xr600r bougie vonkt niet

crazydata

MF'er
18 nov 2015
53
0
rotterdam
Na het kopen van een Honda XR600R Bj 1990 waarvan de bougie niet vonkte heb ik het volgende gedaan

Nieuwe ontstekings/verlichting spoel
nieuwe bobine en bougie kabel
nieuwe bougie en bougie kapje
nieuwe CDI

alle kabels zijn door gemeten en er is geen kabel breuk
en pulse generator ook wel genoemt krukas sensor heeft een weerstand van 398 ohm en dat is binnen de waarde van 360 t/m 440 ohm
Killswitch doorgemeten en zelfs ook al een keer los gekoppeld maar nog steeds geen vonk

dus ik ben eigenlijk aan het einde van mijn zoektocht wat het zou kunnen zijn waarom hij niet vonkt

de verlichting bekabeling is ook aan gerotzooid door vorige eigenaar maar naar mijn inziens heeft dit geen invloed op de ontsteking

dus vandaar dat ik nu mijn zoektocht verder zet op forums en toch de kennis aan moet gaan spreken van andere hobbyisten/monteurs

dus mijn vraag heeft iemand een idee wat het kan zijn of ben ik wat vergeten te checken
 
Met het verwisselen van de spoel zag dat er goed uit en geen breuken..
Maar kan altijd een andere proberen
Thx voor de tip had ik zelf nog niet aan gedacht..er gaat morgen toch een bestelling uit voor een complete kabelboom en pulse generator doe ik vliegwiel er ook bij
 
Heb je ook dingen gemeten? Zal wel niet makkelijk gaan . Maar met doormeten van kabelboom kom je een heel eind. En je multimeter met duktape vastplakken en dan wisselspanning meten van je spoelen en evt CDI kom je heel end. Alleen niet de secundaire kant meten vd de bobine.
 
Heb alles door gemeten gelukkig zijn alle waardes beschikbaar in manual maar voor onduidelijke storing ook maar kabelboom doen
Ik heb alleen een vraag nog want daar kan ik geen duidelijk antwoord op vinden de spannings regelaar heeft die invloed op vonken bougie
 
Wat ik zo kan zien heb je een magneto ontsteking, die heeft zijn eigen opwek. (spoel)
Het zou dus in feite los moeten staan van de rest.
Wat wel apart is dat je zowel voor de gelijk als wisselspanning een regelaar hebt
 
ok we zijn weer ff verder en heb nog meer onderdelen vervangen maar tot op heden nog steeds geen vonk :/

wat ik heb vervangen

Nieuwe ontstekings/verlichting spoel (gemeten weerstand 159 ohm en moest zijn tussen de 100 en 200 ohm)
nieuwe bobine en bougie kabel (eerst orginele daarna een zwaardere)
nieuwe bougie {diverse Bougies} en bougie kapje
nieuwe CDI
nieuwe kabelboom
nieuwe pulsegenerator (krukas sensor)

ik heb alleen de bedrading aangesloten van de onsteking aangezien dit twee aparte circuits zijn verlichting en onsteking om enige kortsluiting te voorkomen mocht die er zijn


aan/uit knop losgekoppeld en de vliegwiel magneten gecontroleerd op breuken

ik ben uitgeknutseld nu met wat het kan zijn als iemand een idee heeft hou ik me aanbevolen want ik zou het echt niet meer weten wat het kan zijn

ik heb toch voor zekerheid een nieuw vliegwiel besteld maar kan me haast niet voorstellen dat het dat is
dus alles info of ideeen zijn welkom hoe vergezocht ze ook zijn ik ga ze proberen
 
Laatst bewerkt:
jah dat is gemeten er is overal massa ook op de cilinderkop
maar heb zelf om dat uit te sluiten de massa bevestigt aan de motorsteun die boven aan het frame zit aan de cilinderkop

Cdi heeft massa en de bobine alle twee ook nagemeten en er is massa er zijn geen kabelbreuken omdat er een nieuwe kabelboom op zit
 
heb net ook een nieuw onstekings vliegwiel besteld.... is tussen 2 en 4 dec binnen dus doe wel een update als die binnen is
en hoop dat er ondertussen hoop mensen zijn die meedenken ff of ik niks over het hoof zie of ben vergeten
 
maar ik zit net even te denken over massa op de de cilinder kop.. maar de onstekings spoel waar de wikkelingen omzitten is toch ook een massa voor de onsteking en die zit vast aan het blok toch?/
of heb ik het nou helemaal fout ?
 
jah dat is gemeten er is overal massa ook op de cilinderkop
maar heb zelf om dat uit te sluiten de massa bevestigt aan de motorsteun die boven aan het frame zit aan de cilinderkop

Cdi heeft massa en de bobine alle twee ook nagemeten en er is massa er zijn geen kabelbreuken omdat er een nieuwe kabelboom op zit

Meet test eens rechtstreeks in de bougiekabel terwijl je de motor start
 
Laatst bewerkt:
het probleem is een beetje dat ik nergens kan vinden hoeveel volt er op moet staan wat ik meet
daar bedoel ik mee kabel van cdi naar bobine en bougie kabel
overal lees ik weerstand in ohm en die waardes kloppen
 
De spanning op de bougie kan wel eens meer dan 10Kv zijn en daar kunnen de meeste meters niet tegen.
Je kan de bobine testen door die even 12 volt te geven op de primaire kant en weer er af te halen. op het moment dat je de spanning er af haalt moet de bougie vonken. Met een oscilloscoop kan je de spanning meten op de primaire kant wanneer je de motor probeert te starten. Als daar al niks staat is er iets met de spoel of de bedrading mis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb alleen nog 1 vraag messchien dat iemand dat weet..
op de onstekins spoel op de ijzeren bracket waar de winidngen om zitten daar zit aan de buiten kant waar dus de magneten langs draaien epoxy hars op kan dat een probleem zijn of moet ik dat er van afhalen
 
OOps EGJ , iemand adviseren om de hoogspanning te meten met een Universeel meter?
Gooi die meter maar weg, die is kapot.

Je hebt nogal wat aangeschaft
Nieuwe ontstekings/verlichting spoel (gemeten weerstand 159 ohm en moest zijn tussen de 100 en 200 ohm)
nieuwe bobine en bougie kabel (eerst orginele daarna een zwaardere)
nieuwe bougie {diverse Bougies} en bougie kapje
nieuwe CDI
nieuwe kabelboom
nieuwe pulsegenerator (krukas sensor)

Als het dan nog niet werkt moet je niet verder kopen maar een iets handige Harry zoeken.
 
OOps EGJ , iemand adviseren om de hoogspanning te meten met een Universeel meter?
Gooi die meter maar weg, die is kapot.
Nah, niet meten. Dat was een slip of the toetsenbord.
Om de vonk te testen gebruik ik een lampje uit de brommertijd. Die kon je tussen je bougiekabel klemmen, en dan had je mooi neonlicht boven het blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan