ik heb het idee dat dat niet alles zegt.
Kan ik heb op 1 of andere manier doormeten? Gaat een (goede) SR falen als hij te warm wordt? Dus bijv stel dat hij in de buurt van de uitlaat hangt en wordt daardoor erg warm, kan het dan dat hij daardoor stopt met werken en na afkoeling weer wel werkt?
Zoiets ja.

Je accu moet goed zijn.
Dan laadspanning meten op accu polen, met lopende motor.
Bij vermoeden van problemen bij warm worden, heb ik wel eens een warmtebron er bij gepakt (verfstripper op lage stand), en dan blijven meten.
 
Ik denk niet dat we ooit nog te weten komen wat het precies is.

Zelf weten doe ik het zelf ook nog niet,
maar een ervaren monteur twijfelt aan de cilinders of speling op de krukas/drijfstangen.
Ik persoonlijk vond dat de krukas (zonder bougies) soepel draaide,
maar toen hij draaide aan de krukas kreeg ik meteen de vraag : "en jij vindt dit soepel draaien..??"
Ik: :$

De kruk-as moet je met 2 vingers kunnen draaien (bougies eruit, koppeling eruit).
De mijne draait koud zodanig dat je met 2 handen de kruk-as moet verdraaien.

Blok ligt eruit, wordt vervolgt
 
Laatst bewerkt:
Idd, een half duims ratel met een T-stuk,
Ook mist dit blok het "floep" geluidje als de zuigers tijdens het draaien het lucht naar buiten drukt.

Het draaien gaat in stoten, waarbij je goed kracht moet zetten op het T-stuk.

Ikzelf heb niet de ervaring met andere blokken,
Dus voor mij moeilijk om te vergelijken :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan