starten CBR1000rr 2005 gaat erg moeizaam na korte stop

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Hallo medeforummers :W
ik heb een technisch probleempje,
ik rij op een Honda fireblade van 2005 (met 130.000 km op de teller),
compleet blok is 3 jaar geleden vervangen bij 100.000 km
Kleppen zijn toen perfect afgesteld.

motor start altijd perfect de eerste keer,
ongeacht of deze nu 1 dag, 1 week of 1 maand stilgestaan heeft.

Maar als ik wat gereden heb (en de temperatuur is hoger dan 75°) en ga bv tanken wilt de moto niet starten :N
Als ik kort na het starten (binnen 3 minuten) de motor uitzet, start deze weer onmiddellijk.

Startmotor draait goed rond, maar er gebeurd niets (startmotor draait wel wat moeizamer rond)
en zou zonder probleem de accu leegtrekken... (soms slaat hij wel aan, maar meestal niet)
Als ik hem dan aanloop en in zijn 2de versnelling zet, start hij onmiddelijk.

Bij langere stops (bv met een koffie en een taartje) start de motor onmiddelijk,
het zijn echt de korte stops (minder dan 15 minuten) wanneer de problemen er zijn.

Wat zou dit kunnen zijn...???
andere accu heb ik al geprobeerd :Y
Vapor lock :?

of moet ik me erbij neerleggen, en minimaal elke stop een koffie met een taartje eten :+


wat er inmiddels al vervangen is:
accu
brandstofpomp
startmotor
verse K&N luchtfilters
startrelais
temperatuursensor luchtinlaat
temperatuursensor koelwater
demontage powercommander
Bougies
Bobines

Apart gecontroleerd:
kabels/zekeringen gecontroleerd op corrosie/breuk/beschadigingen
Extra massa gelegd voor startmotor
gescheiden spanningsbronnen (motoraccu voor ontsteking, autoaccu rechtstreeks op startmotor)
Motordeksels opengemaakt voor mechanische blokkering.




wat nog een oorzaak kan zijn:
bougies
bobines (slechte/geen ontsteking natslaan bougies)

lekkende injectoren (verlies systeemdruk, geen benzine)

Het vreemde is dat een volledige opgeladen autobatterij de startmotor ook niet rondgedraaid krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Zelf weten doe ik het zelf ook nog niet,
maar een ervaren monteur twijfelt aan de cilinders of speling op de krukas/drijfstangen.
Ik persoonlijk vond dat de krukas (zonder bougies) soepel draaide,
maar toen hij draaide aan de krukas kreeg ik meteen de vraag : "en jij vindt dit soepel draaien..??"
Ik: :$

De kruk-as moet je met 2 vingers kunnen draaien (bougies eruit, koppeling eruit).
De mijne draait koud zodanig dat je met 2 handen de kruk-as moet verdraaien.

Blok ligt eruit, wordt vervolgt

Zoek een andere monteur.... ;)
 
Ik denk onderhand dat iedereen een eigen opinie gaat hebben.
Monteur werkt 4 jaar bij een Ducati dealer,
en heeft meer blokken als ik opengehaald.

Dus voor mij is zijn expertise belangrijker dan "m'n eigen visie" ;)

De eerste die een krukas met 2 vingers kan ronddraaien als de zuigers/cilinder en de nokkenassen nog gemonteerd zijn, die moet ik nog steeds tegenkomen..
En nee, dat gaat ook niet bij een Ducati met desmodromische klepbediening.
Daarbij als de spelingen groter worden draait het blok soepeler rond, niet strakker, daarom vond ik het een uitspraak van helemaal nul komma nul.
 
Zoek een andere monteur.... ;)

de krukas moet je met 2 vingers kunnen draaien...
sinds wanneer kan je je vingers laten kalibreren op aanhaalmoment ? ;)

Vind het echt naar voor je dat de motor nog niet fatsoenlijk loopt maar zo gaat het niet lukken.
als er geen mogelijkheid is om zeker te weten dat de startmotor die je nu gebruikt ongeveer net zo gaar/slecht was als die er af kwam is er niet veel nuttigs te zeggen over wat er fout kan zijn.

Het enige wat ik daarover las, is dat ' die het beter leek te doen'.

Ik zal je zeker niet aanraden een nieuwe startmotor te plaatsen, maar als je inmiddels het hele blok al verwijdert heb kan je je afvragen wat er nu nog gaat/moet gebeuren en of dit relevant is aan het probeem wat er speelt.

kan je niet lekker een co2 blusser leegspuiten op je (plek van) startmotor zodat het te zien is of het afkoelen ervan helpt met starten ? :+
 
Laatst bewerkt:
de krukas moet je met 2 vingers kunnen draaien...
sinds wanneer kan je je vingers laten kalibreren op aanhaalmoment ? ;)

Vind het echt naar voor je dat de motor nog niet fatsoenlijk loopt maar zo gaat het niet lukken.
als er geen mogelijkheid is om zeker te weten dat de startmotor die je nu gebruikt ongeveer net zo gaar/slecht was als die er af kwam is er niet veel nuttigs te zeggen over wat er fout kan zijn.

Het enige wat ik daarover las, is dat ' die het beter leek te doen'.

Ik zal je zeker niet aanraden een nieuwe startmotor te plaatsen, maar als je inmiddels het hele blok al verwijdert heb kan je je afvragen wat er nu nog gaat/moet gebeuren en of dit relevant is aan het probeem wat er speelt.

kan je niet lekker een co2 blusser leegspuiten op je (plek van) startmotor zodat het te zien is of het afkoelen ervan helpt met starten ? :+


ik heb een beter idee, waarom geen compleet blok eronder gooien :P

*O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
Heb niet alle pagina,s doorgelezen, maar heb ooit iets soortgelijks met 2005 blade meegemaakt.
Er was een fabrieks modificatie voor deze types, vervanging van Dynamo onder garantie, hierna was het bij de mijne over
 
Misschien wel even leuk om te vertellen hoe je tot dit besluit gekomen ben en indien je dit blok voor erg weinig geld heb gekocht misschien ook even vermelden :P

De complete motorfiets inruilen was natuurlijk ook een optie geweest :P ;)
 
Misschien wel even leuk om te vertellen hoe je tot dit besluit gekomen ben en indien je dit blok voor erg weinig geld heb gekocht misschien ook even vermelden :P

De complete motorfiets inruilen was natuurlijk ook een optie geweest :P ;)

besluit was genomen nadat ik naar dit blok gekeken had:
Honda CBR1000RR SC57 2004/2005 in delen

het feit dat dit blok zeer soepel draaide (36.000km), en hij er een (voor mij) tolerant bedrag voor wilde,
heb ik deze zondagavond mee naar huis genomen.
Nu ligt het blok bij dezelfde monteur (als eerder vernoemt) op zijn werktafel,
en wordt opengegooid om nu precies te weten hoe of wat ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of hij iets gaat vinden in je tweede blok.

Als je tweede blok gerepareerd wordt kan je die altijd weer verkopen, er vanuit gaande dat het probleem in het blok zit.
 
het zoekt en sleutelt ook een stuk leuker als je ondertussen ook gewoon kan rijden ;)
hiervoor destijds een 2e pc in elkaar gezet omdat ik altijd klooide met de computer.
Voor motor is dit net zo ;) niet overdrijven natuurlijk anders kost het erg veel ruimte...;)
 
Wat het euvel ook was, heel veel plezier met sleutelen.
En natuurlijk met rijden straks als alles weer in orde is.
Neem lekker de tijd, en loop alles even na!

Jammer dat je niet om de hoek woont, anders had ik je graag geholpen met het "oude blok".
Is een interessant euvel om op te sporen.
 
Hoewel de methode van foutopsporing te wensen over laat is dit tevens een mooi voorbeeld hoe men gebruik kan maken van de 'wegwerpmentaliteit' .
Een ander motorblok inbouwen is misschien overkill, maar indien dit word uitbesteed ben je waarschijnlijk (je weet niet hoe snel een ander het vinden kan) snel veel uren dus euro's verder om het probleem te vinden.

Stel dat het de startmotor is, dan was je al gauw 200 euro verder geweest voor een nieuwe (aangezien een 2e hands al geprobeerd was, dan zou ik dat niet meer doen) met een ander blok voor niet al te veel geld meer, wat veel minder km's gelopen heeft.

Op het moment dat je over de ton gaan in km's en je wil door blijven gaan, dan is een reserve blok ook wel gerechtvaardigd denk ik ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan