Blokken vervangen en vieze remzuigers

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey,

Heb in de zomer mijn remblokken vervangen, bij het indrukken van de vieze remzuigers zitten ze nu vast. Ik rem daardoor ook met 1 klauw waardoor het lijkt alsof mn schijf krom is. De ene schijf wordt loei heet en de ander niet dus de remzuigers zitten vast.
Mijn nieuwe blokken van 1 klauw zijn nu alweer versleten in 4000km terwijl de blokkken van de andere klauw helemaal in orde zijn.

Nu ga ik het goed aanpakken en meteen de remklauwen reviseren. Als ik toch de remzuigers moet schoonmaken dan neem ik ook meteen de keerringen mee. Heb bij mijn vorige motor gehad dat ik na 3 maanden alsnog een revisie van de klauwen moest doen.


Nou gaan we even terug naar mijn blunder met net terugduwen van de vieze zuigers.

Wat zou ik gedaan moeten hebben om dit allemaal te voorkomen?
Zo ging het:
-Klauwen loshalen
-Oude blokken eruit, nieuwe erin
-Nieuwe blokken zijn dikker, dus met de schroevendraaier tussen de blokken en de zuigers nog verder naar binnen drukken.
-Klauw terug monteren

Moest ik eigenlijk de zuigers schoonmaken toen ze op de klauw zaten? Of alsnog de zuigers eruit halen om ze te reinigen.
 
Ten eerste was het beter geweest de zuigers iets naar buiten te pompen en schoon te maken voor je ze had teruggeduwd. Dat was echter nog geen garantie geweest dat de zaak nu probleemloos zou zijn, ook de groeven waarin de keerringen liggen moeten wel eens schoongekrabd worden. Bij de how-to's staat een omschrijving.


Door wat vuil in de groef druk de keerring harder op de zuiger dan de bedoeling is. Als gevolg daarvan gaat bij remmen de zuiger nog wel naar buiten (kracht van remdruk is groot genoeg) maar bij het loslaten van de rem gaat ie niet ver genoeg terug. Met als gevolg dat de rem niet compleet vrij komt waardoor de schijf bloedheet wordt en de blok slijt als een malloot.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal wel weer een zuurpruim of zeikerd zijn als ik dit zeg, maar ik vind het nog altijd bizar dat mensen die geen benul hebben van wat ze aan het doen zijn het een goed idee vinden om aan remmen te gaan sleutelen :?

Ach, als je het verprutst heb je in ieder geval wel een grote kans dat het de laatste keer was dat je die fout maakte. :X
 
Ik zal wel weer een zuurpruim of zeikerd zijn als ik dit zeg, maar ik vind het nog altijd bizar dat mensen die geen benul hebben van wat ze aan het doen zijn het een goed idee vinden om aan remmen te gaan sleutelen :?

Ach, als je het verprutst heb je in ieder geval wel een grote kans dat het de laatste keer was dat je die fout maakte. :X

Hier nog zo'n zuurpruim dan. Het mooiste is nog dat er na het manifesteren van de problemen doorgereden wordt.. Helaas weer een +1 voor de motor APK..
 
Ik zal wel weer een zuurpruim of zeikerd zijn als ik dit zeg, maar ik vind het nog altijd bizar dat mensen die geen benul hebben van wat ze aan het doen zijn het een goed idee vinden om aan remmen te gaan sleutelen :?

Ach, als je het verprutst heb je in ieder geval wel een grote kans dat het de laatste keer was dat je die fout maakte. :X
Hoe zou ik het durven om een vraag te stellen. Door mensen als jij is het niet meer leuk om hier vragen te stellen die aan alle kanten worden afgekraakt.
Ik zo dus geen benul hebben van wat ik aan het doen ben. Enige wat mis is gegaan is dat ik vieze remzuigers terug heb geduwd. Nou wat een blunder zeg. Ik zou mezelf beter kunnen ophangen of niet?

Als zou ik hier geen kaas gegeten hebben dan had ik ook niet besloten om mijn remmen te reviseren na mijn blunder.
Iedereen maakt zo hier en daar fouten. Daar is niets mis mee. Van fouten leer je eenmaal.

Probeer je agressie maar ergens anders kwijt te raken.
 
Kees Den Haag in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)"

How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen

How-to: remmen reviseren incl foto's

Wat ik wel eens gehad heb is dat 1 zuiger wel bewoog maar minder soepel als de andere. Als je de soepel bewegende dan tegen houd kan je de moeizame er wel dusdanig ver uit krijgen zodat je deze goed kan schoonmaken met remreiniger bijvoorbeeld waarna die ook weer soepel beweegt.

Omdat er nogal wat apart volk komt in het Techniek gedeelte zoals je zelf gemerkt hebt schrijf ik er meteen bij dat ik geen monteur ben. Ik geen flauw idee heb wat ik aan het doen ben en er onder geen beding rechten kunnen worden ontleend aan hetgeen wat ik hier neerzet.

Succes er mee! :)
 
Laatst bewerkt:
Hier nog zo'n zuurpruim dan. Het mooiste is nog dat er na het manifesteren van de problemen doorgereden wordt.. Helaas weer een +1 voor de motor APK..
Al eens gebeld door een klant die vroeg hoelang de door mij geleverde remblokken mee zouden moeten gaan (hij had ze zelf geplaatst)
Op mijn wedervraag (hoe lang gaat je vrouw mee?) gaf hij geen antwoord, maar hij vroeg wel of 300 kilometer niet wat kort was...... :+

Ben ik nu gek, of mag ik van mijn klanten wel verwachten dat ze het met rijden merken als de remmen zo vast zitten dat ze met 300km al versleten zijn?
 
Al eens gebeld door een klant die vroeg hoelang de door mij geleverde remblokken mee zouden moeten gaan (hij had ze zelf geplaatst)
Op mijn wedervraag (hoe lang gaat je vrouw mee?) gaf hij geen antwoord, maar hij vroeg wel of 300 kilometer niet wat kort was...... :+

Ben ik nu gek, of mag ik van mijn klanten wel verwachten dat ze het met rijden merken als de remmen zo vast zitten dat ze met 300km al versleten zijn?
Verkeerd topic.

Kees Den Haag in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)"

How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen

How-to: remmen reviseren incl foto's

Wat ik wel eens gehad heb is dat 1 zuiger wel bewoog maar minder soepel als de andere. Als je de soepel bewegende dan tegen houd kan je de moeizame er wel dusdanig ver uit krijgen zodat je deze goed kan schoonmaken met remreiniger bijvoorbeeld waarna die ook weer soepel beweegt.

Omdat er nogal wat apart volk komt in het Techniek gedeelte zoals je zelf gemerkt hebt schrijf ik er meteen bij dat ik geen monteur ben. Ik geen flauw idee heb wat ik aan het doen ben en er onder geen beding rechten kunnen worden ontleend aan hetgeen wat ik hier neerzet.

Succes er mee! :)

Duidelijk. Die zuigers moesten dus schoongemaakt worden voordat ik de boel terug ging duwen.
Weet van mijn oude R6 dat de remmen gingen haperen. Kwam ook door remzuigers die vast bleven door corrosie. Dat was uiteindelijk ook opgelost door zuigers schoon te maken en de keerringen en stofringen te vervangen. Wel een klote werk.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zou ik het durven om een vraag te stellen. Door mensen als jij is het niet meer leuk om hier vragen te stellen die aan alle kanten worden afgekraakt.
Ik zo dus geen benul hebben van wat ik aan het doen ben. Enige wat mis is gegaan is dat ik vieze remzuigers terug heb geduwd. Nou wat een blunder zeg. Ik zou mezelf beter kunnen ophangen of niet?

Als zou ik hier geen kaas gegeten hebben dan had ik ook niet besloten om mijn remmen te reviseren na mijn blunder.
Iedereen maakt zo hier en daar fouten. Daar is niets mis mee. Van fouten leer je eenmaal.

Probeer je agressie maar ergens anders kwijt te raken.



Je hebt inderdaad geen flauw benul wat je aan het doen bent, lees je eigen tekst nog eens even door :? |(
En neem maar rustig wat van Rambabbel aan hoor, dat kan minder kwaad dan als je met je zelf vooringenomen gedrag zelf gaat prutsen.
 
Je hebt inderdaad geen flauw benul wat je aan het doen bent, lees je eigen tekst nog eens even door :? |(
En neem maar rustig wat van Rambabbel aan hoor, dat kan minder kwaad dan als je met je zelf vooringenomen gedrag zelf gaat prutsen.
Vraag me echt af waar jullie al dit soort zelf bedachte onzin vandaan halen. Ik dacht dat deze forum sectie bedoeld was om vragen te stellen voor technische problemen, en niet om telkens achterlijke reacties te krijgen dat er geen benul is en aan het prutsen zijn.

Als je het toch beter weet, geef dan een zinnig reactie wat antwoord geeft op mijn vraag.
 
1x per jaar zuigertjes naar buiten pompen, remmenreiniger en een tandenborstel[electrisch] zuigertjes weer een beetje invetten en terugduwen.
Leuk en eervol werk :Y
 
Vraag me echt af waar jullie al dit soort zelf bedachte onzin vandaan halen. Ik dacht dat deze forum sectie bedoeld was om vragen te stellen voor technische problemen, en niet om telkens achterlijke reacties te krijgen dat er geen benul is en aan het prutsen zijn.

Als je het toch beter weet, geef dan een zinnig reactie wat antwoord geeft op mijn vraag.

Je hebt gelijk.... Vanaf de openingspost is al volkomen duidelijk dat jij precies weet wat je gedaan en hebt en had moeten doen. Toch?

Oh nee, anders had je het topic niet hoeven te openen....en als er dan professionals zijn die zeggen hoe het is en je waarschuwen om er vanaf te blijven als je het niet helemaal snapt (ik druk me voorzichtig uit....) dan zijn dat degene die het niet snappen. :X

En dan de opmerking: "van fouten leert men". Lijkt me niet helemaal de bedoeling met de remmen van jouw motorfiets. Als het niet goed functioneert en op ze op een bepaald moment volledig dienst weigeren kan zo'n haakse bocht of vrachtwagencombinatie wel heel hard op je af komen.....
 

Geeeeeen vriendenvet in ieder geval!

vaseline.jpg



Dat is alleen voor slaap/stoeikamer gebruik. })
 
Laatst bewerkt:
Vraag me echt af waar jullie al dit soort zelf bedachte onzin vandaan halen. Ik dacht dat deze forum sectie bedoeld was om vragen te stellen voor technische problemen, en niet om telkens achterlijke reacties te krijgen dat er geen benul is en aan het prutsen zijn.

Als je het toch beter weet, geef dan een zinnig reactie wat antwoord geeft op mijn vraag.
Een onzin gedachte is het niet. Je hebt namelijk je remmen verkloot.

En omdat je fouten hebt gemaakt bij je actie, kom je met een vraag. Dat is prima, daar is dit in ieder geval voor.

Met fouten kun je als antwoordgever twee dingen:
Achteraf bekijken en zeggen wat je nu moet doen.
Of verder terug naar de basis, en aangeven waarom dingen niet goed zijn gegaan.

Zoals ik het zelf inschat, is het risico bij jou erg groot dat er nog meer fout gaat, als je nog meer dingen aan je remmen gaat doen. Dat hoeft niet te betekenen dat je het niet mag of zo, wel nee. Dat bepaal je uiteraard zelf :)
En het kan ook helemaal goed gaan.
 
Ja ik heb het verkloot, ik ontken het ook niet. Ik vraag wat ik in de toekomst moet doen zodat ik het niet nog een keer verkloot. Zo moeilijk is het niet. Kapt men soms met sleutelen als ze iets fout hebben gedaan?

Ik heb zo ongeveer 5 keer remblokken moeten vervangen sinds ik mijn rijbewijs heb en deze keer is het niet helemaal goed gegaan. Dan denk ik even te gaan vragen hier wat ik in de toekomst zou moeten doen. Van een pro/ervaren iemand moet je het te horen krijgen.

Ik sta niet te wachten op een arrogant antwoord als "met je tengels er vanaf blijven" of "je hebt geen benul wat je aan het doen bent", "je bent aan het prutsen". Ik verwacht een antwoord waar ik wat aan heb. Ik hoef niet te weten hoe retarded ik ben. Men loopt hier te asen om mensen te bashen.

Ik sleutel wel vaker aan mijn eigen motor wanneer ik weet wat ik aan het doen ben. Ik lees me in en bedenk me daarop of ik dit wel kan doen. Je weet wel iets met hobby en leuk vinden.

Inmiddels heb ik een complete motorblok swap gedaan op mn R6 toen ik was gecrasht. Ja daar zou ik ook van mn tengels vanaf moeten blijven he. Was immers mijn eerste keer. Ik zou er geen verstand van hebben.

Ik stel mijn vragen maar ergens anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan